Permalänk

Datorn hänger sig när jag spelar

Hej!

Jag är ganska så kass på detta och tar oftast hjälp från internet för att fixa ev problem, så även denna gång! Det lär bli ett ganska långt inlägg då jag inte är säker på vad som är relevant eller inte...

Det hela började med att skärmen flimmrade när jag släckte lampan i rummet bredvid. Tänkte att den säkringen var överbelastad eller nåt så bytte eluttag och problemet tycks vara löst. När jag sen satt och spelade WoW så hängde sig datorn och det gick inte att tabba ner, Ctrl+Alt+Delete funkade inte heller så jag "dödade" datorn genom att hålla in knappen. När jag sen startade upp igen så startade inte skärmen. Testade igen och då funkade allt normalt igen. Kunde spela i 3-4h utan problem. Dagen efter hände samma sak igen. Då bytte jag från DVI till hdmi samt att jag ominstallerade skärm och skärmkort i enhetshanteraren. Det funkade i ca en dag tills det hände nu igen på morgonen. Jag trodde först att det var något fel på skärmen men efter att ha läst på nätet så verkar det vara CPU eller kanske GPU som tappar ström?

Problemet tycks bara uppstå när jag spelar WoW och inte annars. Kan surfa som vanligt, kolla Youtube osv.

Jag köpte datorn från Webhallen för ca 3år sedan men köpte den på min pappas konto och kan för tillfället inte få fram exakt vad jag har för något i den.

Det jag vet är följande;
Grafikkort: Nvidia Geforce 1060
Nätagg: iPower 85 500W
Skärm: Asus VG248

Nätagget är väl ganska klen, eller? 500 känns lite lite men kanske inte behövs mer? Min amatörgissning är ju att Nätagget är för klen eller att det är något fel på grafikkortet, eller är det något annat?

Det är möjligt att jag missat något viktigt i beskrivningen men ska försöka svara så gott jag kan!
Tack i förhand för att ni har tålamod att svara en icke-kunnig!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Om du spelar något annat än wow? något som har tyngre grafik, uppstår även då problemet?

Jag har aldrig fört talas om det nättagget, googlade runt och hittade detta som får mig att tro att det är nättagget som är dåligt samt att beteendet som datorn gör låter som strömrelaterat.
https://forums.tomshardware.com/threads/is-the-acbel-500w-ipo...

Det är nog bästa att ersätta nättagget, https://www.inet.se/produkt/6903698/seasonic-focus-gx-650w?ut... detta agget har effekt så det räcker och blir över och är ett kvalité agg.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Det tycks vara exakt ett sånt aggregat jag har, hittade loggan AcBel när jag letatde...

I min gamla dator så sitter det ett Fractal Design 500 Integra, går det att byta tro? Tänkte om det är annan storlek på självaa "lådan" eller nåt sånt? Om det går att byts, är det svårt för någon som inte gjort det förut?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av ThaCrazySwede:

Det tycks vara exakt ett sånt aggregat jag har, hittade loggan AcBel när jag letatde...

I min gamla dator så sitter det ett Fractal Design 500 Integra, går det att byta tro? Tänkte om det är annan storlek på självaa "lådan" eller nåt sånt? Om det går att byts, är det svårt för någon som inte gjort det förut?

Ja det du kan testa använda den.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Jag gjorde ett Benchmark test med hjälp av Superposition Benchmark. Gjorde ett 1080P (Medium) test.
Lyckades inte med att infoga bilden men detta fick jag som resultat:
FPS: Min: 45 Avg: 60 Max: 79
GPU Temp: Min: 32 Max: 83
GPU Utilization: Max: 98%

Säger detta dig något? Kan man med hjälp av detta utesluta att det är fel på något eller pekar detta test på att just detta är fel?

Permalänk

Har även pratat med andra kunniga och de tycker att jag ska testa att avinstallera mitt antivirusprogram Avast för att kunna uppdatera Windows 10 Live update, då dessa två tydligen "bråkar" ibland. Vad tänker ni om det? Är detta ett mjukvarufel eller måste jag skruva och fixa?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av ThaCrazySwede:

Jag gjorde ett Benchmark test med hjälp av Superposition Benchmark. Gjorde ett 1080P (Medium) test.
Lyckades inte med att infoga bilden men detta fick jag som resultat:
FPS: Min: 45 Avg: 60 Max: 79
GPU Temp: Min: 32 Max: 83
GPU Utilization: Max: 98%

Säger detta dig något? Kan man med hjälp av detta utesluta att det är fel på något eller pekar detta test på att just detta är fel?

tanken var att belasta nättagget mer än vad som gör i wow, med facit i hand så kan man behöva belasta datorn en längre period än vad superposition gör innan problemet uppstår.

Skrivet av ThaCrazySwede:

Har även pratat med andra kunniga och de tycker att jag ska testa att avinstallera mitt antivirusprogram Avast för att kunna uppdatera Windows 10 Live update, då dessa två tydligen "bråkar" ibland. Vad tänker ni om det? Är detta ett mjukvarufel eller måste jag skruva och fixa?

Dina problem låter mer hårdvarurelaterat än mjukvara, hade det varit problem med mjukvaran så hade du sett det i form av problem med mjukvaran och en blåskärm i värsta fall. Windows har inbyggt antivirus som räcker ifall man surfar med sunt förnuft.

Vad du kan göra är att gå in i loggboken och leta upp efter felmeddelanden som daterade till samma tidpunkt som datorn kraschar. Felkoder som benämns med "DistributedCOM" kan du ignorera, får själv dem hela tiden och vet inte vad det handlar om.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär