Whisper mode för att sänka fläktvolymen?

Permalänk
Medlem

Whisper mode för att sänka fläktvolymen?

Hej!

Har en Acer Predator Helios 300 (2019) och trots att jag har hörlurar så kan jag ändå störa mig ibland på fläktarna. Jag spelar inte ens särskilt krävande spel o ändå hör man dom ganska mkt. Är det alltid så med laptops? Är van vid vanlig PC.

Man kan sätta på Whisper Mode i GeForce Experience för att den ska gå tystare, tror den drar ner på bildhastighet då. Någon som kör detta?

Permalänk
Medlem

Vilken fläkt är det som låter? CPU eller GPU?

Om det är CPU skulle jag undervolta (ej samma sak som underklocka) och då kan du använda Intel XTU eller Throttlestop.

Permalänk
Medlem

Ja, bärbara brukar låta som ett mindre jetplan när komponenterna pressas. Det är tyvärr fysikens lagar som ställer till det samt att kunden har krav på hög prestanda i ett slimmat chassi.

Litet chassi betyder mindre och färre fläktar samt mindre optimala placeringar av fläktarna, det leder till att de måste snurra väldigt snabbt aka högljutt.

Om man sänker fläktarna så kommer komponenterna bli varmare och när de når en viss temperaturgräns kommer prestandan minska för att undvika överhettning (thermal throttling). Du kan ju alltid testa att sänka fläktarna och se om du kan spela med den sämre prestandan.

Ett annat alternativ är som skribenten ovan skrev; att du sänker volten på processorn och grafikkortet (om du har någon), lägre volt ger en lägre temperatur vilket ger tystare fläktar. I nästan alla fall kan man sänka volten men däremot skiljer det hur mycket, sänker du för mycket blir datorn instabil och kraschar så det är viktigt att köra lite stresstester efter man pillat med volten. Finns bra guider på nätet

Permalänk
Medlem

Har sänkt volt själv på en laptop för stabilare FPS och lite tystare. Nu har du ju köpt en dator som har varma komponenter och de måste kylas ner. Det enda sättet är att sänka tempen på dem, antingen med lägre volt eller med lägre frekvenser. Du kan ju kolla vilka temps som är höga och åtgärda därefter.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?