Permalänk
Medlem

Råd ny iPad

Hej! Vi har en gammal iPad som börjar kännas gammal.

Det är mest tjejen som använder den.

Därför är det viktigt att den inte är för tung .

Vilken rekommenderar ni som testat?

Tänker iPad Pro 12 eller 11".

Hur är 12:an i storlek kontra vikt?

Ska sägas att jag har dålig koll på alla modeller så kan ha fel om vilka val det finns.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Larsp777: ipad Pro har ju inte allt för mycket att erbjuda över den vanliga ipaden. ProMotion (120Hz), True Tone, 2:a Gen Apple Pencil, Smart Keyboard Folio, USB Type-C och Lidar för AR i den senaste. Inte så mycket värt för den genomsnittlige användaren. ipad Pro var mest aktuell i början innan de vanliga ipadsen fick stöd för Apple pencil.

Vad använder ni er ipad till? Surf? Netflix? Anteckningar? Skrivande? Mail? AR? Kamera? Videokamera? Tecknande? Photoshop?

Funderat på ipad eller ipad Air?

ipad Pro 12.9-in. (4th generation) VS ipad Air (3rd generation) VS ipad (7th generation)

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Larsp777: ipad Pro har ju inte allt för mycket att erbjuda över den vanliga ipaden. ProMotion (120Hz), True Tone, 2:a Gen Apple Pencil, Smart Keyboard Folio, USB Type-C och Lidar för AR i den senaste. Inte så mycket värt för den genomsnittlige användaren. ipad Pro var mest aktuell i början innan de vanliga ipadsen fick stöd för Apple pencil.

Vad använder ni er ipad till? Surf? Netflix? Anteckningar? Skrivande? Mail? AR? Kamera? Videokamera? Tecknande? Photoshop?

Tänkte med på Pro för storleken.

Vi har den väl mest för surf och spelande. En del film.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Larsp777: I sådana fall borde väl ipad Pro 11" vara ganska så ointressant eftersom att ipad Air är 10.5", väldigt mycket billigare och några gram lättare.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Avstängd

Air alla dagar i veckan, några gram skillnad i vikt kan kännas mycket.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Larsp777: I sådana fall borde väl ipad Pro 11" vara ganska så ointressant eftersom att ipad Air är 10.5", väldigt mycket billigare och några gram lättare.

Aha, ok.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Air alla dagar i veckan, några gram skillnad i vikt kan kännas mycket.

Ja, låter ju så

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Är det tredje generationen som är den senaste?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Är det tredje generationen som är den senaste?

Andra generationen är det väl?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Larsp777:

Är det tredje generationen som är den senaste?

Skrivet av Dinkefing:

Andra generationen är det väl?

Tredje generationen ipad Air lanserades 18 mars i år.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

iPad Pro 11” helt klart, har man en gång använt ens en skärm med över 60 Hz vill man inte gå tillbaka till låg uppdateringsfrekvens på någon enhet. Speciellt på enheter man styr med touch är det markant skillnad.

Pro modellerna är också mycket trevligare att hålla i pga formen och tjocklek mm.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en iPad Pro 2020 12.9" och jag ångrar mig inte en sekund, och när magic keyboard med trackpad kommer blir detta en ersättare för min laptop utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag har haft iPad Pro 11" 2018 varianten i ca 1 år nu. Innan så hade jag en iPad 9,7" Gen 5. Men vilken skillnad alltså! Pro är mycket snabbare och 120hz skärmen hjälper ju otroligt mycket att få den att upplevas mycket mer responsiv. Skulle aldrig kunna gå tillbaka till en vanlig 60hz igen. Jag använder den främst till jobb och Lightroom, då med Apple Pencil.

Beställde häromdagen även det nya Smart Keyboard med touchpad. Spännande!

Den har ersatt min MB Pro 13" 2012 helt och hållet.

Visa signatur

Ryzen 5600x - RTX 3070 - 32GB Ram, 1TB 980 Pro
MacBook Pro M1 - 8GB Ram, 256GB SSD
iPad Pro 11" - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Jag har en iPad Pro 2020 12.9" och jag ångrar mig inte en sekund, och när magic keyboard med trackpad kommer blir detta en ersättare för min laptop utan problem.

Skrivet av tonuz:

Jag har haft iPad Pro 11" 2018 varianten i ca 1 år nu. Innan så hade jag en iPad 9,7" Gen 5. Men vilken skillnad alltså! Pro är mycket snabbare och 120hz skärmen hjälper ju otroligt mycket att få den att upplevas mycket mer responsiv. Skulle aldrig kunna gå tillbaka till en vanlig 60hz igen. Jag använder den främst till jobb och Lightroom, då med Apple Pencil.

Beställde häromdagen även det nya Smart Keyboard med touchpad. Spännande!

Den har ersatt min MB Pro 13" 2012 helt och hållet.

De upplevs inte som tunga jämfört med iPad 9,7"?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Avstängd

Jag skaffade en nyligen till ungefär samma behov och jag valde en Ipad Air av senaste modell då de oftast har lite bättre processor och livslängden blir lite längre på den.

Hade en Air ver 1 innan och den har hållit bra tills nu då den började kännas seg enligt sambon. Så den fick mamma min överta och hon är glad och pickar lite på den.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag sitter med en 10.5 pro. 120 hz är trevligt men skillnaden på 60 och 120 hz är inte lika märkbar som vid monitorer. För media konsumtion tycker jag 10.5 fungerar utmärkt. Ända gången jag skulle vilja ha 12.9 är när jag har split-screen och skriver i goodnotes medan handra halvan är ockuperad av studiematerial eller anteckningar.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Jag sitter med en 10.5 pro. 120 hz är trevligt men skillnaden på 60 och 120 hz är inte lika märkbar som vid monitorer. För media konsumtion tycker jag 10.5 fungerar utmärkt. Ända gången jag skulle vilja ha 12.9 är när jag har split-screen och skriver i goodnotes medan handra halvan är ockuperad av studiematerial eller anteckningar.

Skulle säga att skillnaden är mer märkbar på plattor då man faktiskt använder fingrarna. Det märks mer när du rör ditt finger för att scrolla och du ser fingret röra sig men det du scrollar bara är suddigt pga låg uppdateringshastighet jämfört med när du använder mus. Nu räcker ju inte 120 Hz på länga vägar för att få det perfekt med det är något iaf.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med en 10,5" Pro och en "vanlig" 9,nånting. För TS användningsområden skulle jag inte lägga de extra pengarna för en Pro, såvida spelen inte är väldigt krävande.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

iPad pro har Usb c.
Ipad Air har lighting som snart troligen inte kommer användas till något. Då EU kommer rösta för en standard på telefonerna, vilket såklart även påverkar plattorna.

Angående vikt klumpighet på surfplattor så tycker jag skyddsfodralen gör det mesta. Förr hade jag ett fint fodral till min surfplatta, men oj vad klumpig den blev. Nu kör jag helt utan skyddsfodral även när jag knör surfplattan i väskan med alla verktyg, det blir en helt annan känsla att jobba med surfplattan utan något fodral. Det enda negativa är att det kan bli lite repor och annat, men man kan ej få allt.

Angående kamera. Så bra kamera är bra på ens mobil, ju bättre kamera där ju gladare blir man. Men när man redan har en bra kamera på mobilen, vad ska man då med en likabra kamera på surfplattan till? Frontkameran och videosamtal, javisst. Men iPad Airs duger fint till detta.

Mitt råd är att om man vill ha en Apple surfplatta och inte lägga ut så otroligt mycket, om man då kan vänta då in nästa iPad Air som lär få usb c. För den stora skaran duger denna alldeles utmärkt. Dessa pennor, ja de har ej löst någon vettig förvaring av dem ännu. Så för många blir det en rolig grej som snart hamnar i en låda.

*edit*
Mitt påstående med att köra utan skyddsfodral på surfplattan är motsägelsefullt när jag har det på mobilen. Jag kommer allt göra samma sak på mobilen, när väl körtkort och digitalt bankkort fungerar bättre. Jag betalar i princip alltid med mobilen nu, men att åka många mil och endast ha mobilen utan kontanter eller bankkort vågar jag ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skulle säga att skillnaden är mer märkbar på plattor då man faktiskt använder fingrarna. Det märks mer när du rör ditt finger för att scrolla och du ser fingret röra sig men det du scrollar bara är suddigt pga låg uppdateringshastighet jämfört med när du använder mus. Nu räcker ju inte 120 Hz på länga vägar för att få det perfekt med det är något iaf.

Antar att vi använder vår plattor väldigt annorlunda.

Jag använder min som ett digitalt anteckningsblock och pdf läsare. Jag märker mest skillnad när jag använder pennan. linjerna kommer från spetsen och inte några mm efterspetsen som det gör på air. Bara det gjorde att jag valde en pro över air. Men utöver det märker jag ingen större skillnad. Det finns såklart skillnad som du säger med suddigheten när man skrollar dock tycker jag det inte påverkar flytet.

Den största nackdelen med alla iPads oavsett pro tredje generationen eller sjunde generationen ipad är den dåliga svärtan. Oled skulle vara en trevlig uppgradering alternativt mini-led, ifall det kan match oled i svärta.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Noob I am:

Jag sitter med en 10.5 pro. 120 hz är trevligt men skillnaden på 60 och 120 hz är inte lika märkbar som vid monitorer. För media konsumtion tycker jag 10.5 fungerar utmärkt. Ända gången jag skulle vilja ha 12.9 är när jag har split-screen och skriver i goodnotes medan handra halvan är ockuperad av studiematerial eller anteckningar.

Måste vara jobbigt att använda en platta till studiematerial och inte ha tillgång till en mus.

Skrivet av Aktsu:

Skulle säga att skillnaden är mer märkbar på plattor då man faktiskt använder fingrarna. Det märks mer när du rör ditt finger för att scrolla och du ser fingret röra sig men det du scrollar bara är suddigt pga låg uppdateringshastighet jämfört med när du använder mus. Nu räcker ju inte 120 Hz på länga vägar för att få det perfekt med det är något iaf.

Är du sådan där gamer som bara spelar counterstrike och vill ha 1000Hz uppdateringsfrekvens? Riktiga pro-skärmar har inte mer än 60Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är du sådan där gamer som bara spelar counterstrike och vill ha 1000Hz uppdateringsfrekvens? Riktiga pro-skärmar har inte mer än 60Hz.

Tycker det är konstigt att inte fler skärmar kör över 60 Hz, gör stor skillnad i jobbet när man sitter och använder massa data, då behöver man inte sakta ner lika mycket för att kunna läsa vad som står. Jobbar mycket snabbare hemma pga det jämfört på kontoret. Så även för arbete tycker jag det är viktigt med högre uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Tycker det är konstigt att inte fler skärmar kör över 60 Hz, gör stor skillnad i jobbet när man sitter och använder massa data, då behöver man inte sakta ner lika mycket för att kunna läsa vad som står. Jobbar mycket snabbare hemma pga det jämfört på kontoret. Så även för arbete tycker jag det är viktigt med högre uppdateringsfrekvens.

Jag förstår att högre Hz ger ett bättre flyt och skönare för ögonen men det ger samtidigt mer ghosting har jag för mig. Hade det varit praktiskt så hade riktiga highend skärmar och då menar jag inte highend gamingskärmar haft höga hz i sina specs men det har det inte. Hög hz har sina nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag förstår att högre Hz ger ett bättre flyt och skönare för ögonen men det ger samtidigt mer ghosting har jag för mig. Hade det varit praktiskt så hade riktiga highend skärmar och då menar jag inte highend gamingskärmar haft höga hz i sina specs men det har det inte. Hög hz har sina nackdelar.

Ghosting behöver inte bli värre än suddigheten som kommer från lägre uppdateringsfrekvens, det viktiga här är ju hur väl något är läsbart och där får man fördel med högre uppdateringsfrekvens. Anledningen varför high-end skärmar inte har högre uppdateringsfrekvens är väl för att det är mest folk som jobbar med video och grafik som använder dem, dessa applikationer har ju ingen större nytta av en högre uppdateringsfrekvens.

Oavsett är det riktigt trevligt när man kollar på någon form av text hela dagarna och jag tycker som sagt det märks mycket tydligare när man har sitt eget finger som referens bredvid texten.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing: Förstår inte hur en mus ska kunna hjälpa i kursboken, 99% av gångerna är de i pdf format.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larsp777:

De upplevs inte som tunga jämfört med iPad 9,7"?

Nej det för den inte, nästa vecka kommer Magic keyboard med

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Noob I am:

@Klappa: Förstår inte hur en mus ska kunna hjälpa i kursboken, 99% av gångerna är de i pdf format.

Jag använder min iPad för Remote Desktop med och då fungerar musen som en mus

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen skillnaden på senaste iPad och iPad air?

Känns lite onödigt med båda.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Vad är egentligen skillnaden på senaste iPad och iPad air?

Känns lite onödigt med båda.

Något större och även bättre skärm, samt en snabbare processor.
Här kan du se en jämförelse: https://www.apple.com/se/ipad/compare/

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Avstängd

Jag köpte den senaste air modellen och tycker den funkar riktigt bra. Hade en air 2:a innan och den har nu mamma min tagit över. Klarar sig bra fast den har ett antal år på nacken.
Båda två används mest till surf och lite youtube.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10