5700 XT med 144 Hz skärm minnet klockar inte ner

Permalänk
Medlem

5700 XT med 144 Hz skärm minnet klockar inte ner

Satte in mitt nya red devil här om dagen. Märkt att minnet går i maxhastighet hela tiden. Läst lite och verkar vara många som har problem med detta när de använder 144 hz skärmar. Har LG 27GL850. Är det någon annan som har en smidig lösning på det här? Hur illa är det egentligen att det maxar på 1750 mhz hela tiden? Växlar man till 120 Hz så beter sig grafikkortet som det ska.

Permalänk
Medlem

Läser du av det i AMD egna program, eller annat program :)? Ifall MSI-afterburner säger annat.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elipe:

Satte in mitt nya red devil här om dagen. Märkt att minnet går i maxhastighet hela tiden. Läst lite och verkar vara många som har problem med detta när de använder 144 hz skärmar. Har LG 27GL850. Är det någon annan som har en smidig lösning på det här? Hur illa är det egentligen att det maxar på 1750 mhz hela tiden? Växlar man till 120 Hz så beter sig grafikkortet som det ska.

Har ett dunkelt minne om att jag har läst om liknande problem tidigare och att det var ett känt problem, kör du senaste drivrutinerna från AMD eller hämtar du dem med Windows Update (automatiskt)?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Läser du av det i AMD egna program, eller annat program :)? Ifall MSI-afterburner säger annat.

Det står samma både i Afterburner och i AMD Software Adrenaline.

Skrivet av Djhg2000:

Har ett dunkelt minne om att jag har läst om liknande problem tidigare och att det var ett känt problem, kör du senaste drivrutinerna från AMD eller hämtar du dem med Windows Update (automatiskt)?

Installerade med den senaste drivrutinen som kom häromdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elipe:

Det står samma både i Afterburner och i AMD Software Adrenaline.

Installerade med den senaste drivrutinen som kom häromdagen.

Hittade denna tråd på Reddit med en workaround: https://www.reddit.com/r/Amd/comments/f3mxi2/a_solution_for_r...

Ser ut som det är en bug i FreeSync (dock oklart om det är kortet som blir förvirrat på egen hand eller om det är monitorn som rapporterar fel inställningar), om man stänger av FreeSync klockar kortet ned korrekt. Rapportera felet till AMD (finns en knapp för det i AMDs kontrollpanel) så att de får mer data från hårdvarukonfigurationer med problem.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Ställer jag in 120 Hz så att den klockar ner normalt så går memory temp från 60 grader till 50 grader i idle. Gpu temp pendlar på 144 hz mellan 50 grader till 58 grader men på 120 hz flatlinear den på 49 grader. Vrm temp pendlar på 144 hz mellan 47 grader till 52 grader och flatlinear på 45 grader i 120 hz.

Permalänk
Medlem

Här är en video hur man enkelt kommer runt problemet. Med en 144 Hz monitor tappar du 2 hertz men det kan jag leva med. Fungerade bra för mig. Klockar ner till 200 Mhz i idle nu med min numera 142 Hz-skärm.
https://www.youtube.com/watch?v=Td3mBgE1Dsc&feature=youtu.be

Visa signatur

Asus TUF B450-Plus Gaming. AMD Ryzen 5 3600. Powercolor 5700xt.
Samsung SSD 970 EVO Plus 500Gb.

Permalänk
Medlem

@THomy: Snyggt, tack så mycket.

Edit. Det funkade inte med min skärm. Kör du också 1440px?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elipe:

@THomy: Snyggt, tack så mycket.

Edit. Det funkade inte med min skärm. Kör du också 1440px?

Synd det inte funkade för dig. Jag kör med 1080px så det kanske fungerar sämre med högre upplösningar?

Visa signatur

Asus TUF B450-Plus Gaming. AMD Ryzen 5 3600. Powercolor 5700xt.
Samsung SSD 970 EVO Plus 500Gb.

Permalänk
Medlem

@Elipe:
Jag hade tydlig samma åkomma på mitt 5700xt
kan inte heller gå över 120Hz innan memory fastnar på 1750 MHz i idle

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

@Elipe:
Jag hade tydlig samma åkomma på mitt 5700xt
kan inte heller gå över 120Hz innan memory fastnar på 1750 MHz i idle

Ok. 🙂 Känns tråkigt att fläktarna på kortet ska behöva gå när man när det egentligen inte hade behövts många gånger. Gör ett försök att sänka tempen i mitt fractial design s2 med ett gäng nya fläktar. Hoppas att förflytta bördan till dom istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Har ett dunkelt minne om att jag har läst om liknande problem tidigare och att det var ett känt problem, kör du senaste drivrutinerna från AMD eller hämtar du dem med Windows Update (automatiskt)?

Det har löst sig med näst senaste drivrutinen tror jag det va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elipe:

Det har löst sig med näst senaste drivrutinen tror jag det va.

Har diskuterat detta tidigare på TPU: https://www.techpowerup.com/forums/threads/rx-5700-xt-75-hz-1...

Kollade precis med 2 skärmar och då låser sig minnesfrekvensen. Med bara 1st 1440p 144hz monitor klockar minnet ner. Så precis samma som tidigare. Är visserligen på 20.9.1 men 20.9.2 nämner inget om detta...
Known issues har heller aldrig nämnt det och utlåtande från AMD är visst att det funkar som det ska

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 6900 XT Waterforce, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffex:

Har diskuterat detta tidigare på TPU: https://www.techpowerup.com/forums/threads/rx-5700-xt-75-hz-1...

Kollade precis med 2 skärmar och då låser sig minnesfrekvensen. Med bara 1st 1440p 144hz monitor klockar minnet ner. Så precis samma som tidigare. Är visserligen på 20.9.1 men 20.9.2 nämner inget om detta...
Known issues har heller aldrig nämnt det och utlåtande från AMD är visst att det funkar som det ska

Precis som nämns här så har det att göra med GDDR6 och "blanking time" för signalen till skärmen. Exakt samma problem med både AMD och Nvidia vad jag vet. Använder man ett grafikkort med HBM (t.ex Radeon Vega) så slipper man problemet så det är definitivt något som har att göra med GDDR och vissa skärmar.

CRU är räddningen om man använder bara 1 skärm, men vet inte om det lyckas då man använder 2 olika skärmar.