Jag tror det bara är en tidsfråga innan vi ser ett spel som drar nytta av AI och blir en rejäl hit. Om det sker inom 2,5,10 eller 50 år vet jag inte men någon stans där emellan.
De spel jag spelat absolut mest och återkommer till är SP spel. Dwarf Fortress, Hearts of Iron, Cities Skylines, Civilization, Age of Empires (mp människa vs ai).
Jag hade över ca 1300h Hoi4 innan jag spelade mitt första MP spel t.ex. Trots AI brister.
Dock har jag samtidigt haft roligare i MP. Men det har oftast varit toppar av enormt nöjje omgivet av en blandning av skoj och segt.
Det jag hoppas absolut mest på långsiktigt är AI likt googles som spelar Starcraft. Ett system som olika spel kan plugga in i och låta "din" AI styres. Så att den lär sig att leverera en upplevelse du vill ha.
Risken/Nackdelen är väll att det blir samma fenomen som de senaste 15 åren haft inom allt ifrån mmo till mobilspel. Den lär sig minsta gemensamma nämnaren för att hålla ditt intresse stuket. Men är den "generell" så att den kan vara iaf bitvis fristående från spel så tror jag den risken är lite mindre. Men den lär sig för att roa dig, inte besegra dig i spelet. Såvida inte det är det man vill ha.
Tänk att du hoppar in i valfritt spel, den har en rätt bra bild av vad du gillar och du kan utrycka i relativt vardagliga termer vad för sorts spel du vill spela denna gången. Jag vill ha överraskningar. Jag vill ha ett lungt spel. Jag vill ha ett svårt spel osv.
L4D ai-director var grym när den kom. Ytterligare ett snäpp upp så kanske den justerar svårigheten dynamiskt men inte så att det är super tydligt. Vi vill ha en enkel match men samtidigt episk, inte bara springa rakt igenom. Vi vill ha en svår match men känna att vi har en chans osv...
Jag tror att detta kommer vara ett område som fortsatt många kommer dömma ut ända fram tills vi inte gör det för det blir så vedertaget.