Permalänk
Medlem

Kommer inte in i bios eller windows

Hej! Min dator har krånglat ett bra tag nu då den har några år på nacken. Vi kan börja ända från början.... jag uppgraderade till ett nytt grafikkort för längesen, efter det så av någon anledning (vet inte om det hör ihop) så kom jag inte in i bios nå mer, minns heller inte om det hände direkt efter jag bytt grafikkort. Jag lät det vara så bara för jag kom ju in i windows.

Nu efter ett par år till så började det hända andra grejer, bilden på skärmen frös men datorn och ljuder fungerade fortfarande, så jag kunde springa runt i spelen och så men skärmen var fast på en bild. Läste lite om det och provade byta slots på ram minnena. Det fungerade i några veckor, sen hände det igen. Bytte slottar igen och bytte skärmkabel, vilket fungerade ett par dagar.

Nu idag när jag startade datorn så går den igång. Det står starting setup i vänstra hörnet och b2 eller a3 i högra hörnet. Sen blir det svart. Så nu har den efter många om och men gett upp helt för mig, och då är vi tillbaka till problemet att jag inte kommer in i bios, för jag tänkte formatera datorn och uppgradera till win10. Jag har provat att resetta cmos och provat att koppla ur HDD, kommer ändå inte in i bios.

Min fråga eller fundering är hur jag kan komma billigast undan om jag måste köpa något nytt ? Är det moderkort jag ska uppgradera? Och måste jag köpa nå mer? Eller har ni någon annan lösning?

När jag väl var inne i windows sist så låg varken användningen eller temperatueren så värst högt på varken minne,grafikkort eller
processor.

Mina komponenter.

Win7 64 bit
8GB RAM
Processor: intel i5-2500 3.30GHz
Grafikkort: nvidia geforce gtx970
Moderkort: msi 7681 gd55
Nätagg: corsair tx850
En ssd disk och en mekanisk

Oerhört tacksam för svar, och hoppas jag skrivit utförligt nog.

Visa signatur

"Jag kan inte stänga fönstret, det är ett fönster i vägen"

Permalänk
Hedersmedlem

De två felkoderna verkar förekomma för folk som bytt grafikkort.
Har du provat något annat grafikkort?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

De två felkoderna verkar förekomma för folk som bytt grafikkort.
Har du provat något annat grafikkort?

Nej men det sjuka är att efter att jag kopplat ur hårddiskarna och kopplat i dom igen så fungerade det. Förstår inte riktigt vad som försiggår 😅

Visa signatur

"Jag kan inte stänga fönstret, det är ett fönster i vägen"

Permalänk
Medlem

Dumt nog stängde jag av datorn igår, så idag näe jag startar den så är skärmen svart igen. Provade byta slot på grafikkortet, fungrrade ej

Visa signatur

"Jag kan inte stänga fönstret, det är ett fönster i vägen"

Permalänk
Medlem

Ursäkta min panik men om någon expert skulle gissa vad det är för fel vad hade den gissat på? Känner inte för att köpa en helt ny dator och hittar tyvärr inget gammalt grafikkort att testa med.

Visa signatur

"Jag kan inte stänga fönstret, det är ett fönster i vägen"

Permalänk
Medlem

Snurrar processorfläkten , lyser dioderna på moderkortet vad händer vid uppstart om du kollar på moderkortet med sidoplåt borta ?

Får du upp någon röd diod på moderkortet för felande komponent ?

Snurrar grafikkort fläktarna ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Snurrar processorfläkten , lyser dioderna på moderkortet vad händer vid uppstart om du kollar på moderkortet med sidoplåt borta ?

Får du upp någon röd diod på moderkortet för felande komponent ?

Snurrar grafikkort fläktarna ?

Hmm korkad man är som inte kollar sådant. Men ja grafikkortsfläktarna bötjar med att snurra sen lägger dom av efter 5 sekunder. Är det nätagget som är felande ? Processorfläkten snurrar och inga röda lampor lyser. Grafikortet har en diod som lyser vitt

Visa signatur

"Jag kan inte stänga fönstret, det är ett fönster i vägen"

Permalänk
Medlem

Fick äntligen tag på ett gammalt grafikkort, det fungerade första gången, startade om datorn sen var det svart igen. Vafan äre som är fel? Det fungerade ju först

Visa signatur

"Jag kan inte stänga fönstret, det är ett fönster i vägen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ndeN:

Fick äntligen tag på ett gammalt grafikkort, det fungerade första gången, startade om datorn sen var det svart igen. Vafan äre som är fel? Det fungerade ju först

Hahaha.. nu tog jag ur det gammla och satte i mitt kort. Då fungerade det igen... är det moderkortet som spökar? Nu ska jag intr stänga av datorn nå mer

Visa signatur

"Jag kan inte stänga fönstret, det är ett fönster i vägen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ndeN:

Hahaha.. nu tog jag ur det gammla och satte i mitt kort. Då fungerade det igen... är det moderkortet som spökar? Nu ska jag intr stänga av datorn nå mer

Låter som Pci-e porten spökar har du flera på moderkortet ?

Testa Slot 2 i sådana fall

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.