KÖPRÅD Första servern

Permalänk

KÖPRÅD Första servern

Jag har idag massa enheter som snurrar. Synology nas, NUC med Proxmox, ett par Raspberry pi med rasbian osv.
Jag vill föra samman allt i ett. Jag vet hur man installerar och använder allt, men jag kan inget om hårdvara. Behöver hjälp.
Servern ska köra: Unraid->Home assistant, Nas, Win10 med blue iris, Plex (2 samtida streams, mestadels 1080) samt framtida små projekt.
Jag har en budget på ca 20.000. Vad får man för dessa pengar?
Jag kan absolut bygga ihop en dator själv.
Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

@Timpalimpa: är det 20000kr inklusive lagring? I så fall hur mycket?

Jag skulle nog personligen bygga den utifrån Ryzen 3900x
Eller nån billig dual xeon, typ E5-2696v2 (mest för att det är lite roligare)

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

@Timpalimpa: är det 20000kr inklusive lagring? I så fall hur mycket?

Jag skulle nog personligen bygga den utifrån Ryzen 3900x
Eller nån billig dual xeon, typ E5-2696v2 (mest för att det är lite roligare)

Ja det ska vara inkl lagring. Jag har en 8tb wd red som jag tänkte sätta in i denna, sen komplettera med fler diskar allt eftersom. Amazon har ju ibland bra deal på diskar i case. såg denna idag i fynd-tråden.
https://www.amazon.de/dp/B07G364YHX/ref=sr_1_2?dchild=1&fst=a...
Men behöver ha någon ssd iaf för cache och vm.

Permalänk

Jag tänker mig typ: mid till high end xeon cpu med ECC ram och mycket lagring, inget värstinggrafikkort

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem

@Timpalimpa:

Om du klarar dig med 18TB lagring till en början hade jag kört
2 st 10TB diskar, en för paritet och en för lagring + din 8TB

2 st bra 512 GB ssder för cache (det ger dig 512GB i cache pool)
1 st 256 GB ssd för plex data

Minst 64GB ram om du ska transkoda material i Plex (till /tmp/)

Ett chassi med många interna 3.5" platser, eller många 5.25" om du föredrar att köra med hotswap burar

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk

Jag har haft tankar på att börja på ett rack. Köra Unify i hela huset. Kanske man skulle köra på ett rackcase och starta sin rackresa där?
När det gäller cpu och annan hårdvara (diskar har jag koll på) så får ni gärna hjälpa mig att vara lite specifika vad jag ska titta på. Mid till high-range xeon säger inte mig så mycket tyvärr. Testade kolla xeon på prisjakt och fick upp typ 200 enheter. Jag är vilse här.

Permalänk

@Timpalimpa: för va ärlig är jag ingen expert inom just server men jag tror att man kan köra på en ryzen 3900x med ECC ram-minnen. någon annan kanske kan bekräfta det jag vet inte till 100%. i så fall är det ingen dum idé

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Skrivet av Timpalimpa:

Jag har haft tankar på att börja på ett rack. Köra Unify i hela huset. Kanske man skulle köra på ett rackcase och starta sin rackresa där?
När det gäller cpu och annan hårdvara (diskar har jag koll på) så får ni gärna hjälpa mig att vara lite specifika vad jag ska titta på. Mid till high-range xeon säger inte mig så mycket tyvärr. Testade kolla xeon på prisjakt och fick upp typ 200 enheter. Jag är vilse här.

Titta på riktiga servergrejer på ebay är mitt råd.

Min hemma server kör jag på över 10 år gammal hårdvara så det behöver definitivt inte vara ens halvny hårdvara för att klara av ganska mycket. Just nu har jag problem med att transcoda men det skulle jag kunna lösa med ett hyfsat grafikkort.

Vill du så kan du hitta bra delar ganska billigt annars finns det bra färdiga system också.

När det gäller processor (XEON) så skulle jag säga att är den nyare än 5 år, 4 kärnor och en hyfsat hög TDP klarar du dig långt, men jag är långt ifrån någon expert på området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpalimpa:

Jag har haft tankar på att börja på ett rack. Köra Unify i hela huset. Kanske man skulle köra på ett rackcase och starta sin rackresa där?
När det gäller cpu och annan hårdvara (diskar har jag koll på) så får ni gärna hjälpa mig att vara lite specifika vad jag ska titta på. Mid till high-range xeon säger inte mig så mycket tyvärr. Testade kolla xeon på prisjakt och fick upp typ 200 enheter. Jag är vilse här.

Skrivet av robertlindgren82:

Titta på riktiga servergrejer på ebay är mitt råd.

Min hemma server kör jag på över 10 år gammal hårdvara så det behöver definitivt inte vara ens halvny hårdvara för att klara av ganska mycket. Just nu har jag problem med att transcoda men det skulle jag kunna lösa med ett hyfsat grafikkort.

Vill du så kan du hitta bra delar ganska billigt annars finns det bra färdiga system också.

När det gäller processor (XEON) så skulle jag säga att är den nyare än 5 år, 4 kärnor och en hyfsat hög TDP klarar du dig långt, men jag är långt ifrån någon expert på området.

Helt riktigt!

Det enda som är värt att tänka på med gammal serverhårdvara är troligtvis strömförbrukningen, som kan vara högre om man satsar på de högst presterande CPU:erna från den tiden. Men annars är de såpass väl tilltagna att de fortfarande kan spöa konsumentsystemen i fråga om utbyggnad.

Skall man köra vitala saker på systemet är det viktigt att man har en handlingsplan om systemet går ner.
Serverhårdvara är ofta många gånger bättre än konsument hårdvara, då det mesta erbjuds med redundans, såväl redundanta nätaggregat som redundant datalagring och i vissa fall även möjlighet till redundanta minneskanaler (RAIM).
Det mesta handlar om vilken skala man vill upp i.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Du har två alternativ här.

Enterprise servers.

+Oslagbar pris/prestanda
+Oslagbar driftsäkerhe
+Fullt stöd för ESXi
-Stor
-Högljud (i förhållande)
-Reservdelar är relativt asdyra
-Gillar oftast inte konsumentdiskar (Vilket gör dem helt galet högljudda)
-Du behöver diskvaggor, finns att köpa knockoffs på ebay

Kolla Dell R730 med 3.5 diskar eller HP DL 380 med 3.5diskar som start

t.ex
https://www.ebay.com/itm/HP-Proliant-DL380e-G8-14xBays-LFF-2x...

https://www.ebay.com/itm/HP-DL380p-G8-LFF-12xBays-2x-I-Xeon-E...

Whitebox
+Tyst
+Liten (så liten som du bygger den)
+"Billiga" reservdelar
+Älskar konsumentdiskar
-Dyrare
-Sämre driftsäkerhet(Inga redundanta nätagg, ingen IPMI osv)
-Inget stöd för ESXi

Äger själv en HP DL380 och vid utbyte blir det en whitebox med Ryzen prop i ett Fractal Design Node 804

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

Jag märker att detta är en dålig idé. Jag tror nog att jag kommer förstå mig på detta bättre om jag byggen en dator där jag förstår mig på delarna.

Permalänk

vad tror ni om detta?

AMD Ryzen 9 3900X
Asus ROG Strix B450-F
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x16GB
Fractal Design Define 7

Lagring:
Samsung 970 EVO 500 gb? (cache och vms och plex data)
6 st wd 12 tb

Extra lull-lull som kan vara bra för plex:
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC HDMI 3xDP 8GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle ju själv inte vilja vara utan IPMI eller motsvarande på en server, så jag hade skippat konsumentmoderkort om jag var du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpalimpa:

vad tror ni om detta?

AMD Ryzen 9 3900X
Asus ROG Strix B450-F
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x16GB
Fractal Design Define 7

Lagring:
Samsung 970 EVO 500 gb? (cache och vms och plex data)
6 st wd 12 tb

Extra lull-lull som kan vara bra för plex:
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC HDMI 3xDP 8GB

Hade skippat grafikkortet och gått för en mindre burk, den CPUN klarar dubbla 1080p utan problem.

Faktum är att den ska klara så mycket som 16 sådana på egen hand, man räknar ca 2k passmark för varje 1080p
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Ryzen+9+3900X&id...

https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-d...

Skrivet av Plex:

The Guideline
Very roughly speaking, for a single full-transcode of a video, the following PassMark score requirements are a good guideline for the following average source file:

4K HDR (50Mbps, 10-bit HEVC) file: 17000 PassMark score (being transcoded to 10Mbps 1080p)
4K SDR (40Mbps, 8-bit HEVC) file: 12000 PassMark score (being transcoded to 10Mbps 1080p)
1080p (10Mbps, H.264) file: 2000 PassMark score
720p (4Mbps, H.264) file: 1500 PassMark score
The CPU Benchmark website is a good resource to see what sort of PassMark score a particular processor received.

Skrivet av No_Jah:

Jag skulle ju själv inte vilja vara utan IPMI eller motsvarande på en server, så jag hade skippat konsumentmoderkort om jag var du.

Jag gissar att den ska stå i hans hem och inte i en hall?

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

@mini-ryttge: Haha den ska stå i mitt vardagsrum!!

Vad skulle du säga om att transcoda 4k?
Den ska absolut köra plex! Och där vill jag kunna köra 4k.
Men huvudfokus är mitt smarta hem med ubuntu-vms och en windows med Blue iris för kameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Hade skippat grafikkortet och gått för en mindre burk, den CPUN klarar dubbla 1080p utan problem.

Faktum är att den ska klara så mycket som 16 sådana på egen hand, man räknar ca 2k passmark för varje 1080p
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+Ryzen+9+3900X&id...

https://support.plex.tv/articles/201774043-what-kind-of-cpu-d...

Jag gissar att den ska stå i hans hem och inte i en hall?

Absolut, jag har själv servrar hemma, och de är placerade så att det blir väldigt opraktiskt att ha bildskärm och mus/tangentbord.
Det är nog ganska vanligt att folk har så även hemmavid.