Permalänk
Medlem

Var kan man köpa Varmilo just nu?

Jag villhöver ha ett Varmilo VA88m Charcoal med bruna brytare. Nu när världen är lite upp och ner, vet ni några bra ställen att beställa detta på? Alla svenska butiker verkar ha väldigt osäker leveranstid och det där med att sitta och vänta i veckor är inte min grej.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara intressant om det bara framgick mer info om det. På deras hemsida står ju bara att den varit öppnad och testad samt att det KAN saknas tillbehör...

Permalänk
Medlem

@DasIch: Ska nog inte vara några problem, om det är något som är trasigt så kan du alltid skicka tillbaka i alla fall.

Visa signatur

CPU| Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB |GPU| MSI GeForce RTX 2080 8GB VENTUS V2|Motherboard| MSI Z390 MPG GAMING PLUS|RAM| - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance |HD| Samsung EVO 850 500GB |2TB seagate|PSU| EVGA Supernova 750W G2 |Chassi| Phanteks Eclipse P350X Black|

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid beställa direkt från Varmilio.
Frågan är dock vad har dom kvar i lager och därmed kan skickas under överskådlig framtid?
Och vad har dom slut på som därmed kan ta månader innan dom får in igen?

OM det redan är problem för nån/några/alla tbord nu när kommer dom igång igen?
Och NÄR dom kommer igång igen vad kommer tillverkas först?
Menar då privatkunder som beställt ett heller några få tbord heller grossiter/butiker/etc som beställt hundra/tusentals?
Min gissning är att privatkunderna som best på hemsidan får vänta.

Då kommer ju frågan om vilket kommer gå fortast, beställa från tex maxgaming heller direkt från varmilio?
Och då ett tbord best från tex maxgaming troligen kommer tillverkas före ett best på hemsidan kommer ju troligen ha längre leveranstid än ett best från hemsidan dvs företags beställningar kommer troligen gå med båt.
Så vilket val som kommer göra att man får tbordet fortast har jag ingen aning om alls!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av carr3:

@DasIch: Ska nog inte vara några problem, om det är något som är trasigt så kan du alltid skicka tillbaka i alla fall.

Hoppas det inte är hundra tusen Corona-smittade chipsfingrar som kladdat sönder det... Jag lade i varje fall en beställning. Känns det inte som nytt åker det tillbaka med vändande post. Annars kan jag vara nöjd med att ha fått det till bra pris.

Permalänk
Medlem

Försändelsen blev just registrerad hos posten. Står att det är 1Kg... det bådar ju inte så gott - måste väl vara helt utan kartong och tillbehör? Bara med sladd lär det ju bli 1Kg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag villhöver ha ett Varmilo VA88m Charcoal med bruna brytare. Nu när världen är lite upp och ner, vet ni några bra ställen att beställa detta på? Alla svenska butiker verkar ha väldigt osäker leveranstid och det där med att sitta och vänta i veckor är inte min grej.

Hade du skrivit till mig för 3 dagar sedan så hade jag kunnat sälja det till dig. Släppte det för 700kr haha

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hoppas det inte är hundra tusen Corona-smittade chipsfingrar som kladdat sönder det... Jag lade i varje fall en beställning. Känns det inte som nytt åker det tillbaka med vändande post. Annars kan jag vara nöjd med att ha fått det till bra pris.

Då du köper ett begagnat så rekommenderar jag att köpa desinfektionswipes för att rengöra tangentbordet. De checkar produkten så att det ser bra ut så du kan nog vara lugn

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Varmilon som omnämns har ett visst pingljud när man slår ner tangenterna. Bara så du vet.
/Ägare av samma sort

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Försändelsen blev just registrerad hos posten. Står att det är 1Kg... det bådar ju inte så gott - måste väl vara helt utan kartong och tillbehör? Bara med sladd lär det ju bli 1Kg...

I kartongen ligger extra keycaps och en keycap puller. Mer än så kommer inte med

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

@DasIch: Det brukar stå 1 kg tills dom har registrerat det rätt.
Beställde en skärm och lite grejjer förra veckan i 2 paket som vardera vägde över 5 kg. Bägge syntes som 1 kg i början.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Då du köper ett begagnat så rekommenderar jag att köpa desinfektionswipes för att rengöra tangentbordet. De checkar produkten så att det ser bra ut så du kan nog vara lugn

Jodå, det ska torkas av ordentligt!

Skrivet av Hattifnatten:

Varmilon som omnämns har ett visst pingljud när man slår ner tangenterna. Bara så du vet.
/Ägare av samma sort

Med samma brytare (Mx brown)? Jag har kollat alla videos jag kunnat hitta och inte hört något sånt ljud, mer en kanske lite från mellanslag. En anledning till att jag köper nytt, förutom att jag vill ha ett lite mindre tangentbord och det är jävligt snyggt, är att jag börjat störa mig på ljudet från Mx blå (med skramliga tangenter dessutom).

Från de videos jag sett verkar Varmilo med bruna brytare ha ett närmast erotiskt ljud. Fast sen är jag inte säker på hur jag kommer gilla de bruna brytarna... jag tror att jag kommer gilla dem, men i dessa tider har det fått bli en liten chansning då jag inte vill springa runt i butiker och kladda på tangentbord.

Skrivet av Dashio:

I kartongen ligger extra keycaps och en keycap puller. Mer än så kommer inte med

Jag hoppas verkligen det kommer med en sladd också

Skrivet av PierreB:

@DasIch: Det brukar stå 1 kg tills dom har registrerat det rätt.
Beställde en skärm och lite grejjer förra veckan i 2 paket som vardera vägde över 5 kg. Bägge syntes som 1 kg i början.

Ah, gott! Då är säkert allt i sin ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Varmilon som omnämns har ett visst pingljud när man slår ner tangenterna. Bara så du vet.
/Ägare av samma sort

Pingljudet kan vara att stabs inte är lubade och det är enkelt fix. Lätt att jag tar ett billigare kbord med pingljud och lubar det själv än ett dyrare utan

Dessutom kan jag då få välja eget lube.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Va88m är ett jäkligt bra tangentbord och min rekommendation är att du ställer det på en musmatta. Framförallt ifall du har en stor deskmat. Det är ju fyllningsmedel inuti som gör att det är extremt skönt att skriva på. Mitt var också Mx brown.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Va88m är ett jäkligt bra tangentbord och min rekommendation är att du ställer det på en musmatta. Framförallt ifall du har en stor deskmat. Det är ju fyllningsmedel inuti som gör att det är extremt skönt att skriva på. Mitt var också Mx brown.

Jag kommer få ställa det direkt på bordet. Behöver kunna flytta runt det enkelt (jag har det där problemet att ibland vill jag ha min Wacom Cintiq på bordet, och ibland vill jag koppla in en ratt för simracing... skulle egentligen behöva ett bord och en dator till ).

Vad var det som fick dig att sälja ditt?

Permalänk
Snusfri

Har ett VA109M själv med mx brown, har inget pingljud.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag kommer få ställa det direkt på bordet. Behöver kunna flytta runt det enkelt (jag har det där problemet att ibland vill jag ha min Wacom Cintiq på bordet, och ibland vill jag koppla in en ratt för simracing... skulle egentligen behöva ett bord och en dator till ).

Vad var det som fick dig att sälja ditt?

Jaha, då är jag med. Framförallt ifall du vill koppla för simracing

Nja jag hoppade på topre switcharna istället. Jag djupdök i tangentbordsvärlden och inser att det finns en hel del att lära sig därifrån

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jaha, då är jag med. Framförallt ifall du vill koppla för simracing

Nja jag hoppade på topre switcharna istället. Jag djupdök i tangentbordsvärlden och inser att det finns en hel del att lära sig därifrån

Ah, så du gick och blev tangentbordsnörd? Det är en värld jag vägrar ge mig in i!

Jag är en såndär som bara vill ha ett enkelt, snyggt, tangentbord som är skönt att skriva på och inte låter billigt/skramligt eller irriterande. Typ så. Sen är jag också av åsikter att över 1000Kr för ett tangentbord är hutlöst men numera är det premiumpriser på alla tangentbord. 1400Kr som det här kostade är ju typ standard nuförtiden (med tanke på material och byggkvalité verkar det rentav som ett bra pris, fast så har det förstås ingen RGB...).

Permalänk
Medlem

Hahaha yes, bara en 1 månad gammal.

Yes, jag märker det också vilket skräp tangentbord som finns fylld på mediamarket, elgiganten och stackars barn som inte inser att de kan få ett mycket bättre kvalité för samma peng

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Haft/har 2 VA88M där båda haft det ökända pingljudet som är vanligt vid brytare monterad på bottenplatta av metall. För att vara "pinging" från brytare så är det alltså när man släpper upp tangenten igen ljudet hörs. Detta är vanligt för alla cherry-brytare.

Ska uppstå när fjädern i brytaren vibrerar och skapar en resonans som förstärks av bottenplattan (typ. rätta gärna om någon har en bättre beskrivning.)

Edit: På mina två brädor så är det ganska subtilt och inget man hör om man inte lyssnar efter det. Går ju att löda bort brytaren och smörja lite, men för mig är det inte värt besväret. Nuvarande TB har det enbart på "Page Up" tangenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Pingljudet kan vara att stabs inte är lubade och det är enkelt fix. Lätt att jag tar ett billigare kbord med pingljud och lubar det själv än ett dyrare utan

Dessutom kan jag då få välja eget lube.

Stabs inte är lubade? Känner mig som 72 år gammal och då är jag i 20-års åldern.

Har MX red.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Har 4st Varmilo va88m med olika brytare, har endast liiiiite ping på den med silent red och då på enter.

Permalänk
Medlem

Har fått tangentbordet nu och skicket kan jag inte klaga på. Det ser ut och känns som nytt.

Mycket hög kvalitetskänsla överlag. Finns dock några saker som går att anmärka på. Space och backspace kunde varit mindre vobbliga. Tror inte det kommer störa dock för det känns inte av när jag skriver. Sen sitter inte plasthöljet typ mellan enter och pul upp helt emot metallplattan. Inget som syns men det hörs om man knackar med fingret där.

Pingljud verkar finnas på flera tangenter. För tidigt att säga om jag kommer störa mig på det eller inte. Äger inte ens någon lödkolv så det kommer inte bli fråga om att plocka bort lödningarna för att smörja.

Ps. Ovanstående ska inte tolkas som annat än pedantiskt. Det här är tveklöst det skönaste tangentbord jag känt på. Då är jag förvisso ingen tangentbordsnörd men nog har jag kladdat på en del tangentbord genom åren.

För övrigt är det roligt att känna att jag kommer kunna trivas med bruna MX-brytare. Det var lite av en chansning men det känns redan bra. Här var jag fullt beredd på en invänjningsperiod efter flera år med blåa brytare, men det känns riktigt bra faktiskt.

Permalänk
Medlem

@Hattifnatten Stabs menar jag med https://kbdfans.com/collections/keyboard-stabilizer exempelvis.
För tangenter som är större än 1u rekommenderas att använda stabs (stabilisatorer) för att hålla tangenterna stabilt och inte "wobbla" som man brukar nämna. u:et antyder på unit som då motsvarar de "mindre" tangenter på ditt tangentbord. Ex på det kan vara bokstäver och siffrorna.

@Daslch Testa i 2 veckor och kolla ifall det är någonting som du kan störa dig på, om inte så kör på vidare men jag tänkte att det inte var så stort marginal mellan det och ett helt nytt då det du har nu inte ger så bra helhetsintryck. Dessutom kanske det var anledningen till att förra ägaren lämnade tillbaka tangentbordet.

Allt detta är ju lite offtopic och det ber jag om ursäkt för

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Har ett Varmilo VA88m Charcoal med MX Silent Red hemma och ett VA69M CMYK med MX Clear på kontoret. Det med silent red har jag faktiskt inte hört något ping alls på, det med MX clear pingar lite men inte störande mycket. Ingen kollega har dödat mig hittills i alla fall

Köpte VA69M på MaxGaming och VA88M på Inet. Inga problem med något av köpen.

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600

Permalänk
Administrativ avgift

@Hattifnatten: Jag har inget pingljud på mitt ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag har en numpad från Varmilo med MX Clear och att säga att det pingar gör inte fenomenet rättvisa, det närmast sjunger som ett stränginstrument bara man drar handen över tangenterna.
Jag begriper inte hur så mycket ljud kan uppkomma av att knappt röra tangenterna. Det hela är mycket märkligt, men det verkar som att just MX Clear pingar extra bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Hattifnatten: Jag har inget pingljud på mitt ?

Gött. Det varierar givetvis mellan exemplaren. Några andra har också beskrivit pingljud i deras.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

@Daslch Testa i 2 veckor och kolla ifall det är någonting som du kan störa dig på, om inte så kör på vidare men jag tänkte att det inte var så stort marginal mellan det och ett helt nytt då det du har nu inte ger så bra helhetsintryck. Dessutom kanske det var anledningen till att förra ägaren lämnade tillbaka tangentbordet.

Allt detta är ju lite offtopic och det ber jag om ursäkt för

Jo, jag tänkte göra precis så att jag testar ett par veckor och ser om det är något som stör tillräckligt för att byta. Förmodligen inte, men vi får se.

Jag har annars inga direkta referenser här. Det här är tveklöst det bäst byggda tangentbord jag använt och det är småsaker jag påpekar. Jag vet ju t.ex. inte hur mycket vobbel man kan räkna med från tangenterna. Alla tangenter går att vicka på en aning men antar att det är helt normalt. Alltså, de sitter inte helt stumt. Sen går space och backspace att vicka lite mer. Jag kommer nog aldrig störa mig på det.

Läste dessutom att man kan få tangenterna att sitta ännu stummare med lite maskeringstejp.

Pingljudet har blivit mindre under dagen. Antar att smörjningen påverkar så att motionera tangenterna lite har väl gjort sitt. Sen verkar underlaget påverka en hel del. Om jag ställer musmattan under hörs inget pingande alls.

Jag tror det kommer bli fina fisken det här, men vi får se vad jag tycker efter ett par veckor. Vad jag kunnat läsa mig till verkar det i varje fall som funktionen är helt normal.