Samsung Galaxy S20 med Snapdragon 865 "förnedrar" Exynos-divisionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

20K för 20S ultra 512GB Exynos, snacka om sjukt pris.

Kommer få en Xiaomi Mi 10 Pro 512GB Snapdragon 865 för 10K.

Du menar mobilen Xiaomi gör reklam för konstant på Xiaomi Sverige Facebook men som fortfarande inte finns något datum alls när den kommer?

Eller har jag missat något och det äntligen finns ett datum för Sverige?

Känns som den aldrig kommer hit typ :>

Permalänk
Medlem

Enligt rykten kommer Samsung sätta Sdragon i sina flaggskepp från o med nu, och sina egna chip i billigare modeller.
Hoppas de börjar med Note20 som kan bli intressant i så fall, min s10+ får annars vara med till s21.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Enligt rykten kommer Samsung sätta Sdragon i sina flaggskepp från o med nu, och sina egna chip i billigare modeller.
Hoppas de börjar med Note20 som kan bli intressant i så fall, min s10+ får annars vara med till s21.

Är det bekräftat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Är det bekräftat.

Nä rykten som sagt, men man hpppas ju.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Anandtech

Permalänk
Medlem

Här har ni en jämförelse mellan chippen i S20-serien som bland annat visar hur exynos-varianten throttlar rätt snabbt : /

Visa signatur

3570K | ASUS P8Z77-V | 16 GB RAM | ASUS 1070 GTX | ACER XB27IHU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Du menar mobilen Xiaomi gör reklam för konstant på Xiaomi Sverige Facebook men som fortfarande inte finns något datum alls när den kommer?

Eller har jag missat något och det äntligen finns ett datum för Sverige?

Känns som den aldrig kommer hit typ :>

Som dessutom nu är lika illa som Samsung, eftersom Xiaomi gör ett 50% prispåslag bara för att dom kan och för att dom vet att rika westerners villigt betalar €1000 för samma telefon som kostar €600 i kina.

Det känns oerhört dumt att säga att Apple telefoner och dess ekosystem börjar bli värt det jämfört med Android, men det är i princip faktum idag.

Permalänk
Permalänk
Datavetare
Skrivet av mpat:

Intressant att Samsung lagt ner sin processor-design, men om det bara är energieffektiviteten i processorn som är problemet, varför inte bara låta Exynos 990 köra mer på A76-kärnorna? För den har två sådana också, och precis som du skriver är de inte dåliga. Använd de där Mongoose ytterst sparsamt, primärt på UI, och låt A76 göra det mesta jobbet. Om det är designen som är problemet hade det räckt långt. Nja, jag tror nog att det är den egna 7nm-processen som är en stor del av problemet.

Vissa val är man fast med rätt länge, se t.ex. på hur långt tid det tagit Intel att lyckas bakportera något nyare än Skylake till 14 nm när det visade sig att de inte får till 10 nm (i bästa fall har man något ute i Q4 detta år, mer troligt Q1 nästa år i form av Rocket lake).

Samsung står inför samma problem här. Enligt AnandTechs artikel har Samsung redan ändra om så mer körs på A76 kärnor.

Men då man valt att använda A76 som "mellankärnor" har man en rad prestanda och effektivitetsproblem jämfört med Snapdragon 865. Mellankärnorna är lägre klockade, de är en generation efter (sammantaget ger det 30-35 % lägre prestanda hos Exynos 990 mellankärnor mot Snapdragon 865) samt de har mellankärnorna har både mindre L2$ och Exynos har mindre L3$ och LLC cache jämfört med 865 (det ger både lägre prestanda med nog primärt lägre effektivitet då det kostar mer ström att läsa/skriva mot RAM än mot cache).

Kanske är så att TSMC 7 nm är effektivare jämfört med Samsungs 7 nm. Svårt att säga exakt, men försöker man kisa lite bland AnandTechs mätningar skulle jag gissa att skillnaden inte är mer än några procent. Vi lär få mer insikt i detta om nu Nvidia kör med både Samsung och TSMC 7 nm för Ampere samt nästa år när Exynos precis som Snapdragon kör med Cortex A.

Det mest intressanta jag tyckte kom ut av AnandTechs mätningar är ändå detta

Aarch64 är ~40 % snabbare på samma mikroarkitektur körandes samma program jämfört med Aarch32. Aarch32 är nog hyfsat i nivå med x86/x86_64. Till skillnad från x86/x86_64 är Aarch32 och Aarch64 två separata instruktionsuppsättningar, ARM insåg att man inte kunde fixa felen och behålla bakåtkompatibilitet så man gjorde en ny ISA från scratch.

Detta visa vilken brutal fullträff Aarch64 är som instruktionsuppsättning. Intels IA64 var bara inte en totalt misslyckande för Intel, det fick hela industrin att dra slutsatsen att ISA är relativt irrelevant, det enda som spelar roll är mikroarkitektur. Att Apple kan skapa något som utför 70-80 % mer per cykel jämfört med Intels/AMDs senaste designer samt att ARM kan göra något som matcha detta på en fraktion av transistorbudgeten visar bara hur bra Aarch64 är i praktiken.

AnandTech belyser vissa av orsakerna till detta

"The AArch64 performs significantly better due to it having more architectural registers available and being able to execute out-of-order code more efficiently, along with some ISA instruction improvements."

Det markerade visar att för x86 stod egentligen hoppet till att kunna göra relativt "smala" CPU-kärnor som man klockar tokhögt, d.v.s. i teorin gjorde Intel/AMD helt rätt med P4 och Bulldozer. I praktiken fallerade detta p.g.a. att Dennard scaling slutade fungera vid 45-65 nm.

Detta får mig än mer att hoppas att något gör en verklig satsning på Aarch64 för PC-marknaden, Apple är nog det största hoppet då de har dels den bästa Aarch64 designen (även om Cortex A77 är mer energieffekt än A13 matchar den endast den 2,5 år gamla A11 i absolut prestanda).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Var helt övertygad om att Samsung hade lagt ner sin Exynos-utveckling?
Exynos är Samsungs Bulldozer, lägg ner skräpet på riktigt eller gör en AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falkus:

Hur mycket sämre? Är det en märkbar skillnad så som att man tappar anslutningen eller att den går ner till 3G eller är det typ en-två piggar på anslutningen-skillnad?

Rätt så mycket sämre 4G-hastigheter när jag jämfört, och sen upplever jag oftare problem med samtalskvaliteten. Om det faktiskt är problem med samtalskvaliteten oftare är svårt att säga, för det är svårt att jämföra. Jag har inte utfört test på samma vis som med 4G-hastigheter. Samtidigt så fungerar det absolut tillräckligt bra för att jag ska tycka att det är värt att ha Snapdragon versionen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

20K för 20S ultra 512GB Exynos, snacka om sjukt pris.

Kommer få en Xiaomi Mi 10 Pro 512GB Snapdragon 865 för 10K.

Det är folk som är sjuka som köper och inte priset på produkterna.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|