SCANDIC persondatorer 486 - lite bilder

Permalänk
Medlem

SCANDIC persondatorer 486 - lite bilder

Jag plockade in familjens 486:a från garaget igår kväll, där den tyvärr varit placerad i kanske 10 år. Tänkte att jag skulle fixa till den lite. Den är från 1993-1994 och var pappas andra hemdator. Den blev senare uppgraderad med "multimediapaket" från Creative. Det var en stor låda med ljudkort, mikrofon, CD-läsare vad jag kommer ihåg.

Jag är lite osäker på specs än så länge. Hittar inget namn på moderkortet, men på den stora kretsen står det UM82C491F.

Man slås av hur tung den är, byggd i rejäl plåt. Tyvärr har alla plastdetaljer gulnat i olika grad.
Det var ett riktigt ormbo inuti. Har nu dragit flatkablarna lite smartare och skruvat fast hårddisken (den låg löst). Tyvärr ser jag att det ärgat i övre högra hörnet av moderkortet, fukt från garaget antar jag.

Så lite bilder:

Jag kopplade in den, och den startar upp. Tyvärr hittade jag inte tangentbordet eller musen, så kommer inte förbi "press F1 to continue". Det ska vara DIN-kontakt på tangentbordet och COM-port till musen. Får leta lite i gömmorna, hoppas verkligen inte det blivit slängt.

Den klagar på att CMOS-batteriet är urladdat. Det är den blåa klumpen man ser på näst sista bilder gissar jag, antar att man får löda loss det?
Tips på var man kan köpa passande mus och tangentbord billigt om jag inte hittar?
Någon som lyckas identifiera vad det är för moderkort?

Permalänk
Medlem

Har aldrig sett en så ren 486a.

Dock måste du löda bort batteriet snarast, det ser ut att ha läckt och det kommer fräta sönder hela moderkortet om det inte saneras snarast, om det inte redan är för sent.
Vill du rädda denna maskin måste du göra detta snarast, inte om 2 dagar eller en vecka, gör det nu !
När du tagit bort batteriet måste moderkortet saneras och du får lägga på något som neutraliserar det frätande.
Bara att slita isär hela datorn.

Gör du inte detta med batteriet nu så kan du lika gärna slänga den i skroten direkt.

Det är trevligt att det är en VL-buss maskin, vissa kort kopplade direkt mot CPU med en extra kontakt efter ISA platsen för bättre prestanda.

Helt klart värd att göra i ordning !

Permalänk
Medlem

@Karaff: Fattar inte heller hur den kan vara så ren. Den stod nog alltid uppe på skrivbordet när den användes, så den har inte sugit i sig så mycket damm.

OK! jag löder bort det idag. Vad kan man använda för att neutralisera? Bakpulver?

Permalänk
Medlem

Det är NiCd eller NiMh-batteri som sitter och det börja vara 'vitt' om den så det är lämpligt att löda loss den _nu_.

Skaffa en 4-cells hållare med AAA-batterier av NiMh-typ (tex Ikea 'ladda' av AAA/R06-typ, ikea använder samma japanska leverantör/fabrik som gjorde sanyo eneloop-batterier vilket var väldigt bra batterier - faktiskt dom bästa som gick att köpa för allmän bruk) 9V-sladd och löd dit sladden - med rätt polaritet !!! dessa kan köpas på kjell & co

du kan _inte_ stoppa in några Lithium-batterier i dess ställe eftersom det finns en laddning mot batteriet och försöker man med Lithium-batterier så kommer laddningen av batteriet göra att det troligen exploderar efter en tid.

Permalänk
Medlem

Batteriet har redan gjort sitt, det kommer inte bli värre. Men visst, att ta bort det är ju att rekommendera.

Det finns risk att det inte kommer fungera även om du hittar ett passande tangentbord, detta p g a att batteriet tenderar att fräta bort ledningsbanorna till just tangentbordskontakten, då de sitter intill varandra.

En riktigt åtråvärd dator och helt klart värd att fixa till, om inte för dig, så av någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Karaff: Fattar inte heller hur den kan vara så ren. Den stod nog alltid uppe på skrivbordet när den användes, så den har inte sugit i sig så mycket damm.

OK! jag löder bort det idag. Vad kan man använda för att neutralisera? Bakpulver?

Vågar inte svara på vad som är optimalt, sök litet på nätet så hittar du nog.

Räcker nog att du knipsar benen på batteriet och diskar rent kortet noga med vatten och sen försöker neutralisera och diska igen.

Senare skulle jag nog inspektera hur elektrolyterna ser ut i nätagget, så de inte är svullna eller har kräkts.

Permalänk
Medlem

Vad roligt! Har själv en liknande burk som tyvärr mest blivit stående p.g.a. saknade delar. Bl. a. passande tangentbord, men lyckades hitta en adapter på Amazon till slut.
Köpte också en IDE->SD-kort-adapter (kontroller?), då hårddisken inte var att lita på.
Vill minnas att jag sett en PS/2->COM-adapter i min barndom, så det skulle kunna vara en möjlighet om du inte får tag på rätt mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Karaff: Fattar inte heller hur den kan vara så ren. Den stod nog alltid uppe på skrivbordet när den användes, så den har inte sugit i sig så mycket damm.

OK! jag löder bort det idag. Vad kan man använda för att neutralisera? Bakpulver?

Skrivet av Karaff:

Vågar inte svara på vad som är optimalt, sök litet på nätet så hittar du nog.

Räcker nog att du knipsar benen på batteriet och diskar rent kortet noga med vatten och sen försöker neutralisera och diska igen.

Senare skulle jag nog inspektera hur elektrolyterna ser ut i nätagget, så de inte är svullna eller har kräkts.

Som föreslaget ovan, men skippa neutraliseringen. Rengör/skölj bara ordentligt med vatten. Avsluta med destillerat/avjoniserat vatten om du känner dig riktigt seriös. Låt sedan torka länge och väl innan du spänningssätter igen.

Ska man hålla på med mer vetenskapliga prylar som att neutralisera/buffra, bör man ha koll på alla ingångsparametrar, t ex elektrolytens innehåll, vilket du förstås inte har. Enda gången jag hade gett mig på det vore om elektrolyten ätit sig igenom skyddslacken och absorberats i laminatet. Har den inte det, så kommer du kunna skölja bort i princip all elektrolyt

Ljudkortet CT1770 är ett guldkorn förresten, grattis till det. Sound Blaster är en riktig djungel med miljader undermodeller. Många svär vid CT1770 som en av de bästa

Skrivet av Xburk:

Vad roligt! Har själv en liknande burk som tyvärr mest blivit stående p.g.a. saknade delar. Bl. a. passande tangentbord, men lyckades hitta en adapter på Amazon till slut.
Köpte också en IDE->SD-kort-adapter (kontroller?), då hårddisken inte var att lita på.
Vill minnas att jag sett en PS/2->COM-adapter i min barndom, så det skulle kunna vara en möjlighet om du inte får tag på rätt mus.

Det var "dumma" adaptrar, för möss som klarade båda protokollen. Musen måste ha specifikt stöd för att det ska fungera, man kan inte koppla in vilken PS/2-mus som helst på en serieport med en sådan.

Jfr. med moderna tiders USB/PS2-tangentbord och möss, som detekterar om de är inkopplade via USB eller PS/2, och väljer protokoll därefter.

Permalänk
Medlem

Tack för allas tips!

@kaput: Knipsade bort batteriet, tvättade med vatten och en mjuk tandborste, sen sköljde jag med batterivatten.

Det ser tråkigt ut efter syraangreppet, skyddslacken är borta på några ställen och några kopparbanorna helt oxiderade.
Hoppas inte det gett några permanenta skador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tack för allas tips!

@kaput: Knipsade bort batteriet, tvättade med vatten och en mjuk tandborste, sen sköljde jag med batterivatten.

Det ser tråkigt ut efter syraangreppet, skyddslacken är borta på några ställen och några kopparbanorna helt oxiderade.
Hoppas inte det gett några permanenta skador.

Lägg upp några skarpa högupplösta foton, så kan vi försöka göra en bedömning av läget

Det läskiga med bortfrätt lack är att elektrolyten kan ha letat sig ner i laminatet, som ju säkert har 4-5 kopparlager på väldigt små avstånd från varandra. Det kan åstadkomma kortslutningar som inte syns. Det farliga med att försöka neutralisera det är att det du neutraliserar med också ofelbart innehåller jonföreningar, som blir ledande i vattenlösning. Har laminatet blivit poröst blir det svårt att bli av med neutraliseringsmedlet med. Det kan bli ur askan i elden så att säga.

Om du inte ser någon uppluckrad epoxy och blottade glasfibrer i anslutning till lackskadorna lär det dock vara lugnt.

Att kopparbanorna är oxiderade är rent kosmetiskt. Var dock försiktig i anslutning till de områdena, banorna kan ha släppt från laminatet, och kan då lätt gå sönder när man går loss med borste.

Men som sagt, upp med foton, så får vi se. Gissar att det kommer landa på vidare rengöring, några veckors torkning, och ny skyddslack om du vill fixa det prydligt och beständigt

Edit: identifiera moderkortet... finns något FCC-ID tryckt nånstans på det? UMC:s chipsets var kända för att vara trevliga i alla fall, så moderkortet är en keeper, identifierat eller ej. Notera att det först var under Pentium-eran Intel började göra de bästa chipsetsen till sina egna processorer, till 486 och tidigare var det tredjepart som gällde

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det var "dumma" adaptrar, för möss som klarade båda protokollen. Musen måste ha specifikt stöd för att det ska fungera, man kan inte koppla in vilken PS/2-mus som helst på en serieport med en sådan.

Jfr. med moderna tiders USB/PS2-tangentbord och möss, som detekterar om de är inkopplade via USB eller PS/2, och väljer protokoll därefter.

Förstås! Låter ju självklart nu när du säger det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xburk:

Förstås! Låter ju självklart nu när du säger det.

Kanske bör tillägga att det finns diverse Arduino-projekt och liknande för att använda moderna möss med serieport. Det rör sig givetvis om aktiva adaptrar

En annan variant är att skaffa sig en äldre KVM-switch som kan protokollöversätta. Har en 4-ports Blackbox Servswitch Jr. till mina retroburkar som fixar det. En stor fördel med just det fabrikatet är att de i allmänhet använder vanliga DB25-kontakter för KVM-kablarna, och att dessa är dokumenterade, så man enkelt kan bygga egna kablar efter behov. Perfekt för retronörden. Det enda trista med den är att den inte switchar ljud, det är dock enkelt att lösa mha en passiv mixer vid sidan av, som man slänger ihop av några motstånd, typ

Permalänk
Medlem

Här kommer lite fler bilder. Först stället vid det bortklippta batteriet som ser värst ut.

På badsidan finns detta skrivet:
E153314 94V-0
9405 F
451MB003
Hittar dock inte så mycket på detta när jag googlar.

Permalänk
Medlem

Hah, otroligt kul! Scandic var just de jag köpte min första PC ifrån, året var 1992 och jag hade på något sätt gett upp tanken på Amiga.. Ungdomligt vansinne, helt klart.

Extra kul är att min burk hade precis samma moderkort som du har! Måste varit ett kort Scandic tyckte om.

Minns jag specsen rätt hade jag en 486DX-50 (inte DX2 utan den varma varianten..) med 32MB RAM, 425MB HD (Quantum vill jag minnas) och ett TsengLabs ET4000. Kompletterade senare med ett Sound Blaster 16 (originalet, version 1) och en Creative CD-ROM.
Chassit var väldigt likt det du har fast mitt var ett fulltower.

Tyvärr gjorde jag mig av med den redan på 90-talet. Hade helt klart varit skoj idag, det var en fin maskin. Scandic var för övrigt väldigt trevliga och hjälpsamma, dock rätt dyra.. Men det var å andra sidan de flesta vid den här tiden.

Permalänk
Hedersmedlem

Fin gammal 486a

Ångrar att jag skrotade chassit till den jag hade... men det var nog 15 år sedan nu så det kanske kan vara förlåtet.

Tangentbord med ps2 / mini-din är signalmässigt samma sak som din-kontakterna på at-kort. Så det är bara en passiv adapter som behövs.

Letade bara lite snabbt men det verkar fortfarande finnas att köpa nya. https://online.datapryl.se/products/Kablage/Ovriga-kablar/C2G...

Gamla keytronic-tangentbord med at-kontakt/din-kontakt brukar annars gå att hitta billigt fortfarande. Eller så får du jaga rätt på nån samlare som har för mycket i sina gömmor

Permalänk
Medlem

@OSkar000: Tack för tipset om adaptern!

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Här kommer lite fler bilder. Först stället vid det bortklippta batteriet som ser värst ut.

https://i.imgur.com/A3RFdXy.jpg

https://i.imgur.com/WvRdutS.jpg

På badsidan finns detta skrivet:
E153314 94V-0
9405 F
451MB003
Hittar dock inte så mycket på detta när jag googlar.
https://i.imgur.com/Scq62Mq.jpg

Ah, har helt klart sett värre än det där. Ska nog gå att få ordning på

Vore jag i dina skor hade jag skaffat en glasfiberborste och borstat upp det hela. Se till att få bort all lack som elektrolyten trängt in under. Där det sitter för hårt för glasfiberborsten kan du skrapa försiktigt med skalpell, brytbladskniv, eller liknande.

Efteråt kan man smälta på lite lod på banorna om man vill, för att stärka upp dem. Tvätta sedan av med vatten en sista gång, låt torka, och täck med ny skyddslack om du vill. Vanligt nagellack funkar prima, och kommer i lagom stora förpackningar till jobbet, med inbyggd pensel

Under POST trycker datorn med stor sannolikhet ut en BIOS-versionssträng som kan användas för att identifiera moderkortet, om det inte går på nåt annat vis. Såhär kan det se ut:

Det är strängen längst ner på bilden, "BIOS reference numbers", som är intressant.

Permalänk
Medlem

Tänkte på dit problem med din kontakten finns Tangentbordsadapter - 5 pin DIN (hane) till PS/2 (Hona) bara att leta dom fungerar har använt såna för själv.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att du kan bygga ut moderkortet med mer cache..

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Hah, otroligt kul! Scandic var just de jag köpte min första PC ifrån, året var 1992 och jag hade på något sätt gett upp tanken på Amiga.. Ungdomligt vansinne, helt klart.

Extra kul är att min burk hade precis samma moderkort som du har! Måste varit ett kort Scandic tyckte om.

Minns jag specsen rätt hade jag en 486DX-50 (inte DX2 utan den varma varianten..) med 32MB RAM, 425MB HD (Quantum vill jag minnas) och ett TsengLabs ET4000. Kompletterade senare med ett Sound Blaster 16 (originalet, version 1) och en Creative CD-ROM.
Chassit var väldigt likt det du har fast mitt var ett fulltower.

Tyvärr gjorde jag mig av med den redan på 90-talet. Hade helt klart varit skoj idag, det var en fin maskin. Scandic var för övrigt väldigt trevliga och hjälpsamma, dock rätt dyra.. Men det var å andra sidan de flesta vid den här tiden.

Den måste kostat en hel del! Väl tilltaget internminne och hårddisk för den tiden skulle jag tro.

Skrivet av kaput:

Ah, har helt klart sett värre än det där. Ska nog gå att få ordning på

Vore jag i dina skor hade jag skaffat en glasfiberborste och borstat upp det hela. Se till att få bort all lack som elektrolyten trängt in under. Där det sitter för hårt för glasfiberborsten kan du skrapa försiktigt med skalpell, brytbladskniv, eller liknande.

Efteråt kan man smälta på lite lod på banorna om man vill, för att stärka upp dem. Tvätta sedan av med vatten en sista gång, låt torka, och täck med ny skyddslack om du vill. Vanligt nagellack funkar prima, och kommer i lagom stora förpackningar till jobbet, med inbyggd pensel

Under POST trycker datorn med stor sannolikhet ut en BIOS-versionssträng som kan användas för att identifiera moderkortet, om det inte går på nåt annat vis. Såhär kan det se ut:

http://www.amiindia.co.in/Images/BIOS/bios-support.gif

Det är strängen längst ner på bilden, "BIOS reference numbers", som är intressant.

Glasfiberborste, verkar bra, ser att kjell&co har, dit kan man svänga förbi någon gång.
Har du några tips för att lägga på lod på banorna? Pensla på flussmedel innan?
Lite transparent nagellack ska man nog kunna få tag på.

Letat i lite gamla lådor och hittat en del godis nu, moderkortet är ett 451M, nedanför syns övriga specs:

Tror minnet uppgraderades senare, får kolla hur mycket som sitter i nu.

Det övre paketet köptes något år senare:

Skrivet av Karaff:

Det ser ut som att du kan bygga ut moderkortet med mer cache..

Ger det mycket? Kanske går att komma över dessa cacheminnen. Är det de fyra tomma platserna?

För övrigt, har grävt fram några spel som ska testas så småningom, så nu har jag något att se fram emot Need for speed, Syndicate, Star Wars: Rebel Assault, Death Rally, m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Den måste kostat en hel del! Väl tilltaget internminne och hårddisk för den tiden skulle jag tro.

Ja, det var enorma pengar. Vill minnas att det gick loss på nästan 40,000kr. Nu var det ett sponsrat köp (det var jobb inblandat) så jag behövde inte betala så mycket själv, som tur är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ger det mycket? Kanske går att komma över dessa cacheminnen. Är det de fyra tomma platserna?

Fin dator du har där!
Bra grafikkort, skapligt ljudkort.
CPU'n har ju en kylfläns så DX2-66?
4MB minne är lite i underkant för annat än DOS (kan dock vara uppdaterat till 8MB?).

486'or fungerar t.o.m rätt bra utan L2 cache.
Och det ser ut som att du redan har 256KB, att plocka i 512KB kommer knappt att ge en mätbar förbättring.
Prestandaskillnaden mellan (extern!) L2 och själva RAM-minnet är ju inte så stor.
Inte förrän Pentium dök upp och dom trixade till "pipelined burst cache" så blev det ett lite större prestandahopp.

Behåll den som den är!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fin dator du har där!
Bra grafikkort, skapligt ljudkort.
CPU'n har ju en kylfläns så DX2-66?
4MB minne är lite i underkant för annat än DOS (kan dock vara uppdaterat till 8MB?).

486'or fungerar t.o.m rätt bra utan L2 cache.
Och det ser ut som att du redan har 256KB, att plocka i 512KB kommer knappt att ge en mätbar förbättring.
Prestandaskillnaden mellan (extern!) L2 och själva RAM-minnet är ju inte så stor.
Inte förrän Pentium dök upp och dom trixade till "pipelined burst cache" så blev det ett lite större prestandahopp.

Behåll den som den är!

DX2-50 tror jag. Den fick mer minne några år efter, så ska vara 8 MB i den.

Inte fått igång den än, letar fortfarande efter mus och tangentbord, men inte prioriterat det den sista tiden. Möjligen ligger det i någon låda på vinden hos föräldrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

DX2-50 tror jag. Den fick mer minne några år efter, så ska vara 8 MB i den.

Inte fått igång den än, letar fortfarande efter mus och tangentbord, men inte prioriterat det den sista tiden. Möjligen ligger det i någon låda på vinden hos föräldrarna.

Hur har det gått med den här godbiten?

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Jag har tyvärr inte gjort några framsteg på att hitta mus och tangentbord än, verkar vara kastat, letat lite mer för några veckor sedan. Får göra ett litet ryck snart och i alla fall hitta ett begagnat tangentbord. Mus är sekundärt.

Har inte gett upp, så jag lovar att det så småningom kommer upp lite bilder när allt är uppe och snurrar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av glemmy:

@Svensktiger: Jag har tyvärr inte gjort några framsteg på att hitta mus och tangentbord än, verkar vara kastat, letat lite mer för några veckor sedan. Får göra ett litet ryck snart och i alla fall hitta ett begagnat tangentbord. Mus är sekundärt.

Har inte gett upp, så jag lovar att det så småningom kommer upp lite bilder när allt är uppe och snurrar

Nu när jag tittar närmare på bilderna, är det ett SB16 med SCSI-anslutning på? Coolt!

Har tyvärr inte vägarna åt Göteborgshållet just nu men hade kunnat lämna över ett tangentbord i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Svensktiger: Jag har tyvärr inte gjort några framsteg på att hitta mus och tangentbord än, verkar vara kastat, letat lite mer för några veckor sedan. Får göra ett litet ryck snart och i alla fall hitta ett begagnat tangentbord. Mus är sekundärt.

Har inte gett upp, så jag lovar att det så småningom kommer upp lite bilder när allt är uppe och snurrar

Du kan väl köpa en sån här adapter och använda ett ps/2 tbord?

https://www.icd.se/produkt/din5-hane-till-ps2-hona-adapter/

Till musen hittade jag bara på Amazon men bör väl finnas nånstans

https://www.amazon.com/CablesOnline-MiniDin6-Female-Adapter-A...

Permalänk
Medlem

Om du vill fixa till plasten så den ser ut som ny så kan du göra det, googla typ "remove yellowing from plastic"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Du kan väl köpa en sån här adapter och använda ett ps/2 tbord?

https://www.icd.se/produkt/din5-hane-till-ps2-hona-adapter/

Till musen hittade jag bara på Amazon men bör väl finnas nånstans

https://www.amazon.com/CablesOnline-MiniDin6-Female-Adapter-A...

En snäll användare på sweclockers skickade en adapter för tangentbord till mig. Helt gratis, trots mina påtryckningar om att swisha
Om han/hon vill träda fram och ge sig till känna i tråden, så är det fritt fram.

Skrivet av dlq84:

Om du vill fixa till plasten så den ser ut som ny så kan du göra det, googla typ "remove yellowing from plastic"

De jag funnit, som gjort detta, använder väteperoxid. Tydligen ska det bli bra men sen möjligen gulna fortare efteråt, funderar därför på att låta datorn vara. Joysticken är extremt gul så den funderar jag på att försöka bleka lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

En snäll användare på sweclockers skickade en adapter för tangentbord till mig. Helt gratis, trots mina påtryckningar om att swisha
Om han/hon vill träda fram och ge sig till känna i tråden, så är det fritt fram.

De jag funnit, som gjort detta, använder väteperoxid. Tydligen ska det bli bra men sen möjligen gulna fortare efteråt, funderar därför på att låta datorn vara. Joysticken är extremt gul så den funderar jag på att försöka bleka lite.

Men så bra!

Åh fick ju lite ångest nu.. Bror hade sparat vår gamla dator P2 233MHz med Voodoo2 och Matrox G200.
Bad han slänga den.. vad ska man ha för nytta av den liksom..