Fiber - Switch + 2 router (54) =100, typ.

Permalänk
Medlem

Fiber - Switch + 2 router (54) =100, typ.

Jag har fiber och precis beställt 100Mbit in i huset.

Jag har två Open 54GL och tänkte koppla in en switch mellan dem och fibernoden för att två speldatorer ska kunna få typ 50 var.

Tänker jag rätt genpm att göra så här?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zupermac:

Jag har fiber och precis beställt 100Mbit in i huset.

Jag har två Open 54GL och tänkte koppla in en switch mellan dem och fibernoden för att två speldatorer ska kunna få typ 50 var.

Tänker jag rätt genpm att göra så här?

Nej

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@zupermac: Vad vill du uppnå? Att begränsa så att ingen dator kan ta mer än 50 mbit?

Med t.ex. en https://www.ui.com/edgemax/edgerouter-x/ så kan du styra hur mycket bandbredd varje port får ta.

Men det beror ju också på vad du har för andra enheter, du kanske har sådana möjligheter i routern från leverantören också. Så beror ju på om internet kommer som en tåt i väggen eller om leverantören skickar med en router.

Permalänk
Medlem

Du borde kunna sätta QoS i 1 av dina routrar och på så sätt sätta en maximal hastighet på de portar du önskar begränsa

Permalänk
Medlem

din switch kan inte hantera traffic shaping. du behöver tex en edgerouter länkat ovan för att utföra det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jo, jag vill (om jag kan) fortsätta använda mina 54GL eftersom kag tycker de är stabila. Problemet är väl att de inte kan köra mer än just 54?

Jag tänkte, eftersom jag nu har 100 in och vill att två maskiner ska få ut max, samtidigt, så kan de väl inte vara kopplade på samma router?

Om jag har 100 in i switchen och kör in båda 54 i den så borde väl båda få 50 var om de belastas max?

Körs bara den ena så kan det ju inte gå snabvare än 54, även om jag har 100 in på fibern?

54GL är väl flaskhalsen?

Eller hur bör jag göra?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tack, bra svar.

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Jo, jag vill (om jag kan) fortsätta använda mina 54GL eftersom kag tycker de är stabila. Problemet är väl att de inte kan köra mer än just 54?

Jag tänkte, eftersom jag nu har 100 in och vill att två maskiner ska få ut max, samtidigt, så kan de väl inte vara kopplade på samma router?

Om jag har 100 in i switchen och kör in båda 54 i den så borde väl båda få 50 var om de belastas max?

Körs bara den ena så kan det ju inte gå snabvare än 54, även om jag har 100 in på fibern?

54GL är väl flaskhalsen?

Eller hur bör jag göra?

dom är ju rätt gamla och du bör nog börja fundera på att byta ut dom. men trådat har dom 100 mbit, 54 mbit är över trådlöst.

i ett nätverk vill man undvika att ha fler än en router.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

@zupermac: Vad vill du uppnå? Att begränsa så att ingen dator kan ta mer än 50 mbit?

Med t.ex. en https://www.ui.com/edgemax/edgerouter-x/ så kan du styra hur mycket bandbredd varje port får ta.

Men det beror ju också på vad du har för andra enheter, du kanske har sådana möjligheter i routern från leverantören också. Så beror ju på om internet kommer som en tåt i väggen eller om leverantören skickar med en router.

Jag vill alltså inte begränsa. Snarare tvärt om, jag vill maxa med det jag har.

Jag har en (Internet) nod i huset där fibern går in. Ifrån den kör jag idag RJ45 till en 54GL (router).

Tidigare hade jag endast 50/20 in i huset men nu har jag alltså uppgraderat till 100Mbit.

Jag har en switsh och två routrar liggandes och tänkte att, eftersom en endast kan köra max 54 så kanske jag skulle kunna använda två och koppla var sin dator i dessa och på så sätt kunna utnyttja 100. Då blir det väl 50/maskin?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zupermac:

Tack, bra svar.

Det var ett kort och korrekt svar på din fråga. 54an har ju 100Mbit portar och om du inte byter mjukvara i den så koppar du upp båda datorerna med 100Mbit, har inte koll på exakt vad som är möjligt med 54 an för det är typ 15 år sedan den var aktuell men antar att det går att styra bandbredd med nån DD WRT eller Tomatoversion om du byter ut mjukvaran i den.
Men du ska ändå inte använda 2 stycken för det men det öär mycket bättre att pensionera dem just pga att de bara har 100Mbitportar, de hör helt enkelt inte hemma i ett lan idag men eftersom de är kultmodeller kan de vara skoj att spara som ett historiskt dokument som den modell som startade allt som har med fri mjukvara i routrar att göra.
De kan också platsa i olika typer av retrosammanhang men inte som nått man använder dagligen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

dom är ju rätt gamla och du bör nog börja fundera på att byta ut dom. men trådat har dom 100 mbit, 54 mbit är över trådlöst.

i ett nätverk vill man undvika att ha fler än en router.

Tack, då har jag läst på fel om routern. Jag trodde den även var begränsad på tråden till 54.

Hmmm, varför kommer jag då inte upp i mer än 44Mbit när jag kör Bredbandskollen?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Tack, då har jag läst på fel om routern. Jag trodde den även var begränsad på tråden till 54.

Hmmm, varför kommer jag då inte upp i mer än 44Mbit när jag kör Bredbandskollen?

Då har du något annat fel. Trådat ska du få 100 Mbit, och kör du på wifi bör du få runt 15-20 Mbit på 802.11g. Specsen säger 54, men det kommer man aldrig upp i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var ett kort och korrekt svar på din fråga. 54an har ju 100Mbit portar och om du inte byter mjukvara i den så koppar du upp båda datorerna med 100Mbit, har inte koll på exakt vad som är möjligt med 54 an för det är typ 15 år sedan den var aktuell men antar att det går att styra bandbredd med nån DD WRT eller Tomatoversion om du byter ut mjukvaran i den.
Men du ska ändå inte använda 2 stycken för det men det öär mycket bättre att pensionera dem just pga att de bara har 100Mbitportar, de hör helt enkelt inte hemma i ett lan idag men eftersom de är kultmodeller kan de vara skoj att spara som ett historiskt dokument som den modell som startade allt som har med fri mjukvara i routrar att göra.
De kan också platsa i olika typer av retrosammanhang men inte som nått man använder dagligen.

Tack.

Jo, jag bet att de har några år på nacken en varför skulle de vara omorderna i det här syftet?
Jag har ju inte mer än 100 i in huset så varför skulle jag behöva någon snabbare (router)?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogh:

Då har du något annat fel. Trådat ska du få 100 Mbit, och kör du på wifi bör du få runt 15-20 Mbit på 802.11g. Specsen säger 54, men det kommer man aldrig upp i.

Jag testade i telefonen nyss och jag har 40Mbit i den. Telefonen är visserligen uppkopplad till/på en extender som går på tråd till 54an.

40 är nog ungefär vad jag får ut i den ena datorn. Den andra har jag inte kolla ännu.

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Jag testade i telefonen nyss och jag har 40Mbit i den. Telefonen är visserligen uppkopplad till på en extender som går på tråd till 54an.

40 är nog ungefär vad jag får ut i den ena datorn. Den andra har jag inte kolla ännu.

Efter att ha googlat lite på WRT54GL så hittade jag de har en routing throughput på ca 40 Mbit (trådat WAN till LAN) vilket stämmer med dina 44 Mbit. Din extender gissar jag klarar mer än 54 Mbit då. Vill du köra på det sättet så är ju det helt okej men du kommer endast få ut ca 40 Mbit av din lina.

Alla här kommer i alla fall att rekommendera att du köper en ny router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogh:

Efter att ha googlat lite på WRT54GL så hittade jag de har en routing throughput på ca 40 Mbit (trådat WAN till LAN) vilket stämmer med dina 44 Mbit. Din extender gissar jag klarar mer än 54 Mbit då. Vill du köra på det sättet så är ju det helt okej men du kommer endast få ut ca 40 Mbit av din lina.

Alla här kommer i alla fall att rekommendera att du köper en ny router.

Tack.

Så oavsett om jag kör med tråd eller inte så får jag inte ut mer än ca. 40Mbit från min router?

Ja, externern klarar mer men eftersom den är kopplat med tråd till routern (som inte kan köra mer än 40?) så spelar det väl ingen roll?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Tack.

Jo, jag bet att de har några år på nacken en varför skulle de vara omorderna i det här syftet?
Jag har ju inte mer än 100 i in huset så varför skulle jag behöva någon snabbare (router)?

Skrivet av Nogh:

Efter att ha googlat lite på WRT54GL så hittade jag de har en routing throughput på ca 40 Mbit (trådat WAN till LAN) vilket stämmer med dina 44 Mbit. Din extender gissar jag klarar mer än 54 Mbit då. Vill du köra på det sättet så är ju det helt okej men du kommer endast få ut ca 40 Mbit av din lina.

Alla här kommer i alla fall att rekommendera att du köper en ny router.

ajdå, det är så illa..

Även om du skulle köra båda och maxa båda och på något sätt komma upp i teoretiskt max (vilket aldrig händer..) så kan du bara utnyttja 80% av det du betalar för.

I verkligheten kommer du troligtvis sitta vid en dator och på den datorn hämta tex en fil. Då kommer du bara kunna utnyttja 40% av vad du betalar för.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

Hehe ja den routern är nog bäst att pensionera, damma av och ställa in i retrohyllan.
Finns det ens någon som underhåller mjukvaran fortfarande mot buggfixar, säkerhetshål och annat satyg?

Den routern har enbart 10/100Mbit på både Wan sidan och Lan sidan. Så du lär nog inte ens kunna komma upp i 100Mbit på en dator.

Men om du motvilligt vill köra den så prova att koppla bort routern och kör kabeln från datorn direkt, det kan ju vara så att du fortfarande bara har 50Mbit, har du fått klartecken från ISP att 100mbit är påkopplat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

ajdå, det är så illa..

Även om du skulle köra båda och maxa båda och på något sätt komma upp i teoretiskt max (vilket aldrig händer..) så kan du bara utnyttja 80% av det du betalar för.

I verkligheten kommer du troligtvis sitta vid en dator och på den datorn hämta tex en fil. Då kommer du bara kunna utnyttja 40% av vad du betalar för.

Tack.

Så för att kunna köra full fart behöver jag byta ut min fina (blå) router (bettan)?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alternative:

Hehe ja den routern är nog bäst att pensionera, damma av och ställa in i retrohyllan.
Finns det ens någon som underhåller mjukvaran fortfarande mot buggfixar, säkerhetshål och annat satyg?

Den routern har enbart 10/100Mbit på både Wan sidan och Lan sidan. Så du lär nog inte ens kunna komma upp i 100Mbit på en dator.

Men om du motvilligt vill köra den så prova att koppla bort routern och kör kabeln från datorn direkt, det kan ju vara så att du fortfarande bara har 50Mbit, har du fått klartecken från ISP att 100mbit är påkopplat?

Ja, jag fick medd. idag att allt ska vara uppe. Det var då jag körde "TP-test" och fick fel svar (40Mbit) mot vad jag beställde.

Jag ska nog göra som du skriver, koppla in datorn direkt i fibernoden och se vad det blir. Tack för tipset.

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem

Så, vilken router ska jag köpa istället?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Så, vilken router ska jag köpa istället?

Du verkar inte behöva något dyrt, här har du en billig:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/r...

Permalänk

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/r...

den har jag och klarar 100/100Mbit wan utan problem och 1000Mbit internt nätverk.

fick min gratis hos T3 när jag teknade abonnemanget där och varit nöjd hittills.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Tack.

Så för att kunna köra full fart behöver jag byta ut min fina (blå) router (bettan)?

Skrivet av zupermac:

Så, vilken router ska jag köpa istället?

Kan ju alltid köra en nyare blå variant.
https://www.inet.se/produkt/5402754/linksys-wrt1900acs-ac1900...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zupermac:

Så, vilken router ska jag köpa istället?

Vill du ha kvar en fin blå krutlåda har du tur, modellen är så kult att det görs nya med nästintill samma look

Det finns billigare modeller som har i princip samma look men tänkte att det var en kul sak att inflika

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zupermac:

Tack.

Jo, jag bet att de har några år på nacken en varför skulle de vara omorderna i det här syftet?
Jag har ju inte mer än 100 i in huset så varför skulle jag behöva någon snabbare (router)?

Du får skilja på ditt lan och hur fort du ansluter mot internet

Skrivet av zupermac:

Tack.

Så oavsett om jag kör med tråd eller inte så får jag inte ut mer än ca. 40Mbit från min router?

Ja, externern klarar mer men eftersom den är kopplat med tråd till routern (som inte kan köra mer än 40?) så spelar det väl ingen roll?

Trafiken i lanet routas inte utan den switchas så där får du 100 Mbit, det normala idag är att man har 1000 Mbit/s i lanet och det är dagens standardfart och en del bygger idag 10 Gbit lan men den farten är däremot ovanlig på uppkopplingen men den har börjat komma.

Att begränsa lanet till 100 Mbit och anslutningen mot internet till drygt 40 Mbit är inte så roligt idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogh:

Du verkar inte behöva något dyrt, här har du en billig:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/r...

Tack.

Ja, den var billig men vilka (framtida) funktioner går jag miste om?

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/natverk/r...

den har jag och klarar 100/100Mbit wan utan problem och 1000Mbit internt nätverk.

fick min gratis hos T3 när jag teknade abonnemanget där och varit nöjd hittills.

Tack.

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Vill du ha kvar en fin blå krutlåda har du tur, modellen är så kult att det görs nya med nästintill samma look
https://inetimg2.se/img/1600x900/5402754_1.jpg
Det finns billigare modeller som har i princip samma look men tänkte att det var en kul sak att inflika

Tack, den var fin. Jag vill ha en som fungerar över tid.

Visa signatur

C the real code...

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa alla svar men du sitter med gammalt skräp så köp nytt.
Ubiquiti förslagsvis.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb