Hur kan jag se till att datorn är uppdaterad ,drivrutiner, bios, firmware osv?

Permalänk
Medlem

Hur kan jag se till att datorn är uppdaterad ,drivrutiner, bios, firmware osv?

Detta gäller inte enbart stationära utan i princip alla datorer. Jag har kört Mac en hel del i jobb och även privat. Det som jag gillar med den är att det alltid finns ett system som sköter uppdateringar av all standard hårdvara, drivrutiner, bios och firmware.

Finns det något likande till till PC?
Är ju ganska jobbig att behöva surfar runt på varje sida säkert om du har flera olika datorer.

Permalänk
Medlem

Har man MSI moderkort så kan man ju använda sig av deras MSI Live update, så kan man scanna och se om man har nyaste drivare samt BIOS, men drivare kan ju vara lite sådär, MSI kanske inte lägger upp senaste chipset drivaren som T.ex. AMD sköter uppdateringarna, så det kan ju bli en falsk säkerhet om man vill uttrycka det så. BIOS brukar jag inte bry mig om att uppgradera om jag inte har problem eller om det är stora uppdateringar som är gjorda. Senaste drivarna osv är ju inte alltid dom bästa.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.