Hur stor skillnad mellan dator för 8 och 10k?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@ducky123: +3200MHz, lite oklart. Men det blir inga problem, dock är det inte helt säkert att minnena kan köra i 3600MHz. Läst om en del som bara får upp sina minnen till 3400MHz med det här moderkortet. Tror att det kan vara så att det inte finns A-XMP profiler högre än 3200MHz, men det är inget jag är säker på, man kan ju dock sätta minneshastigheten själv. Minneskontrollern sitter ju dock på processorn och inte på moderkortet, så det är ju främst processorn som avgör vilken RAM hastighet man kan köra i.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:
Okej tack för svar.

Det blir denna setup:

Jag byter alltså till chassit som extranj3ro hade med i sitt bygge. Det borde väl inte vara några problem? Det ser ut att ha samma kompabilitet.

Permalänk
Medlem

@ducky123:

Det är lite större o rymligare än budgetchassit av kolink, säkert trevligare/enklare att montera i och det är inte fult.
I längden kanske du behöver lägga till en chassifläkt, du kan kolla temperatur innan.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av ducky123:

Jag byter alltså till chassit som extranj3ro hade med i sitt bygge. Det borde väl inte vara några problem? Det ser ut att ha samma kompabilitet.

Det skall funka fint!

Skrivet av Kvarnis:

Det är lite större o rymligare än budgetchassit av kolink, säkert trevligare/enklare att montera i och det är inte fult.
I längden kanske du behöver lägga till en chassifläkt, du kan kolla temperatur innan.

Deepcool chassit är nog det fulaste som finns tycker jag, haha.
Kolink chassit har fönster på hela sidopanelen och inte den fula fejkade borstade metallen, men smaken är ju som baken...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson:

Ja det är "mindre fult" bara, svårt att hitta ett chassi som är snyggt under 500.

Detta tycker jag ser ok ut

https://www.inet.se/produkt/6903811/kolink-citadel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducky123:

@Eric Hjalmarsson:
Ditt bygge säger på komponentkoll AMD Ryzen 5 3600sync_problemASRock B450M Pro4 Moderkort
Moderkortet kan behöva en BIOS-uppdatering för att vara kompatibelt med din CPU. Kontrollera detaljer hos butiken. (Endast X570-kort har garanterat stöd)

Det gäller även för andra byggen i tråd som inte är från dig. Vad betyder det att jag behöver göra när jag bygger datorn?

B450-MAX brädor har 100% kompitablitet därav därför jag valde det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

@Oliver91:

W10 nyckel kostar 50 kr, alla butiker har gratis frakt när man beställer något som kostar över en viss summa, vanligtvis 500 kr.

Ja men inet bygger inte med gråimporterad / piratkopierad nyckel som kan sluta gälla närsomhelst, alla dessa "billiga" koder är stulna.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducky123:

Hej!

Jag har blivit sugen att börja spela lite igen. Jag har ingen stationär dator idag och behöver därför köpa rubb och stubb. Alltså skärm, tangentbord och så klart datorn. Jag har aldrig byggt en dator själv men tycker det vore kul att bygga ihop en själv och har inga problem att följa instruktioner. Jag har endast bytt ett grafikkort i en stationär dator en gång och ett batteri i en macbook.

Spelen jag är sugen på att spela är PUBG, CS, Steep och så äldre klassiker som inte är särskilt krävande som GTA san andreas, cod2 och liknande generation.

Eftersom jag behöver inhandla kringutrustningen och inte bara själva datorn undrar jag hur stor skillnad det är mellan en dator för 8k och 10k prestandamässigt. Jag har inget egentligt behov av att spelen ska köras på ultranivån men såklart är det roligare med hög upplösning. Det viktiga är att spelen går stabilt så att fps:en är mer eller mindre konstant. Förutom Steep så är det mest online jag vill spela och där blir det inte så viktigt att det är cinematiskt snyggt som ett singleplayer spel kan vara.

Det finns ganska många trådar angående datorbyggen kring 10k men för mig säger det ingenting om hur mycket bättre de är än ett bygge för 8k.

Tacksam för svar!

8k för en dator med skärm, mus och tangentbord kan du i princip inte spela på. Jag skulle säga att 12k är minimum.

Här är ett exempel på en dator som är nära billigaste möjliga men som inte sparar hundrlappar för halverad kapacitet/prstanda på enskilda komponenter. OBS Bara ett exempel, Skärm, mus tgtbord har jag noll koll på.