Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Rippa DVD filer till fil med bevarad kvalité?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2004

Rippa DVD filer till fil med bevarad kvalité?

Hej!

Jag funderar på att rippa mina gamla DVD filmer till video filer (utan kapitel uppdelning). Jag vill ha kvar samma kvalité som arginalet och lagringsplats är inget problem då det är inte så många DVDer det handlar om.

Har ni något förslag på program samt filformat som är lämpliga för detta?

Tack på förhand!

Mvh
Anders

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
0:0:0:0:0:0:7f00:1
Registrerad
Aug 2005

Använde mig av dvdshrink för herrans massa år sen.
Annars är väl handbrake en najs produkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB | 950 Pro 512GB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1070 | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.8.0 | 100TB RAW
HTPC: i7 2600k | GTX 1050ti | 16GiB
Smartphone: Huawei P30 Pro | Android 10 | Shure SE535

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Ska du inte koda om dem så fungerar väl valfritt rip-program, bara att du ställer in att behålla originalkvalitet. DVD-filmer använder uråldriga MPEG-2 codec, så det ska inte vara några bekymmer att hitta program som stödjer det, och du borde kunna välja valfri container, dvs .AVI, .MKV, .MPG etc. Prova till exempel MakeMKV. Där kan du iofs om du ändå håller på, också välja att koda om till exempelvis H.264 som är en mycket mer effektiv codec och som kan få ner filstorlekarna rätt ordentligt utan att du nödvändigtvis tappar bildkvalitet (det finns inställningar för det)

Intel i7 9700K - Radeon VII - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland (Borås)
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av Kalasis:

Använde mig av dvdshrink för herrans massa år sen.
Annars är väl handbrake en najs produkt.

Det där är motsatsen till vad han frågar efter. Han vill göra en remux, inte omkodning.
Som svar på frågan så är MakeMKV bra som nämnts ovan, men jag har ingen aning hur den hanterar DRM.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2011

DVD och bildkvalitet i samma mening... 😉

Men kör med MakeMKV,, har själv rippat en massa Blu-Ray-skivor utan problem och programmet klarar även DVD.

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB | Seagate Barracuda Green 2 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [OnePlus 7T Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

@AndersL: Jag använde DVD Shrink back in the days. Sjukt smidigt att man kunde klippa ut menyer och extramaterial samt onödiga språk så att bara filmen med kapitel fanns kvar.

Gigabyte X470 Gaming 7 - Ryzen 7 2700 - 32GB Corsair 3000Mhz RGB - EVGA GTX 980 SC - Seasonic 850W Platinum - Samsung 970 EVO 1TB - Asus pb298q
Define R3 Compact - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

MakeMKV är bra, men kan ju även tipsa om HandBrake

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
Min blogg

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Man ska absolut inte göra om filerna på n¨tt sätt om de ska bevaras med bästa kvalitet.
https://www.dvdshrink.org/ och https://www.imgburn.com/ funkade förr och funkar idag men gör för fasiken inte om filmerna till nått modernt ytterligare komprimerat format..

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

MakeMKV.

3900X, X570, 32GB 3200MHz, NH-U14S, 1080 TI FE

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

Som flera säger så är MakeMKV bäst, du får en ren kopia av din DVD eller Blu ray film, man kan enkelt välja bort ljudspår och textning som man inte vill ha med och de går fort.

Jag har nog kopierat minst 500 skivor senaste åren och de har aldrig varit några problem.

A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Mar 2006

Om inte Video utan kapitell och meny är ett måste så går det ju annars göra skivavbilder av skivorna dvs en kopia på skivan rakt upp och ner i filformat och där med 0% kvalitetsförlust.

många videospelare kan ju köra filmer direkt från dessa avbilder precis som om man stoppat i skivan annars är det bara att montera dem i en virituell dvdspelare.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1909Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Nov 2011

Behöver man någon hårdvara för sånt här?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av Rasmus117:

Behöver man någon hårdvara för sånt här?

Inte utöver valfri DVD-läsare + dator.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Antiallo
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Jag passar på att nämna att diskussioner kring hur man kringgår kopieringsskydd inte är tillåtet i forumet. Oavsett huruvida det är legalt eller ej.

Se §7 i forumreglerna.

/DavidtheDoom, - Moderator

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av philipborg:

Det där är motsatsen till vad han frågar efter. Han vill göra en remux, inte omkodning.
Som svar på frågan så är MakeMKV bra som nämnts ovan, men jag har ingen aning hur den hanterar DRM.

DVDShrink kräver inte remux utan man kan rippa rakt av om man vill, eller behålla originalen för själva filmen men krympa extramaterial och menyer, och helt plocka bort saker som kanske inte är intressanta som trailers och skrämselpropaganda om piratkopiering och så. Väldigt smidigt program har jag för mig, det var länge sedan jag använde det men det borde inte ha blivit sämre sedan dess.

Edit: Fast bara för filmer utan kopieringsskydd förstås...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

MakeMKV som utvecklas fortfarande till skillnad från DVDShrink mfl, gratis, enkelt att använda och varken komprimerar eller förstör kvaliten.
http://www.makemkv.com/

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 850 EVO 250GB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& ett antal enkortsdatorer med div användningsområden).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2004

Tack alla för tipsen jag provar med kameMKV till att börja med. Gällande eventuell kryptering etc så ser jag inte problemet då detta är privat kopiering av media jag köpt för eget bruk samt att diskarna köpts in med viss avgift till våra eminenta Copyswede. Har någon upphovsrättsägare problem med detta får de begära sina pengar från CopySwede helt enkelt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av AndersL:

Tack alla för tipsen jag provar med kameMKV till att börja med. Gällande eventuell kryptering etc så ser jag inte problemet då detta är privat kopiering av media jag köpt för eget bruk samt att diskarna köpts in med viss avgift till våra eminenta Copyswede. Har någon upphovsrättsägare problem med detta får de begära sina pengar från CopySwede helt enkelt.

altså tror de syftade på kopieringsskyddet på skivorna.

vissa dvd har kopieringsskydd på sig och går därför inte bara rippa rätt upp och ner direkt från skivan i vissa fall inte äns göra en skivavbild utan att först ha ett program som inaktiverar skyddet som t.ex det som nämndes ovan.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, MSI GTX 1070ti gaming oc@ 1909Mhz/8996Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018
Skrivet av Rouge of Darkness:

altså tror de syftade på kopieringsskyddet på skivorna.

vissa dvd har kopieringsskydd på sig och går därför inte bara rippa rätt upp och ner direkt från skivan i vissa fall inte äns göra en skivavbild utan att först ha ett program som inaktiverar skyddet som t.ex det som nämndes ovan.

Som sagt inga problem med de om du använder betald versionen av MakeMKV, tar bort alla DRM skydd, jag har kopierat nästan alla mina +1000 dvd och blu ray filmer utan problem, har aldrig varit något som krånglat förutom repor och smuts på en del skivor.

A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.