Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Apple avslöjar länge omtalade Iphone SE

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Apple avslöjar länge omtalade Iphone SE

Det som tidigare kallats både Iphone SE 2 och Iphone 9 blir istället kort och gott Iphone SE av 2020 års tappning.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Johanneshov
Registrerad
Mar 2007

Tjoho! Mer mindre telefoner till folket!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Jan 2008

Bra!

JJ2 clan ladder

[1] Ryzen 3600 | RX580 | Kingston A2000 [2] Ryzen 1200 | GTX660 | 850 EVO [3] AMD X4 620 | GTX660 [4] AMD X4 620 [5] AMD X2 260 [6] AMD X2 6000+ (alla är i bruk)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2017

Äntligen!

Min gamla Iphone SE börjar gå på knäna...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jul 2009

Imponerande om den får samma kraftfulla processor som i iPhone 11!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sweden
Registrerad
Maj 2006

Jaaa jättebra, döp era produkter till samma som föregångaren. -_-

Emerald Moon | Custom vattenkyld mITX speldator i NCASE M1. | Magmoor V3 | Byggd på EK Fluid Gaming Kit | Tristram | Unik loop med X-Flow radiatorer | Cairodrome | Vattenloop i det enorma Tower 900 | Lavender | Custombygge i Lian Li PC-Q37 | Aquatic Ambiance | Min main rigg i PC-011 Dynamic

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006

Kanske blir det en sådan, föredrar egentligen android men tröttnar på att dessa alltid kommer med en massa förinstallerat skit som gör att man måste spendera en massa tid på att ställa in telefonen rätt. Och bland de som inte har detta är antingen prestandan otillräcklig eller så är de stora som en surfplatta. Fattar inte vad som är så svårt med att göra en enkel mindre telefon med bra prestanda, okej batteritid och bra kamera.

System: 3700X, Vega 56, 16 GB, 2TB NVME
Annat: Topre Realforce 88 45g - Logitech Pro Wireless - Eizo Foris 120 Hz - Sennheiser PC166
Microsoft Surfade PRO 128 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Sockerdrickan:

Tjoho! Mer mindre telefoner till folket!

Den är ju typ lika stor som en vanlig iphone 11 pro. Bara att skärmytan är mindre.
Edit ändrat från 11 till 11 pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Det här kan bli en kandidat till att återigen hoppa över till Äppelsidan.

| i5 - 8600k | Noctua - NH-D15 | Asus - Prime Z370-P | Corsair Vengeance LPX 2x8GB @ 2400 MHz | NVIDIA GeForce RTX 2070 8GB | SeaSonic FOCUS Plus Gold 650W | Fractal Design Meshify C | Crucial MX500 250GB / Seagate 2TB | AOC - C27G1 / Dell Ultrasharp UP2716D | HyperX Alloy FPS | Logitech G900 Chaos Spectrum | Steelseries Arctis 7 | Win 10 Home x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2007

Yes. Den här har jag väntat på. Det blir nog "go to" luren för svennebanan kan jag tänka mig. Perfekt till päronen och till mig själv.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2017
Skrivet av jOnÄTÄn:

Den är ju typ lika stor som en vanlig iphone 11. Bara att skärmytan är mindre.

Nej, den är lika stor som en 8:a, alltså mycket mindre än en 11. Kanske en 11 Pro, men inte en vanlig 11.

Regnbågsriddaren: https://komponentkoll.se/bygg/lSxyl
Asus RTX 2070 SUPER ROG Strix OC | Ryzen 5 2600X | Corsair Vengeance RGB 2x8GB 2666MHz | Asus X470-F ROG Strix | Corsair iCUE 465X White | Corsair H100i Platinum SE | 4x LL120-fläktar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Så ingen liten lur i Iphone 5-storlek?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Johanneshov
Registrerad
Mar 2007

@jOnÄTÄn: Nja det får vi se. Jag jämför dessutom även flaggskeppsmobiler med Android. Inte bara Apple-lurar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av Donnerstal:

Nej, den är lika stor som en 8:a, alltså mycket mindre än en 11. Kanske en 11 Pro, men inte en vanlig 11.

Okej hade inte koll på att 11 och 11 pro skiljde sig när det kommer till storlek. I vilket fall skulle jag inte kalla den liten/smidig, det är den gamla se som har 5ans format däremot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av ggalaxyy:

Jaaa jättebra, döp era produkter till samma som föregångaren. -_-

Antar att de vill ha något mer som liknar datorerna. De kör ju samma på Air och Pro där de får årsmodell i namnet. Så länge som både Apple och butiker är tydliga med vilken modell som avses så ser jag inget större problem med det.

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Liljeholmen
Registrerad
Mar 2015

Låter inte helt otroligt att jag köper en sådan om jag köper en ny iphone!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2010

Förstår att SweC inte är några Apple-fans men varför envisas ni med att skriva Iphone istället för det korrekta iPhone i artiklarna? Är ju en skitsak egentligen men ändå inte jättejobbigt att göra rätt... För andra företag och produkter är ni mer noggranna, t.ex. skriver ni 3DMark och inte 3dmark, i7 och inte I7 osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av MrNubcake:

Förstår att SweC inte är några Apple-fans men varför envisas ni med att skriva Iphone istället för det korrekta iPhone i artiklarna? Är ju en skitsak egentligen men ändå inte jättejobbigt att göra rätt... För andra företag och produkter är ni mer noggranna, t.ex. skriver ni 3DMark och inte 3dmark, i7 och inte I7 osv.

Har för mig jag läst något svar från sweclockers för några år sedan om just detta. Fanns någon tanke bakom men jag minns inte vad den var.
I vilket fall så skriver de inte alltid som företaget vill. Tror inte jag sett de skriva nVIDIA GEFORCE någon gång ex.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Summer '79
Registrerad
Maj 2002

Detta kommer bli stort tror jag, vet det inte gillas att man skriver positiva saker om apple på SweC men men

▩ Monitor: ASUS 27" ROG Swift @ 1440p / 165Hz ▩ CPU: Intel i9-9900KS @ 5Ghz ▩ GPU: ASUS 2080 Ti STRIX OC @ 140Mhz+ core / 1000Mhz+ memory ▩ Memory: G.SKill Trident Z Neo 32GB @ 3600MHz ▩ Motherboard: ASUS ROG Maximus XI Hero ▩ SSD: Samsung 860 EVO ▩ PSU: Corsair AX 860W 80+ Platinum ▩ Chassi: Corsair Obsidian 750D ▩ 3Dmark Time Spy: 15 468

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av MrNubcake:

Förstår att SweC inte är några Apple-fans men varför envisas ni med att skriva Iphone istället för det korrekta iPhone i artiklarna?

Handlar om etablerade svenska skrivregler, inte mer än så. Vi skriver normalt sett namn med inledande versal bokstav, resten gemena. Undantaget är förkortningar där bokstäverna uttalas enskilt. Jämför Saab (Svenska Aeroplanaktiebolaget) med NCC (Nordic Construction Company).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Oavsett vad de kallar den, så kommer det att vara en lätt uppdaterad iPhone 8 till lägre pris. Inget fel i det, men inte så spännande heller. Det kommer att väl att bli A13 istället för A11 och antagligen kameran från iPhone 11, fast sannolikt bara med en lins.

Tips för övrigt att Apple nästan alltid lanserar ny hårdvara på tisdagar, någon gång på onsdagar. Fredagar vet jag inte om det har hänt nånsin.

Skrivet av MrNubcake:

Det finns svenska skrivregler om det där. I princip alla tidningar följer dem. Poängen är att om det ser ut som ett ord så skall det skrivas som ett ord med första bokstaven stor och resten små. Undantaget är initialförkortningar som skrivs med alla bokstäver stora. Detta sista är min privata ”Pet peeve” - nästan alla svenska tidningar skriver operativsystemet till iPhone som Ios, vilket är fel hur man än gör. Antingen skriver man som Apple, iOS, eller så följer man skrivreglerna och skriver IOS eftersom det är en förkortning för iPhone Operating System. Ios är bara fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jan 2007

Lillbrosan som måste ha en "hemknapp" kommer älska detta. Han kör en SE nu så blir en fin uppdatering för honom.

Laptop: MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2010
Skrivet av hakro807:

Handlar om etablerade svenska skrivregler, inte mer än så. Vi skriver normalt sett namn med inledande versal bokstav, resten gemena. Undantaget är förkortningar där bokstäverna uttalas enskilt. Jämför Saab (Svenska Aeroplanaktiebolaget) med NCC (Nordic Construction Company).

Varför skriver de 3DMark och inte 3Dmark då? Och då är ju I7 det "rätta" sättet att skriva i7?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Ja tar gärna en kompaktare telefon fast den får inte ha för stora bezels. Kunde inte låta bli att köpa mi note 10 när den var på rea även om den är egentligen för stor men priset var för bra. Hoppas att de behåller hörlursuttaget på nya SE.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Mar 2016

För stor. Min iphone SE får hålla några år som musikmobil till tills det släpps en liten Android vilket kanske aldrig blir av då de bara blir större och större. Min OP6 är på gränsen.

Air Conditioners are a lot like PC's, they work great until you open Windows
AMD Ryzen9 3900X - ASUS GeForce RTX 2080 Ti - LG OLED 55 C9 som skärm och Samsung HW-Q96R till ljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ghost Town
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av yrfhar:

För stor. Min iphone SE får hålla några år som musikmobil till tills det släpps en liten Android vilket kanske aldrig blir av då de bara blir större och större. Min OP6 är på gränsen.

Ser ut att vara lika stor som iphone 6-7-8 och det är väl 4.7tum?
Jag själv tycker att det är för litet och mina gamla iphone 4s/5s och 6 finns kvar i lådorna och har idag en 7plus men även den upplever jag som för liten.

3800X4.4Ghz GTX 1080Ti Asus TUF B450M-PROGaming 32GB 3000Mhz
I7 5960x Custom Loop 32GB RTX 2060 Streaming/Recording pc.
"Retro" i7 975X/ Asus Sabertooth X58 24GB 1600Mhz GTX 470 Sli
Test Bench 6700K/4770k/3770K 32GB/i7920 24GB
Hemma Server HP Compaq 6200 Pro i3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av hakro807:

Makes no sense eftersom SweClockers själva skriver SweClockers och inte Sweclockers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Kan bli en riktig storsäljare. De flesta har kommit över smartphone-hypen för flera år sedan och tröttnat rejält på telefoner för 10k+. Många vill bara ha en bra telefon de vet kommer fungera bra under många år 🙂

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Jun 2010

Har en SE på jobbet och den är väl ok bortsett från att jag efter ett drygt år fortfarande inte begriper iOS riktigt. Är mycket som är småirriterande. Markera text t ex (med feta fingrar), eller ändra i text, det går mycket snabbare att bara sudda allt och börja om. Och att alla inställningar finns på samma ställe istället för i appen. Att jag efter helgen (lämnar den på jobbet) kommer tillbaks till 10% batteritid och att jag inte hinner gå de 10 metrarna från omklädningsrummet till närmsta laddare innan den dör när jag öppnar Mail. Att den vid minusgrader går från 25% batteri till stendöd på de 50 metrarna från bilen till inomhus när jag försöker kolla ett meddelande. /raljeri

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015
Skrivet av Meathim:

Har en SE på jobbet och den är väl ok bortsett från att jag efter ett drygt år fortfarande inte begriper iOS riktigt. Är mycket som är småirriterande. Markera text t ex (med feta fingrar), eller ändra i text, det går mycket snabbare att bara sudda allt och börja om. Och att alla inställningar finns på samma ställe istället för i appen. Att jag efter helgen (lämnar den på jobbet) kommer tillbaks till 10% batteritid och att jag inte hinner gå de 10 metrarna från omklädningsrummet till närmsta laddare innan den dör när jag öppnar Mail. Att den vid minusgrader går från 25% batteri till stendöd på de 50 metrarna från bilen till inomhus när jag försöker kolla ett meddelande. /raljeri

Om du lämnar telefonen på över helgen ska den vara inkopplad i laddare, då dras driftströmmen från laddaren och inte batteriet vilket också förlänger livstiden på batteriet trots alla myter om motsatsen.