Gamla trotjänaren USB 2.0 fyller 20 år

Permalänk
Melding Plague

Gamla trotjänaren USB 2.0 fyller 20 år

Version två av USB-standarden släpptes år 2000, och var det dominerande gränssnittet i datorer i mer än åtta års tid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett grattis är väl på sin plats då

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på allt allt jag äger bortsett från ett VR headset fortfarande fungerar med USB 2.0. Även om det hade varit onödigt långsamt för lagringsenheterna så tror jag det hade fungerat. Ganska fantastiskt att en standard håller så bra i 20 år.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

USB 2.0 är långt ifrån "ersatt" som artikeln insinuerar. Den viktigaste nyheten i USB 3.0 var snabbare överföringar och det är mest bara lagringsenheter som behöver det.
Väldigt många enheter, som t.ex. tangentbord och möss använder fortfarande USB 2.0-gränssnittet, eller t.om USB 1.1 i protokoll och elektriska signaler även över nyare portar och kablar, för de gör inga stora dataöverföringar.

Även många enheter som har USB-C - kontakt använder bara USB 2.0. Även de flesta nya mobiltelefoner med USB-C - port använder bara USB 2.0 - signaler. Det finns USB C-kontaktdon som inte har USB 3.x - pinnar, och många kablar med USB-C stödjer bara USB 2.0, vilket är något man bör se upp med.

"USB-enheter kunde kommunicera direkt med varandra" vet jag inte vad det syftar på riktigt. USB On-The-Go? OTG är en standard för Mini-USB och Micro-USB som tillåter porten att fungera som värdport: men det är fortfarande en värddator-roll det handlar om.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Jag använder dagligen sprillans ny utrustning som fortfarande kör med rs232(comport) och rs485. Där viss av denna utrustning kostar betydligt mer än vad en såkallad entusiast drömdator skulle kosta.

Nå jag tycker usb idag börjar minska användning bortsett från laddning. För inte många år sedan kopplade folk in hur mycket som helst i usb, vad använder man idag porten till?

1: Laddning/strömförsörjning
2: Koppla in dockan på laptop. (thunderbolt)
3: Trådlös adapter för tagentbord plus mus.

Ja det är väl typ allt, även om det finns nischade områden. Där såklart dockan är en nischad område.

Gamla saker. USB minnen, de används knappt idag. USB skrivare, varför inte erthenet/wifi? usb hdd/ssd, används mindre nu än förr osv.

Permalänk

Kollade på LTT på tuben där han sa att hard core gamets föredrar PS2 styrda möss då dom är snabbare. USB signaler ställer sig tydligen i kö hos cpun och väntar på sin tur medans PS2 signalen avbrytare den med vad den håller på med. Någon som kör med PS2 möss idag för dom känner av lagget i USB?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Minnen om USB 2.0? Att företag på allvar tillverkade och sålde lagringsmedier större än ett par GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Kollade på LTT på tuben där han sa att hard core gamets föredrar PS2 styrda möss då dom är snabbare. USB signaler ställer sig tydligen i kö hos cpun och väntar på sin tur medans PS2 signalen avbrytare den med vad den håller på med. Någon som kör med PS2 möss idag för dom känner av lagget i USB?

Jag använder PS2 för tangentbordet, något om högre gräns för n-key rollover.

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet så sopade firewire 400 mattan med USB 2.0. Alltid när man fick nån ext hårddisk med båda gränssnitt så blev det firewire-kabel till slut. USB 2.0 praktiska överföringsgräns verkade alltid ligga runt 30MB/s medan firewire 400 gav, som specificerat, ca 50 MB/s.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Det påminner mig att tiden går väldigt fort!!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Jag använder PS2 för tangentbordet, något om högre gräns för n-key rollover.

Jag med, vet inte hur det blir när man väl uppgraderar datorn, finns PS2 kvar på nyare?

Permalänk
Medlem

Lite häftigt att Playstation 2 som lanserades samma år fick USB 2.0.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag med, vet inte hur det blir när man väl uppgraderar datorn, finns PS2 kvar på nyare?

Mitt Z390 vilket man väl får klassa som nytt då 400 serien inte kommit ännu har en PS/2 port finns säkert de med två portar fortfarande.

Har även bpde USB2.0 USB3.1 gen1 och USB 3.1gen2 och USB-C portar. En väldig blandning av standarder.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv

Passar på att ventilera hur mycket jag "hatar" USB 2. Det borde vara dött och begravet för länge sedan. Låg power output, låg datahastighet. Ändå tillverkas det nya datorer idag med USB 2. I'm like, whuuuuut.

"Men det finns ju massor av devices som har låg datahastighet!" Kasst argument. Begrav skiten. På min Macbook måste ett sådant här gammalt protokoll dessutom emuleras via T2-chippet vilket i sig suger (problem med externa DAW-enheter bl.a.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Enligt min erfarenhet så sopade firewire 400 mattan med USB 2.0. Alltid när man fick nån ext hårddisk med båda gränssnitt så blev det firewire-kabel till slut. USB 2.0 praktiska överföringsgräns verkade alltid ligga runt 30MB/s medan firewire 400 gav, som specificerat, ca 50 MB/s.

Så var det. Rent tekniskt så var Firewire/IEEE1394 överlägset USB 2.0 på alla plan.
USB hade bara en fördel, men det räckte för att den skulle bli dominerande - den var billigare, främst i form av lägre licenskostnader för tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Passar på att ventilera hur mycket jag "hatar" USB 2. Det borde vara dött och begravet för länge sedan. Låg power output, låg datahastighet. Ändå tillverkas det nya datorer idag med USB 2. I'm like, whuuuuut.

"Men det finns ju massor av devices som har låg datahastighet!" Kasst argument. Begrav skiten. På min Macbook måste ett sådant här gammalt protokoll dessutom emuleras via T2-chippet vilket i sig suger (problem med externa DAW-enheter bl.a.)

"På min Macbook..." - på tal om kasst argument...
USB 2.0 är en väl etablerad standard, och fungerar med så gott som allt - utom då möjligtvis på produkter från Apple, som hellre kramar lite extra slantar ur kunder med sina egna proprietära standarder och/eller svindyra standarder där de egentligen inte behövs. (Vilken normal användare behöver 3+ TB3-portar där inte USB 2.0 skulle räcka till, egentligen? Med tanke på att TB-grejer går att daisy-chaina dessutom känns det väl rätt vansinnigt att lägga oproportionerligt stora resurser på något där en simpel och billig USB räcker?)

EHCI är en enkel, billig (så väl vad gäller teoretisk som praktisk kostnad för implementering) och grundläggande standard. Finns inga ursäkter för Apple att inte implementera den.

Om absolut *inga* som helst fördelar uppnås med en uppgradering ser jag inte riktigt anledningen? Bättre att köra en standard som är mer kompatibel, för att köra saker som mus, tgb, skrivare, webkamera, ljudenheter och annat stuff som faktiskt inte kräver någon särskild bandbredd eller strömförsörjning över bussen.

Skrivet av Erik_T:

Så var det. Rent tekniskt så var Firewire/IEEE1394 överlägset USB 2.0 på alla plan.
USB hade bara en fördel, men det räckte för att den skulle bli dominerande - den var billigare, främst i form av lägre licenskostnader för tillverkare.

Nja, IEEE 1394 är inte guds förlovade standard - RS232 över USB är sällan några problem att lösa, medan det är i praktiken omöjligt med Firewire. Maxantalet enheter per buss är lägre. (63 kontra 127.) Kabel- och kontaktkompatibilitet var kass. (Tre olika kontakter som utan adaptrar inte var kompatibla med varandra överhuvudtaget.) Chipsetkompatibilitet var (och är) ett problem med FW i större utsträckning än USB, baksidan med att använda peer-to-peer kontra värd<->enhet. Kort jämförelse.

Förr var i många avseenden (framförallt lagring och media - där hög hastighet och låg latens var att föredra) Firewire en bättre presterande standard än USB (upp till 2.0), men den var ingen helig graal.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag köpte, glad i hågen, ett av de tidigare moderkorten med USB3 2010, och även om jag inte ångrat det köpet har jag genom åren varit besviken på att nära nog all kringutrustning - även sådan som skulle tjäna på högre hastigheter har kört i USB2. Smartphones? USB2. Kameror? USB2. Varför? Man får ju plocka ut minneskorten om man vill föra över typ 100GB utan att få spader.

Men, USB2 var ett stort lyft mot USB1, och gjorde mycket bra för standardisering av kringutrustning.

Har för det mesta 2 hårddiskar anslutna via usb3, då mitt moderkort bara har 6 sata-kontakter, och använder usb-minne flera gånger i veckan - då vanligen usb3-minnen som har skrivhastighet som USB2 gott och väl klarar (men det är nog en annan diskussion)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

... usb, vad använder man idag porten till?

Min dator hemma:

  • Mus

  • Tangentbord

  • Headset

  • Joystick

  • Kortläsare

  • Skrivare

  • Externa minnen

  • Ratt

Av dessa är det bara något eller några USB-minnen som kan nyttja USB3. Alla andra kör, så vitt jag vet, USB2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag använder dagligen sprillans ny utrustning som fortfarande kör med rs232(comport) och rs485. Där viss av denna utrustning kostar betydligt mer än vad en såkallad entusiast drömdator skulle kosta.

Nå jag tycker usb idag börjar minska användning bortsett från laddning. För inte många år sedan kopplade folk in hur mycket som helst i usb, vad använder man idag porten till?

1: Laddning/strömförsörjning
2: Koppla in dockan på laptop. (thunderbolt)
3: Trådlös adapter för tagentbord plus mus.

Ja det är väl typ allt, även om det finns nischade områden. Där såklart dockan är en nischad område.

Gamla saker. USB minnen, de används knappt idag. USB skrivare, varför inte erthenet/wifi? usb hdd/ssd, används mindre nu än förr osv.

USB-minnen används idag till Bl.A. systemuppdateringar, ominstallationer, lagring av spel på konsoler.
Sen så används porten till Bl.A. modem, skrivare på platser utan wifi, kortadaptrar, koppling till T.Ex. iPad/iphone vid besvärligare systemfel, för att koppla till externa skärmar, överföring från kamera M.M.

Skrivet av Knotvillage:

Kollade på LTT på tuben där han sa att hard core gamets föredrar PS2 styrda möss då dom är snabbare. USB signaler ställer sig tydligen i kö hos cpun och väntar på sin tur medans PS2 signalen avbrytare den med vad den håller på med. Någon som kör med PS2 möss idag för dom känner av lagget i USB?

Jag vet inte om det bara var ett problem med PS2, men ett problem som fanns förr var att man inte kunde trycka ner fler än 4? tangenter samtidigt(den reagerade inte fler än 3 tror jag det var).
Jag kommer ihåg att jag bland annat hade problem när jag spelade Natural-selection förr och jag tror att det var när jag gick snett framåt medans jag ducka eller smög och skulle hoppa samtidigt, nåt åt det hållet.

Vet inte riktigt hur det ser ut idag.

Lite hemskt att en så slö standard fortfarande används på produkter som kostar över 10k, kostar det verkligen så mycket extra att köra med USB 3? Jag tänker på Bl.A. Iphone där till och med iPhone 11 verkar använda denna uråldriga standard.
Men i Apples fall så handlar det väl om att dom vill göra det besvärligt att inte använda deras molnlösningar eller att man ska betala för överdrivet mycket lagringsutrymme.

Jag är ingen fan av USB 2 när det kommer till att överföra data i storlek över några hundra Megabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Enligt min erfarenhet så sopade firewire 400 mattan med USB 2.0. Alltid när man fick nån ext hårddisk med båda gränssnitt så blev det firewire-kabel till slut. USB 2.0 praktiska överföringsgräns verkade alltid ligga runt 30MB/s medan firewire 400 gav, som specificerat, ca 50 MB/s.

Ja men endast om du hade turen att hitta en enhet som var fullt kompatibel med ditt chipset du hade i datorn.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

USB 2.0 är långt ifrån "ersatt" som artikeln insinuerar. Den viktigaste nyheten i USB 3.0 var snabbare överföringar och det är mest bara lagringsenheter som behöver det.
Väldigt många enheter, som t.ex. tangentbord och möss använder fortfarande USB 2.0-gränssnittet, eller t.om USB 1.1 i protokoll och elektriska signaler även över nyare portar och kablar, för de gör inga stora dataöverföringar.

Även många enheter som har USB-C - kontakt använder bara USB 2.0. Även de flesta nya mobiltelefoner med USB-C - port använder bara USB 2.0 - signaler. Det finns USB C-kontaktdon som inte har USB 3.x - pinnar, och många kablar med USB-C stödjer bara USB 2.0, vilket är något man bör se upp med.

"USB-enheter kunde kommunicera direkt med varandra" vet jag inte vad det syftar på riktigt. USB On-The-Go? OTG är en standard för Mini-USB och Micro-USB som tillåter porten att fungera som värdport: men det är fortfarande en värddator-roll det handlar om.

Håller med dig. Om du ansluter två externa usb diskar till en usb hubb och kopierar filer mellan dessa diskar så skickas inte datan direkt mellan diskarna. De går in i datorn och vänder först. Ett mycket ineffektivt sätt där enheterna får vänta på varandra.

USB3 har är inte alls en ersättare tyvärr. Det är ett mycket mer störningskänsligt protokoll, t ex har jag aldrig fått en 5 meters kabel att fungera så som standarden säger. Jag behövde förlänga usb3 8 meter en gång och då fick jag köpa en aktiv förlängare som var kompatibel med i mitt fall min kameras interna USB3 interface. Omöjligt att få et att funka annars. 3 meter är det längsta jag lyckats förlänga. USB3 hubbar har jag inte så positiv erfarenhet av heller tyvärr. Sen är det som firewire, chipset och host måste vara helt kompatibla för att funka ihop. Alla usb hosts är tyvärr inte det. Jag har labbat en hel del med detta om någon undrar.

USB2 är mycket stabilare, går att förlänga längre samt fungerar med alla chipsets, hosts och hubbar.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

USB3 har är inte alls en ersättare tyvärr. Det är ett mycket mer störningskänsligt protokoll, t ex har jag aldrig fått en 5 meters kabel att fungera så som standarden säger.

Jag hittade en tabell bland standarderna som visade "praktiska, rekommenderade" max-längder:
- 4 m för USB 2.0
- 2 m för USB 3.0 (5 Gbps, "Super Speed USB", "USB 3.2 Gen 1")
- 1 m för USB 3.1 (10-20 GBps, "Super Speed USB+", "USB 3.2 Gen 2")
- 0,8 m för Thunderbolt och USB 4

Men jo, "5 m för USB 2.0" tror jag är den enda egentligt specificerade gränsen som finns. Resten är rekommendationer.
Men bör vara försiktig när man förlänger USB-kablar. Längre kablar behöver tjockare ledare än kortare kablar för att signalerna ska klara sig över längre avstånd.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Precis, jag har en höghastighetskamera som ansluts via USB3 och jag behöver oftast 8 meter kabel. Men aktiva förlängare fungerar förvånansvärt bra. Svårt att hitta kablar med grövre kabeldiameter annars. Går förstås att tillverka själv om man hittar alla delar som behövs.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Jag hittade en tabell bland standarderna som visade "praktiska, rekommenderade" max-längder:
...
Men bör vara försiktig när man förlänger USB-kablar. Längre kablar behöver tjockare ledare...

Detta väcker trevliga minnen från 25 år sedan. Jag och en granne i studentboendet kopplade i bland ihop våra datorer med nollmodem, dvs seriekabel direkt mellan datorerna.
Jag vill minnas att rekommenderad längd var max tre eller fem meter, vi hade över tio meter kabel (tvådelad, med en skarv på mitten)!
Om kabeln låg så att den bildade en ögla längs vägen gick det inte alls. Utringlad gick det fint. Det fungerade med lång kabel tack vare att vi fått tag på väldigt fin kabel med yttre skärm och partvinnade ledare som tidigare använts i universitetets nätverk.
Överföringshastigheten när vi tankade data låg på inte så svindlande 10 MB/h (nominellt drygt 110 kbps), så det tog en helkväll att överföra en fil på 60 MB.

Permalänk
Medlem

Grattis på födelsedagen! 🎉

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Håller med dig. Om du ansluter två externa usb diskar till en usb hubb och kopierar filer mellan dessa diskar så skickas inte datan direkt mellan diskarna. De går in i datorn och vänder först. Ett mycket ineffektivt sätt där enheterna får vänta på varandra.

"Serial" i namnet antyder om varför det är så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

"Serial" i namnet antyder om varför det är så

Absolut inte, "serial" beskriver bara att kommunikationen sker enkelriktat/en bana/en anslutning åt gången, inte åt båda håll samtidigt. (Jämför med parallell kommunikation.) P2P-anslutningar (eller device-to-device) kan vara, och är ofta, seriella. Precis som en stor mängd anslutningar och gränssnitt i en modern datorn. (SATA, PCIe, USB, etc.) Det beror egentligen bara på hur styrenheter och/eller endpoints ser ut.

Däremot innebär en parallell anslutning att du kan köra fler enheter på samma buss & kabel, men det antyder inte att allt längs bussen/vägen/kabeln kan kommunicera med varandra. Titta på SCSI för jämförelse. Det var en (någorlunda vanlig) parallell buss med daisy-chaining, men det var trots det inte särskilt vanligt att diskar kommunicerade med varandra. (De flesta var s.k. SCSI targets, och initierade inte kommunikation själva.)

Lösningen är inte omöjlig, men en USB-hub med logik för att hantera direkt kommunikation mellan ex. externa diskar antagligen kostat rejält mycket mer än en utan den möjligheten. Långt mycket komplexare uppgifter för styrenheten/hubkontrollern att hantera än att bara (nåja, rejält förenklat) skicka vidare signaler till rätt ställe.

Så väl USB som Firewire eller exempelvis Thunderbolt (som trots det fixar daisy-chaining - det bidrar dock till ett ganska mycket saftigare pris än USB) är seriella anslutningar. (Däremot kan Thunderbolt ha flera separata seriella anslutningar samtidigt, ex. USB och DisplayPort samtidigt.)

Finns många artiklar som beskriver det förenklat, några exempel:
1
2
3

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Saknar inte föregångarna serieport och parallellport så mycket längre
Finns ju USB-adaptrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Saknar inte föregångarna serieport och parallellport så mycket längre
Finns ju USB-adaptrar.

Vad är det i en RS232 port du inte saknar? Den är mycket mer driftstabil över tid än USB. Jag har en motorstyrning som hade egen RS232 omvandlare från USB. Den bytte comports nummer själv på egen hand lite då och då. RS232 går att köra längre kablage oxå än USB. Hastigheten för filöverföring är inget RS232 portar är kända för. Men för styring och kontroll av andra enheter så föredrar jag det över USB för jag vet att det alltid fungerar. Jag har RS232 portar som används på de flesta av mina datorer. Parallellporten använder jag inte längre däremot. Så få tillbehör idag som har det interfacet även om det finns.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Så som en som pysslar en "hel del" med gamla datorer kan jag sammanfatta USB's versionerna lite:

USB 1.0: Oanvändbart, finns dessa på din hårdvara så använd dom inte. Chansen finns att du skadar moderkortet.
Vi pratar tidiga pentium och pentium pro här <1998.
USB 1.1: Nu börjar det likna nånting, modernare optiska möss kan oftast drivas, lagring kan strula.
Hittas på senare pentium/MMX och Pentium 2/3.
USB 2.0: Bitarna är på plats, allt modernt bör fungera bra.