Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Fractal Design Era ITX – stiligt men svettigt

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Fractal Design Era ITX – stiligt men svettigt

Med en stilfull design och ett flexibelt inre vill Fractal Design slå sig in i det kompakta SFF-segmentet med chassit Era ITX.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Med ett par snygga fötter på typ 1-2cm så tror jag tempen skulle bli avsevärt bättre.

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 3.5TB SSD - RTX 2070 Super - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Dell E7440 - 8GB - 256GB SSD - W10
NAS 1: HP MicroServer Gen8 - 32TB
NAS 2: Under byggnation
Mobil: OnePlus 6T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av THB:

Med ett par snygga fötter på typ 1-2cm så tror jag tempen skulle bli avsevärt bättre.

är det insug på undersidan då och inte bara på sidorna?

EDIT: såg nu att det är solid plåt på undersidan. det man skulle kunna göra är att skaffa lite högre fötter och såga bort hela undersidan. tyvärr känns detta lite för dyrt för att själv pröva detta men det skulle nog kunna göra det hela mycket bättre. sedan kan man sno filter från undersidan av ett gammalt chassi eller göra ett eget.
är man smidig med vinkelslipen och sedan sandpapper och hammare för att jämna till det hela kan det nog bli rätt bra. MEN för 1700kr så tycker jag att man ska slippa sådant.
eftersom chassit knappast kommer att locka många entusiaster med biffig hårdvara så kanske priset sjunker så man vågar sig på att testa?

Ryzen 3700x @ auto, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

"An ITX disaster" enligt Optimum Tech:

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Majoriteten av alla chassien har på tok för små insug.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kallhäll
Registrerad
Feb 2005

En lösning skulle ju kunna vara att köpa ett grafikkort med en 120 mm aio-kylare och ha en 120 mm aio-kylare till cpu. Men visst med tanke på pris och att Fractal Design inte är några duvungar i denna bransch känns detta lite konstigt. Får hoppas de tar till sig av kritiken och fixar en V.2 inom en snar framtid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Apr 2008

Är sugen på detta chassi men GPU tempen är ju något att fixa. Antingen två 120mm radiatorer eller en 240 till GPUn bara så får CPU köra luft

men då lutar det åt ett annat chassi

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Trädvy Permalänk
Inofficiell ambassadör
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2011

Väldans snyggt, men för 1700:- så ska det banne mig fungera bättre med prestanda-komponenter. Nu funkar det som bäst till en HTPC eller en kontorsdator. Men då är det för dyrt istället...

Mobo MSI Z97 Gaming 5 CPU Intel i7 4790k: 4,6 Ghz @ 1,26v RAM Corsair Vengange Pro 16GB @ 2400MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002

Snyggt chassi. Om de gör en uppdaterad variant med en bättre lösning för luftintag till grafikkortet så skulle jag vara intresserad.

AMD Ryzen7 3800X || Gigabyte X570 Ultra || Evga GTX 1080Ti || Crucial Ballistix Sport 3200 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || Samsung 960 Pro 1024GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018

Yeah... Trisst att de va det här chassit man bestämde sig för. De fungerar ganska bra om man lägger de på sidan och tar bort botten

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2010

Jag gjorde en liten mockup i paint på en "fixad" variant. Känns inte som att det vore omöjligt att tillverka och få snyggt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Mar 2009

Jag tror nästa revision av detta chassi blir riktigt trevligt

i7 10700K | Asus 2080 Ti Strix | Z490-F | 32GB 3200mhz | 1TB NVMe | RM750x | H150i | PC-O11 Dynamic | Asus ROG Delta | ACER XB271HU

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Aka_The_Barf:

är det insug på undersidan då och inte bara på sidorna?

EDIT: såg nu att det är solid plåt på undersidan. det man skulle kunna göra är att skaffa lite högre fötter och såga bort hela undersidan. tyvärr känns detta lite för dyrt för att själv pröva detta men det skulle nog kunna göra det hela mycket bättre. sedan kan man sno filter från undersidan av ett gammalt chassi eller göra ett eget.
är man smidig med vinkelslipen och sedan sandpapper och hammare för att jämna till det hela kan det nog bli rätt bra. MEN för 1700kr så tycker jag att man ska slippa sådant.
eftersom chassit knappast kommer att locka många entusiaster med biffig hårdvara så kanske priset sjunker så man vågar sig på att testa?

Tycker att detta är en lysande idé! Kanske till och med ett måste😅

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Fractal och deras fantasipriser. Undrar om de någonsin återgår till "kvalitet till rätt pris" så som förr i tiden.

AMD Ryzen 7 3800X | Gigabyte X570 Aorus Elite | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 Trident Z Neo C | MSI 2080Ti Gaming X Trio | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | EVGA Supernova G2 850W | Fractal Design Define S | Acer X34A | Corsair Strafe RGB MX Silent | Corsair Ironclaw RGB | HyperX Cloud II

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Fractals priser är helt galna, kommer nog aldrig byta ut R5 om det fortsätter så här. och om jag byter chassi blir det inte Fractal.

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011

Nä nu är det dags att ta fram en sladdlös standard!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av RasmusAlb:

Tycker att detta är en lysande idé! Kanske till och med ett måste😅

Ja vill man kunna spela och känna att grafik kortet klarar inte kokar och lever rövare så är det nog så men jag fattar inte att dom inte gjorde så från början. dom har insug på sidorna längst ned som hjälper lite. dom kunde satt lite högre fötter (1-2)cm. eller lämnat med lite olika fina fötter så man själv kunde välja beroende på prestandan man ska ha. vissa kanske köper denna och kör på IGP'n och då är det inga problem men för oss som vill ha biffiga kort hade det varit perfekt med tex tre olika höga fötter som ändå ser stilfulla ut och en undersida täckt med ett dammfilter istället för metall?

Kanske detta chassi inte är riktat till personer som gillar prestanda komponenter?

Jag kör en vanlig stor atx låda med passande komponenter idag. ett fractal desing c faktiskt men ju äldre jag blir ju sugnare blir jag på att testa ITX och detta chassi verkade perfekt tills man ser temperaturerna.

Ryzen 3700x @ auto, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005

Bra recension, som vanligt! Kul att Fractal Design tar ut svängarna lite, men 80mm-fläkten blir jag lite orolig över ljudmässigt. Ett alternativ för att få in ett ordentligt grafikkort är ju att köra en AIO (typ en NZXT Kraken g12 + valfri AIO) för grafikkortet och använda taket för dess radiator? Då kanske man hade lyckats med att få både formfaktor och kraft!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Wow vad snyggt det var!

▩ Monitor: ASUS 27" ROG Swift @ 1440p / 165Hz ▩ CPU: Intel i9-9900KS @ 5Ghz ▩ GPU: ASUS 2080 Ti STRIX OC @ 125Mhz+ core / 1000Mhz+ memory ▩ Memory: G.SKill Trident Z Neo 32GB @ 3800MHz ▩ Motherboard: ASUS ROG Maximus XI Hero ▩ SSD: Samsung 860 EVO ▩ PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum ▩ Chassi: Corsair Obsidian 750D ▩ 3Dmark Time Spy: 15 468

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Vad är det för material i botten, plast eller plåt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av mpat:

Rätt säker på att en YouTube recension nämnde plast i botten.

i7 10700K | Asus 2080 Ti Strix | Z490-F | 32GB 3200mhz | 1TB NVMe | RM750x | H150i | PC-O11 Dynamic | Asus ROG Delta | ACER XB271HU

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av mpat:

Skrivet av -ronz:

Rätt säker på att en YouTube recension nämnde plast i botten.

Det är korrekt, botten är tillverkad av plast.

Bottenpanelen hålls på plats med sex skruvar och går att plocka bort, så är man lite händig kan man bygga upp egna fötter till chassit för att ge grafikkortet bättre ventilation.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Tack. Trodde det var plast, men någon annan i tråden pratade om plåt, så jag ville kolla.

Den bilden ovan förändrar saken lite för mig. Fyra fötter kan jag fixa (=sno från ett gammalt chassi, har ett gammalt Silverstone som jag tror skulle bli lagom) och plast kan jag såga upp lite lätt om jag behöver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Riktigt snyggt chassi. Folk kommer säkert ge sig på att modda det, dels på undersidan som tidigare nämnts, men även försöka öka luftflödet på ovansidan utan att behöva tjola bort toppskivan helt. Den i trä var ju rejält stilig. Kanske går att få upp den en liten bit så att springorna runtom kan släppa ut lite mer luft.

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 16GB DDR4 - GTX1070 - Crucial MX500 SSD + Intel SSD 320 120GB + Samsung EVO 850 250GB + SATA2 1TB HDD - Define R4 -Creative X-Fi - Corsair HX 650w - Asus Swift PG278QR - Asus ZenBook UX32VD m. Samsung 840 250GB SSD & +8 GB DDR3 1600MHZ - TrackIR 4 Pro - Canon EOS 550D
Mer CO-OP åt folket!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Jan 2014

Köpte ett direkt när det lanserades eftersom det är det enda chassi sambon tyckte var snyggt nog att ha i tv-bänken. Blev dock oerhört ledsen när jag insåg att det inte hade stöd mitt 58mm grafikkort. Det enda rätta var givetvis att såga ett stort hål i bottenplåten och slipa ner bottenpanelen. Sen fick det plats.

¯\_(Ó.ò)_/¯

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Varför är det inte öppet med filter på botten? :S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Ett snyggt chassi, men det känns tyvärr som att design har gått före funktion en aning.
Kabeldragningen som påpekas i testet? Come an. Går säkert att få till snyggt, om man orkar lägga ner tid på det.
Oavsett, snyggt kan ingen ta ifrån det.

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB
• 1x 3TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
📞 ~  iPhone 11 64GB
🎧 ~ Cowon Plenue D2 64GB• Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cybertomheten
Registrerad
Jan 2002

90tals frissan är på väg tillbaka och 90tals chassit likaså

r_wateralpha 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Chromatic:

Varför är det inte öppet med filter på botten? :S

Verkligen en jättebra fråga, skulle göra en enorm skillnad för chassits helhet. Riktigt förvånande hur dom kunnat förbise den delen.

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB
• 1x 3TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
📞 ~  iPhone 11 64GB
🎧 ~ Cowon Plenue D2 64GB• Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Designen tilltalar mig inte alls här vilket är ovanligt för att vara Fractal Design. Känns som något hämtat ifrån 20 år sedan och krympt till den här formfaktorn.

Command & Conquer är tillbaka!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1559511-command-conque...

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841