Permalänk

Problem NAD C326BEE!

Hej! Har problem med min NAD. Den startar men man kan inte välja utgång, den "klickar" en gång när man trycker Power sen ska den "klicka" igen efter några sekunder och därefter ska man kunna välja ingång. Men jag kommer aldrig dit, den fastnar efter första klicket varje gång.
Problemet uppstod när jag kollade på film alltså spelade inte hårt med den eller liknande. Började spraka och lukta bränt sen dog ljudet. Säkringen är kollad och ser inga brända komponenter eller liknande.
Bifogar en film på problemet:

http:// https://youtu.be/5vQyiNk9c5c

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CheezieFFS:

Hej! Har problem med min NAD. Den startar men man kan inte välja utgång, den "klickar" en gång när man trycker Power sen ska den "klicka" igen efter några sekunder och därefter ska man kunna välja ingång. Men jag kommer aldrig dit, den fastnar efter första klicket varje gång.
Problemet uppstod när jag kollade på film alltså spelade inte hårt med den eller liknande. Började spraka och lukta bränt sen dog ljudet. Säkringen är kollad och ser inga brända komponenter eller liknande.
Bifogar en film på problemet: https://youtu.be/5vQyiNk9c5c

Då ska du omedelbart koppla bort alal anslutningar och reparera den, låter som om skyddskretsarna inte slår igång den på riktigt och att det luktat bränt är ett tecken på nått allvarligt hårdvarufel, den måste felsökas på riktigt innan du försöker använda den och om du håller på att försöka starta den kan du skada andra delar i systemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då ska du omedelbart koppla bort alal anslutningar och reparera den, låter som om skyddskretsarna inte slår igång den på riktigt och att det luktat bränt är ett tecken på nått allvarligt hårdvarufel, den måste felsökas på riktigt innan du försöker använda den och om du håller på att försöka starta den kan du skada andra delar i systemet.

Kan inte annat än 100% hålla med inlägget @mrqaffe skrev.

Min Yamaha 3050 var nyss inne på rep för rett DSP chip som var trasigt.
De sa då att förstärkaren hade en låg effekts del samt en högeffekt del där den senare startar upp vid uppstart och maskinen medans låg effektdelen tar hand om allt i standbyläge och precis som din klickar min till vid uppstart, troligen när högeffekt steget startas up.

Permalänk
Medlem

Om du inte kan se att någon komponent är bränd eller svedd så kanske du kan lukta dig till vilken det är ? Lukten från brända halvledare eller kondensatorer kan vara kvar och vara distinkt veckovis efter det att de bränt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Large:

Om du inte kan se att någon komponent är bränd eller svedd så kanske du kan lukta dig till vilken det är ? Lukten från brända halvledare eller kondensatorer kan vara kvar och vara distinkt veckovis efter det att de bränt.

Fast den brända komponenten kanske är produkten av att något annat gått sönder.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Large:

Om du inte kan se att någon komponent är bränd eller svedd så kanske du kan lukta dig till vilken det är ? Lukten från brända halvledare eller kondensatorer kan vara kvar och vara distinkt veckovis efter det att de bränt.

Så enkelt är det ofta inte, tex så bränns ofta resistorer till kolbitar och stinker pga osynliga fel i transistorerna i slutsteget och det kan också vara fel på nätdelen som fortplantas, man kan se kanske se vilken del av förstärkaren man bör ska börja felsöka i men sällan mycket mer än det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Large: Jag tyckte lukten kom från den stora kylarklumpen direkt efteråt, så jag hade gissat på en av transistorerna kanske?
Kan tillägga att jag tog bort benen under för att få in den i Tv möbeln..
Har inte försökt starta den har mest bara stått, tänkte försöka felsöka själv innan jag lämnar in den.
Har inte mycket kunskap men lite iaf, kan man felsöka själv på något hyfsat smidigt sätt?

Permalänk

@mrqaffe: Hade råkat glömma multimetern på. Men ska kolla om transistorerna är ok när jag har köpt ett nytt batteri, känns som det kan vara dom pga att det varit dålig kylning?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CheezieFFS:

@mrqaffe: Hade råkat glömma multimetern på. Men ska kolla om transistorerna är ok när jag har köpt ett nytt batteri, känns som det kan vara dom pga att det varit dålig kylning?

Kanske men transistorer går sällan sönder ensamma och resistorerna till trissan och kanske den andra halvperioden och drivsteget också måste bytas samtidigt, det går inte att gissa utan man måste felsöka på riktigt även om man hittar en uppenbart felaktig komponent för chansen är stor att det är mera som är trasigt eller bör bytas samtidigt.
Det kan ju också vara så nått i nätdelen är trasigt och orsakat skador elerl blivit skadat om en transistor gått sönder. du måste som sagt felsöka på riktigt även om du hittat en felaktig komponent för den är sällan ensam om att vara trasig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Okej.. Var lite orlig för det, tror Hi-Fi klubben skulle ha 1500kr bara för felsökningen. Sen reparation på det..
Blir leta en ny begagnad då som jag ville undvika :/

Någon som säljer en liknande? Någon annan som kan göra det för en billigare peng? Eller vad har ni för tips?

Permalänk

Ska driva ett par Cerwin-Vega XLS-28 och vill inte lägga 6k som dom säger att jag måste göra på Hi-Fi klubben om jag ska köpa en ny..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CheezieFFS:

@mrqaffe: Okej.. Var lite orlig för det, tror Hi-Fi klubben skulle ha 1500kr bara för felsökningen. Sen reparation på det..
Blir leta en ny begagnad då som jag ville undvika :/

Någon som säljer en liknande? Någon annan som kan göra det för en billigare peng? Eller vad har ni för tips?

Det finns många fristående verkstäder också och många är billigare än så men felsökningen är ju det som kostar mest för det är typ 95 % av arbetet för man måste ju närmast reparera den för att helt felsöka och delarna som är trasiga kostar troligen inte många kronor.
Du kan fråga andra hifibutiker och verkstäder som inte ingår i nån kedja och om du inte har bråttom så lär det bli billigare för många tar emot "fylla ut tiden jobb" som får låg prioritet och kan ta lång tid mot att det blir billigare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Det har du rätt i ska kika runt lite! Jobbar själv på ett elektronikföretag och har certifikat i mjukjödning så den biten är inget problem.
Däremot har jag bara lite grundläggande kunskap i hur komponenterna fungerar och jobbar ihop.
Ska kika runt lite, men tror du detta skulle funka för att driva högtalarna sålänge?
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/slutsteg_och_delningsfilter/88541105

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CheezieFFS:

@mrqaffe: Det har du rätt i ska kika runt lite! Jobbar själv på ett elektronikföretag och har certifikat i mjukjödning så den biten är inget problem.
Däremot har jag bara lite grundläggande kunskap i hur komponenterna fungerar och jobbar ihop.
Ska kika runt lite, men tror du detta skulle funka för att driva högtalarna sålänge?
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/slutsteg_och_delningsfilter/88541105

Kanske, det är ju ett slutsteg så det saknar ju reglage för ljudet och ingångsväljare, du kommer att få ljud men behöver du inga reglage eller har du det på signalkällan ?

Det är kanske vettigare att leta nått beg på
https://hifitorget.se
Och om du har nått så du kan spela och är lite intresserad så kan du ju lära dig det som behövs och laga Naden, det blir antagligen inte billigare än att lämna in den om du ska värdera din tid och ev verktyg men det kan ju vara roligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Ja, jag kommer köra från mobilen/datorn. Men är det inte det delningsfiltret är där för? Ursäkta min okunskap hehe

EDIT: Tänkte nog på equalizer, ja det blir köpa en ny sålänge. Tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CheezieFFS:

@mrqaffe: Ja, jag kommer köra från mobilen/datorn. Men är det inte det delningsfiltret är där för? Ursäkta min okunskap hehe

Nej filtret är ett filter, man ställer in det en gång för alla efter de högtalare som används men det funkar inte för det dagliga typ ingångsväljare och volymkontroll.
Se också mitt editerade svar i förra posten.
Och om du vill försöka själv så är servicemanualen bra att ha >
https://www.hifiengine.com/manual_library/nad/c326bee.shtml

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Hmm, nej juste den funktionen försvinner ju. Men finns det ingen annan burk man kan köpa till för att få dom funktionerna också?
Jag får se lite vad som är fel, blir det för komplicerat låter jag någon annan göra det.
Sidan verkar vara spärrad från att skapa nya konton.

Permalänk

Och vad är det jag ska kolla efter när jag köper en ny? Hur vet jag att den fixar att driva mina högtalare?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CheezieFFS:

@mrqaffe: Hmm, nej juste den funktionen försvinner ju. Men finns det ingen annan burk man kan köpa till för att få dom funktionerna också?
Jag får se lite vad som är fel, blir det för komplicerat låter jag någon annan göra det.

Före ett slutsteg har man ofta ett försteg. Det är försteget som har reglagen och när man bygger ihop försteg och slutsteg får man en integrerad förstärkare vilket är vad din Nad är.
Det finns dock mängder med begagnade integrerade förstärkare och receivers tex på Hifitorget men det brukar ju även finnas i secondhandbutiker, jag har faktisk köpt en Nad 3130 i min lokala secondhandbutik för 400 kr.

Många integrerade förstärkare går att dela på signalmässigt så de kan agera för eller slutsteg.
Det går också bra att använda en receiver eller hembioreceiver, hembioreceivrar kan man ibland hitta väldigt billigt då många byter dem för finesser snarare än funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CheezieFFS:

Och vad är det jag ska kolla efter när jag köper en ny? Hur vet jag att den fixar att driva mina högtalare?

Utgå från Naden du haft och ställ upp krav utifrån vad du vill ändra på jämfört med den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då ska du omedelbart koppla bort alal anslutningar och reparera den, låter som om skyddskretsarna inte slår igång den på riktigt och att det luktat bränt är ett tecken på nått allvarligt hårdvarufel, den måste felsökas på riktigt innan du försöker använda den och om du håller på att försöka starta den kan du skada andra delar i systemet.

Troligen, men jag har faktiskt haft elsprak i min C372 för ett antal år sedan när själva reläet troligen fastnade efter att förstärkaren stått undanställd. Jag slog dock av ögonaböj. På försök två så fungerade den (den var inte inkopplad någon av gångerna), men när jag slog den av och på ett antal gånger så fastnade reläet i början säkert hälften av gångerna, för att sedan kanske gå ned till en tredjedel. Därefter stod en undanställd ytterligare och när jag tog fram den så hade den lagat sig själv helt. Felet har inte heller kommit tillbaka. Ibland kan man ha tur...

Den aktuella förstärkaren verkar tyvärr inte ha någon indikation. På min C372 kan man se om det är skyddskretsarna som inte vill eller inte lyckats slå om då dioden blir röd istället för grön.

Permalänk

@mrqaffe: Haha okej, tack för den förklaringen nu förstår jag precis!
Men vad är det "viktigaste" eller vad man ska säga?
Som min: Power output: 50 watts per channel into 8Ω (stereo)
Funkar det då med alla som har 50 watt output? Eller finns det mer att kolla på när det gäller just att driva dom?
Jag vill ju bara köpa den billigast möjliga så länge tills jag har min NAD igen.

Permalänk

Så denna borde fungera? https://hifitorget.se/visa_annons.php/pioneer_sa_720_88304.htm
Dåligt med begagnade förstärkare här runt Jönköping

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att testa fråga i denna facebookgrupp, verkar finnas en hel del folk där som vet vad dom håller på med

https://www.facebook.com/groups/elektronikhobby/

Permalänk

Hade denna klarat av att driva dom: C 325BEE eller? Borde vara lillebrodern till den jag har?
Har även fått erbjudande att köpa en xtz a100 d2 för 2000kr. Kan det vara något?

Permalänk

@BasseBaba: Tack, ska kika där

Permalänk
Medlem
Skrivet av CheezieFFS:

Hade denna klarat av att driva dom: C 325BEE? Borde vara lillebrodern till den jag har?

Det är väl föregångaren i samma serie.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CheezieFFS:

@mrqaffe: Haha okej, tack för den förklaringen nu förstår jag precis!
Men vad är det "viktigaste" eller vad man ska säga?
Som min: Power output: 50 watts per channel into 8Ω (stereo)
Funkar det då med alla som har 50 watt output? Eller finns det mer att kolla på när det gäller just att driva dom?
Jag vill ju bara köpa den billigast möjliga så länge tills jag har min NAD igen.

Effekten bestämmer hur starkt du kan spela men förhållandet mellan effekt och ljudnivå är logaritmiskt vilket gör att det i princip bara finns 2 effektklasser att bry sig om, för lite och tillräckligt, gränsen går kring 300 w i 8 ohm så du har för lite effekt för att kunna spela så starkt att du inte får dynamikkompression med en normal högtalare när du vill återge akustiska instrument eller en röst vid naturligt ljudtryck.
Men eftersom man oftast inte spelar så starkt utan för det mesta använder mindre än 1 watt så fungerar klenare förstärkare också men de kommer inte att kunna återge akustisk musik på ett ofärgat sätt.
Om du jagar kostnaden så kan du i princip köpa vad som helst effektmässigt för det kommer att räcka för allt utom när du ska spela starkt på en fest.
Du kan troligen hitta hembioreceivrar med mer effekt än din trasiga Nad från 500 kr och definitivt under 1000 kr.
Hembiomaskiner brukar vara otroligt prisvärda begköp då folk byter dem pga fineesser/mjukvara och inte för att de låter dåligt som förstärkare och så är det ju en del som byter ner sig till soundbars och liknade styggelser för att de skiter i hur det låter bara det är litet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Jag ska kolla lite på det istället då, tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CheezieFFS:

@mrqaffe: Okej.. Var lite orlig för det, tror Hi-Fi klubben skulle ha 1500kr bara för felsökningen. Sen reparation på det..
Blir leta en ny begagnad då som jag ville undvika :/

Någon som säljer en liknande? Någon annan som kan göra det för en billigare peng? Eller vad har ni för tips?

Går du in på blocket eller tradera så kan du fynda förstärkare för 1500kr utan problem .
Annars har rehifi en Nad320BEE för 1600kr med 3mån garanti https://www.rehifi.se/forstarkare/nad-c320bee