Asus X570-Itx moderkort, PCH fan 7000+rpm

Permalänk
Medlem

Asus X570-Itx moderkort, PCH fan 7000+rpm

Har precis satt ihop min nya med följande delar

x570-i Moderkort
Gskill 2x16gb 3600
Ryzen 3800x
Zotac RTX2080
Corsair MP510 960gb främre m2
Corsair MP 510 2tb bakre m2

Allt funkar riktigt bra, förutom min pch fläkt som tjuter runt i 7000rpm konstant och vill inte gå ner....
Tips på lösning eller är det bara köra Rma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Har precis satt ihop min nya med följande delar

x570-i Moderkort
Gskill 2x16gb 3600
Ryzen 3800x
Zotac RTX2080
Corsair MP510 960gb främre m2
Corsair MP 510 2tb bakre m2

Allt funkar riktigt bra, förutom min pch fläkt som tjuter runt i 7000rpm konstant och vill inte gå ner....
Tips på lösning eller är det bara köra Rma?

Har du kollat inställningar i "BIOS"? Kanske har den fel fläktkurva som default?

Vad visar chipsettempen under vila?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Finns ingen inställning för just pch i bios, kan bara se varvtalet.

Skall kolla tempsen imorgon. Återkommer!

Permalänk
Medlem

Jag ser att det stämmer att den inställningen inte finns. Men tydligen finns det en lösning ändå! Det står inte specifikt itx-versionen här, men sannolikt funkar det även där.

Citerar från en Reddit-tråd:

Citat:

On X570 TUF Gaming, PCH fan is controllable via Libre Hardware Monitor https://github.com/LibreHardwareMonitor/LibreHardwareMonitor, give it a try, maybe it will work on your mobo as well
level 2
Svgtr
1 point ·
2 months ago
· edited 2 months ago

Confirmed. This does work on my ASUS prime x570-p to control the PCH fan #5 and enabled me to isolate that the mobo fan adds basically no extra noise to my system.

I set the fan to 0 duty cycle which stopped it fully and the system noise stayed the same while chipset temps (in HWinfo, since this tool doesn't seem to acquire the chipset temp value) started climbing so it definitely was off.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Allt funkar riktigt bra, förutom min pch fläkt som tjuter runt i 7000rpm konstant och vill inte gå ner....
Tips på lösning eller är det bara köra Rma?

Hur ser temperaturerna på styrkretsen ut? Det finns åtskilliga rapporter om att Asus lyckats glömma stoppa in någonting som leder värmen mellan styrkretsen och kylflänsen på just dessa moderkort...

Skrivet av cyklonen:

Jag ser att det stämmer att den inställningen inte finns. Men tydligen finns det en lösning ändå!

Även om det är bra att felsöka på egen hand så torde alternativet att köra tredjepartsmjukvara för att åtgärda uppenbara fel på ett sprillans nytt moderkort stå rätt långt ner på listan över vettiga åtgärder, där en reklamation tar topplaceringen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Även om det är bra att felsöka på egen hand så torde alternativet att köra tredjepartsmjukvara för att åtgärda uppenbara fel på ett sprillans nytt moderkort stå rätt långt ner på listan över vettiga åtgärder, där en reklamation tar topplaceringen.

Jag hade också en högvarvande chipsetfläkt innan jag ändrade inställningen från default. Men hos Gigabyte går det att ändrá. Om det, som i TS fall, inte går, så känns det betydligt enklare att testa med ett program i stället för att genomgå en utdragen och påfrestande reklamation.

Men var och en prioriterar efter eget tycke.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Senaste bios? Om "ja" starta ett garanti-ärende, om "nej" uppdatera

hoppas det ordnar sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Hur ser temperaturerna på styrkretsen ut? Det finns åtskilliga rapporter om att Asus lyckats glömma stoppa in någonting som leder värmen mellan styrkretsen och kylflänsen på just dessa.

Har hittat samma trådar, även sett att Asus RMA inte är roligt att jobba med så kommer dela det och kolla thermal padsen på chipset, det verkar vara snabbaste lösningen.

Permalänk
Medlem

Har beställt nya Thermal pads, uppdaterar tråden när jag delat allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Har hittat samma trådar, även sett att Asus RMA inte är roligt att jobba med så kommer dela det och kolla thermal padsen på chipset, det verkar vara snabbaste lösningen.

Har du inte köpt moderkortet av en svensk återförsäljare? Det är till dem du reklamerar, processen med Asus är för dig då helt irrelevant.
Är styrkretsen alldeles för varm i förhållande till fläktens varvtal så är kortet defekt och jag skulle råda dig att kontakta återförsäljaren, har de butiker lokalt bör de kunna byta ut kortet direkt. Nu är det en rätt enkel operation att skruva loss kylfläns och plutta dit en dyna, men det är trots allt en kostnad som du bör kunna utverka från butiken om du väljer att inte reklamera hela kortet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Olsson80:

Har precis satt ihop min nya med följande delar

x570-i Moderkort
Gskill 2x16gb 3600
Ryzen 3800x
Zotac RTX2080
Corsair MP510 960gb främre m2
Corsair MP 510 2tb bakre m2

Allt funkar riktigt bra, förutom min pch fläkt som tjuter runt i 7000rpm konstant och vill inte gå ner....
Tips på lösning eller är det bara köra Rma?

Kolla avancerat UEFI, där under monitor, skall det finnas lite fler inställningar för fläktarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kolla avancerat UEFI, där under monitor, skall det finnas lite fler inställningar för fläktarna.

På detta moderkort, liksom de flesta andra av Asus X570, finns endast inställningar för att reglera de fläktar man kopplar in via moderkortets kontakter, ej inbyggda fläktar för VRM/styrkrets.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Har du inte köpt moderkortet av en svensk återförsäljare? Det är till dem du reklamerar, processen med Asus är för dig då helt irrelevant.
Är styrkretsen alldeles för varm i förhållande till fläktens varvtal så är kortet defekt och jag skulle råda dig att kontakta återförsäljaren, har de butiker lokalt bör de kunna byta ut kortet direkt. Nu är det en rätt enkel operation att skruva loss kylfläns och plutta dit en dyna, men det är trots allt en kostnad som du bör kunna utverka från butiken om du väljer att inte reklamera hela kortet.

Köpt via Amazon, så reklamation går på ngn dag. Problemet är väl mest att jag inte har ngn dag då jag använder den i arbetet.
Fredag till Måndag hade funkat, men inte ett par vardagar.

Jag såg ingen alarmerande hög temp, fläkten går också upp/ner i varvtal men pendlar alltså mellan 6500-7500ish varv. Skall lyfta på flänsen och kika hur det ser ut. Men går det att lösa för 50kr med en ny dyna så blir det den enklaste lösningen.
Återkopplar när jag kollat

Permalänk
Medlem

Har nu plockat ner kortet och undersökt, mitt kort hade en välapplicerad thermal pad med fint avtryck i, så problemet ligger inte där. Jag upplever dock att efter nedplockning och återmontering får jag bättre värde och fläkten skriker inte utan ligger mellan 2-4000rpm. Skulle tippa på att det har med chassiventilationen att göra och det faktum att mitt rtx2080 av blower typ blir ganska varmt och ligger nära heatpipen. Skall montera in en extra fläkt som suger in lite luft och se vad som händer, men tror att när vattenkylningen kommer på och gpu´tempen går ner kommer även pch tempen sjunka. Satte lite aggressivare fläktkurva på cpu för att dra runt luften bättre tills vidare och det verkar ha löst det så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Har nu plockat ner kortet och undersökt, mitt kort hade en välapplicerad thermal pad med fint avtryck i, så problemet ligger inte där. Jag upplever dock att efter nedplockning och återmontering får jag bättre värde och fläkten skriker inte utan ligger mellan 2-4000rpm. Skulle tippa på att det har med chassiventilationen att göra och det faktum att mitt rtx2080 av blower typ blir ganska varmt och ligger nära heatpipen. Skall montera in en extra fläkt som suger in lite luft och se vad som händer, men tror att när vattenkylningen kommer på och gpu´tempen går ner kommer även pch tempen sjunka. Satte lite aggressivare fläktkurva på cpu för att dra runt luften bättre tills vidare och det verkar ha löst det så länge.

Hej! Fick du någon ordning på detta? Har precis installerat ett Asus TUF x570 och den ær tyst då datorn idlar men så fort jag startar en tyngre applikation så rusar varvtalet på flækten upp på ett vis som jag aldrig har hørt tidigare. Dånar som en jetmotor.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2