Permalänk
Medlem

Processor presterar väldigt dåligt

Hej har uppdaterat mina drivers, gjort virusgenomsökningar etc etc. Nu gjorde jag ett benchmarktest och kom fram till att min processor presterar väldigt långt under vad den bör. Nu undrar jag vad felet kan vara? Ska jag helt och hållet lita på benchmarken?

Kan lägga till att detta problem uppstod från ingenstans i förrigår, när jag startade datorn?!

Specs:
Grafikkort - Nvidia GTX 960
Processor - Intel Core i7-6700

Övrigt är 16 GB RAM, 120 GB SSD.

Permalänk
Medlem

En stor anledning till sega datorer är att folk installerar tusentals saker på dom så windows blir riktigt segt och då hjälper de inte mycket med snabbare cpu.

Tryck Ctrl Shift Esc och sortera på CPU så ser du om det är något som använder cpun mycket. För mig så används enbart 1% just nu då jag inte har något krävande igång i bakgrunden och det bör ja liknande för dig.
Kolla även hur mycket Minne som används, för mig är det ca 25% med en del saker igång. Ifall du har en hög siffra där trots att du inte har program igång så kan det vara bakgrundsprogram som stor åt sig minnet.

Hur mycket ledigt har du på SSDn? Man ska ALDRIG fylla den till mer än 80%. Överstiger man 95% så kan den bli riktigt seg

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth: tack för svaret, värdena på aktivetetshanteraren är låga och min SSD är fylld till ca 70%. Jag tror att problemet ligger i processorn men är såklart osäker.

Permalänk
Medlem

Vad är det för benchmark och vad får du för resultat?
Vilka temperaturer har din processor medan du kör testet?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@sniglom: Körde ett vanligt test på https://www.userbenchmark.com/Software. Vet ej vilka temperaturer!

Permalänk
Medlem

@Felix Eriksson

OK, när någon inte har koll på temperatur vid belastning, så gissar vi andra oftast att nåt _kan_ vara mer/mindre fel på kylningen (processorer klockar ner för att inte gå för varmt).

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjuckan:

@sniglom: Körde ett vanligt test på https://www.userbenchmark.com/Software. Vet ej vilka temperaturer!

Rekommenderar HWMonitor för att kika om tempen går upp för mycket, var det länge sen du dammade av burken?

Har du överklockat CPU?
Vilka inställningar körde du med sist som fungerade bra?

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

@cads: Nej har inte överklockat CPU:n, utan detta problem uppstod igårkväll från ingenstans faktiskt. Den fungerade prima i förrigår men igårkväll/idag presterar CPU:n jättedåligt.

Ska göra ett temp test, återkommer sedan!

Permalänk
Medlem

Finns det några bakgrundsapplikationer som Windows-uppdateringar?

En del programvara mining till och med i bakgrunden

Permalänk
Medlem

@cads:
Gjorde TEMP-test.

CPU temp:
Package ca 28°C
Core #1, 2, 3, 4 ca 23°C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjuckan:

@cads:
Gjorde TEMP-test.

CPU temp:
Package ca 28°C
Core #1, 2, 3, 4 ca 23°C

Du måste avläsa tempen under hård belastning, tex vid benchmarks.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjuckan:

@cads:
Gjorde TEMP-test.

CPU temp:
Package ca 28°C
Core #1, 2, 3, 4 ca 23°C

Obelastad temp spelar ingen större roll. Prova belasta CPU med en benchmark så får man se om CPU ökar i temp för mycket.
Testade själv userbenchmark och får 80% excellent i testet med en max temp på 60 grader. Har liknande CPU som du 6700

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

@cads:
Tja gjorde nytt test idag och spanade in Hwmonitor samtidigt

På benchmarktestet får jag 23%, och tempen gick upp till max 48 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pjuckan:

@cads:
Tja gjorde nytt test idag och spanade in Hwmonitor samtidigt

På benchmarktestet får jag 23%, och tempen gick upp till max 48 grader.

Det som jag skulle börja kolla på är om windows har lagt sig på en annan energischema i iställningar.
För att få maximal prestanda så sätt den på "hög prestanda"

Guide från PC tidningen:
Energischema guide

Nästa steg vore att kika på vilken clock hastighet och multiplier CPUn ligger på.
Min ligger på ungefär 4000mhz i clock/core speed och x 42.0 i multiplier (använder CPU-Z för att kika på multiplier)

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

@Felix Eriksson: Om du har kört UserBenchmark så vore det bra om du också kunde länka till resultatet du fick, det kan hända att vi kan se något som du kanske missat.

Permalänk
Medlem

@cads:
Tja, tack för tipsen och framförallt all hjälp. Detta var lösningen haha!

Jag försökte tidigare lösa ett problem där min dator inte stängs av när jag trycker på "Av/på" i windows menyn, utan istället blir jag skickad till "lockscreen", därimellan släcks skärmarna ner i några sekunder. Då bytte jag energi-inställningar. Detta problemet återstår men nu fungerar datorn som den ska i alla fall. Tack för all hjälp och om du har någon koll på min main problem så kom gärna med förslag! (Dvs detta med att datorn inte går att stänga av ibland, då får jag tvångsavsluta med knappen på chassit).

Permalänk
Medlem

@Felix Eriksson: Gå in i energi-inställningarna och bocka ur "Turn on fast startup" så ska datorn stänga av sig istället för att skicka dig till lockscreen.
Alternativt, håll in Shift-tangenten när du trycker på Shut down

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

@50Spaenn:
Tack testade det nu, återkommer om det inte funkar!