Hörlurarproblem, mic och ljud

Permalänk
Medlem

Hörlurarproblem, mic och ljud

Hej

Har haft problem med mina hörlurar ett bra jävla tag nu och börjar bli jävligt frustrerad.

Min mic fungerar inte alls. Hörlurarna har bara ljud på ett av öronen.Men detta funkar bara om 3,5mm sladden är inkopplad till frontpanelen på datorn. Har testat 3 olika hörlurar och alla har samma problem.

När mina hörlurar är inkopplade till moderkortet har jag varken ljud eller mic.

Har upddaterat windows. Har på device manager updaterat alla drivers kopplade till ljud. Dvs audio inputs and outputs.

Aktiverat micen och stängt av privacy settings.

Finns det något snabbt och billigt sätt att bli av med detta problem? Kan jag köpa ett portabelt ljudkort eller liknande?

All hjälp uppskattas.

Ser nu att jag inte har REaltek installerat av någon anledning...

Permalänk
Medlem

Tror ni att det skulle fungera att köpa ett par wireless som connectar via usb?

Permalänk

Men vänta nu, ifall du har hörlurar som har ljud/mic i samma kontakt måste du ju ha den sortens kontakt på datorn också.

Det absolut vanligaste är ju att det är separata kontakter för ljud ut och mic in.

På laptops är det vanligt med en gemensam kontakt, men stationära har ofta separata.

Du behöver alltså en adapter.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@bjorn_m_eriksson: Ja, asså jag använder ju 2 sladdar 1 för mic och 1 för ljud.Förlåt om jag var otydlig.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du provat 3 olika headset i datorn och inget fungerar är det nog nått i datorn, har du provat headseten i andra datorer ?
Oavsett det så prova att koppla loss kabeln till frontpanelen och koppla in en hörlur eller headset i moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Damm: Aah, huvudsaken att du testat så. Jag missade dessutom att läsa att du testat med tre olika lurar. Lutar ju åt att det är något med datorn då istället.

Men, om du kopplar in ett par högtalare t.ex. Vad händer då?

En sak som jag upplever ibland, är att en lite bredare kontakt ibland kan ha problem att tryckas i hela vägen. Kontakten sitter en bit in i chassit. Då blir det ju svårt att få kontakt såklart. Men jag tänker att det är något du hade reagerat på, och dessutom brukar inte hörlurskontakter vara så kraftiga..

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack för svar.

Har nu kommit till en slutsats att det både är hörlurarna och datorn som krånglar. Jag och en vän till mig bytte hörlurar och micen som jag gav till honom fungerade inte.Medans hörlurarna jag fick bara fungerade på 1 öra...

Har länge funderat på att köpa ett par wireless och undrar om ni tror detta problem kommer kvarstå om jag kopplar med en usb connection? USB hubsen brevid hörlurariintagen fungerar finfint.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Damm:

Ser nu att jag inte har REaltek installerat av någon anledning...

Då kanske det saknas drivrutiner för ditt ljudkort.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Yes laddade ner utan framgång

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Damm:

@mrqaffe: Tack för svar.

Har nu kommit till en slutsats att det både är hörlurarna och datorn som krånglar. Jag och en vän till mig bytte hörlurar och micen som jag gav till honom fungerade inte.Medans hörlurarna jag fick bara fungerade på 1 öra...

Har länge funderat på att köpa ett par wireless och undrar om ni tror detta problem kommer kvarstå om jag kopplar med en usb connection? USB hubsen brevid hörlurariintagen fungerar finfint.

Nej du byter ju även ljudkort om du ansluter via usb så det blir en helt annan signalkedja.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.