Hjälp med att hitta bra och billig gpu.

Permalänk

Hjälp med att hitta bra och billig gpu.

Hej.
Jag har en i5:a till socket 1155 liggandes och tänker bygga en mindre burk.
Tänkte köra på m-atx moderkort och något åt htpc hållet.
Beroende på lådans storlek och modell kan det ju påverka vilket grafikkort jag kan använda.
Jag kanske måste köra ett low profile pga måtten.
Eller något som inte kräver extra ström om det är inbyggt nätagg i lådan.
Jag tänkte köpa något eller några billiga äldre gtx kort för max 500 kr styck eller ett runt 1000 kr om det inte finns sli på moderkortet.
Vad finns det för mindre gtx modeller annars som är bra mellan 500 och 1000 kr styck?
Jag har inte direkt någon koll på dom mindre korten men jag har sett att ti finns på vissa mindre gtx modeller.
Finns det sli på några mindre kort? Finns det ens något low profile för gaming, sli lär väl inte finnas på såna i alla fall?

Permalänk
Viking
Skrivet av Jeffstrongman:

Hej.
Jag har en i5:a till socket 1155 liggandes och tänker bygga en mindre burk.
Tänkte köra på m-atx moderkort och något åt htpc hållet.
Beroende på lådans storlek och modell kan det ju påverka vilket grafikkort jag kan använda.
Jag kanske måste köra ett low profile pga måtten.
Eller något som inte kräver extra ström om det är inbyggt nätagg i lådan.
Jag tänkte köpa något eller några billiga äldre gtx kort för max 500 kr styck eller ett runt 1000 kr om det inte finns sli på moderkortet.
Vad finns det för mindre gtx modeller annars som är bra mellan 500 och 1000 kr styck?
Jag har inte direkt någon koll på dom mindre korten men jag har sett att ti finns på vissa mindre gtx modeller.
Finns det sli på några mindre kort? Finns det ens något low profile för gaming, sli lär väl inte finnas på såna i alla fall?

SLI är ett ganska dåligt val om du ska spela. Väldigt lite spel som ens stödjer sli.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk

@Donnerstal: Jag har en vanlig dator att spela på men den här ska stå vid tv:n så vill i alla fall ha möjlighet till att spela modernare spel på lägre inställningar.
Har kört med sli förr i två datorer jag hade men gav inte så mycket tyckte jag så jag sålde dom extra korten och kommer satsa på ett bra ti kort i stället.
Tänkte eftersom jag ska ha billigare äldre kort till denna kanske det skulle fungera bättre.
Men då satsar jag mer på ett kort då.

Permalänk
Medlem

Denna 1650 super är ganska prisvärd nu https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5240404, om du vill ha nytt grafikkort. Obs, den tar upp 2 slots och använder en 6-pin.

Permalänk

@µiCro: ok 🙂 ska kolla upp det, gtx 1660 verkar helt ok men lite för dyrt.
Har även kollat gtx 1050ti och hittade begagnade runt 1000 lappen, dom finns även i LP om det skulle behövas.

Permalänk
Viking
Skrivet av Jeffstrongman:

@Donnerstal: Jag har en vanlig dator att spela på men den här ska stå vid tv:n så vill i alla fall ha möjlighet till att spela modernare spel på lägre inställningar.
Har kört med sli förr i två datorer jag hade men gav inte så mycket tyckte jag så jag sålde dom extra korten och kommer satsa på ett bra ti kort i stället.
Tänkte eftersom jag ska ha billigare äldre kort till denna kanske det skulle fungera bättre.
Men då satsar jag mer på ett kort då.

Det finns två stycken nyligen upplagda 980 4gb på marknaden för 1000kr som du kanske kan titta till. De presterar ungefär som ett 1060. Dock är det inga LP men det kanske funkar ändå.
https://m.sweclockers.com/marknad/182905-asus-nvidia-geforce-...
https://m.sweclockers.com/marknad/182922-gigabyte-gtx-980-4gb...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeffstrongman:

Hej.
Jag har en i5:a till socket 1155 liggandes och tänker bygga en mindre burk.
Tänkte köra på m-atx moderkort och något åt htpc hållet.
Beroende på lådans storlek och modell kan det ju påverka vilket grafikkort jag kan använda.
Jag kanske måste köra ett low profile pga måtten.
Eller något som inte kräver extra ström om det är inbyggt nätagg i lådan.
Jag tänkte köpa något eller några billiga äldre gtx kort för max 500 kr styck eller ett runt 1000 kr om det inte finns sli på moderkortet.
Vad finns det för mindre gtx modeller annars som är bra mellan 500 och 1000 kr styck?
Jag har inte direkt någon koll på dom mindre korten men jag har sett att ti finns på vissa mindre gtx modeller.
Finns det sli på några mindre kort? Finns det ens något low profile för gaming, sli lär väl inte finnas på såna i alla fall?

Med en budget på 500-1000 kronor hade jag försökt hitta ett begagnat 1060 (eller 1070 om du lyckas hitta det) som borde att gå hitta för dryga tusenlappen. Det är ett relativt svalt och strömsnålt (= tyst) chip som fortfarande presterar bra sett till prisklassen

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

GTX 780 Ti är den mesta prastanda du kan få under 1000 lappen, kanske 800 kronor.
Är den för gammal är GTX 970 lite långsammare och kostar 900 kronor.
GTX 1060 3GB har endast 3GB VRAM, så den hade jag skippat.
GTX 1050 Ti presterar sämre och kommer med sämre kylare, så den hade jag skippat.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

GTX 980 eller 1060 är nog bästa man får för 1000kr men 3GB då för 6GB versionen verkar gå för mer tror inte 980 får plats. Beror på kortet och lådan. 1070 tror jag inte man hittar för 1000kr. 980ti och 1070 verkar gå för 2k här på sweclockers.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Glöm nvidia i den prisklassen. De presterar sämre men kostar mer än AMDs kort. De begagnade kort som ger flest fps per krona är R9 290/X. Köpte själv ett R9 290X här på forumet i somras för 300 kr, förvisso utan kylare men ändå. Moddade en gammal tornkylare jag hade liggandes som får kyla GPUn. Men de borde gå att hitta för en femhundring typ och slår nog GTX 980 skulle jag tro. De har åldrats rätt bra. Enda nackdelen är strömförbrukning och värmeutveckling men för en femhundring kan man verkligen inte klaga.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Tack för alla förslag 🙂.
Jag har hittat en htpc modell som har ATX.
Så jag kollar faktiskt runt efter gtx 780 ti då jag hade ett sånt
Förr och tyckte det var bra.
Har haft dom andra också förutom ett gtx 980 men dom ligger oftast lite högre.
Det kommer ju upp på annonser till bra pris men det är så många som vill ha dom
Så priset dom satt blir ju oftast som ett startbud på Tradera om man inte hinner först på ett först till kvarn.
Ett 780 ti får duga framför tv:n vill jag ha snyggare grafik får jag maka på röva in till andra datorn 😃😃

Permalänk

@Chris_Kadaver: Jag hade faktiskt ett Asus R9 380x tror jag det hette, det var på 8gb och det körde jag i en m-atx låda dock inte htpc modell.
Det var ett stort jävla kort, det var nog större en mitt gtx 1080 strix jag har i andra datorn.
Det var ett strix också.