Permalänk
Medlem

DP till HDMI i 1440p

Hej, jobbar just nu som många andra hemma och söker en lösning på ett skärmproblem.

Jag har en Asus TUF VG27AQ som bara har en DP ingång, den har dock 2 HDMI. Jag skulle vilja koppla min jobbdator till en av HDMI-ingångarna så att jag bara kan växla mellan utan att flytta kablar. Jag har en vanlig mini-dp till hdmi men då kör skärmen enbart 1080p.

Vad behöver jag egentligen för sladd för att kunna köra 1440p? Det måste vara antingen DP till HDMI eller mini-Dp till HDMI.
(Inget krav att kunna köra hög hz)

Permalänk
Rekordmedlem

Om inte datorn har en DP++ utgång så behöver du nog en aktiv omvandlare, men du skriver jobbdator, du har alltså en "speldator" som skärmen sitter i ? Kan du inte köra med fjärrskrivbord så kan du sitta med speldatorn som terminal till jobbdatorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Gorgonzola: Detta är ytterligare ett exempel där det underlättar om du berättar vad du har för dator. Dels slipper vi gissa och föreslå lösningar i blindo. Dels är det väldigt vanligt vid de här frågorna att en lösning är mycket enklare än vad man tror att det är. Till exempel har det i sådana här trådar diskuterat avancerade omvandlare fram och tillbaka i några dussin inlägg. Så visar det sig att TS sitter med en HDMI-kontakt redo i datorn som det brukar vara i en 90 procent av alla datorer.

Permalänk
Medlem

Privat dator har HDMI och Displayport x 3, den vill köra via Displayport pga. 144hz+

Jobbdator har Displayport och mini-Dp x 2

Fjärrskrivbord är inget alternativ av flera skäl

Om du menade gpu så är det Radeon™ Pro WX 3100 I jobbdatorn

Permalänk
Rekordmedlem

En signalväxel kanske blir bäst i ditt fall om du inte vill skifta kablarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gorgonzola:

Om du menade gpu så är det Radeon™ Pro WX 3100 I jobbdatorn

Ah - Då är det i alla fall en modern DP-anslutning. Svaret till att det inte vill fungera ligger antagligen i den adapter/omvandlare du har som inte bandbredd för att köra 2560x1440. Många som säljs idag håller sig till gamla 165 MHz och klarar bara 1920x1200 i 60 Hz. Leta efter en omvandlare som är specad för högre bandbredd. 2560x1440 i 60 Hz kräver runt 250 MHz, så det som beskrivs som max 4K/30 (300 MHz) bör fungera. En omvandlare som uppklarar 4K/60 kan ev. köra skärmen i 144 Hz om skärmen vill det över HDMI