Google kräver snabba systemuppdateringar med Android 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Köp inget annat än pixel. Biff kirrad.

Fler skulle köpa Pixel om inte Google hade tokdissat Sverige som marknad

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Att telefonerna saknat prestanda för nyare versioner har i regel varit rena lögner från tillverkarna.

LG drog den där valsen för G4 när den skulle erhålla sin Nougat uppdatering. Aldrig mer LG i telefonväg för min del, aldrig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Dravond:

Android one på en Nokia (HMD) gått från android 8 till 10 med månatliga säkerhetsuppdateringar...

Förstår inte varför man skulle köpa en telefon som inte har minst 2års garanterade uppdateringar. Men jag vet de flesta förstår inte hur viktigt det är med uppdateringar nu när telefonen har så mycket info och kopplat så att den har tillgång till hela ens ekonomi mm.

Jag instämmer. Det var helt klart en avgörande punkt till varför jag valde Nokia/HMD istället för en Samsung. Betala 10k och sedan få vänta åratal på uppdateringar. Det var t.o.m så att Samsung Sverige medvetet undanhöll uppdateringar med motiveringen att folk skulle tröttna och köpa en ny telefon. Detta då de lanserade uppdateringar på andra marknader lång före de lanserades på svenska. Initativet från Google är ett steg i rätt riktning annars är risken stor att detta blir dödsstötten för Android. Att så få mobiler kör den senaste versionen och uppdateringarna är skrämmande och det leder tilll en väldigt fragmenterad marknad för app-utvecklare. Dessutom finns risken att konsumentorganisationern snart kommer komma med en grupptalan mot företag som medvetet förhalar och försvårar för konsumenter att få en mobil uppdaterad till senaste mjukvaran. Om en mobil redan efter 1,5 år räknas som gammal, hur blir det då med "smarta prylar". Detta kommer leda till att många produkter inte ens blir användbara och i slutändan kommer bli en säkerhetsrisk.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz | 16 DDR4@3000 MHz| Asus Prime B350-Plus | GTX 1050 Ti 4GB| Fractal Design 550W |Samsung SSD 960 256 GB HTPC: Intel Celeron J1900@2 GHz| Asrock Q1900-ITX| 4GB DDR3L| Corsair Force 3 SSD 120 GB| WinTV HVR-2205 Laptop: Intel i5-8300H @2.3 GHz| GTX 1050 2 GB| 8 GB DDR SDRAM| SSD 256 GB NAS: Synology DS214play 3 TB

Permalänk
Medlem

Ändå tog det typ 3 månader extra för OnePlus att släppa Android 10 till min 6T Kör numera iPhone. Där fungerar uppdateringar som man förväntar sig

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Kör enbart Pixel så jag drabbas inte då det är snabbt med uppdateringar men folk utan krav/koll kan ju fortsätta köra junket som Samsung och dyl säljer

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Ändå tog det typ 3 månader extra för OnePlus att släppa Android 10 till min 6T Kör numera iPhone. Där fungerar uppdateringar som man förväntar sig

En av anledningarna till att jag inte kör iOS är för att jag gillar väldigt mycket mer hur Android hanterar notifikationer jämfört med iOS.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

LG drog den där valsen för G4 när den skulle erhålla sin Nougat uppdatering. Aldrig mer LG i telefonväg för min del, aldrig.

Jag gillar inte heller LG, dock har jag en LG pga att LG har det överlägset bästa ljudchippet i en telefon.

Kolla:

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Den mäter bättre än tom dom flesta desktop-DAC. Oemotståndligt för en ljudnörd. Och är MQA-certifierad.

Uppdateringar är dåliga, men det är inte katastrof, ligger i alla fall på Januari 2020-patchen på en telefon från 2018. På flip-sidan är att LG kör en ganska ren Android vilket underlättar. Skärmen är också väldigt bra, den var tills alldeles nyligen den ljusstarkaste av alla mobiler med 1000 nits och har 1440p HDR IPS.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Jag gillar inte heller LG, dock har jag en LG pga att LG har det överlägset bästa ljudchippet i en telefon.

Kolla:

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Den mäter bättre än tom dom flesta desktop-DAC. Oemotståndligt för en ljudnörd. Och är MQA-certifierad.

Uppdateringar är dåliga, men det är inte katastrof, ligger i alla fall på Januari 2020-patchen på en telefon från 2018. På flip-sidan är att LG kör en ganska ren Android vilket underlättar. Skärmen är också väldigt bra, den var tills alldeles nyligen den ljusstarkaste av alla mobiler med 1000 nits och har 1440p HDR IPS.

Jo, deras DAC i senare modeller är egentligen den enda fördelen, utöver designen som jag ser det. Där skulle flera tillverkare snegla efter kan man tycka. Dock slipper jag behöva motivera ett second hand köp av nån av deras modeller att ha som separat ljudkälla till gymmet eller liknande då jag redan har en Cowon Plenue D2 ämnad för uppgiften
Är möjligt att dom har skärpt sig lite på uppdateringsfronten, var väl ett antal nyheter för 1-2 år sen att dom öppnade en helt ny avdelning ämnad för just det.
Mjukvaran i G4 var som du säger det inget fel på, hyfsat rent UI, var mer hårdvaran som spökade. Drabbades själv in infinity-boot buggen och hade den inskickad pga detta.
Jag vågar dock aldrig nånsin satsa på en LG igen på detta område, är på tok för mycket orosmoment för att jag ska känna mig säker.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Så länge användare inte har full kontroll på vad och när mjukvara skall ändras i telefonen så är användaren inte ägare av telefonen, det kallas uthyrning.
Det kanske vore dags att börja kalla en spade för en spade?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är väl Nokia också en av dem som inte har problem med uppdateringar då det är pure droid?

Permalänk
Medlem

Uppdateringshysterin är lite manisk. De sårbarheter som faktiskt exploateras i verkligheten ligger ju praktiskt taget aldrig i systemnivå ändå. Men det verkar ha blivit som antingen något slags slagträ eller snuttefilt för en del. Det är inte samma sak som en illa uppdaterad dator.

Ibland undrar man ju om inte tillverkarna bara kunde slänga på ett nytt versionsnummer och trycka ut samma ROM igen ett par gånger varje år så hade kritiken varit oskadliggjord helt utan att bekymmer om stabilitetstester. Om nu inte en del redan gör det...

Skrivet av Fenrisulvfan:

Så länge användare inte har full kontroll på vad och när mjukvara skall ändras i telefonen så är användaren inte ägare av telefonen, det kallas uthyrning.
Det kanske vore dags att börja kalla en spade för en spade?

Så är det ju med det mesta. Hade spadar haft ett operativsystem så hade du antagligen inte fått gräva i källkoden på dem heller. Oavsett om de var hyr eller köpspadar.

Men Ubuntu phone lever tydligen, igen. Så kanske, en dag..

Skrivet av ZalZeRoz:

Vad jag vet så är väl Nokia också en av dem som inte har problem med uppdateringar då det är pure droid?

Nä, de har bara väldigt lite egna påhitt. Men det gäller ju snart de flesta tillverkare.

Android One tex innebär inte heller det "ren Android". Det är just bara en garanti för ett minimum av bloat, och uppdateringar i "hela" 2-3 år. Och det finns ju de som erbjuder bättre än så utan särskilda märkescertifieringar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Nä, de har bara väldigt lite egna påhitt. Men det gäller ju snart de flesta tillverkare.

Android One tex innebär inte heller det "ren Android". Det är just bara en garanti för ett minimum av bloat, och uppdateringar i "hela" 2-3 år. Och det finns ju de som erbjuder bättre än så utan särskilda märkescertifieringar.

Okej för enligt Nokia själva är det rent Android OS utan egna tillägg, bloatware etc som dom levererar med sina telefoner....?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Jo, deras DAC i senare modeller är egentligen den enda fördelen, utöver designen som jag ser det. Där skulle flera tillverkare snegla efter kan man tycka. Dock slipper jag behöva motivera ett second hand köp av nån av deras modeller att ha som separat ljudkälla till gymmet eller liknande då jag redan har en Cowon Plenue D2 ämnad för uppgiften
Är möjligt att dom har skärpt sig lite på uppdateringsfronten, var väl ett antal nyheter för 1-2 år sen att dom öppnade en helt ny avdelning ämnad för just det.
Mjukvaran i G4 var som du säger det inget fel på, hyfsat rent UI, var mer hårdvaran som spökade. Drabbades själv in infinity-boot buggen och hade den inskickad pga detta.
Jag vågar dock aldrig nånsin satsa på en LG igen på detta område, är på tok för mycket orosmoment för att jag ska känna mig säker.

Har inte haft ett enda problem med G7, tokstabil mobil som jag haft sen den släpptes, den har dessutom farit i backen ett antal gånger utan att gå sönder. Dom är sena med uppdateringar, men dom struntar inte i det, även Android 10 är på väg men LG prioriterar dessvärre hemmamarknaden i Korea. Android 10 är i slutet av betafasen i Korea. Bör komma till Europa i skarp version till början av sommaren. Fördelen med att dom är sega är att det blir inte många buggar, har faktiskt inte haft en enda störande bugg.

(till skillnad mot om man kör hemmasnickrad AOSP, då är det alltid ett antal showstoppers som aldrig blir fixade helt och om dom blir det dyker det upp nya. Jag själv hängde med och gjorde egna custom KANG till och med Galaxy S5, sen blev hårdvaran för komplicerad i mobilerna med olika slutna drivrutiner osv för att hålla det buggfritt så jag la ner)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Okej för enligt Nokia själva är det rent Android OS utan egna tillägg, bloatware etc som dom levererar med sina telefoner....?

Det kan såklart vara verkligen helt 100 Android, många går som sagt åt det hållet ändå, men att inget extra alls ligger med oavsett vad PR säger är jag skeptisk till. Nokia har inga Pixel-nallar.

Men men, vi får väll invänta nån som faktisk har en nyare Nokia.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Har inte haft ett enda problem med G7, tokstabil mobil som jag haft sen den släpptes, den har dessutom farit i backen ett antal gånger utan att gå sönder. Dom är sena med uppdateringar, men dom struntar inte i det, även Android 10 är på väg men LG prioriterar dessvärre hemmamarknaden i Korea. Android 10 är i slutet av betafasen i Korea. Bör komma till Europa i skarp version till början av sommaren. Fördelen med att dom är sega är att det blir inte många buggar, har faktiskt inte haft en enda störande bugg.

(till skillnad mot om man kör hemmasnickrad AOSP, då är det alltid ett antal showstoppers som aldrig blir fixade helt och om dom blir det dyker det upp nya. Jag själv hängde med och gjorde egna custom KANG till och med Galaxy S5, sen blev hårdvaran för komplicerad i mobilerna med olika slutna drivrutiner osv för att hålla det buggfritt så jag la ner)

G7 kan jag inte uttala mig om, men litar på det du säger. Om det är som du säger att mjukvaran är mer mogen än andra pga att det tar tid att utveckla så kan jag i viss mån köpa det. Synd bara att dom prioriterar hemmaplan först som du säger.
Våra upplevelse skiljer sig kan man säga

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Så länge användare inte har full kontroll på vad och när mjukvara skall ändras i telefonen så är användaren inte ägare av telefonen, det kallas uthyrning.
Det kanske vore dags att börja kalla en spade för en spade?

Lycka till med den filosofin du.. ska du ha källkoden till mikrovågsugnens mikrokontroller för att kunna känna att du är ägare av den också?

Skrivet av AndreaX:

Uppdateringshysterin är lite manisk. De sårbarheter som faktiskt exploateras i verkligheten ligger ju praktiskt taget aldrig i systemnivå ändå. Men det verkar ha blivit som antingen något slags slagträ eller snuttefilt för en del. Det är inte samma sak som en illa uppdaterad dator.

Ibland undrar man ju om inte tillverkarna bara kunde slänga på ett nytt versionsnummer och trycka ut samma ROM igen ett par gånger varje år så hade kritiken varit oskadliggjord helt utan att bekymmer om stabilitetstester. Om nu inte en del redan gör det...

Så är det ju med det mesta. Hade spadar haft ett operativsystem så hade du antagligen inte fått gräva i källkoden på dem heller. Oavsett om de var hyr eller köpspadar.

Men Ubuntu phone lever tydligen, igen. Så kanske, en dag..

Nä, de har bara väldigt lite egna påhitt. Men det gäller ju snart de flesta tillverkare.

Android One tex innebär inte heller det "ren Android". Det är just bara en garanti för ett minimum av bloat, och uppdateringar i "hela" 2-3 år. Och det finns ju de som erbjuder bättre än så utan särskilda märkescertifieringar.

Det är inte bara sårbarheter det handlar om..

Nödvändiga appar som t ex bankid fungerar inte på hur gamla OS-versioner som helst, så om tillverkaren aldrig släpper någon major version uppdatering kan det sätta det en ganska kort gräns för hur länge telefonen är användbar.

Jämför som sagt med Apple som släppte iOS 13 till 5 år gamla telefoner och som därför är lika gångbara som om de köpts igår. Som android-användare återstår bara att skämmas och köpa nytt, om man nu inte känner för att installera någon indisk ful-rom med stöd för hälften av hårdvaran.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Lycka till med den filosofin du.. ska du ha källkoden till mikrovågsugnens mikrokontroller för att kunna känna att du är ägare av den också?Det är inte bara sårbarheter det handlar om..

Källkoden i min microvågsugn har inte ändrats sedan jag köpte den, problemet är fluktuerande mjukvara utanför min kontroll.
Det är samma sak som att uppdatera drivrutinerna på ett grafikkort, ägaren av grafikkortet måste godkänna förändringarna.
De flesta låter detta gå på automatik slentrianmässigt, problemet är när slentrian blir tvång, då har man passerat gränsen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Källkoden i min microvågsugn har inte ändrats sedan jag köpte den, problemet är fluktuerande mjukvara utanför min kontroll.
Det är samma sak som att uppdatera drivrutinerna på ett grafikkort, ägaren av grafikkortet måste godkänna förändringarna.
De flesta låter detta gå på automatik slentrianmässigt, problemet är när slentrian blir tvång, då har man passerat gränsen.

Enda systemet med tvingade uppdateringar jag känner till är windows home, så varför det här är relevant i en tråd om android förstår jag inte. Vill du inte uppdatera telefonen så slipper du.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Lycka till med den filosofin du.. ska du ha källkoden till mikrovågsugnens mikrokontroller för att kunna känna att du är ägare av den också?Det är inte bara sårbarheter det handlar om..

Nödvändiga appar som t ex bankid fungerar inte på hur gamla OS-versioner som helst, så om tillverkaren aldrig släpper någon major version uppdatering kan det sätta det en ganska kort gräns för hur länge telefonen är användbar.

Jämför som sagt med Apple som släppte iOS 13 till 5 år gamla telefoner och som därför är lika gångbara som om de köpts igår. Som android-användare återstår bara att skämmas och köpa nytt, om man nu inte känner för att installera någon indisk ful-rom med stöd för hälften av hårdvaran.

Jojo, men microugnen fungerar dock som den alltid gjort, med samma mjukvara. Att det kommer ny emulsion i popcornpåsen som ger oförutsägbart resultat med det gamla hederliga popcornsnabbvalet är bara nått man får anpassa sig efter, eller byta micro.

Men det är inte av säkerhetsskäl utan för att FID inte ids att underhålla lite äldre system. Ironiskt nog lite samma sak som tillverkarna beskylls för liksom. Bank-ID däremot borde, inte bara pga det närmast obligatoriska samhällskravet utan också för vad det lilla det gör fungera fint även på typ Android 2.3

Det finns gott om appar som inte fungerar bra, eller ens alls, på en 5 år gammal iPhone med. Skillnaden är att det är lite enklare för appar utan tunga systemkrav att ändå hållas kompatibla. Vilket visserligen kan vara bra för ett ekosystem, men det håller ju å andra sidan även tillbaka utvecklingen av iOS.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Lycka till med den filosofin du.. ska du ha källkoden till mikrovågsugnens mikrokontroller för att kunna känna att du är ägare av den också?Det är inte bara sårbarheter det handlar om..

Nödvändiga appar som t ex bankid fungerar inte på hur gamla OS-versioner som helst, så om tillverkaren aldrig släpper någon major version uppdatering kan det sätta det en ganska kort gräns för hur länge telefonen är användbar.

Jämför som sagt med Apple som släppte iOS 13 till 5 år gamla telefoner och som därför är lika gångbara som om de köpts igår. Som android-användare återstår bara att skämmas och köpa nytt, om man nu inte känner för att installera någon indisk ful-rom med stöd för hälften av hårdvaran.

Att en uppdaterad fem år gammal Appletelefon är lika gångbar som att den köpts igår är en grymt stor försköning av verkligheten. Vid normal användning blir den fruktansvärt trött och begränsad eftersom den nyare mjukvaran är anpassad till modern hårdvara. Men vill man ha orimliga väntetider och lagg så varsågod.. Apple är smartare än att göra det möjligt för kunderna att få en ny telefon med hjälp av en gratis uppdatering. De vill såklart att man köper en ny telefon. Den beryktade hastighetsbegränsningen vid sänkt batterikapacitet är ännu ett exempel på det. Även om såklart Apple framhåller att det är kundens bästa de främst tänker på. Vilket som vanligt är skitsnack! De vill bara tjäna så mycket pengar som möjligt, som alla andra företag. Det är bara vilken grad av blåsning kunderna tillåter som avgör hur lönsamt ett företag är.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceji:

Att en uppdaterad fem år gammal Appletelefon är lika gångbar som att den köpts igår är en grymt stor försköning av verkligheten. Vid normal användning blir den fruktansvärt trött och begränsad eftersom den nyare mjukvaran är anpassad till modern hårdvara. Men vill man ha orimliga väntetider och lagg så varsågod.. Apple är smartare än att göra det möjligt för kunderna att få en ny telefon med hjälp av en gratis uppdatering. De vill såklart att man köper en ny telefon. Den beryktade hastighetsbegränsningen vid sänkt batterikapacitet är ännu ett exempel på det. Även om såklart Apple framhåller att det är kundens bästa de främst tänker på. Vilket som vanligt är skitsnack! De vill bara tjäna så mycket pengar som möjligt, som alla andra företag. Det är bara vilken grad av blåsning kunderna tillåter som avgör hur lönsamt ett företag är.

Upplever inte ios 13 som tröttare på en iphone SE än tidigare versioner, men klart ruttet av dem att inte pusha ut en ny processor med uppdateringen. Typiskt kapitalistsvinsbeteende.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Lycka till med den filosofin du.. ska du ha källkoden till mikrovågsugnens mikrokontroller för att kunna känna att du är ägare av den också?Det är inte bara sårbarheter det handlar om..

Nödvändiga appar som t ex bankid fungerar inte på hur gamla OS-versioner som helst, så om tillverkaren aldrig släpper någon major version uppdatering kan det sätta det en ganska kort gräns för hur länge telefonen är användbar.

Jämför som sagt med Apple som släppte iOS 13 till 5 år gamla telefoner och som därför är lika gångbara som om de köpts igår. Som android-användare återstår bara att skämmas och köpa nytt, om man nu inte känner för att installera någon indisk ful-rom med stöd för hälften av hårdvaran.

Bank-ID fungerar på Android 5 och nyare, vilket gör att t.ex. en Nexus 4 med original mjukvara uppgraderad till den senaste mjukvaran som Google officiellt släpptes till den går det att använda Bank-ID på, vilket är typ 5 år sedan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Dom flesta tillverkare har ju så fruktansvärt mycket skräp ovanpå Android så det är ju klart att det tar tid för dom att uppdatera. En av anledningarna till varför jag nyligen köpte en Pixel 3a istället för många av de andra märkena.

Nu är ju Google en lika stor syndare. Är ganska mycket ovälkommet skit som de stoppar in i sina telefoner och Android som helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

. Som android-användare återstår bara att skämmas och köpa nytt, om man nu inte känner för att installera någon indisk ful-rom med stöd för hälften av hårdvaran.

Fast vilka bekymmer finns i att köra en fem år gammal version av android? Lollipop släpptes hösten 2014 och fanns på de flesta nya telefoner sex månader senare. Och Lollipop fungerar ännu väl som mobilt OS.

Permalänk
Medlem

@AndreaX: Jag kör själv en Nokia 6.1 som faktiskt inte har (vad jag kunnat hitta) något ifrån Nokia i sig utan verkar helt ren.