Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Hjälp med att byta kylpasta till egenbygge!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

Hjälp med att byta kylpasta till egenbygge!

Byggde en dator i februari förra året och har sedan dess inte bytt kylpastan en enda gång. Min CPU (AMD ryzen 2600) ligger på 48-51 grader när jag inte kör något spel eller annat krävande utan bara är inne på datorn. Behöver jag byta kylpastan och i så fall har någon några rekommendationer på vilken kylpasta som är bäst och vilken metod som är bäst när man byter pastan?
Tacksam för svar! /Jacob

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Feb 2016

@Jackow: varför vill du byta kylpasta? Temperaturerna på din CPU låter fullt normala i idle iaf Hur varm blir processorn under load?

Desktop: Ryzen 3700X, MSI B450 GAMING PLUS MAX, 16gb Corsair vengeance 3600Mhz, Noctua nh-D15, Asus strix gtx 980 ti, Crucial M.2 NVMe SSD 500GB, Samsung 860 QVO SSD 1TB, Phanteks P400A (3 intake fans, 2 exhaust fans), Corsair RM650W.

Desktop 2: Intel 4670K, ASUS H81M-A, ASUS Dual series GTX 1060 6GB, 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Ballistix Sport, 128GB SSD + 2TB SSHD.

Laptop: Macbook pro 13" 2019.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007

Fullt normal. Min CPU kan hoppa upp till drygt 60c i Windows men ligger normalt typ på 38.

Intel Core i9-9900K @5ghz + HT Custom loop
Asus ROG Strix RTX2080 8GB 1870/15190
Asus ROG Maximus XI Hero (WI-FI)
Corsair Vengeance RGB Pro 3200mhz 32GB
Asus ROG Strix XG32VQ, NZXT H700, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018

ligger på ca 58-63 när jag spelar cs som kanske inte är det mest krävande för cpun. Har bara hört från en teknikkunnig kompis att man ska byta kylpastan nån gång om året och då blir man ju lite osäker!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av Jackow:

ligger på ca 58-63 när jag spelar cs som kanske inte är det mest krävande för cpun. Har bara hört från en teknikkunnig kompis att man ska byta kylpastan nån gång om året och då blir man ju lite osäker!

Man behöver normalt inte byta kylpasta regelbundet - definitivt inte så ofta som en gång om året. Kylpasta behöver normalt bara bytas i samband med att man monterar av kylaren av någon anledning.
Så småningom kan kylpasta bli dålig och behöva bytas ut, men även de sämsta pastorna bör fungera i 3-5 år. De bra längre än så.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av Jackow:

Det är absolut inte varmt. CS är dessutom ett av de mest processorkrävande spelen som finns, jag ligger ofta runt 70C i CSGO trots att jag har en riktigt bra kylare. Det är inte ens problem att ligga på runt 80C, så du har god marginal.

Desktop: Ryzen 3700X, MSI B450 GAMING PLUS MAX, 16gb Corsair vengeance 3600Mhz, Noctua nh-D15, Asus strix gtx 980 ti, Crucial M.2 NVMe SSD 500GB, Samsung 860 QVO SSD 1TB, Phanteks P400A (3 intake fans, 2 exhaust fans), Corsair RM650W.

Desktop 2: Intel 4670K, ASUS H81M-A, ASUS Dual series GTX 1060 6GB, 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Ballistix Sport, 128GB SSD + 2TB SSHD.

Laptop: Macbook pro 13" 2019.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2019

Som de tidigare säger här så behöver man inte byta en gång om året, dock kanske din teknik kunniga vän är som mig och gillar att pilla isär sin dator och göra rent den grundligt.
Jag passar även då på att byta kylpasta, det görs ungefär en gång om året hos mig, men det är bara för att jag tycker det är roligt :). Sen får man lite mer egen tid när man kan säga till frugan att det måste göras ^^

Ryzen R5 2600@Stock | Gigabyte B450M | G.SKILL Sniper 16gb 3200mhz ddr4 | Msi 5700XT Gaming X | Arctic Esport 33 | Corsair Carbide 100R |
| Samsung C27JG50 144hz 27" 1440P |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Jackow:

Din kompis är korkad eller väldigt okunnig. En del datorer byts aldrig pastan på under hela dess livstid.
Har du koll på dina värden så ser du om det plötsligt börjar bli för din dator onormalt varmt, då kan det vara dags att återmontera din kylare och då naturligtvis byta pastan.

Vilken pasta du väljer är inte så viktigt faktiskt. Det säljs inget skräp på tex Inet.se
Ett riskorn i mitten efter ordentlig rengöring funkar bra.

Vill du ha en lägre idle temp så kolla på ditt energisparschema.
Samt sätt en extra fläkt på din cpu kylning eller i ditt chassi.

Vad har du för kylare?

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018
Skrivet av SCORPIUS:

Din kompis är korkad eller väldigt okunnig. En del datorer byts aldrig pastan på under hela dess livstid.
Har du koll på dina värden så ser du om det plötsligt börjar bli för din dator onormalt varmt, då kan det vara dags att återmontera din kylare och då naturligtvis byta pastan.

Vilken pasta du väljer är inte så viktigt faktiskt. Det säljs inget skräp på tex Inet.se
Ett riskorn i mitten efter ordentlig rengöring funkar bra.

Vill du ha en lägre idle temp så kolla på ditt energisparschema.
Samt sätt en extra fläkt på din cpu kylning eller i ditt chassi.

Vad har du för kylare?

Har processorkylaren som följde med processorn som är en Ryzen 2600. I chassit har jag de två fläktar som följde med chassit som är ett NZXT H500.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2018
Skrivet av Mammalainen:

Som de tidigare säger här så behöver man inte byta en gång om året, dock kanske din teknik kunniga vän är som mig och gillar att pilla isär sin dator och göra rent den grundligt.
Jag passar även då på att byta kylpasta, det görs ungefär en gång om året hos mig, men det är bara för att jag tycker det är roligt :). Sen får man lite mer egen tid när man kan säga till frugan att det måste göras ^^

Haha, okej tack så mycket då kanske det är att göra rent datorn med tryckluft jag ska satsa på istället!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av SCORPIUS:

Din kompis är korkad eller väldigt okunnig.

Kom igen, det där är ju bara ett onödigt påhopp. Man är inte korkad eller väldigt okunnig bara för att man har gått på en myt om hur ofta man ska byta kylpasta.

I övrigt håller jag med dig i sak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av Jackow:

Jag böt på min efter 6 år. I idle och låg belastning var temperatur helt normal. Sen skulle jag bara testa att OC var stabil efter alla åren. Det temp throttlade efter några minuter sen var idle temp typ 80 grader. Så efter 6 år är pastan fortfarande ok om man inte startar P95.

Asus ROG Strix XG32VQ, NZXT H700, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av pv2b:

Kom igen, det där är ju bara ett onödigt påhopp. Man är inte korkad eller väldigt okunnig bara för att man har gått på en myt om hur ofta man ska byta kylpasta.

I övrigt håller jag med dig i sak.

Man kanske kan välja andra ord men lite sanning ligger det i de. För oss med HT custom är det ett mindre projekt att byta pasta. Iallafall för mig med ett trångt chassi.