Covid-19: inställda flyg, avbokade resor och strulande återbetalningar

Permalänk
Medlem

Covid-19: inställda flyg, avbokade resor och strulande återbetalningar

TDLR längre ner och om det ska stå i rubriken corona, covid-19 eller sars-cov-2 kvittar. Alla vet vilken tid under 2020 det handlar om.

Sitter här och googlar förfullt efter vilka steg jag kanske måste ta framöver då hotellet i Storbritannien som jag skulle besöka om två dagar håller av förståeliga skäl stängt och p.g.a. detta erbjöd de 100% återbetalning av depositionen för snart två veckor sedan som jag godtog.
Idag kom det dock ett mail där de drar tillbaka det erbjudandet och slänger på ett nytt erbjudande där jag kan boka vilka datum som helst, två år framåt så länge jag gör det innan 31:a januari 2021. Helt okej deal, absolut men det finns en hel del problem med detta då resan som skulle ha gjorts var en födelsedagsresa med hela familjen då far min fyllde 60 jämna förra året och våran present till han var att resa till UK och se hans favoritlag spela i deras hemmaarena.
För första gången valde jag ett hotell som inte betalade tillbaka vid avbokning men tanken var att om det händer något här hemma så vi inte kan resa, då får vi återbetalning genom reseförsäkringen, vi hade inte räknat med ett virus som spred sig från öst i rask takt...

Problemet som uppstår är framtiden, vem vet om alla i familjen lever då? Hur ser livssituationen ut då? Kan alla resa nästa gång? Så en kupong känns inte alls aktuellt och enligt deras egna villkor så står det så här, eller det stod såhär tills de ändrade det:

Citat:

In the unlikely event that we have to change or cancel your reservation, we reserve the right to do so. However, you have the right to:

- accept the changed arrangements as notified; or

- make alternative arrangements with us; or

- cancel your reservation and receive a full refund of any monies which you have paid to us in respect of your reservation (please note that we shall not be liable for any sums which you have paid to any other persons in connection with your reservation).

Enligt:https://web.archive.org/web/20200325154027/https://www.thezhotels.com/terms-and-conditions/#1
Och även de villkor jag läste, samt godkände när jag betalade för hotellet.

Men nu har de ändrat sina villkor och visst kan de göra så, men eftersom när jag betalade så stod det ganska så solklart att de betalar tillbaka pengarna vid osannolik händelse och kan inte kalla covid-19 som något annat än en osannolik händelse...
Samt att det faktiskt var hotellet som avbokade våran vistelse så om de inte följer deras egna villkor gör de ett avtalsbrott.

Nu efter en massa rader med text så funderar jag vilken väg jag ska gå om de inte går med på att betala tillbaka pengarna.

1. Göra domstolsanspråk https://www.gov.uk/make-court-claim-for-money
2. Kontakta ARN -> få troligen rätt -> tvinga Klarna att faktiskt följa VISA reglerna (betalade med Klarna kortet då jag vill gärna ha faktura på utlandsköp för att minska risken för bedrägeri, känner mig mer bekväm med det) och göra en kortreklamation.

Domstolsanspråket kan bli lite problem där de kräver att jag ska komma till UK för att berätta min version och efter att hittills varit i kontakt med Klarna angående VISAs reseförsäkringsskydd som de hänvisar att de inte tillhandhåller så låter de väldigt mycket att de inte tänker göra ett skit för sina kunder utan hänvisar att de endast har köpskydd för de som köper fysiska varor. Men enligt VISAs regler om kortreklamation och hallå konsument tror jag det kan gå vägen om jag får grönt kort från ARN.
https://www.hallakonsument.se/pengar-och-ekonomi/bank-kort-oc...
https://www.visa.se/chargeback.html

3. Behålla kupongen och hoppas att man inte dör innan det är dags att resa och alla planeter faller i linje så hela familjen som betalat för deras del, kan följa med. (Hotellbokningarna är delade på två köp, mitt och min systers).

Kändes riktigt skönt att faktiskt få tillbaka så gott som allt, aldrig kul att bli av med pengar men jag och sambon bestämde oss direkt att avblåsa resan när Italien och Iran rapporterade sina första fall, kändes redan då att risken var för stor för spridning inom Europa.
Då var vi beredda på att förlora nästan allt och endast få tillbaka någon ynka tusenlapp för några avgifter som SAS återbetalar enligt deras villkor för avbokning.
Dock desto mer man inser hur det kan faktiskt sluta om man har otur så känns det surt om pengar hamnar i hotellets ficka. Många skriker "rädda turismen", jo visst, det håller jag med om, men inte fan räddar de mig om jag blir av med jobbet (vilket inte är en omöjlighet).

TDLR;
Hotellet erbjöd sig att betala 100% av depositionen då de avbokade min reservation. Nu ändrar de sig och erbjuder kupong som jag kan utnyttja inom två år så länge jag bestämmer vilka datum innan 2021-01-31.
Jag vill ha pengarna tillbaka! Vad ska jag göra? 1. Brittiska domstolen? 2. Be ARN säga vad som är rätt och fel samt hoppas på att det sätter en fot i arslet på Klarna som då fixar tillbaka mina pengar genom kortreklamation? 3. Hoppas på att hela familjen överlever och kan samtidigt resa till UK igen en vacker dag när det här förbaskade viruset försvunnit!
**/

Så, alla kanske inte har ett svar på det jag funderar på att göra, men har ni egna berättelser på avbokade resor där hotell / flygbolag / andra relaterade tjänster vägrar återbetalning eller strulat in i det sista? Berätta gärna om ni löst det och hur ni gick tillväga.

(Har även två hotellbokningar i början av juni som är nog lika bra att avboka så att de inte helt plötsligt bestämmer sig för att dra pengar samtidigt som de skriker force majeure som ursäkt samtidigt som de sätter pengarna i egna fickor.)

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Ser inte att du skriver att du kontaktat hotellet, har du gjort det?
De kanske accepterar full återbetalning om du ber om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Ser inte att du skriver att du kontaktat hotellet, har du gjort det?
De kanske accepterar full återbetalning om du ber om det.

Jodå, har kontaktat hotellet och hoppas på det bästa. Uppdaterar med tiden men är lite nyfiken på om det är andra som har liknande berättelser att dela med, hoppades på att få in lite mer diskussion från andra om deras position då det är ganska så unik situation.

Självklart även om någon har andra tips för att gå vidare om det skulle fortsätta strula.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

@Pnorberg: Hur bokade du? Resa och hotell för sig eller som "paket"? I sådana fall gäller paketreselagen.
Har du bokat med kreditkort, i sådana fall kan du begära pengarna därifrån då de inte levererat tjänsten.

Läs här och se om du hittar din situation: https://www.hallakonsument.se/corona-dina-rattigheter/dina-ra...

Permalänk
Medlem

@Pnorberg: Skulle åkt till Japan den 25e Mars men när Finland stängde gränsen ( var i Finland på jobb så blev smått orolig ) så fick jag snabbt mail om att finnair avbokat min resa pga corona situationen. kontaktade norwegian som vi skulle åkt Luleå - Sthml med , inga problem att få pengarna tillbaks där.

Kontaktade Finnair , fick tillbaks pengarna där också utan problem, de försökte dock pusha på att man fick en voucher med beloppet + 10% extra .. nej tack

en veckas boende i Japan blev det dock lite mer problem med. Jag skrev till dem och beklagade att vi ej kunde komma då alla våra flyg blivit inställda pga corona , bad om en full refund ( även om bokningen hade no refund policy ) .
Inte så oväntat så svarade de att de kunde ge tillbaks 15% cash, eller 50% off på NÄSTA bokning vi gör hos dem.
Jag svarade att pga situationen i Europa så är det omöjligt för oss att veta när vi kan resa dit igen och jag skickade även med lite citat och länkar från booking.com, tex https://partner.booking.com/en-gb/help/legal-security/importa...

"We expect partners to refund any prepayment and waive any cancellation costs (fees, expenses and/or other amounts) in situations where the guests/travellers requested cancellations as a result of Force Majeure. Booking.com will waive the commission in these cases."

Fick inget svar så jag kontaktade booking.com själva någon dag senare . De bad mig vänta medans de tog kontakt med boendet, typ 10 minuter senare får jag svar att de ej kan ge mig en full refund men jag kunde få " gratis " boende nästa gång vi bor där.. skrev till booking igen att det är omöjligt för oss att veta när vi kan resa blabla, länkade även till Forced circumstances osv till dem, de bad mig vänta igen.
10 minuter senare får jag svar från Booking.com att han hade pratat med sin supervisor om just vårat fall och båda kom fram till att de " tvångs avbokar " boendet åt mig med full refund. Hade pengarna på kortet samma dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

@Pnorberg: Hur bokade du? Resa och hotell för sig eller som "paket"? I sådana fall gäller paketreselagen.
Har du bokat med kreditkort, i sådana fall kan du begära pengarna därifrån då de inte levererat tjänsten.

Läs här och se om du hittar din situation: https://www.hallakonsument.se/corona-dina-rattigheter/dina-ra...

Bokade flyg och hotell var för sig.
Tackar, läst där och som det lutar mot det om inte hotellet svarar inom en rimlig tid.

Skrivet av Galming:

@Pnorberg: Skulle åkt till Japan den 25e Mars men när Finland stängde gränsen ( var i Finland på jobb så blev smått orolig ) så fick jag snabbt mail om att finnair avbokat min resa pga corona situationen. kontaktade norwegian som vi skulle åkt Luleå - Sthml med , inga problem att få pengarna tillbaks där.

Kontaktade Finnair , fick tillbaks pengarna där också utan problem, de försökte dock pusha på att man fick en voucher med beloppet + 10% extra .. nej tack

en veckas boende i Japan blev det dock lite mer problem med. Jag skrev till dem och beklagade att vi ej kunde komma då alla våra flyg blivit inställda pga corona , bad om en full refund ( även om bokningen hade no refund policy ) .
Inte så oväntat så svarade de att de kunde ge tillbaks 15% cash, eller 50% off på NÄSTA bokning vi gör hos dem.
Jag svarade att pga situationen i Europa så är det omöjligt för oss att veta när vi kan resa dit igen och jag skickade även med lite citat och länkar från booking.com, tex https://partner.booking.com/en-gb/help/legal-security/importa...

"We expect partners to refund any prepayment and waive any cancellation costs (fees, expenses and/or other amounts) in situations where the guests/travellers requested cancellations as a result of Force Majeure. Booking.com will waive the commission in these cases."

Fick inget svar så jag kontaktade booking.com själva någon dag senare . De bad mig vänta medans de tog kontakt med boendet, typ 10 minuter senare får jag svar att de ej kan ge mig en full refund men jag kunde få " gratis " boende nästa gång vi bor där.. skrev till booking igen att det är omöjligt för oss att veta när vi kan resa blabla, länkade även till Forced circumstances osv till dem, de bad mig vänta igen.
10 minuter senare får jag svar från Booking.com att han hade pratat med sin supervisor om just vårat fall och båda kom fram till att de " tvångs avbokar " boendet åt mig med full refund. Hade pengarna på kortet samma dag

Skönt att det löste sig! Booking.com verkar göra bra för sina kunder jämfört med andra liknande tjänster, i.a.f. den uppfattning jag fått när jag sökt efter andra som varit/är i liknande situationer.
Har förståelse för att alla försöker hålla inne pengarna då allt är på väg käpp rätt åt helvete, dock så kan man ifrågasätta om det är moraliskt och etiskt rätt att göra så.

Återbetalade Finnair snabbt dina pengar? Min syster som skulle även följa med på resan skulle flyga från Umeå -> Helsingfors -> Manchester med Finnair men inväntar återbetalning.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Skulle rest med nettbuss från Malmö till Oslo idag, men det blev inte av och inga pengar kunde jag få tillbaka då jag snålade med avbokningskydd. 2400kr down the toilet. Har en till resa till oslo ibörjan av maj och som det känns nu är det ytterligare 2400kr down the toilet.

Lite bitter är man dock.

Nettbuss: Information gällande resor in i Norge
Vi följer utvecklingen av gränspassering till Norge. Som det ser ut just nu kan vi trafikera våra hållplatser i Norge (Sarpsborg, Moss och Oslo) som planerat. Observera att det är du som resenär som är ansvarig för att ta reda på vilka restriktioner som gäller för att få resa in i Norge. Vi som bussbolag

ansvarar inte för om du som gäst inte kan uppvisa vad gränspolisen frågar efter och således inte får fortsätta resan in i Norge.

Permalänk
Medlem

@Zeraphin: 2400 kr för att åka buss mellan Malmö och Oslo?

Permalänk
Medlem

@Pnorberg: En rättsprocess kan du nog glömma om det inte är väldigt mycket pengar det handlar om. Det lär vara MASSOR av liknande fall och dessutom begränsat med tid och resurser hos domstolsväsende osv, och dom lär knappast prioritera denna typ av ärenden. Och så Brexit på det. Det är så klart ett antagande från min sida men bara kolla på hur det ser ut i Sverige just nu.

Kupongen har nog ett ytterst tveksamt värde, med tanke osäkerheten om hotellet ens finns kvar om några månader (med nuvarande ägare) och en ny ägare lär inte lösa in den. Det är väl dessutom stor risk att personalen på hotellet redan har eller är på väg att sluta. Ditt inlägg är dock något förvirrande här (eller så är jag för trött), du skriver både att du både fått tillbaka pengarna men samtidigt att du ska få en värdecheck?

Permalänk
Medlem

Skulle åka till England denna veckan och besöka en kompis till min fru.
1. Tåg till Köpenhamn tor med Sj och Öresundståg utan "ombokning" där jag fått full återbetalning.
2. Flyg till bristol med Easy jet utan "ombokning".
Flyget inställt där jag fått mejl där återbetalning är möjlig hänvisas till hemsidan där jag enbart få valet ombokning. Tar kontakt med kundtjänst som vill erbjuda voucher men går med på återbetalning, dock blev ingen återbetalning gjord och samma dag som flyget går så kan jag få en voucher via inloggning på deras hemsida vilket jag acceptera.
Hade jag kunnat få tag på deras kundtjänst så hade jag begärt en återbetalning men är näst intill omöjlig att få tag på i dessa tider så nöjer mig med en voucher och hoppas på det bästa.
3. Boende via airbnb där jag fått full återbetalning.
Airbnb förmedlar boende hos "privat personer".

Är nöjd med hur bolagen har valt att sköta detta. Dock märker man att easy jet är ett lågpris bolag där kundtjänst redan från början inte prioriteras och där dem inte skötte ärendet rätt när man väl kom fram, är glad jag åtminstone kunde fixa en voucher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Zeraphin: 2400 kr för att åka buss mellan Malmö och Oslo?

Mjo, 3 personer t/r.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha rest till Berlin med SAS via Oslo, köpt resan via "mytrip". Flyget Oslo Berlin blev inställt, när jag ringde mytrip 2 dagar innan avresa så sa de att de som bäst kunde ge mig en ombokning. Jag sa nej det är inte acceptablet. De sa "det är allt vi kan erbjuda enligt SAS", och hävdade att det finns en "teoretiskt möjlighet att SAS lägger till ett nytt flyg till Berlin"... Jag frågade vad som händer om jag inte gör något och bara väntar på att flyget "inte går", de ville inte svara på det, men sa att jag inte kunde få en refund eftersom jag kan åtminstånde komma till oslo... Vi lyckades till slut komma fram till att jag kan inte komma till Berlin, men då hävdar de att mytrip inte är ansvariga utan att jag ska kontakta SAS (vilket jag redan hade gjort och de sa att jag måste prata med de jag köpt resan av). Jag frågar då mytrip om SAS kommer att då be mig kontakta dem igen och de säger "ja"...! De säger sen att jag har ett kontrakt med SAS och inte med mytrip, jag frågar igen om SAS ser det på det sättet, de säger "nej"...!! När de börjar försöka förklara för mig att mytrip inte äger några plan och är därför inte är ansvariga för något så lägger jag på! Jag stampar runt huset och är upprörd i ca 30 min tills mytrip ringer mig och säger att de har hört med SAS och säger att jag får en full återbetalning.

Jag vet inte exakt vad som hände, antingen så är man cynisk och tror att mytrip försöker ut i det längsta att undvika att någon får återbetalning men för de som vägrar så går de med på det. Alternativt så förstod telefonisten på mytrip hur absurt det var och faktiskt ringde sas efteråt och fick till en återbetalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Bokade flyg och hotell var för sig.
Tackar, läst där och som det lutar mot det om inte hotellet svarar inom en rimlig tid.

Skönt att det löste sig! Booking.com verkar göra bra för sina kunder jämfört med andra liknande tjänster, i.a.f. den uppfattning jag fått när jag sökt efter andra som varit/är i liknande situationer.
Har förståelse för att alla försöker hålla inne pengarna då allt är på väg käpp rätt åt helvete, dock så kan man ifrågasätta om det är moraliskt och etiskt rätt att göra så.

Återbetalade Finnair snabbt dina pengar? Min syster som skulle även följa med på resan skulle flyga från Umeå -> Helsingfors -> Manchester med Finnair men inväntar återbetalning.

Minns inte datumen exakt men tror det var typ den 18 eller 19 det ställdes in. hade pengarna dagen efter att flyget skulle gått så den 26e Mars.

Ingen av flygen / boende var bokade med något sorts extra skydd/försäkring så vi är mer än nöjda att vi fick tillbaka allt. vi gick till och med plus typ 200kr då hotellet var bokat med euro och kursen stigit sedan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

@Pnorberg: En rättsprocess kan du nog glömma om det inte är väldigt mycket pengar det handlar om. Det lär vara MASSOR av liknande fall och dessutom begränsat med tid och resurser hos domstolsväsende osv, och dom lär knappast prioritera denna typ av ärenden. Och så Brexit på det. Det är så klart ett antagande från min sida men bara kolla på hur det ser ut i Sverige just nu.

Kupongen har nog ett ytterst tveksamt värde, med tanke osäkerheten om hotellet ens finns kvar om några månader (med nuvarande ägare) och en ny ägare lär inte lösa in den. Det är väl dessutom stor risk att personalen på hotellet redan har eller är på väg att sluta. Ditt inlägg är dock något förvirrande här (eller så är jag för trött), du skriver både att du både fått tillbaka pengarna men samtidigt att du ska få en värdecheck?

Faktiskt så har UK ett system för dessa tyer av fall som kallas "small court claim" (https://www.gov.uk/make-court-claim-for-money) som kostar några hundringar beroende på hur stor avgiften är. I mitt fall skulle det kosta 70£ då totalkostnaden överstiger 500£.
Sen om det går igenom är en annan sak.

När jag skrev det första inlägget så erbjöd sig först hotellet 100% återbetalning men sedan drog de tillbaka det och erbjöd istället en kupong som kan skulle vara tvungen att inlösa före 2021-01-31.
Kontaktade hotellet flera gånger efter det och krävde om 100% återbetalning enligt deras egna villkor som jag godkänt när jag betalade för rummet (vid en osannolik händelse där de avbokar rummet ger de 100% återbetalning) men tyvärr ingen respons alls från hotellet, inte förrän jag fick tag på en anställd genom Instagram så börja det hända saker!
I måndags fick jag mail att de har gjort en 100% återbetalning och idag fick jag mail från min bank att jag har pengar att vänta om tre bankdagar!

Så det löste sig till slut!

Nu är det bara SAS pengarna kvar då, ringde SAS i lördags och de sa att det bör ta upp till 4-6 veckor innan de återbetalar. Idag har det gått fyra veckor sedan mitt flyg blev inställt och jag bad om återbetalning.

Då återstår det att se vad framtiden har att ge och hur länge det här viruset kommer ändra i våra liv, har inplanerat att se Rammstein 1:a augusti men har en känsla på att även det kommer bli inställt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

men tyvärr ingen respons alls från hotellet, inte förrän jag fick tag på en anställd genom Instagram så börja det hända saker!

Grattis på pengarna tillbaka men det där är ganska creepy. Ägaren/VD är en sak men anställd nej.

Jag har också Rammstein inbokat i sommar så får se vad som sker. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Grattis på pengarna tillbaka men det där är ganska creepy. Ägaren/VD är en sak men anställd nej.

Jag har också Rammstein inbokat i sommar så får se vad som sker. :/

Vet inte vilken "rang" denna person har men jobbar åt hotellkedjan och verkar ha hand om deras sociala medier. Oavsett så är jag då glad att det löste sig.
Däremot inte glad där hotellet i Liverpool slutade svara när de bestämde sig att återkalla återbetalningen första gången.

Sweden Rock är nu inställt men det är i början av juni så det är förståeligt. Har dock inte läst om andra inställda konserter, någon som tänkt gå på konsert i sommar men fått det inställt?
Insåg just att Rockfest i Finland kör samma datum som Sweden Rock men har inte ställt in ännu. Tänkte åka till Rockfest för att se Iron Maiden men den helgen krockade med min systers examen som förövrigt även nu blivit inställt.

Känns som att största aktiviteten i sommar blir kolgrillen...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."