Gabe Newell spår uppsving för singleplayer

Permalänk
Medlem

Extremt tveksam detta blir verklighet. Allt går ju mer mot online F2P och sen sälja lootlådor. Lura barn att spela casino (köpa lootlådor) är extremt lukrativt. Tyvärr verkar det inte förbjudas heller.

Hoppas jag har fel, gillar singleplayer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Extremt tveksam detta blir verklighet. Allt går ju mer mot online F2P och sen sälja lootlådor. Lura barn att spela casino (köpa lootlådor) är extremt lukrativt. Tyvärr verkar det inte förbjudas heller.

Hoppas jag har fel, gillar singleplayer.

Det kommer alltid finnas SP-spel i olika utsträckning. De speltyper som du nämner kommer nog fortsätta att frodas men det finns miljontals spelare och många vill inte ens röra de spelen med tång.

Om vi tittar på Steams mest sålda spel just nu så är väldigt många helt eller delvis single player. Det är många namn jag inte känner igen men om vi öppnar toplistan så hittar vi bl.a. dessa väldigt högt upp:
Resident Evil
Football Manager
Doom
Jedi Fallen Order
Metro
Cities Skylines
Planet Zoo
Half Life
Witcher
Euro truck simulator
Subnautica
Stellaris

Scrollar man ner lite till så känner jag igen ännu fler spel som är SP.

Permalänk
Medlem

Jag tror det bara är en tidsfråga innan vi ser ett spel som drar nytta av AI och blir en rejäl hit. Om det sker inom 2,5,10 eller 50 år vet jag inte men någon stans där emellan.

De spel jag spelat absolut mest och återkommer till är SP spel. Dwarf Fortress, Hearts of Iron, Cities Skylines, Civilization, Age of Empires (mp människa vs ai).

Jag hade över ca 1300h Hoi4 innan jag spelade mitt första MP spel t.ex. Trots AI brister.
Dock har jag samtidigt haft roligare i MP. Men det har oftast varit toppar av enormt nöjje omgivet av en blandning av skoj och segt.

Det jag hoppas absolut mest på långsiktigt är AI likt googles som spelar Starcraft. Ett system som olika spel kan plugga in i och låta "din" AI styres. Så att den lär sig att leverera en upplevelse du vill ha.

Risken/Nackdelen är väll att det blir samma fenomen som de senaste 15 åren haft inom allt ifrån mmo till mobilspel. Den lär sig minsta gemensamma nämnaren för att hålla ditt intresse stuket. Men är den "generell" så att den kan vara iaf bitvis fristående från spel så tror jag den risken är lite mindre. Men den lär sig för att roa dig, inte besegra dig i spelet. Såvida inte det är det man vill ha.

Tänk att du hoppar in i valfritt spel, den har en rätt bra bild av vad du gillar och du kan utrycka i relativt vardagliga termer vad för sorts spel du vill spela denna gången. Jag vill ha överraskningar. Jag vill ha ett lungt spel. Jag vill ha ett svårt spel osv.

L4D ai-director var grym när den kom. Ytterligare ett snäpp upp så kanske den justerar svårigheten dynamiskt men inte så att det är super tydligt. Vi vill ha en enkel match men samtidigt episk, inte bara springa rakt igenom. Vi vill ha en svår match men känna att vi har en chans osv...

Jag tror att detta kommer vara ett område som fortsatt många kommer dömma ut ända fram tills vi inte gör det för det blir så vedertaget.

Permalänk
Medlem

Varför inte. Då slipper man alla fuskare med sitt walhack, esp etc.

Permalänk
Medlem

Bättre att låta AI göra onlinevärldar mer trovärdiga och levande, dock kommer ju den att spåra ut rätt fort om AI:n inte får rätt strama tyglar. Se bara vad spelare gör när man t.ex kan bygga var som helst...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Spelar nästan bara singelplayer:
Fallout 4
Witcher 3
Subnautica
Rune
Drakan
Unreal

Undantaget är Fortnite med sonen och Minecraft med dottern.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Låter som om Gabe behöver upptäcka Survival Sandbox. Eller bara Sandbox. Funkar både i SP och MP (med rätt server efter att fjårtisarna tröttnat på att förstöra - eller bättre, self-hosting vilket saknas i spelmotorer numera vad det verkar).

Eller valfritt spel där man craftar/bygger. Som t.ex... Portal 2? I det la jag flest timmar av alla Valve-spel, och belönades med en icke-fungerande workshop som fortfarande inte är fixad.

Han vill ha en rikare spelupplevelse. Då bör Valve byta inriktning från de enkla spel de utvecklat hittills till komplexa spel. Och då måste de klara av att bygga komplexa spel, eftersom risken för buggar är mycket högre i komplexa spel än enkla spel.

Hittills har den komplexitet som går att finna i de flesta spel utgjorts av buggar/glitchar, komplexitet spelarna själva kunna skapa i spelvärlden, och interaktion mellan spelare i spelvärlden. Tidigare har omspelbarhet bestått av highscores, svårighetsnivåer och speedruns.

Själv har jag inga problem med traditionella enspelarspel som man kan spela igenom på 5-10 timmar och sedan lämna spelet för ett annat för att få vara i en annan värld/story. Men jag brukar googla på gameplay och titta på hur man interagerar med spelvärlden. Är det för få sätt, eller sätt som jag är urled på, som t.ex. skjuta eller klicka på folk och få en dialog, letar jag efter ett annat.

Sen kan man undra om hans förutsägelse är korrekt eller om karantänade spelare med all tid i världen hellre interagerar med andra spelare än AI, ändå. Men jag är definitivt för rikare spelupplevelser, och uttalandet kanske leder till det vilket vore mycket bra.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

*Lågnivå-inlägg raderade*

AI:t är redan här!

Permalänk
Medlem

En stor fördel med SP i att man då slipper problematiken med "netcode", och då menar jag primärt spel över Internet. I synnerhet många snabba FPS spel som CS GO är i praktiken lite som Yatzy då ingen riktigt ser "verkligheten" och sen är det mer slumptal och ens uppkoppling som avgör vem som träffar vem först (förutsatt att spelarna har någorlunda jämna i skills). Typ en 240 hz vs skärm och 500 FPS blir ju rätt meningslös om det ändå är så att ens egna och andras nätverksförutsättningar är det som i praktiken avgör. Lägg till det fuskare, ryssar osv. och totalen blir snabbt rätt trist enligt min högst personliga åsikt. Dock kan jag tänka mig att det finns spel som inte är lika snabba där det fungera bättre.

En annan variant vore så klart om man kunde optimera så att de flesta hade motsvarande dagens LAN gällande hastighet, ping osv.

Kan inte en spinbot för övrigt ses som ett slags AI som finns redan idag?