Ny router för comhem lgh på 64kvm, dagens klarar ej räckvidden.

Permalänk
Medlem

Ny router för comhem lgh på 64kvm, dagens klarar ej räckvidden.

Hej. Är väldigt grön gällande nätverk så tar gärna all hjälp som kan ges.

Är på jakt efter ny router som klarar av räckvidden, problemet jag har idag är att står routern centralt i lägenheten men har problem med räckvidden bara i "utkanterna" av lägenheten (gaming rummet och sovrummet så tappar mobilen kontakt med internet. Har försökt att lösa detta med en repeater men hjälper ej, kanske bara är jag som gör fel.)

Problemet jag har med att hitta ersättning för routern är ju att comhem har sin fiber via någon typ av antennkabel variant, F-Kabel? Eller finns det någon lösning på det problemet via någon adapter?

Nuvarande router: Com Hem Wi-Fi Hub C2

För att beskriva vad som görs samt hastighet på linan

1200/100
Lägenheten är 64kvm, betongväggar.
Spelar, laddar ner mycket samt netflix/youtube/streams etc.
Kör ethernet kabel till datorn från router idag, den uppkopplingen är inga problem på förutom förhållandevis hög ping. (Snittar ca 20-40ping högre än vad jag gjorde i min förra lägenhet som var kopplad via telia fiber.) Kan det ha något med routern från comhem att göra?

Mobilen blir det youtube och netflix etc.

Vad skulle ni rekommendera för router och har ni några tips för lösningar gällande pingen samt f-kontakten?

Är öppen för alla prisklasser, men vill helst inte lägga 5000 på en router om det ej behövs.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Antar att det är comhems egna router/modem du kör nu och det är inte mycket du kan göra åt F kabeln(vet inte vad det heter men vet vad du menar) eftersom comhems router även agerar modem. du får då köpa en ny router och koppla in en kabel från comhems router i den.
i princip alla routrar runt 1000-2000kr är bättre än det som comhem erbjuder som standard. meckade med sånt där förut innan mitt fiber och vet att man kan ställa in comhems router så den enbart agerar modem och inget annat, det lyckades jag med iallafall, inget krav men kan underlätta vissa saker.
jag kör asus som fungerar OK.
RT-AC88U, nått sådant kanske skulle fungera. men kolla gärna runt på andra märken för att se vad dom har att erbjuda så du får mest bang for the buck. själv kör jag en RT-AC87U som börjar bli lite gammal nu men fungerar, wifit kör jag däremot genom en AP från unifi då jag bor i hus och kräver mer räckvidd än hastighet så fick det bli en sådan. men alla har olika krav, min bror bor på en 3 plans villa(300KVM) och kör en gammal RT-AC66U B1 och tycker det fungerar bra.

flera tips kommer säkert komma in.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Stämmer bra, är deras egna.
Jo precis, mest bang for the buck tänker jag, men vill inte gå overkill i budgeten. Känns dumt att köpa något som jag inte ens kommer använda fullt ut.

Så du gissar på att jag fortfarande måste använda comhems "router/modem" och sen via den gå till en ny router? Det "försämrar" inte den nya routern på något vis att göra på det sättet dvs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rojjter:

Hej. Är väldigt grön gällande nätverk så tar gärna all hjälp som kan ges.

Är på jakt efter ny router som klarar av räckvidden, problemet jag har idag är att står routern centralt i lägenheten men har problem med räckvidden bara i "utkanterna" av lägenheten (gaming rummet och sovrummet så tappar mobilen kontakt med internet. Har försökt att lösa detta med en repeater men hjälper ej, kanske bara är jag som gör fel.)

Problemet jag har med att hitta ersättning för routern är ju att comhem har sin fiber via någon typ av antennkabel variant, F-Kabel? Eller finns det någon lösning på det problemet via någon adapter?

För att beskriva vad som görs samt hastighet på linan

1200/100
Lägenheten är 64kvm, betongväggar.
Spelar, laddar ner mycket samt netflix/youtube/streams etc.
Kör ethernet kabel till datorn från router idag, den uppkopplingen är inga problem på förutom förhållandevis hög ping. (Snittar ca 20-40ping högre än vad jag gjorde i min förra lägenhet som var kopplad via telia fiber.) Kan det ha något med routern från comhem att göra?

Mobilen blir det youtube och netflix etc.

Vad skulle ni rekommendera för router och har ni några tips för lösningar gällande pingen samt f-kontakten?

Är öppen för alla prisklasser, men vill helst inte lägga 5000 på en router om det ej behövs.

Tack på förhand.

När du säger "antennkabel" så förmodar jag att det handlar om coax och att det är Docsis snarare än fiber? Dvs att "routern" i grunden är ett kabelmodem?
Om så är fallet så blir du ju inte av med den lådan (eller möjligen en motsvarande), däremot kan du rimligen stänga av routerfunktionaliteten (någon form av "bridge mode") om du vill koppla på en annan valfri router efteråt.

Vad gäller latensen så är nog iaf runt 10ms en effekt av typen av uppkoppling, snarare än något med utrustningen på din sida.
20-40ms högre låter ju dock mycket (särskilt 40)... Kan vara värt att kika var på vägen den tiden försvinner, med typ pingplotter, mtr eller liknande verktyg.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Oj, var väldigt många saker som jag inte riktigt förstod där om jag ska vara ärlig haha..
Vad jag kunde googla mig till så ja, det ser ut att vara någon coax kabel och är osäker på vad docsis är, antog att det var fiber då hastigheten är vad den är. Får ursäkta, har lite bristande kunskap gällande sådant här.

Har inte utfört några pingtester eller något, men har bara märkt att jag har ca 20-40 högre ping i denna lägenhet än vad jag hade i den förra, i samma spel. Vet inte om detta är typiskt för comhem eller vad det kan bero på. Får utföra lite tester när jag kommer hem från jobbet ikväll.

Men så teoretiskt sätt skulle jag kunna på något sätt få av router funktionen, använda den för att koppla in i vägguttaget och sen från den till en ny router? Tror du att det skulle lösa mitt problem med räckvidden?

Permalänk
Medlem

Dustin har rätt bra pris på D-Link Dir-2660.

https://www.dustinhome.se/product/5011152588/dir-2660?ssel=fa...

Fick hem min för några dagar sen och är riktigt nöjd för priset.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rojjter:

@Aka_The_Barf: Stämmer bra, är deras egna.
Jo precis, mest bang for the buck tänker jag, men vill inte gå overkill i budgeten. Känns dumt att köpa något som jag inte ens kommer använda fullt ut.

Så du gissar på att jag fortfarande måste använda comhems "router/modem" och sen via den gå till en ny router? Det "försämrar" inte den nya routern på något vis att göra på det sättet dvs?

Det du kan göra är att ta dig in i comhems router, det går genom webgränsnittet minns inte hur jag gjorde. hade en för ADSL med BBB och stängde helt enkelt av router delen så den bara agerade modem.
det fungerar utan men ska man göra vissa saker tex komma åt saker utifrån så kan brandväggen i comhem routern stöka till det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: https://www.webhallen.com/se/product/309893-ASUS-RT-AX56U-AX1...

Siktat mig in på denna, tror du/ni att det skulle hjälpa min situation lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rojjter:

@Aka_The_Barf: https://www.webhallen.com/se/product/309893-ASUS-RT-AX56U-AX1...

Siktat mig in på denna, tror du/ni att det skulle hjälpa min situation lite?

Har ingen koll på den där varianten. Kika runt på lite tester och se hur den står sig mot konkurrensen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.