Permalänk

Nytt bygge - kommer ej in i bios

Hej! Jag har byggt en ny dator men har problem. Efter jag byggt ihop den kom jag in i bios och installerade windows 10, men efter att installationen var färdig och jag var inne i windows fick jag en svart skärm efter någon minut. Efter jag startade datorn igen så kom moderkortsloggan upp (asrock), sedan windowsloggan och därefter fick jag direkt en svart skärm.

Provade ominstallera windows 3 gånger till med exakt samma resultat. Efter windowsloggan blev skärmen helt svart.
Gick sedan in i bios och provade slå på fast boot, vilket inte alls var ett klokt beslut, eftersom jag efter det inte ens kommer in i bios.

När jag nu startar datorn så får jag en svart skärm direkt. Även ifall jag spammar delete så kommer jag inte in i bios.
Vad ska jag göra? När man inte ens kommer in i bios känner man sig väldigt hjälplös:/

Har provat ta ut vardera av minnesstickorna men det hjälpte dessvärre inte.

Specifikationer:
Ryzen 2600
Asrock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac
Msi gaming x gtx 1060 6gb
16gb Corsair vengeance 3200mhz (har dock inte slagit på överklockningsprofilen så de körs i stock 2133mhz)
Kingston KC600 1024GB
Corsair SF450 80+ Platinum
Fractal Design node 202. Detta chassi använder sig av en riserbrygga, kan det ha något med saken att göra? Har provat ta ut och sätta i grafikkortet igen, så jag är rätt så säker på att kontakterna sitter rätt.

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem

Du kan rensa CMOS, då försvinner alla inställningar du gjort i BIOS. Se sektion 2.5, "Jumpers Setup", i manualen för hur man gör det.

Om du lyckas få igång BIOS igen så skulle jag rekommendera att du uppgraderar till den senaste versionen av BIOS, det kan eventuellt lösa kompabilitetsproblem om det är något sånt som spökar.

Permalänk

Lyckades rensa cmos och är nu inne i bios igen!

Första gången jag återställer cmos och nu var det även på ett m-itx moderkort så jag visste inte var batteriet satt ens. Moderkortsmanualen nämnde det inte heller:/

Ska prova installera windows 10 igen och se ifall det går.
Är riktigt lättad nu i alla fall.

Det märkliga med att uppdatera bioset är att asrock explicit uppmanar en att inte göra det ifall man har min processor.
"ASRock do NOT recommend updating this BIOS if Pinnacle, Raven, Summit or Bristol Ridge CPU is being used on your system."

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av knaprisen:

Det märkliga med att uppdatera bioset är att asrock explicit uppmanar en att inte göra det ifall man har min processor.
"ASRock do NOT recommend updating this BIOS if Pinnacle, Raven, Summit or Bristol Ridge CPU is being used on your system."

Oj, BIOS-sidan för det moderkortet måste vara den rörigaste sån sida jag sett, ASRock har verkligen gjort sitt bästa för att krångla till det ser det ut som. Det är nog bäst att se om du får igång datorn ändå och se en BIOS-uppdatering som en sista utväg.

Permalänk

Lyckades lösa problemet till sist.
Provade först att byta grafikkort och då fungerade allt som det skulle. Antog då att mitt gtx 1060 var trasigt. Monterade därför in det i en annan dator men då fungerade det felfritt.

Provade koppla grafikkortet till skärmen med en dvi-kabel i stället för hdmi, till ingen nytta.
Jag dubelkollade alla kontakter flera gånger, men jag hittade varken glapp eller felkopplningar.
Till sist provade jag en annan hdmi-kabel, och se på sjutton - det fungerar!
Nu har jag installerat windows och allt flyter på finemang!

Helt galet att en hdmi-kabel kan orsaka sådana problem. Jag kunde använda den för att komma in i bios och till och med installera windows, men så fort jag kom förbi windowsloggan vid uppstart fick jag en svart skärm - p.g.a. hdmi-kabeln.

Det som gör det hela ännu mera besynnerligt är att det gamla gtx 770 jag kopplade in fungerade perfekt även med den gamla hdmi-kabeln.

Har bytt komponenter kors och tvärs i detta lilla sfx-chassi och blivit riktigt förtvivlad, för att till sist märka att det enda jag behövde göra var att byta hdmi-kabel...

Aja, allt fungerar nu i alla fall:D

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz | Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^