Finns det någon åldersgräns för att skicka post?

Permalänk
Medlem

Finns det någon åldersgräns för att skicka post?

Hej!
Första inlägg på detta forum och förmodligen det enda på ett bra tag men jag undrar om det finns någon åldergräns för att skicka paket inrikes?
Jag säljer just nu mina ps4 och xbox spel på blocket och varje gång jag skickat paketen har en av mina föräldrar varit med då jag fått skjuts. Men nu ska jag skicka ett brev själv men vet inte om det finns någon gräns på hur gammal man måste vara.
Jag är minderårig så att säga, det går nog säkert men jag tycker det är så pinsamt om jag skulle gå till postombudet och dem skulle säga att jag är för ung för att få betala frakten o skicka iväg paketet.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nädå det är ingen åldersgräns på att skicka post. Vad konstigt att jag aldrig ens tänkt på det förrens nu!

Lycka till

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det fanns någon lagstadgad gräns så borde det vara allmänt känt, tänker jag.
För specifika tjänster kan det förstås finnas åldersgränser.

Permalänk
Rekordmedlem

Finns ingen lagstadgad åldersgräns för själva tjänsten att skicka paket men det kan ju finnas indirekt, tex via betalningsmetoden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Rent krasst så kallas det rättshandlingsförmåga, och du får inte ingå avtal. Det regleras i Föräldrabalkens 9 kapitel 1§. Spelar ingen roll att tjänsten i sig inte är lagstadgad med åldersgräns. Bara myndiga personer får ingå avtal, och att köpa en leveranstjänst av Postnord (eller annan leverantör) är att ingå ett avtal.

Med det sagt, dina föräldrar kan "i efterhand" ge ett samtycke till att du har ingått avtalet - precis som när du förmodligen köpt en massa andra saker genom hela ditt liv. Det är också köpeavtal. Att köpa en snickers på Ica är ett köpeavtal

När man fyller 16 får man också en begränsad rättshandlingsförmåga - du får förfoga över pengar som du tjänat själv - dvs köpa saker för pengar som du tjänat ihop själv hur du vill.