Permalänk
Medlem

Hur står ni er till explosion/brandrisk med gas i hemmet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Hur står ni er till explosion/brandrisk med gas i hemmet?

Antagligen tusen gånger mer sannolikt att ramla i duschen och bryta nacken, eller liknande.
Hur ser du på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Hur står ni er till explosion/brandrisk med gas i hemmet?

Tänkte du ha grillen inomhus?! Det avråds å det bestämdaste, kolmonoxidförgiftning o.s.v.

Utomhus blir det inte såna koncentrationer vid läckage att det kan explodera. Brand är nog större risk med en kolgrill.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bowman99:

Antagligen tusen gånger mer sannolikt att ramla i duschen och bryta nacken, eller liknande.
Hur ser du på det?

Tillräckligt vanligt iaf för att aftonbladet ska skriva om det nån gång per år? Jag var egentligen mest nyfiken på åtgärder som görs, dvs kontroll av slangar, förvaring av behållare vid användning och inte användning.

Skrivet av Mindfighter:

Tänkte du ha grillen inomhus?! Det avråds å det bestämdaste, kolmonoxidförgiftning o.s.v.

Utomhus blir det inte såna koncentrationer vid läckage att det kan explodera. Brand är nog större risk med en kolgrill.

Nej, men i anslutning till huset.

Så du förvarar gasolbehållaren utomhus året runt?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Skrotnisse92:

Hur står ni er till explosion/brandrisk med gas i hemmet?

Skrivet av Bowman99:

Antagligen tusen gånger mer sannolikt att ramla i duschen och bryta nacken, eller liknande.
Hur ser du på det?

Skrivet av Mindfighter:

Tänkte du ha grillen inomhus?! Det avråds å det bestämdaste, kolmonoxidförgiftning o.s.v.

Utomhus blir det inte såna koncentrationer vid läckage att det kan explodera. Brand är nog större risk med en kolgrill.

Relaterat och nämnvärt för de som är nya till gasol kan vara hantering av tuberna med. Man får inte ha PC5 eller PC10 (de vanliga varianterna med 5 kg respektive 10 kg gas) i slutna utrymmen, till exempel inomhus eller på en inglasad balkong. Utan att snurra in i regelverket för mycket är TL;DR att gasol med "stor" tub = öppen balkong, uteplats eller trädgård.

Till det kommer ytterligare regler runt förvaring. Det är till exempel förbjudet att ställa en gasoltub i källaren, oavsett storlek.

Finns en sammanfattning här: https://www.dinsakerhet.se/sakrare-hemma/farliga-amnen-hemma/...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Hur står ni er till explosion/brandrisk med gas i hemmet?

Ha brandfilt och helst brandsläckare i närheten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Nej, men i anslutning till huset.

Så du förvarar gasolbehållaren utomhus året runt?

Självklart skall man förvara gasoltuben utomhus, även om kompositflaskor i princip inte kan explodera så kan de iaf spy ut eld om de hettas upp tillrävkligt. Hela min grill lär stå utomhus året om faktiskt, då kan man grilla på vintern med.

Skulle också säga att det är högre risk för brand med kolgrill faktiskt. Oavsett grill skall det finnas en 6 kg pulversläckare i närheten, kommer även ha en släckspray för eventuella småsaker i själva grillen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Tillräckligt vanligt iaf för att aftonbladet ska skriva om det nån gång per år? Jag var egentligen mest nyfiken på åtgärder som görs, dvs kontroll av slangar, förvaring av behållare vid användning och inte användning.

Nej, men i anslutning till huset.

Så du förvarar gasolbehållaren utomhus året runt?

Gör årlig kontroll av slangar och anslutningar, gummit torkar så det ska man absolut kolla! Flaskan förvarar jag i välventilerat garage och som sagt det är slangar som brukar börja läcka, inte själva gasolflaskan. Oftast är min flaska nästan tom till vintern ändå.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Många har olika uppfattningar om rost i denna tråden. Men det jag kan säga är att jag bara kör Weber och rekommenderar bara Weber med emaljerade detaljer för att det står emot rost bäst.

Landmann och liknande märken kör bara pulverlack vilket aldrig kommer stå emot rost. Rostfritt finns av olika kvalitet och jag tror inte att någon grill tillverkas med någon högre kvalitet så därför avråder jag även från det.

Gällande överdrag så använder jag inte det. Även om det skyddar grillen från sol och pollen så stänger det inne fukt som gör att den börjar att rosta. Det är lätt att torka av grillen med såpavatten några gånger per år istället och förvara den under tak.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

För de som letar gasolgrill så kan jag rapportera efter ett antal grillningar att min Weber Spirit II E-310 fungerar ypperligt trots att jag är en av de som gillra att grilla på hög temperatur. Trodde inte det skulle vara såhär bra faktiskt.

Permalänk
Medlem

Det är nog dags för mig att köpa en ny gasolgrill i år. Fick med en Outback Companion när jag köpte huset förra våren men får inte upp någon riktig värme i den och den känns rostig och ofräsch. Senast jag grillade körde jag alla tre brännare på max och ändå tog karréskivorna nästan en halvtimme och champinjonerna nästan tio minuter. En öl räckte inte till då kan jag lova.

Var och kikade på grillar med farsgubben här i veckan. Han ville också köpa en gasolgrill efter att ha grillat med kol i över 30 år. Han valde en Landmann Triton men jag är lite skeptisk till den. Den känns för lik min nuvarande om man tänker kvalitetsmässigt. Affären hade dock en Weber Q3200 som jag blev imponerad av, men priset på 5500kr var lite mer än jag tänkt mig. Det är dock en Weber och jag köper hellre en bra produkt en gång än att köpa en billig sämre produkt för att sedan köpa en bättre produkt efter ett år eller två.

Satt och kikade lite på prisjakt idag och såg att Weber Q3000 Titanium finns för 4k på Elgiganten helgen ut, vilket verkar vara bra pris. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5046185
Hittar dock inga recensioner på den. Skillnaden mellan Q3200 och Q3000 verkar vara lampan i handtaget samt olika tändningssystem. Lampan är ingen viktig funktion för mig då jag ändå kommer att ha belysning där jag står och grillar och om tändsystemet skulle funka dåligt kan jag alltid ha en vanlig sån där lång värmeljuständare till hands (måste göra så med min nuvarande grill). Hittar inte heller någon direkt info om vad som gör "Titanium" versionen speciell annat än att det är annan färg på locket.

Är det någon här som har erfarenhet av dessa grillar?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Är det någon här som har erfarenhet av dessa grillar?

Jag har använt en av dem några gånger hos en kompis, minns inte om det var Q3200 eller Q3000 (tror det var Q3000), men som du hittat är det inte mycket skillnad på dem.
Trevlig liten grill, två brännare så man kan ha indirekt yta, märk dock att den ena går som en rektangel runt och den andra ligger i mitten, så det är inte så att ena halvan kan vara indirekt yta utan det blir mitten eller kanterna.
Kommer du nästan bara köra direkt grillning och någon gång ibland enklare/mindre saker indirekt är det en utmärkt grill, vill du kunna köra större köttbitar som behöver ligga indirekt eller grilla mycket tillbehör rekommenderar jag att du tittar på spirit eller genesis istället.

[edit]Titanium är färgen bara.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Kalium Jag har grillat på någon liknande ett par gånger. Helt ok, men ganska så liten. Funkar väl om man för det mesta grillar enbart kött för några personer eller möjligtvis lite kött plus grönsaker för lite färre personer. Kan nog bli problem på höjden ifall man vill köra beer can chicken. De som äger den jag grillat på är ett äldre par som inte grillar jättemycket, och till dem är nog en sådan perfa.

Permalänk
Relik 📜

Jag har en Q3200. Som @Json_81 säger sitter ena brännaren runt den andra, så man behöver vara lite smart och lägga längs "kanterna" snarare än på ena halvan om man vill köra indirekt. Å andra sidan blir det väldigt jämn värme med båda igång.

Att den skulle vara ovanligt liten vet jag inte? Såklart det finns modeller som är (mycket) större, men tycker ytan räcker gott och väl för en normalstor familj som vår. Kör varmrätt, tillbehör, bröd, och majs till exempel, inga problem.

Är överlag rätt nöjd. Saknar kanske ett sådant "tillbehörshål" i mitten för att stoppa i roliga saker. Det finns stekbord, men då blir det halva ytan..

EDIT: Inte den bästa bilden kanske, tog mest för att jävlas med @Callemedskägget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Att den skulle vara ovanligt liten vet jag inte? Såklart det finns modeller som är (mycket) större, men tycker ytan räcker gott och väl för en normalstor familj som vår. Kör varmrätt, tillbehör, bröd, och majs till exempel, inga problem.

Jag syftade mer på att den indirekta ytan inte blir så stor oavsett vilken brännare man stänger av.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Json_81:

Jag syftade mer på att den indirekta ytan inte blir så stor oavsett vilken brännare man stänger av.

Ah, helt rätt, jag var mera inne på @Thex kommentar under tror jag. Men det handlar ju också om hur mycket man brukar grilla per person, såklart..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ah, helt rätt, jag var mera inne på @Thex kommentar under tror jag. Men det handlar ju också om hur mycket man brukar grilla per person, såklart..

Vi brukar rätt ofta grilla både kött och korv, för ungarna tar ju hellre en tråkigt korv än en fin köttbit. Till det blir det ofta majskolvar, tomat, paprika och halloumi. Med lite gäster blir det lätt trångt, även på en spirit med tre brännare som jag har. Men grillning är väl ungefär som fredagstacos, alla gör olika.

Permalänk
Medlem

Jag bor ensam, äter dock väldigt mycket då jag är en stor styrketränande kille. När jag väl grillar så blir det minst ett kg även om det bara är till mig själv. Grillar med flickvännen ibland och nån gång kommer det väl hända att man har någon/några kompisar över på besök. Min nuvarande grill har exakt samma grillyta som Q3000 men jag använder bara hälften på min nuvarande då den har en sån där "stekplatta" som jag inte gillar. Grillar mest bara fläskkött/burgare. Har en sous vide som jag kör nötkött i och ska jag göra på grillen så blir det bara en kort stund för ytans skull. Detta funkar inte på min nuvarande grill då den inte blir varm nog. Tog som sagt närmare en halvtimme att grilla karréskivor på ca 1.5-2cm.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Grillsäsongen är igång och jag har tröttnat på min budget-gasolgrill med ojämn värmespridning. Vad ska man köpa? Weber ser ut att vara ett säkert kort men vill egentligen inte lägga så mycket på en grill. Finns det några billigare prisvärda alternativ?

Permalänk
Medlem

finns väl alltid billigare men att köpa ny grill varje år kan väl inte vara så roligt? köper du en weber håller den i många år men här är lite billigare grillar
klotgrill 299:-
https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/grillar-och-eld...
gasolgrill 399:-
https://www.clasohlson.com/se/Portabel-gasolgrill/p/31-6046
klotgrill 159:-
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/grillar/kolgrillar/klo...
lycka till

*edit*
missade att du tröttnat på lågbudget grillar
kolla in landmann