Dator till polare - Resterande komponenter

Permalänk
Medlem

Dator till polare - Resterande komponenter

Tjena,

Min kompis har tänkt på att uppgradera sig till PC från konsol, och då jag har ett par delar tänkte vi bara köpa till det som fattas istället för en helt ny. Kollar med er dator-snillar innan jag köper någonting som inte kanske inte fungerar.

Mina grejer:
Moderkort - MSI z77A-S01
Cpu --------- i5 3570k - Köper en 212 EVO fläkt till ponken
RAM --------- Corsair 2x4 (8Gb) 1600Mhz
GPU --------- Nvidia 1060 6gb
Allt detta säljer jag för CA 2000kr (rimligt?). Tänker att det ska vara lite kompispris också och jag vet ej exakt vad 1060 är värt i efterhand.
-------------------------------------------------------

Vad som behövs:
Chassi: Mid tower Pris: 400-600kr
PSU: 550W Pris: 400-700kr
SSD: Samsung 860 EVO 500Gb ~ 1000kr
HDD: 1TB
Windows 10 (Antingen OEM-key eller på det mindre respekterade sättet )
Slutpris: ca 4500

Beställning på nätet är att föredra men eftersom vi har en Webhallen nära köper vi allt där istället.

Så, är mitt pris på 2000kr rimligt med kompispris inräknat eller går jag långt under ribban?

Om någon känner för att kolla upp resterande delar på (just) Webhallen skulle jag vara väldigt tacksam, annars gör jag det själv imorgon.

Permalänk
Medlem

Låter inte riktigt som ett kompispris imo. Bortsett från grafikkortet så är det en 8 år gammal häck som sannolikt har det kämpigt med nya spel redan idag, och inte kommer få det lättare om ett år eller två. För dina prylar hade jag inte gett mer än 1500kr, men det är jag det, kanske säger Blocket osv annat.

Absolut är det en inkörsport oavsett, och CPU+Moderkort+RAM kan uppgraderas om ett år eller två. Men det är svårt att få det att kännas riktigt prisvärt när flera saker måste kompletteras helt nytt. Ett förslag är att istället leta även chassi, nätagg och SSD begagnat. Och då landa på kanske 3000kr totalt

Ska ni ändå gå på Webhallen-spåret så rekommenderar jag det här som budgetalternativ:
Phanteks P300a, 569kr
Seasonic GX-550W Gold, 999kr
Samsung 860 QVO 1TB, 1399kr
Tyvärr var deras utbud inte det största på främst nätagg, men även billiga SSD:er

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII