Dags att pensionera Core i5 750. Budgettak på 14 000 kr.

Permalänk

Dags att pensionera Core i5 750. Budgettak på 14 000 kr.

Idag har jag Intel Core i5, 8 GB ram och GeForce GT240. Jag använder datorn för kontorsjobb och duger den för fortfarande. Ett bättre system ger andra förutsättningar för bildbehandling samt snabbar upp komprimering när jag gör backuper. Jag skulle även kunna köra virtuella datorer. För att kunna testa Pi-hole 5.0-betan innan jag slänger in den på fysisk RPi.

Jag kör Debian. Något annat är uteslutet. Dock lär jag få köra backports på en nyare kärna, men det är lugnt. Att gå över till Arch har jag tänkt på men premierar stabiltet.

Moderkortet är min stora vånda. ASUS Pro WS X570-ACE tilltalar mig med avsaknaden av RGB. Det är inte plastigt, men det har bara fyra SATA-portar och jag har ett behov av fem. Vi kan återkomma till moderkortet när övriga komponentval är genomgångna.

Processor är det AMD Ryzen 7 3700X (eller 3800X) som gäller. Ryzen 5 2600X är budgetvalet.

Internminne tänker jag mig 2x16 GB. Hälften räcker säkert långt men bygget ska hålla långsiktigt. Valet kan jag göra först efter moderkortet.

Grafikkortet är jag säker på att Sapphire Radeon RX 5600XT 6 GB är rätt val. Den är baserad på Navi och har klart bättre prestanda än RX 5500XT och jag prioriterar hellre om eller snålar på något annat (icke datorrelaterat) för att köpa 5600XT framför 5500XT. Strömförbrukningen är i stort sett likadant.

Chassi har jag Phantek Enthoo Evolv. Nätaggregat kan jag ta från en annan dator som används vid backup. Det är ett EVGA Supernova G2 750W. från årsskiftet 2015/2016. Det borde duga. Vad tror ni?

Hårddisk, Samsung 850 Pro har jag. Visste vore det gött att ha systemet M2, men det kan jag ta längre fram. Jag har ytterligare en SSD för lagring samt tre mekaniska hårddiskar

Ett alternativ kan vara att satsa på att påkostat moderkort med PCIe 4.0 även om det vad gäller grafikkortsprestandan är fullgott med PCIe 3.0. Bra internminne och en CPU med integrerad grafik. Känner egentligen inte för att lägga 3500 kr på grafikkortet. Det finns inget som säger att jag kan köpa en Ryzen 3 3200G. Och uppgradera processorn när nya 4000-serien lanseras.

Jag vill absolut ha Intel-chipset på nätverkskortet. Med fördel har den inte wifi eftersom jag ändå kör trådad anslutning. Visst, man kan stänga av men då har jag ändå betalat för en funktion jag aldrig kommer använda. Viktigast är stabiltet och prestanda i Linux. Och att det finns minst en USB C-port på bakpanelen. Min I/O-panel har bara USB A-kontakter.

ASUS ROG CROSSHAIR VII HERO X470, bara för att nämna ett alternativ.

Jag har 8500 kr öronmärkta för det, Det finns utrymme för 13 000 kr men det får inte springa iväg för mycket för att blidka frugan.

Vad tror ni? Jag svarar så fort jag kan. På alla frågor ni har. Även rena påhopp att jag köper onödigt bra komponenter.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Frågor:
Är det värt mellanskillnaden för AMD Ryzen 3800X?

Avvikelser från listan. Jag har 850 Pro och inte 860 Pro samt att det är G2 och inte G3 på PSU. Det är från årsskiftet 2015/2016. Inga problem?

Interminnena är godtyckliga valda.

Moderkortskrav:
Fler än fyra SATA-portar. Sex stycken räcker.
En USB C-port på bakpanelen.
Intel-NIC

Den behöver inte ha wifi eller stöd för CPU med grafikkrets.

Proshop säljer moderkortet för 2900 kr på påskkampanj. Det är önskvärt att ordern kan läggas imorgon.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Borde väl fungera med ett billigare moderkort också.

https://www.inet.se/produkt/1901255/gigabyte-b450-aorus-elite

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Borde väl fungera med ett billigare moderkort också.

https://www.inet.se/produkt/1901255/gigabyte-b450-aorus-elite

Tack för responsen. Jag har kollat lite på B450 men många selekteras bort p.g.a. Realtek-krets på nätverksanslutningen. Det här har ett från Intel.

Priskillnaden är markant. Det har inte lika många USB-portar på bakpanelen. Fem USB A-portar kan räcka men det är risk att alla kommer vara upptagna. Med mus, tangentbord och scanner ryker tre portar direkt. Det är lite ilandsproblem, beroende på hur de sitter.

Internminnena kommer inte kunna ha samma hastighet.

Jag skulle kunna betala 250 kr mer för att få Noctua-kylaren i svart men det är en kul grej vid själva bygget. Efter någon vecka lär det få marginell betydelse.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att din lista ser bra ut. Själv har jag dock svårt att se meningen med 3700X. För bara 1500 kr mer kan du uppgradera till en 3900X och få ett rejält prestandalyft i flertrådiga applikationer, och om du inte kör program som kan använda många trådar kan du lika gärna köpa en 3600(X).

Om du vill skära ner på kostnaden på moderkortet skulle du alltid kunna köpa ett B450 och skaffa expansionskort för Intel-Ethernet och mer USB, men det blir troligtvis inga massiva besparingar plus det extra besväret.

Själv gillar jag Crucials minnen då de brukar överklocka riktigt bra, men om du inte ska överklocka ser Kingston-minnet ut som ett bra alternativ.

Sapphires Pulse-kylare på grafikkortet gör ett utmärkt jobb utifrån vad jag har läst. Absolut rätt val där. Frågan är dock om du behöver ett så starkt grafikkort med tanke på att du klarar dig på ett GT 240 idag. Jag skulle säga att det är bättre att lägga de extra pengarna på en 3900X och uppgradera grafikkortet i framtiden om det känns nödvändigt.

Permalänk

@TMG: Ett problem med GT 240 är stödet är på väg att tas bort: https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3142

Jag har tittat på Sapphire RX 5500XT med. Strömförbrukningen är likvärdig men prestandaskillnaden är lätt värd 700 kr. Dock är grafikort det jag helst inte vill lägga pengar på och något jag gärna skulle vänta med.

Valet hänger ihop mycket med efterforskning kring stödet för Linux. För att få ut maximalt behöver jag lägga in en nyare kärna.

Kan alltid leta efter fyndvara eller begagnat grafikkort, men först kan jag så klart testa och se om det går att få igång. Bild borde jag få igång i alla fall.

Handen på hjärtat så är det Ryzen 9 3900X jag vill ha. Det är skillnad på 8C/16T på 3700X jämfört med 12C/24T. Oavsett blir det vansinnig skillnad mot Core i5 från 2009/2010.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

@TMG: Ett problem med GT 240 är stödet är på väg att tas bort: https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/3142

Jag har tittat på Sapphire RX 5500XT med. Strömförbrukningen är likvärdig men prestandaskillnaden är lätt värd 700 kr. Dock är grafikort det jag helst inte vill lägga pengar på och något jag gärna skulle vänta med.

Valet hänger ihop mycket med efterforskning kring stödet för Linux. För att få ut maximalt behöver jag lägga in en nyare kärna.

Kan alltid leta efter fyndvara eller begagnat grafikkort, men först kan jag så klart testa och se om det går att få igång. Bild borde jag få igång i alla fall.

Handen på hjärtat så är det Ryzen 9 3900X jag vill ha. Det är skillnad på 8C/16T på 3700X jämfört med 12C/24T. Oavsett blir det vansinnig skillnad mot Core i5 från 2009/2010.

Ja, att köpa ett 5500XT skulle vara rätt så dumt med tanke på hur lite extra ett 5600XT kostar. Jag skulle tipsa att kolla på begagnade HD 7970 eller andra grafikkort från 7000-serien. De använder samma arkitektur som AMDs Vega-grafikkort och kommer därför troligtvis fortsätta att få uppdaterade drivrutiner en bra tid framöver. Jag har några själv och de klarar sig utmärkt i alla moderna spel, jämfört med Nvidias kort från samma tidperiod som knappt får några uppdaterade drivrutiner och därmed har tappat ordentligt med prestanda.

Permalänk

@TMG:

Moderkortet är beställt nu. När man är prismedveten och väljer att köpa från dansk butik för att det är 400 kr billigare än svenska butiker, då får man snällt vänta utan att beklaga sig. Det rör sig om uppskattad leverans på två veckor.

Kanske dessa minnen? Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 2x16GB (HX436C17FB3K2/32) för 2100 kr. Värt 100-200 kr mer för 3600 MHz jämfört med 3200 MHz?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5293567

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av MrRunaway:

Är det värt mellanskillnaden för AMD Ryzen 3800X?

Nej. AMD Ryzen 7 3800X är inte prisvärd. Köp 1600(AF), 2600X, 2700X, 3600, 3700X eller 3900X.

~3% mer prestanda ~15% mer pengar.

AMD Ryzen 7 3800X
Skrivet av MrRunaway:

Moderkortet är min stora vånda. ASUS Pro WS X570-ACE tilltalar mig med avsaknaden av RGB. Det är inte plastigt, men det har bara fyra SATA-portar och jag har ett behov av fem. Vi kan återkomma till moderkortet när övriga komponentval är genomgångna.

Ett alternativ kan vara att satsa på att påkostat moderkort med PCIe 4.0 även om det vad gäller grafikkortsprestandan är fullgott med PCIe 3.0. Bra internminne och en CPU med integrerad grafik. Känner egentligen inte för att lägga 3500 kr på grafikkortet. Det finns inget som säger att jag kan köpa en Ryzen 3 3200G. Och uppgradera processorn när nya 4000-serien lanseras.

Jag vill absolut ha Intel-chipset på nätverkskortet. Med fördel har den inte wifi eftersom jag ändå kör trådad anslutning. Visst, man kan stänga av men då har jag ändå betalat för en funktion jag aldrig kommer använda. Viktigast är stabiltet och prestanda i Linux. Och att det finns minst en USB C-port på bakpanelen. Min I/O-panel har bara USB A-kontakter.

Prisvärt om man kan leva utan USB Type-C, vilket du inte verkar vilja göra.

+PCIe 4.0
+8 SATA portar
+Intel Gigabit LAN
+Okej VRM & VRM kylning

ASRock X570 Phantom Gaming 4 delar VRM och VRM kylning med ASRock X570 Pro4

X570 VRM

-Ingen USB Type C

Skrivet av fantomsmurfen:

Borde väl fungera med ett billigare moderkort också.

https://www.inet.se/produkt/1901255/gigabyte-b450-aorus-elite

Ingen bra VRM kylning på GIGABYTE AORUS B450 moderkort. 121° med Ryzen 7 2700X. Kanske inte så bra när 3900X diskuteras och TS har ett Phantek Enthoo Evolv som är känt för att ha begränsat luftflöde.

GIGABYTE AORUS VRM
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

@TMG:
Kanske dessa minnen? Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 2x16GB (HX436C17FB3K2/32) för 2100 kr. Värt 100-200 kr mer för 3600 MHz jämfört med 3200 MHz?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5293567

Lär inte bli någon massiv skillnad i hastighet men då prisskillnaden är så liten är det säkert värt det. Rätt så dåliga timings (17-22-22) men minnen med bättre kostar en bra bit mer för väldigt lite extra prestanda.

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Nej. AMD Ryzen 7 3800X är inte prisvärd. Köp 1600(AF), 2600X, 2700X, 3600, 3700X eller 3900X.

AMD Ryzen 7 3800X

Beställt Ryzen 9 3900X. Det var den jag helst ville ha för sex-åtta kärnor är nästan standard nu och då ville jag ha något som var snäppet bättre.

Noctua NH-D15 är också beställd.

Interminnen finns till bra pris i fysisk butik så det kan jag köpa där jag bor.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Interminnen finns till bra pris i fysisk butik så det kan jag köpa där jag bor.

jag råder dig att kolla vilka minnen som går "bäst" ihop med din processor om du kör på Ryzen 9 3900x
Då du kan få ut en rejäl prestanda vinst ihop med Ryzen processorerna.
tror det var något i stil med CL 15 i 3600 mhz senaste jag kollade, tyvärr kostar dom där efter

*Edit*
Nu har jag inte kollat några minneslistor
men dessa såg väldigt lovade ut
https://www.inet.se/produkt/5303113/spectrix-d60g-16gb-2x8gb-...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av MrRunaway:

Kanske dessa minnen? Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 2x16GB (HX436C17FB3K2/32) för 2100 kr. Värt 100-200 kr mer för 3600 MHz jämfört med 3200 MHz?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5293567

400 kronor extra snarare.

Inte värt det om du frågar mig.

Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

RAM Speed
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

@Eric Hjalmarsson:

Det var en lite missräkning att chassit var dåligt. Köpte det för att mitt Antec P180 (tror jag) var värdelöst att mecka i. Nu fick jag det för runt 1200 kr på kampanj. Det har bra dammfilter och lättarbetat. Återstår att se hur det fungerar i praktiken.

Ska hålla koll på länken med internminnena. Det är värt 500 kr mer i mellanskillnad om det inte riskerar att bli en flaskhals. Får hoppas att RGB kan stängas av i BIOS:et.

Grafikkortet får vänta tills månadsskiftet. Får se om jag kan lösa det på något sätt.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Om du skall köpa 3900X så har Komplett schysst rea på Uppgraderingspaket - Ryzen 9 3900X. 1524 kronor mer än att bara köpa 3900X. Om du säljer moderkortet och RAM minnet får du mer än 1524, men det är ju lite jobb också, så det kanske inte är värt det.
Såg nu att du redan beställt den, så då är det ju ännu mer jobb med att skicka tillbaka och hålla på. Antagligen inte värt det.

Skrivet av MrRunaway:

Det var en lite missräkning att chassit var dåligt.

Chassit är absolut inte dåligt, ett av de bästa som finns om man ser till helheten, bara luftflödet som är sådär.

Skrivet av MrRunaway:

Köpte det för att mitt Antec P180 (tror jag) var värdelöst att mecka i.

Asså, jag gillar mitt P180. Hyffsat så lätt att arbeta i och väldigt tyst.
Men absolut är ett modernt chassi lättare att arbeta i!

Skrivet av MrRunaway:

Får hoppas att RGB kan stängas av i BIOS:et.

RGB:n stängs av i moderkortstillverkarens RGB-programvara.
Tror att du kan avinstallera den sen, men jag är inte helt säker, har inget RGB RAM själv.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Om du skall köpa 3900X så har Komplett schysst rea på Uppgraderingspaket - Ryzen 9 3900X. 1524 kronor mer än att bara köpa 3900X. Om du säljer moderkortet och RAM minnet får du mer än 1524, men det är ju lite jobb också, så det kanske inte är värt det.
Såg nu att du redan beställt den, så då är det ju ännu mer jobb med att skicka tillbaka och hålla på. Antagligen inte värt det.
Chassit är absolut inte dåligt, ett av de bästa som finns om man ser till helheten, bara luftflödet som är sådär.
Asså, jag gillar mitt P180. Hyffsat så lätt att arbeta i och väldigt tyst.
Men absolut är ett modernt chassi lättare att arbeta i!
RGB:n stängs av i moderkortstillverkarens RGB-programvara.
Tror att du kan avinstallera den sen, men jag är inte helt säker, har inget RGB RAM själv.

Problemet med mitt gamla Antec-chassi var att komma åt SATA-kontakterna. Samt att buren för 3.5"-hårddiskar krävde att man tog loss alla kablar för att kunna ta bort eller lägga till en hårddisk.

Svart var det med dörr. Tror jag hade fyra 5.25". Ska inte vitsorda modellbeteckning. Det har många år på nacken. Vi snackar lätt 10-12 år.

Mitt Phantek-chassi känns genomtänkt. Dock förstår jag hur du menar med luftflöde. Frontluckan, dammfilter. Klart det komprimerar luftflödet. Får se hur jag ska montera Noctua-kylaren för att luften ska blåsas ut/upp. Månne behöver jag komplettera med någon fläkt.

Jag har min Samsung 850 Pro samt en Kingston KC600 på baksidan av moderkortsplåten. Är luftflödet där dåligt att det är dumt att placera de där? För nu kommer jag ha bättre prestanda och högre hastighet på SSD:erna vilket borde generera mer värme.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@MrRunaway: De är 2,5" SSD:er, så de borde klara sig. Främst M.2 som blir alldeles för varma.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Kan du inte köpa USB-C som expansionskort? Kanske blir lite enklare att hitta moderkort då tänker jag.

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk

@@ndreas...:

Moderkortet är beställt. Kollat på lite videorecensioner och är nöjd med valet ihop med en processor som är lite overkill egentligen, men jag bygger en dator som ska ha prestanda långsiktigt.

Internminne är nästa komponent att köpa. Sen får jag se hur det blir med grafikkort eftersom jag köpte Ryzen 9 3900X istället för Ryzen 7 3700X. Budgeten blev mer flexibel efter att ha diskuterat det här med frugan.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Ok.

Vad bra.

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk

Kingston 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL17 FURY
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5293567
https://www.kingston.com/datasheets/HX436C17FB3K2_32.pdf

Prismässigt tilltalande men verkar inte vara B-die.

Om jag köpt en CPU för 5000 kr, si så där 1500 kr mer än jag tänkt betala, då måste RAM-minnena vara kompatibla och inte riskera att göra systemet instabilt. Att snåla på minnen är bara dumt och kan bli en dyr historia i längden om jag ändå måste köpa andra.

4400 kr: https://www.inet.se/produkt/5301871/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-... (latens: 16-16-16-36)
2800 kr: https://www.inet.se/produkt/5301869/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-... (latens: 16-19-19-39)

Inga planer på att överklocka.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Kingston 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL17 FURY
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5293567
https://www.kingston.com/datasheets/HX436C17FB3K2_32.pdf

Prismässigt tilltalande men verkar inte vara B-die.

Om jag köpt en CPU för 5000 kr, si så där 1500 kr mer än jag tänkt betala, då måste RAM-minnena vara kompatibla och inte riskera att göra systemet instabilt. Att snåla på minnen är bara dumt och kan bli en dyr historia i längden om jag ändå måste köpa andra.

4400 kr: https://www.inet.se/produkt/5301871/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-... (latens: 16-16-16-36)
2800 kr: https://www.inet.se/produkt/5301869/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-... (latens: 16-19-19-39)

Inga planer på att överklocka.

Inte alls värt att spendera så mycket extra för bara lite bättre timings. Skillnaden i prestanda blir någon procent i verkligheten. Kör på det billigaste 3600 MHz du kan hitta eller ta ett 3200 MHz.

Det kittet för 2800 kr är högst troligtvis inte B-die då B-die brukar ha lägre tRP och tRCD.

Permalänk

G.SKill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) / 3600MHz / DDR4 / CL16 / F4-3600C16D-32GTZNC
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5181991

2500-2600 kr. Dessvärre med RGB. Hade föredragit utan för att det inte är säkert att det går att inaktivera i BIOS. Alternativet har jag redan nämnt.

Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 2x16GB (HX436C17FB3K2/32) / HX436C17FB3K2/32
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5293567

Samsung B-die verkar omöjligt att få tag på. G.Skills verkar populära ihop med Ryzen 3000,

Recensionen är negativ men hen har bara Ryzen 1000. Och den hanterar inte samma hastighet så den recensionen är inte rättvisande i sammanhanget.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Skrivet av TMG:

Inte alls värt att spendera så mycket extra för bara lite bättre timings. Skillnaden i prestanda blir någon procent i verkligheten. Kör på det billigaste 3600 MHz du kan hitta eller ta ett 3200 MHz.

Det kittet för 2800 kr är högst troligtvis inte B-die då B-die brukar ha lägre tRP och tRCD.

Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x16GB (BL2K16G36C16U4B)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5274296

G.Skill Trident Z RGB LED DDR4 3600MHz 2x16GB (F4-3600C17D-32GTZR)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4113645

Bättre än Kingston-minnet jag länkat till. Estetiskt vill jag ha så lite RGB som möjligt, men antingen får jag hoppas att RGB går att stänga av. Eller så får jag köpa någon plastfilm och täcka över fönstret.

Jag ville inte ha fönster på mitt chassi men funktionalitet går före estetik. RAM är sista komponenten av välja. Nästsista att köpa. Grafikkortet får vänta tills jag fått alla beställda delar.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz 2x16GB (BL2K16G36C16U4B)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5274296

G.Skill Trident Z RGB LED DDR4 3600MHz 2x16GB (F4-3600C17D-32GTZR)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4113645

Bättre än Kingston-minnet jag länkat till. Estetiskt vill jag ha så lite RGB som möjligt, men antingen får jag hoppas att RGB går att stänga av. Eller så får jag köpa någon plastfilm och täcka över fönstret.

Jag ville inte ha fönster på mitt chassi men funktionalitet går före estetik. RAM är sista komponenten av välja. Nästsista att köpa. Grafikkortet får vänta tills jag fått alla beställda delar.

Crucial-minnet ser någorlunda prisvärt ut om du vill ha något med lite lägre timings. Inte B-die men om du inte ska överklocka gör det inte någon större skillnad. Du slipper dessutom RGB som du inte gillar.

Om man ser till priset jämfört med prestandan blir det svårt att motivera snabbare RAM än 3200 MHz, men det kan samtidigt kännas fel att snåla in på någonting när man ändå lägger 13k. Jag skulle definitivt överväga Kingston-minnet för 500 kr mindre då prestandaskillnaden är så liten att du aldrig kommer märka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

G.SKill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) / 3600MHz / DDR4 / CL16 / F4-3600C16D-32GTZNC
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5181991

2500-2600 kr. Dessvärre med RGB. Hade föredragit utan för att det inte är säkert att det går att inaktivera i BIOS.

På mitt X570 I AUROS PRO WIFI-moderkort går det inte att inaktivera RGB i BIOS med de minnena. Däremot funkade Hjalmarssons förslag att installera mjukvaran, stänga av RGB och avinstallera mjukvaran. Om du kan tänka dig att smutsa ner datorn med en oaktiverad Windows-installation så funkar ju det alternativet.

Det finns en liten miniguide för clockning av de minnena här. Dom har dock ganska trista sub-timings, men det var vad som fanns tillgängligt för mITX till rimligt pris när jag köpte. För 4x8GB-konfiguration går det nog att få tag på mer prisvärda grejer.

Permalänk
Skrivet av TMG:

Crucial-minnet ser någorlunda prisvärt ut om du vill ha något med lite lägre timings. Inte B-die men om du inte ska överklocka gör det inte någon större skillnad. Du slipper dessutom RGB som du inte gillar.

Om man ser till priset jämfört med prestandan blir det svårt att motivera snabbare RAM än 3200 MHz, men det kan samtidigt kännas fel att snåla in på någonting när man ändå lägger 13k. Jag skulle definitivt överväga Kingston-minnet för 500 kr mindre då prestandaskillnaden är så liten att du aldrig kommer märka den.

Tack för ditt svar. Då kan jag känna mig trygg i vilket val jag än gör. Uppskattar allas feedback här i tråden. Ett argumnet för att köpa Kingston-minnena är att jag kan köpa en M2 SSD med för att byta ut min Samsung 850 Pro (256 GB).

Jag måste så klart inte ha en M2, men det är smidigare att ha min gamla dator bredvid för jag får så klart räkna med att jag behöver flasha BIOS och kanske även manuellt ställa in spänning för processorn och minnena. Samt att det finns skäl för att ha en ny hårddisk för nyinstallation.

Det är andra drivrutiner till grafikkortet, en helt annan kärna i Linux. Startar hellre om från noll. Missar jag någon konfigurationsfil kan jag alltid boota upp min gamla. När allt är klart kan den kopplas in som arbetshårddisk. Då gör den nytta.

Skrivet av KAD:

På mitt X570 I AUROS PRO WIFI-moderkort går det inte att inaktivera RGB i BIOS med de minnena. Däremot funkade Hjalmarssons förslag att installera mjukvaran, stänga av RGB och avinstallera mjukvaran. Om du kan tänka dig att smutsa ner datorn med en oaktiverad Windows-installation så funkar ju det alternativet.

Det finns en liten miniguide för clockning av de minnena här. Dom har dock ganska trista sub-timings, men det var vad som fanns tillgängligt för mITX till rimligt pris när jag köpte. För 4x8GB-konfiguration går det nog att få tag på mer prisvärda grejer.

Det här är precis den feedbacken jag önskat. Tack! Någon som med säkerhet kan svara för om RGB går att inaktivera. Det skiljer sig åt givetvis åt mellan tillverkare och olika produktserier.

Inte kört Windows sedan XP. Det kan bli tidskrävande att fixa en fysisk installation. Optimala är om det går att lösa via virtuell dator.

Jag undrar om prestandan är så mycket bättre på G-Skills att det är värt besväret. Sen är det klart att deras säljargument "Ryzen 3000 ready" är något jag väger in i beslutet. De får mycket bra recensioner på Amazons hemsida.

Vi får se hur det hela utvecklas. Behöver jag smutsa ner datorn med Windows, då gör jag det på en gammal hårddisk.

Att jag väljer 2x16 GB är för att jag ska ha en möjlighet att utöka minnet. Även om jag tror att 32 GB räcker långt. Jag köper bättre saker än jag behöver idag för att datorn ska kännas fräsch om fem år.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Jag såg av en slump att jag kan ha länkat till fel internminne då modellbeteckningarna är lika. Där är tre olika.

https://www.inet.se/produkt/5300578/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-...
https://www.inet.se/produkt/5301867/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-...
https://www.inet.se/produkt/5301869/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-...

Fetad är förstahandsval p.g.a. lägre latens. Invändningar?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Alla delar är beställda

Under kvällen har jag beställt de interminnena från fetstilade länken i inlägget ovan, men från annan butik som var 200 kr billigare. Jag gjorde valet baserat på officiella stödet för X570 och Ryzen 3000. Den feedback jag fått av er, har lärt mig vad som är viktigt att titta närmare på. En trygghet att ha er här.

Grafikkortet beställde jag igår. Exakt samma jag länkat till från första början (5600XT). Fick det för 3449 kr.

Dessvärre verkar det som flashning grafikkortets firmware kräver Windows 10. I det längsta vill jag undvika fysisk installation av Windows 10, men jag räknar med att det kan bli ofrånkomligt. Då gör jag det på en gammal reservhårddisk så klart. Och defintivt med alla andra hårddiskar urkopplade.

BIOS på den här datorn har det klassiska utseendet med blå bakgrund och vit text. På min nya kommer det se annorlunda ut. Återstår att se vad de nya har för funktioner.

Vore smidigt med M2 NVMe-hårddisk. Kollat en del vilka alternativ jag har. För säkerhet skull gick jag in på Gigabytes hemsida och kollade i förteckningen över SSD-hårddiskar som stödjs. Just den gjorde det inte.

Dock är M2 NVMe uteslutet i nuläget. Budgeten tillåter inte det. Det får vänta helt enkelt. Köper hellre än ordentlig, som har bättre prestanda. Med budgetalternativen blir det ingen skillnad och det vore slöseri med pengar.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av MrRunaway:

Alla delar är beställda

Härligt! Hoppas du blir nöjd!

Skrivet av KAD:

Däremot funkade Hjalmarssons förslag att installera mjukvaran, stänga av RGB och avinstallera mjukvaran.

Skönt att höra att RGB:n behöll inställningarna även om man avinstallerade programmet!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|