Mount.nfs: Operation not permitted

Permalänk
Medlem

Mount.nfs: Operation not permitted

Sitter och försöker skapa en nfs-mount och stöter på problemet ovan. Lyckas inte hitta någon fungerande lösning när jag googlar. Kanske någon här har svar?

Såhär ser /etc/exports ut:

/mnt/storage/nextcloud *(rw,fsid=0,sync,no_subtree_check,no_root_squash)

/mnt/storage/nextcloud har rättigheter för nobody:nogroup.

Här är output när jag försöker mounta:

$ sudo mount -v -t nfs -o vers=4 192.168.1.102:/mnt/storage/nextcloud /usr/share/nginx/nextcloud-data mount.nfs: timeout set for Sun Apr 5 16:48:44 2020 mount.nfs: trying text-based options 'vers=4,addr=192.168.1.102,clientaddr=192.168.1.100' mount.nfs: mount(2): Operation not permitted mount.nfs: trying text-based options 'addr=192.168.1.102' mount.nfs: prog 100003, trying vers=3, prot=6 mount.nfs: trying 192.168.1.102 prog 100003 vers 3 prot TCP port 2049 mount.nfs: prog 100005, trying vers=3, prot=17 mount.nfs: trying 192.168.1.102 prog 100005 vers 3 prot UDP port 41574 mount.nfs: mount(2): Operation not permitted mount.nfs: Operation not permitted

Showmount -e visar att /mnt/storage/nextcloud är delad. Klient respektive server är installerat. Ubuntu på båda maskinerna. Kör MergerFS/Fuse på mappen som delas och Fuse är installerat på både klient och server.

Någon som har en aning om vad som är fel?

Permalänk
Medlem

@DasIch:
Testat utan brandvägg?

Visa status - ufw status
Stäng av - ufw disable
Sätt på - ufw enable

Permalänk
Medlem

@lassesjo: Yes, UFW är avstängt.

Permalänk
Medlem

@DasIch:
Kollat att server är startad på maskinen som delar ut:
systemctl status nfs-server.service

Gör gärna en omstarat av servern, kolla sedan satus:en att det ser okej ut:
systemctl reload nfs-server.service
systemctl status nfs-server.service

Kolla även loggen där när du anropar:
journalctl -r

eller om du vill ha den "live" med:
journalctl -f

(testat med version=3 ?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassesjo:

@DasIch:
Kollat att server är startad på maskinen som delar ut:
systemctl status nfs-server.service

Gör gärna en omstarat av servern, kolla sedan satus:en att det ser okej ut:
systemctl reload nfs-server.service
systemctl status nfs-server.service

Kolla även loggen där när du anropar:
journalctl -r

eller om du vill ha den "live" med:
journalctl -f

(testat med version=3 ?)

Både server och klient är omstartade. Nfs-server.service är igång och journalctl visar ingen relaterad information.

NFS v3 fungerar inte med Fuse.

Permalänk
Medlem

@DasIch: journalctl

Vad visar journalctl på server och klienten när du anropar?

Permalänk
Medlem

@lassesjo: Det är inget som loggas där på varken server eller klient när jag försöker mounta.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat mer på problemet nu och kommit fram till vad som var fel. Det går tydligen inte att montera NFS shares i oprivilegierade containers. NFS-klienten i det här fallet är alltså en opriviligierad LXC container, och då vill den inte spela boll.

Lösningen är att mounta NFS-delningen på värden och sen köra en bind mount. Nu har jag i varje fall kommit så långt att jag lyckats mounta skiten på värden, men... Hur gör man en bind mount?

Permalänk
Medlem

Såhär gör man tydligen:

pct set 104 -mp0 /usr/share/nginx/nextcloud-data,mp=/usr/share/nginx/nextcloud-data