Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av forcevision:

Ja jag är lite rädd för att datorn inte pallar. Jag har denna datorn https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3522871
Fast slängt i 12gb ram och en ssd disk på 512gb
Inställningarna i obs följde jag denna sidan
https://support.streamspot.com/hc/en-us/articles/222848108-Op...

Din CPU är en riktigt gammal lågenergi CPU.
Nu vet jag inte hur mycket som krävs när man streamar saker, men jag är förvånad om inte allt du gör "laggar" med den datorn.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Din CPU är en riktigt gammal lågenergi CPU.
Nu vet jag inte hur mycket som krävs när man streamar saker, men jag är förvånad om inte allt du gör "laggar" med den datorn.

Nja, när jag slängde in ssd disken funkar det bra tills nu när jag började köra streamen. Men som sagt är rädd för att den inte pallar trycket, ändå förstår jag inte riktigt vad som drar så mycket kraft av den ?

Permalänk
Medlem

OBS drar en del CPU. Vad säger din aktivitetshanterare? Är CPU på 100% när du streamar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Nja, när jag slängde in ssd disken funkar det bra tills nu när jag började köra streamen. Men som sagt är rädd för att den inte pallar trycket, ändå förstår jag inte riktigt vad som drar så mycket kraft av den ?

Att bara streama drar en hel del på CPU:n så troligtvis är det så att den inte klara av både och

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Okej, i obs så står cpu:n på 65% ca av användningen. Men vet ej om denna visar rätt. Har inte kollat i aktivitetshanteraren, men det är klart där cpu:n sitter blir det varmt på datorn plus det blåser ut riktigt mycket värme. Så det är nog problemet att den inte orkar driva riktigt, trodde inte att streama krävde så mycket faktiskt. Man kan inte dra ner något i obs som gör att den orkar driva ?

Permalänk
Permalänk

Tydligen skall facebook ha ett bibliotek med musik man kan använda sig av på sin facebook live. Vart hittar man detta biblioteket, någon som vet ?

Permalänk

Streaming programet obs och facebook live

Tjo,
Jag började streama mest för skoj skull via fb live och använder mig av obs. Men det laggar och först trodde jag det var mitt internet som inte hade tillräckligt med kräm ligger på ca 10/10 mbit. Men nu tror jag det är min dator som är för dålig och fixar inte detta. Det är denna datorn :
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3522871

Men har nu kollat på denna
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-legion-y530-81fv...

Vad tror ni funkar denna utan lagg med obs installerat och streama på fb live ?

Tacksam för svar
/Force

Permalänk

tippar att ända alternativet för streamin är kodning med CPU (x264)? tror inte R2 gpun stödjer hårdvaru kodning.

och hur som happ misstänker att varken cpu eller gpu har kräm nog för någon vettig bitrate i vilket fall som hälst.

testa sänka till typ 480p 30fps och typ 1000 bitrate eller något för att dra ned på hårdvarukravet lite

för varken cpu eller gpu är något att hänga i julgranen direkt.

t.ex. en oklockad i5 2500 (släppt ca 2010 visserligen för stationär men ändå 4 år innan e2 6110) presterar ungefär 200x bättre och skulle säga att det är minimum för att streama något med ok bitrate och någon form av hd kvalitet i 30hz.

den du tittat på kommer troligen fungera helt ok speciellt om du kan använda GPU hårdvarukodning (nvenc) känns dock inte speciellt prisvärd tyvärr.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Måste du ha en laptop?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@forcevision: Tre trådar sammanfogade.

Notera att ett ämne endast berättigar en tråd. Om du skapar massa trådar om samma ämne sprider du ut informationen och det blir mycket svårare att hjälpa dig. Vidare trycker du undan andra medlemmars trådar och vi strävar efter att samtliga medlemmar ska ha samma chans att synas i forumet.

Om detta var nytt för dig rekommenderar jag dig att friska upp minnet och slå ett öga på våra forumregler.

Lycka till med din Streaming.
/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Måste du ha en laptop?

Ja jag har ingen plats för en stationär, så det måste tyvärr vara en laptop

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Ja jag har ingen plats för en stationär, så det måste tyvärr vara en laptop

isf tror jag att den du länkade kommer vara ganska stort steg uppåt speciellt iom att du kan använda encoder delen i Nvidia gpu´n (nvenc) eller intel grafikkretsen (quick sync) för att koda videon och avlasta cpu´n avsevärt plus att både nvidia gpu´n och cpu´n är helt ok såvida datorn i övrigt orkar hålla tempsen nere så den inte throttlar.

finns ju även denna för samma pris
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5334283

visserligen utan mekanisk disk men kan ju alltid köra en USB disk vid sidan om på usb 3 och inte förlora något alls prestandamässigt iom att usb 3 är snabbare än vad mekaniska diskar kan hantera för det mesta.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

isf tror jag att den du länkade kommer vara ganska stort steg uppåt speciellt iom att du kan använda encoder delen i Nvidia gpu´n (nvenc) eller intel grafikkretsen (quick sync) för att koda videon och avlasta cpu´n avsevärt plus att både nvidia gpu´n och cpu´n är helt ok såvida datorn i övrigt orkar hålla tempsen nere så den inte throttlar.

finns ju även denna för samma pris
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5334283

visserligen utan mekanisk disk men kan ju alltid köra en USB disk vid sidan om på usb 3 och inte förlora något alls prestandamässigt iom att usb 3 är snabbare än vad mekaniska diskar kan hantera för det mesta.

Är det någon inställning i obs för detta ?
encoder delen i Nvidia gpu´n (nvenc) eller intel grafikkretsen (quick sync) för att koda videon och avlasta cpu´n avsevärt

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Är det någon inställning i obs för detta ?
encoder delen i Nvidia gpu´n (nvenc) eller intel grafikkretsen (quick sync) för att koda videon och avlasta cpu´n avsevärt

ligger under output i inställningarna (se bild nedan raden som heter encoder).

nvenc: kräver ett nvidia 700 serien eller nyare om jag inte minns fel grafikkort. kan eventuellt varit 600 minns inte.

quick sync: kräver att din cpu har en intel apu (grafikkrets inbyggd i processorn) men samma princip som nvenc fast kodningen körs på intel gpu´n i processorn istället.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

ligger under output i inställningarna (se bild nedan raden som heter encoder).

nvenc: kräver ett nvidia 700 serien eller nyare om jag inte minns fel grafikkort. kan eventuellt varit 600 minns inte.

quick sync: kräver att din cpu har en intel apu (grafikkrets inbyggd i processorn) men samma princip som nvenc fast kodningen körs på intel gpu´n i processorn istället.

https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/geforce/guides/broadcasting-guide/Slide3.PNG

Okej, får prova här då och se om detta kan hjälpa. Är det något i dessa inställningar jag borde tänka på för att optimera ?

Permalänk

nä är väl lite trial n error typ på inställningarna. tänk på att inte gå för högt i bitrate så du går över vad din internetuppkoppling klarar att skicka (upload) ett tips är väl att lämna några Megabit ledigt för annan internet trafik.

så säg att du har 10Mbit up och du i verkligheten får ut säg 9Mbit så lämna iaf 2Mbit ledigt från 9Mbit så max 6000-7000kbit/s nånstans.

men samtidigt högre bitrate = tyngre kodning för cpu/gpu även om gpukodning är betydligt effektivare på detta till kostnaden av lite kvalitetsförsämring.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

nä är väl lite trial n error typ på inställningarna. tänk på att inte gå för högt i bitrate så du går över vad din internetuppkoppling klarar att skicka (upload) ett tips är väl att lämna några Megabit ledigt för annan internet trafik.

så säg att du har 10Mbit up och du i verkligheten får ut säg 9Mbit så lämna iaf 2Mbit ledigt från 9Mbit så max 6000-7000kbit/s nånstans.

men samtidigt högre bitrate = tyngre kodning för cpu/gpu även om gpukodning är betydligt effektivare på detta till kostnaden av lite kvalitetsförsämring.

Grymt tack för tipset, återkommer säkert igen med mer frågor 😂

Permalänk

Samma problem, efter ca 20 min stream på fb live så blir bilden svart på fb och det står att den kan inte spela upp videon. Och efter ca 4min stänger fb ner sändningen ?

Permalänk

låter mer som någon begränsning hos FB om det är exakt efter 20 min varje gång?

de kanske satt begränsning på 20 min streams där för att begränsa bandbredd?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

låter mer som någon begränsning hos FB om det är exakt efter 20 min varje gång?

de kanske satt begränsning på 20 min streams där för att begränsa bandbredd?

Nja 5 tim har dom sedan stängs streamen ner. Nja 20 -30 min så stoppar streamen. Sedan märker jag att fb har delay på 20 sek ca dom 10 första minutrarna ca sedan ökar det till nästan 2 min ?

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Nja 5 tim har dom sedan stängs streamen ner. Nja 20 -30 min så stoppar streamen. Sedan märker jag att fb har delay på 20 sek ca dom 10 första minutrarna ca sedan ökar det till nästan 2 min ?

upload a pic of your obs stream settings. remember to cover up your stream key but don´t think u need to show that page at all don´t remember if that has any other settings.

lol vet inte vaför du fick de i swengewlska... förmodligen för ja spenderat morgonen i engelska träsket... men ja bjur på den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows