Permalänk
Medlem

Vad är en i7 2600k värd idag?

Hej, jag behöver hjälp att värdera lite delar Jag har ett gammalt Asus p8p67 deluxe moderkort, i7 2600k, Noctua d15 kylare och 16 GB Corsair vengeance ddr3 ram på 1600 MHz. Vad är ett rimligt pris för detta tycker ni?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Sålde en 2600K för ett år sen tillsammans med ett Asus Maximus Z68 och 16GB 2133MHz RAM för en tusenlapp. Så ditt paket skulle jag ge mindre för idag, kanske 6-700? Med en kompetent Noctua till så kanske 1000.

Men då är jag säkert snål jämfört med andra, du kan sannolikt få lite mer om du säljer det på Blocket till någon som inte vet att den är 9 år gammal, alternativt säljer delarna för sig på Tradera

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Löjligt mycket antagligen. 1500kr är väl vad jag hade varit nöjd med.
Kollar man på tradera priser, som alltid slår i höjden på populära grejer, så är det sjukt: https://www.tradera.com/item/344505/390899982/intel-core-i7-2...
Edit: Man ska dock komma ihåg att folk är beredda på att betala mer när man budar mot någon annan, och sen får grejerna hemlevererade.

Jag skulle nog kunna styckvärdera det till:
Moderkort 400kr
CPU: 400kr
ram: 500kr
Kylare: 400kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Sålde en 2600K för ett år sen tillsammans med ett Asus Maximus Z68 och 16GB 2133MHz RAM för en tusenlapp. Så ditt paket skulle jag ge mindre för idag, kanske 6-700? Med en kompetent Noctua till så kanske 1000.

Men då är jag säkert snål jämfört med andra, du kan sannolikt få lite mer om du säljer det på Blocket till någon som inte vet att den är 9 år gammal, alternativt säljer delarna för sig på Tradera

Skrivet av Skrotnisse92:

Löjligt mycket antagligen. 1500kr är väl vad jag hade varit nöjd med.
Kollar man på tradera priser, som alltid slår i höjden på populära grejer, så är det sjukt: https://www.tradera.com/item/344505/390899982/intel-core-i7-2...
Edit: Man ska dock komma ihåg att folk är beredda på att betala mer när man budar mot någon annan, och sen får grejerna hemlevererade.

Jag skulle nog kunna styckvärdera det till:
Moderkort 400kr
CPU: 400kr
ram: 500kr
Kylare: 400kr

Tack för era svar, nu har jag lite att gå på. Det är min bror jag ska sälja grejerna till, så jag vill ju inte ta hutlöst betalt men något ska man ju ha Jag skulle alltså förmodligen kunna få 1500 kr minst för grejerna på Tradera, och kanske 400 kr utöver det för kylaren? Det var mer än jag trodde faktiskt.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Tack för era svar, nu har jag lite att gå på. Det är min bror jag ska sälja grejerna till, så jag vill ju inte ta hutlöst betalt men något ska man ju ha Jag skulle alltså förmodligen kunna få 1500 kr minst för grejerna på Tradera, och kanske 400 kr utöver det för kylaren? Det var mer än jag trodde faktiskt.

Som sagt så är dom väldigt överprisade och lever rejält på namnet. Runt 1500kr skulle man kunna få ut ja för moderkort/cpu/ram, sen om det landar på 1200 eller 1700 vid auktion låter jag vara osagt. Noctuan bör du kunna få ut 400kr för på till och med swec marknad. Mina värderingar förutsätter dock att alla standardtillbehör medföljer (I/O panel, alla fästen för cpu kylare osv) samt bra skick.

Sen så bör man väl tolka avslutade tradera annons som ett max tak av vad du kan få ut, räkna med mindre. Sen får man ju komma ihåg att tradera tar en rejäl avgift av säljaren också (5% tror jag det var). Men det gör ju även sweclockers (30kr) eller blocket (30kr, 15kr helgen ut).

Sen hur mycket man vill dra i familjerabatt lämnar jag osagt.