Hur lång livstid kan man vänta sig från en Corsair H110 AIO-kylare

Permalänk
Medlem

Hur lång livstid kan man vänta sig från en Corsair H110 AIO-kylare

Jag har haft samma kylare i flera olika system i ett gäng år nu och jag börjar oroa mig för vad hållbarheten hos en H110 är. Jag har i princip kört min H110 24/7 med olika system och nu kör jag på en icke överklockad (men deliddad för jag köpte den deliddad) i7 7700K. I början så körde jag den i upp till 5.1GHz men i slutändan så kände jag att Turbo Boost gjorde jobbet bäst för mig så jag tog bort överklockningen och min processor går i regel väldigt sval. Men jag vill inte råka ut för att pumpen ger upp eller något sånt och att det kan kosta min CPU också.

Så jag går i tankar om att köpa en "mellandyr" luftkylare att ersätta min H110 med då jag inte använder dess fulla potential längre. Men är det säkert att sälja det begagnad t ex? Jag har 2x140mm Noiseblocker-fläktar på radiatorn som är kapabla till väldigt höga rpm om man inte justerar dem med en fläktkontroller. Just nu använder jag en Phanteks Universal Fan Controller som styr de två fläktarna. På lägsta läget är i pripcip det enda man behöver köra just nu för att kunna klara vilken belastning som helst och knappt låta något alls. Nivå 2 och 3 låter desto mer men de kyler därefter med. Nivå 3 år nog max output för Noiseblocker-fläktarna och NB-BlacksilentPRO 1700rpm. Jag minns att när jag bytte ut Corsair-fläktarna så tog jag bland de snabbaste fläktarna jag kunde hitta för att kunna ställa in hastigheten manuellt.

Men ja, hur är det med livstid på en AIO-kylare som H110? Är det kanske bra att pumpen har gått på max i princip hela sin livslängd? Hur känner ni för en AIO-pump som kanske är 5+ år nu?

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Har en av de första AIO vattenkylarna som Corsair släppte (H50) som har använts hyffsat mkt hela tiden fram tills nu och den funkar fortfarande bra. Tror det är elektroniken i dem som pajar först och inte pumpen i sig ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

@reaperishere: Pumpen bör ju relativt sett vara välsmord eftersom den gått 24/7 med vätska igenom sig hela tiden. Jag är mest intresserad av att byta till en Arctic Freezer 34 eSports DUO och sälja min H110 med fläktar och kontroller (fast utan originalemballage och endast fästen till Intel 1155 och 1151-CPU om det finns någon som vore intresserad av en sådan setup). Jag har kört fläktarna på max en stund nu för skojs skull och enligt CoreTemp så har den jämnat ut sig vid 30 grader med minimal load (surfning och skriva här samt läsa recensioner). Jag vill minnas att fläktarna var hiskeligt dyra och de ger inte ifrån sig några missljud alls.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Skulle säga att fungerar den och temperaturer är fortsatt ok så är det väl lugnt. Min första och enda AIO kylare gick i 4 år sedan gick temps åt skogen. Att det å andra sidan skulle fungera längre tvekar jag inte en enda sekund.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Jag har samma prestanda som dagen jag köpte den men jag ser mig kring efter att ha en enkel luftkylare med PWM och inte behöva bry mig om att ändra fläkthastighet till sommaren nu när värmen ökar lite.

edit: Och så ser jag fram emot tyngdskillnaden i ett luftkylt system och ett vattenkylt.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Hej!
Har själv en Arctic Freezer 34 eSports Duo som jag kör till en R5 3600. Den håller temp bra, och jag var relativt nöjd enda tills för ett par veckor sedan då jag började folda med den. Då fläktarna är "endast" 120mm och maxar på 2100rpm så låter de ganska mycket vid full last. Skulle säga att de börjar låta så det stör lite kring 1600rpm och hörs genom lurar kring 1800rpm, detta är ju dock subjektivt och beroende på hur lådan är dämpad.
Om din 7700k är mer krävande i kylning än min 3600 så skulle jag inte rekommendera den om du vill ha ett tyst system vid större last, och så länge din nuvarande setup fungerar så ser jag ingen anledning att byta. Risken för att din kylare ska dö så hastigt att din cpu dör eller ens skadas är nog försvinnande liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Hej!
Har själv en Arctic Freezer 34 eSports Duo som jag kör till en R5 3600. Den håller temp bra, och jag var relativt nöjd enda tills för ett par veckor sedan då jag började folda med den. Då fläktarna är "endast" 120mm och maxar på 2100rpm så låter de ganska mycket vid full last. Skulle säga att de börjar låta så det stör lite kring 1600rpm och hörs genom lurar kring 1800rpm, detta är ju dock subjektivt och beroende på hur lådan är dämpad.
Om din 7700k är mer krävande i kylning än min 3600 så skulle jag inte rekommendera den om du vill ha ett tyst system vid större last, och så länge din nuvarande setup fungerar så ser jag ingen anledning att byta. Risken för att din kylare ska dö så hastigt att din cpu dör eller ens skadas är nog försvinnande liten.

Håller med. Har själv råkat ut för en trasig vattenkylare och då dog den inte plötsligt utan blev sämre med tiden tills fläkten lät som ett jetplan.

Permalänk
Medlem

Jag har kört min h115 i snart 4 år och inte haft problem. Jag skulle rekommendera att fortsätta köra på din tills den dör? CPUn bör ju krasha om den slår i temptaket innan CPUn i sig brinner. Och då vet du att det är dags att byta.

Jag tror absolut att din kylare kan leva några år till, men skulle själv aldrig köpa en 4-5år gammal AIO begagnad för ett bygge.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

@meanh: Jag har inte tänkt folda eller maximera tempen på min CPU och dels så är den deliddad (deliddad 7700K går riktigt svalt jämfört med den kassa IHS som satt på från början, man vann rätt mycket temp genom att delidda en 7700K. Jag har sedan tittat och fastnat för en be quiet! Dark Rock 4 som har fått riktigt bra betyg när man ser till att jag inte tänker överklocka alls och att med min H110 så kom jag upp i 5.2GHz utan problem. Den är tyst och det är verkligen min förstra prioritet just nu. Dock så tänker jag avvakta tills efter skatteåterbäringen kommit så jag kan köpa den nya kylaren innan jag säljer den gamla.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

En grej som jag ser ganska ofta är att folk säljer nya AIO:s från Corsair som de fått ut på garantin.

Permalänk
Medlem

@lilmako: Det vore lite fult för mig som har en fullt fungerande kylare att göra plus att jag inte vet vad jag skulle 'hitta på' att göra en RMA på, läckage? Nej det känns som tunn is för min del.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

jag har nog haft otur, haft 2st Corsair AIO kylare - bägge fick pumpproblem inom 1 år. Kändes svårt at felsöka då man på den tiden inte kunde "se in i pumpen". Många ny har ju ett fönster så man kan se att vattnet flödar.

Då jag inte lanar, så blev det en Noctua DH15H för mig - den är tystare än AIO:n o kyler "lika bra" för mig... slipper vatten o pump i datorn

// LZ

Permalänk
Medlem

@mezzo_: Absolut! Det jag menade är att jag tycker det är många som haft garantiärenden med just AIO från Corsair, vilket kanske hintar om att många har problem med deras pumpar osv.

Permalänk

ej Corsair men har en antec 1220 240mm radiator som kylt en överklockad 4690k i 5 år nu datorn har vart på hela tiden.

Jag vet inte om start och stopp har med livslängden att göra, men den tuffar på rätt bra utan missljud.

Permalänk
Medlem

@TimMy2003: De enda missljud jag har från min dator är från en, eller båda mina gamla Samsung-diskar som är gud vet hur gamla nu.

Den ena är 400GB och ser ut såhär på CrystalDiskInfo:

Och den andra som är ungefär lika gammal är en 750GB Samsung (ja, allt på dem är uppbackat)

Men det vore väl nästan mer kusligt om de INTE hade lite missljud för sig...

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!