Finns nackdelar med extra lång nätverkssladd?

Permalänk
Medlem

Finns nackdelar med extra lång nätverkssladd?

Jag vill sätta upp min internetanlutningssladd längs väggar och vägglister, så den inte bara ligger som en boaorm mitt längs över golvet.

Men något pucko i någon styrelse nånstans har bestämt att internetuttaget i lgh ska sitta längst ut borta i hallen. Så sladden därifrån till datorn blir 6-7 meter. Jag har en 8 meter sladd just nu. Så för att sladden ska räcka till, även när jag nitat upp den längst med vägg och dörrlist m.m. så funderar jag på att köpa en 12-15 meters.

Samtidigt så har jag för mig att jag hört att det kan finnas nackdelar med så pass lång cat5 sladd. Tänkte fråga om så är fallet innan man handlar? Det är vanlig klassisk cat5 tp ethernet sladd det är fråga om.

tack

Permalänk
Medlem

Det brukar väl inte bli problem med så korta längder, CAT5 är speccad för 100 meter. Det är iof säkert bra att ha lite marginal men 15 meter ska inte vara några problem alls

Permalänk
Medlem

15m ska inte vara något problem, upp till 100m fungerar.

Permalänk
Medlem

Köp en Cat 6 kabel när du ändå ska montera längs en vägg.
Så slipper du eventuellt riva ner den för att montera en ny i framtiden.

Avståndet är inga problem, bara tuta och köra!

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Härligt att höra! Tackar för snabb hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Jag vill sätta upp min internetanlutningssladd längs väggar och vägglister, så den inte bara ligger som en boaorm mitt längs över golvet.

Men något pucko i någon styrelse nånstans har bestämt att internetuttaget i lgh ska sitta längst ut borta i hallen. Så sladden därifrån till datorn blir 6-7 meter. Jag har en 8 meter sladd just nu. Så för att sladden ska räcka till, även när jag nitat upp den längst med vägg och dörrlist m.m. så funderar jag på att köpa en 12-15 meters.

Samtidigt så har jag för mig att jag hört att det kan finnas nackdelar med så pass lång cat5 sladd. Tänkte fråga om så är fallet innan man handlar? Det är vanlig klassisk cat5 tp ethernet sladd det är fråga om.

tack

Är det ett vanligt nätverksuttag i hallen? I så fall, beror detta helt på hur lång sladden är upp till din lägenhet. Allt du kan göra egentligen är att testa hastigheten. Sätt en router i hallen och testa, sedan koppla in den långa sladden och testa igen.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Är det ett vanligt nätverksuttag i hallen? I så fall, beror detta helt på hur lång sladden är upp till din lägenhet. Allt du kan göra egentligen är att testa hastigheten. Sätt en router i hallen och testa, sedan koppla in den långa sladden och testa igen.

Är det inte 100m till närmaste switch/router? I sådana fall är det ju inget problem. Men det förutsätter ju switch/router i lägenheten förstås.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Jag vill sätta upp min internetanlutningssladd längs väggar och vägglister, så den inte bara ligger som en boaorm mitt längs över golvet.

Men något pucko i någon styrelse nånstans har bestämt att internetuttaget i lgh ska sitta längst ut borta i hallen. Så sladden därifrån till datorn blir 6-7 meter. Jag har en 8 meter sladd just nu. Så för att sladden ska räcka till, även när jag nitat upp den längst med vägg och dörrlist m.m. så funderar jag på att köpa en 12-15 meters.

Samtidigt så har jag för mig att jag hört att det kan finnas nackdelar med så pass lång cat5 sladd. Tänkte fråga om så är fallet innan man handlar? Det är vanlig klassisk cat5 tp ethernet sladd det är fråga om.

tack

Inte helt ontopic.
blev lite triggerd men antar att du själv sitter i styrelsen nu så det blir bättre om det är dina tankar om styrelsen?
Har själv suttit i en styrelsen när jag bodde i lägenheten under 3års tid och känner igen det från de som inte satt i styrelsen eller inte gick på årsmöte men trots det hade massa att säga till om.

I grunden handlar det som vanligt om kostnader. Förmodligen hade det varit fritt fram för de boende att få uttaget till ett bättre ställe än innanför ytterdörrendörren men till en egenkostnad, de andre boende hade inte varit så intresserade av att betala kostnaden för att nån boende vill ha uttaget 5-10 m längre in i lägenheten.
Är man inte så intresserad av internet eller nöjer sig med trådlöst så är man nöjd med att ha router i hallen.

Ontopic
Kan också rekommendera cat6 om du ändå ska dra lite kablar ☺️ jag satte upp en kabel från hallen till närmsta garderob och satte router högst upp i den och drog sen kablar därifrån vidare till vardagsrum och till datorhörnan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ytterligare ett alternativ om sladd skulle bli fult är att testa med powerlines. Nackdelen med powerlines är att det kostar en hel del och at vissa får en sämre hastighet. Själv har jag inte haft några problem med mina, däremot har jag insett att man måste betala för sig. Står det "Upp till 100/100" på förpackningen så får man dividera med 5, minst.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med den senaste standarden CAT6A hemma, från mina bägge NAS till Switch och från Switch till min router och från router till dator och Nvidia Shield pro.
Från router till mitt uttag i väggen även där, har 1000/1000.

Cat 6a är en nyare standard för partvinnad kabel och har frekvenser upp till 500 MHz vilket är dubbelt så mycket som cat 6 kabel klarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Är det inte 100m till närmaste switch/router? I sådana fall är det ju inget problem. Men det förutsätter ju switch/router i lägenheten förstås.

Jo men jag tänker om den kabel som kommer upp till denna lägenhet redan är lång så vill man ha routern direkt vid uttaget och inte 15m sladd till.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"