Permalänk

C disk full, ingenting fungerar.

Hej. Googlat runt halva världen och prövat i princip allt.
Köpte en datorjävel som har SSD disk på C som är full av bara nyinstallerat Windows 10.
Står att C disken är på 20gb varav min F disk är 965gb.

Har ändrat så allt nytt sparas på andra hårddisken.

Försöker installera cs go på den stora hårddisken varav den fastnar på "installerar directx för windows" (spelet öppnas aldrig). Installerat om directx.
Kan inte uppdatera windows för C diskhelvetet är full.

Är de bara installera om windows på stora disken som gäller?

Köp aldrig en begagnad dator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alfonz177:

Står att C disken är på 20gb varav min F disk är 965gb.

What? Är disken partionerad eller vad?

Börja alltid med att lista vilka delar du faktiskt har i datorn för att du ska kunna få någon hjälp. Jag vet inte ens när jag senast hörde talas om en sån liten SSD eller om de ens existerar, därför blir jag speciellt nyfiken på har lagringen ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfonz177:

Hej. Googlat runt halva världen och prövat i princip allt.
Köpte en datorjävel som har SSD disk på C som är full av bara nyinstallerat Windows 10.
Står att C disken är på 20gb varav min F disk är 965gb.

Har ändrat så allt nytt sparas på andra hårddisken.

Försöker installera cs go på den stora hårddisken varav den fastnar på "installerar directx för windows" (spelet öppnas aldrig). Installerat om directx.
Kan inte uppdatera windows för C diskhelvetet är full.

Är de bara installera om windows på stora disken som gäller?

Köp aldrig en begagnad dator

Köp dig en ny SSD på 250-500Gb istället..
Och hur gammal dator köpte du om en SSD bara är på 20Gb? Du har inte råkat gjort någon partition på den?

Permalänk
Medlem

Beror på om du har en fysisk disk som är partitionerad eller två separat fysiska diskar.
Sök på Disk Management i startmenyn, programmet visar dina diskar och dess partitionering. Du kanske kan krympa F-Partitionen och därefter expandera C-partitionen om det på ligger på samma fysiska disk (Disk 0).

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Beror på om du har en fysisk disk som är partitionerad eller två separat fysiska diskar.
Sök på Disk Management i startmenyn, programmet visar dina diskar och dess partitionering. Du kanske kan krympa F-Partitionen och därefter expandera C-partitionen om det på ligger på samma fysiska disk (Disk 0).

Försökt krympa ena disken för att öka c disken men nör jag ska öka c disken försvinner valet "resize"
Blev tvärlurad på datorn då han sa att de var 1tb i den. När jag koppla in skiten fanns sveriges minsta ssd också.

Edit: såg nu att den stora ligger på disc 0 och c disken på disk 1.

Permalänk
Viking
Skrivet av Alfonz177:

Försökt krympa ena disken för att öka c disken men nör jag ska öka c disken försvinner valet "resize"
Blev tvärlurad på datorn då han sa att de var 1tb i den. När jag koppla in skiten fanns sveriges minsta ssd också.

Edit: såg nu att den stora ligger på disc 0 och c disken på disk 1.

Tvärlurad? Du har ju 1 tb

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

What? Är disken partionerad eller vad?

Börja alltid med att lista vilka delar du faktiskt har i datorn för att du ska kunna få någon hjälp. Jag vet inte ens när jag senast hörde talas om en sån liten SSD eller om de ens existerar, därför blir jag speciellt nyfiken på har lagringen ser ut.

Ursäkta för min dåliga förklaring. Det är 2 diskar varav ssd disken har Windows på sig och är fullproppad på hela 20gb .

Inte använt en stationär på 10 år. Kunde data en gång i tiden men allt sitter inte kvar.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Tvärlurad? Du har ju 1 tb

Den skulle vara 1tb med windows 10 på den disken det var vi överrens om då jag betalade nån hundring extra för nytt windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alfonz177:

Ursäkta för min dåliga förklaring. Det är 2 diskar varav ssd disken har Windows på sig och är fullproppad på hela 20gb .

Inte använt en stationär på 10 år. Kunde data en gång i tiden men allt sitter inte kvar.

Du skriver inte vad det är för delar i datorn. Det låter som att det är en enda disk som säljaren har partitionerat upp alldeles för snålt till Windows. Omöjligt att säga utan att veta mer.

Permalänk
Viking
Skrivet av Alfonz177:

Ursäkta för min dåliga förklaring. Det är 2 diskar varav ssd disken har Windows på sig och är fullproppad på hela 20gb .

Inte använt en stationär på 10 år. Kunde data en gång i tiden men allt sitter inte kvar.

Windows 64 bit tar väl ca 32gb i utrymme så fullproppad lär den isåfall verkligen vara.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Får Windows ens plats på 20 GB?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Ladda ner valfri Linux-distribution ex Ubuntu, skriv till USB med ex. unetbootin. Starta datorn från USB-minnet välj att testa från USB. Starta gparted minska storleken på 900GB partitionen och öka storleken på C-partitionen. Stäng av, ta ut usb-minnet, starta datorn, klart.

Börja läsa här och googla på de delar som är oklara:
https://help.ubuntu.com/community/HowtoResizeWindowsPartition...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@Alfonz177

Skrivet av slusk:

Köp dig en ny SSD på 250-500Gb istället..
Och hur gammal dator köpte du om en SSD bara är på 20Gb? Du har inte råkat gjort någon partition på den?

Enklaste för dig är ominstallation av Windows, antingen enligt ovanstående förslag eller pula in det på den stora disken.

Vill du ha snabbast möjliga uppstarter så är en större SSD bäst (som citerad föreslår), annars duger Windows på större disken.

Ifall du tänker göra en ominstallation, trippelkolla att du fått med en licens innan !
(Bäst om den finns på en påklistrad etikett; annars lär kunnig gräva fram den ifrån nuvarande installation.)

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Rekordmedlem

Tycker det låter som en hybriddisk.
Och nån har antagligen installerat win på vanligt sätt utan att använda drivrutinerna till disken och då visas den som 2 diskar och ssddelen av den blir "hopplös" att använda.

Men det är bara en gissning eftersom det inte framgår vad det är för lagringsenhet/er.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tycker det låter som en hybriddisk.
Och nån har antagligen installerat win på vanligt sätt utan att använda drivrutinerna till disken och då visas den som 2 diskar och ssddelen av den blir "hopplös" att använda.
https://www.youtube.com/watch?v=f2XfFz83TDA

Men det är bara en gissning eftersom det inte framgår vad det är för lagringsenhet/er.

Detta eller en SSD som bara är tänkt att agera cache, skulle påstå att windows är felaktigt installerat oavsett.