Netflix ser ut som stryk

Permalänk
Medlem

Netflix ser ut som stryk

Hej!

Jag kollade just Godzilla, King of Monsters på Netflix och bildkvaliteten var verkligen under all kritik.

Jag har ett Standard HD abonnemang (11,99€/mån) och kollade halva filmen på min 55" LG OLED och det gick att kolla på men hade en bitrate på ~1,2mbit/s så man såg ju artefakterna tydligt i mörkare scener.

Sen böt jag till min dator å kollade resten av filmen och det såg verkligen inte bra ut, jag har DivX-filer från slutet av 90-talet i motsvarande kvalitet...

Jag är medveten om den 30% kvalitetssänkningen dom gjorde pga coronaviruset men ska man faktiskt fortsättningsvis orka betala 11,99€/mån för den här skiten?

Det är inte fel på min bredbandsuppkoppling, är det bara jag som får så här dålig bitrate?

Permalänk
Medlem

Ser väl helt ok ut på min, antagligen lite sämre än din tv, 27" 1080p datorskärm. Inget jag skulle klaga på. Men jag såg definitivt artefakter i mörkare scener, men överlag inget jag skulle klaga på

Permalänk

Ska dem dra ner 30% på kvalitén borde dem dra bort 30% på priset med.

Permalänk
Medlem

Kollade för någon dag sedan på en film och var nära att försöka slanga ner den istället då kvaliteten verkligen var urusel. Så ska de fortsätta med detta får de göra något åt priset.

Permalänk
Medlem

På 4K-sidan verkar de ha dragit ner med 50%. Tidigare fick man ut 15Mbps, nu är det sänkt till 7,62Mbps. Dålig koll på vad deras HD bitrate brukade vara men 1,2Mbps låter extremt lågt så säkert samma sak där, minst.

Permalänk
Medlem

2020 06 28 - Märkt att de även tagit bort Dolby Atmos på serier som inte har Dolby Vision. Ändå har de ATMOS-loggan kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

2020 06 28 - Märkt att de även tagit bort Dolby Atmos på serier som inte har Dolby Vision. Ändå har de ATMOS-loggan kvar.

Kollade precis via ATV4K, alla jag hittade som hade Atmos-loggan spelade upp med Atmos oavsett DV eller ej.

Har du någon specifik serie du märkt det på?

Permalänk
Medlem

@Otori: Serien Dark och Jessica Jones som haft ATMOS förrut. Jag kör från LG C9 TV app eller PC och Samsung HW-Q90R Soundbar (Atmos påslaget). Kan kolla på Samsung TV:n och se om det blir ATMOS från APTV 4K och Samsung HW-K960. Tar en liten stund...
På APTV 4K står det 5.1 på dessa serier och på Windows app och LG TV står det ATMOS. Netflix har nog tagit bort ATMOS från vissa serier där det funnits tidigare. Kanske pga Corona?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Hej!

Jag kollade just Godzilla, King of Monsters på Netflix och bildkvaliteten var verkligen under all kritik.

Jag har ett Standard HD abonnemang (11,99€/mån) och kollade halva filmen på min 55" LG OLED och det gick att kolla på men hade en bitrate på ~1,2mbit/s så man såg ju artefakterna tydligt i mörkare scener.

Sen böt jag till min dator å kollade resten av filmen och det såg verkligen inte bra ut, jag har DivX-filer från slutet av 90-talet i motsvarande kvalitet...

Jag är medveten om den 30% kvalitetssänkningen dom gjorde pga coronaviruset men ska man faktiskt fortsättningsvis orka betala 11,99€/mån för den här skiten?

Det är inte fel på min bredbandsuppkoppling, är det bara jag som får så här dålig bitrate?

japp, de har fortfarande 30% sämre kvalite iom covid-19..
jag märker det framförallt när jag ser på amazon att kvaliten är betydligt bättre där.
29:-/mån via appletv. visst har de sämre utbud, men det är jäkligt prisvärt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Istället för att skapa ny tråd;
Jag undrar om Netflix fortfarande har minskad bandbredd/kvalite här i Sverige?

Sedan undrar jag också om två saker angående appen i MS Store;
* Kan man se kvalitet/bitrate på något vis i den?
* Jag stör mig på att man varje gång måste välja originalspråk och/eller ställa ner till 2.0.
Finns det någon inställning man kan göra som tvingar den att alltid köra Orgspråk samt stereo?

Permalänk
Medlem

Dom måste ju justerat upp vid det här laget annars är det ju ren scam. Det är så många bolag som utnyttjat Corona på ett fult sätt för att höja sina vinster, sparka personal etc.

Permalänk
Medlem

Edit: Gammal tråd såg jag nu, men det kanske hjälper någon annan. Hoppas ditt är löst

Skrivet av J-Ballz:

Hej!

Jag kollade just Godzilla, King of Monsters på Netflix och bildkvaliteten var verkligen under all kritik.

Jag har ett Standard HD abonnemang (11,99€/mån) och kollade halva filmen på min 55" LG OLED och det gick att kolla på men hade en bitrate på ~1,2mbit/s så man såg ju artefakterna tydligt i mörkare scener.

Sen böt jag till min dator å kollade resten av filmen och det såg verkligen inte bra ut, jag har DivX-filer från slutet av 90-talet i motsvarande kvalitet...

Jag är medveten om den 30% kvalitetssänkningen dom gjorde pga coronaviruset men ska man faktiskt fortsättningsvis orka betala 11,99€/mån för den här skiten?

Det är inte fel på min bredbandsuppkoppling, är det bara jag som får så här dålig bitrate?

Kontrollera vilka inställningar för kvalitet du har inställt på ditt konto. När jag flyttade ihop med min nuvarande sambo tyckte jag att hennes Netflix var skitkvalitet och trodde först det berodde på hennes gamla Apple TV. När jag senare installerade min modernare mediaspelare var det lika kasst. Visade sig att man var tvungen att i webbläsaren logga in på kontot och ändra videokvalitet vilket hjälpte direkt.

Nedan är hämtat från https://help.netflix.com/sv/node/11559

Citat:

1. Logga in på Netflix.com.

2. Välj din profil.

OBS! Inställningar för dataanvändning kan inte ändras från en barnprofil.

3. Välj Konto (Account).

4. Under Min profil (My Profile) väljer du Uppspelningsinställningar (Playback Settings).

5. Välj Hög (High) under Dataanvändning (Data Usage).

OBS! Om du ändrar denna inställning kan dataanvändningen på din enhet öka.

6. Välj Spara.

7.Prova Netflix igen.

Obs! Uppspelningsinställningar är profilspecifika. Om du vill förbättra bildkvaliteten på flera profiler upprepar du stegen ovan för respektive profil.

Permalänk
Medlem

Känns som du har helt fel. Kollade just första avsnittet av "Rachel" och bildkvaliteten var outstanding (4K och Dolby Vision) och ljudet var Dolby Atmos. Inget att klaga på alls...

Permalänk
Medlem

Kör jag microsoftappen för netflix på min 49" ultrawide så ser det brutalt mycket bättre ut än i chrome i alla fall, även om det inte är perfekt så är det tydlig skillnad.

Permalänk
Bildexpert 📺

Precis – Netflix i webbläsare kan se riktigt illa ut och det finns krav på hårdvara och mjukvara: https://help.netflix.com/en/node/23931

Precis som @Bascule666 beskriver är kvaliteten på Netflix riktigt bra sedan flera år. Måste nästan gå omvägar för att misslyckas. Likt att köra fel webbläsare på gammal PC och dessutom titta på något som är producerat i sämre kvalitet.

Har man en modern TV – särskilt en TV med Dolby Vision – finns det sällan anledning till att köra något annat än den inbyggda Netflix-klienten eller passande och beprövade källor likt AppleTV. Och är man minsta intresserad av bildkvalitet prioriterar man UltraHD-abonnemanget och dess förutsättningar.

Permalänk
Medlem

Tycker Netflix ser helt ok ut på teven via AppleTV 4K och på datorn via firefox, ser även ok ut i W10 Netflix appen när jag kör mobilen som hotspot i sambons stuga får ut ungefär 48/6 därute.

Kör med Netflix Standard HD för 109 kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Hej!

Jag kollade just Godzilla, King of Monsters på Netflix och bildkvaliteten var verkligen under all kritik.

Jag har ett Standard HD abonnemang (11,99€/mån) och kollade halva filmen på min 55" LG OLED och det gick att kolla på men hade en bitrate på ~1,2mbit/s så man såg ju artefakterna tydligt i mörkare scener.

Sen böt jag till min dator å kollade resten av filmen och det såg verkligen inte bra ut, jag har DivX-filer från slutet av 90-talet i motsvarande kvalitet...

Jag är medveten om den 30% kvalitetssänkningen dom gjorde pga coronaviruset men ska man faktiskt fortsättningsvis orka betala 11,99€/mån för den här skiten?

Det är inte fel på min bredbandsuppkoppling, är det bara jag som får så här dålig bitrate?

Vilken webbläsare använde du när du kollade på Netflix på datorn?

Permalänk
Medlem

Uppenbarligen är det bättre att skapa nya trådar...
#18612509

Permalänk
Medlem

Tycker 'Better call Saul' i 4k ser riktigt bra ut på en samsung q90r med abonnemanget Premium Ultra HD men sen är väl inte jag en bildfantast heller så har svårt att jämföra med annat.

Skrivet av Falcon:

Uppenbarligen är det bättre att skapa nya trådar...
#18612509

Har tyvärr inget bra svar på dina frågor men en snabb googling säger att de tog bort menyerna du söker förra året.

Permalänk

Jag har urusel bild på Netflix men betalar också minsta möjliga, antar därför att allt är som det ska.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Falcon:

Uppenbarligen är det bättre att skapa nya trådar...
#18612509

Hehe – den rubrik som var där från början kommer leda svaren.

Du får nog mer kontroll över språk- och ljudval via själva kontoinställningarna än i aktuell uppspelare.

På en PC lär du kunna stämma av flödet med någon form av nätverksanalysator. Annars är det inget apparna brukar visa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Tycker 'Better call Saul' i 4k ser riktigt bra ut på en samsung q90r med abonnemanget Premium Ultra HD men sen är väl inte jag en bildfantast heller så har svårt att jämföra med annat.

Har tyvärr inget bra svar på dina frågor men en snabb googling säger att de tog bort menyerna du söker förra året.

Ok tackar, kan du kolla bitrate info och återkomma?

Skrivet av Korpisavu:

Jag har urusel bild på Netflix men betalar också minsta möjliga, antar därför att allt är som det ska.

Betalar för 4K, men bitrate på min 65" Samsung 4K visar 8.65mbit/s på grejer som ska vara Ultra HD 4K??

Skrivet av Laxpudding:

Hehe – den rubrik som var där från början kommer leda svaren.

På en PC lär du kunna stämma av flödet med någon form av nätverksanalysator. Annars är det inget apparna brukar visa.

Sant, tänkte spara på utrymmet i er trånga databas. Sorry.

Permalänk

Det jag reagerar mest över med Netflix är skillnaden på kvalité mellan serier och filmer.
Generellt sett så har deras egna filmer och serier betydligt bättre bildkvalité än andras, vilket jag tycker är lite tråkigt.

Netflix som tjänst för övrigt, är as bra.
Men ja, de borde sänka priset om de inte håller det de utlovar.

Permalänk
Medlem

Jag backade ned från "4K" till HD-abonnemanget när de sänkte kvalitén och har inte gått tillbaka, då jag inte hört något definitivt om att Netflix verkligen har slutat med de Covid-19-beskyllda dumheterna?

Ska jag betala maxpris så ska jag ha maxkvalité.

Någon som vet med säkerhet? Jag tänker inte betala extra bara för att testa.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fr3aksh0w:

Det jag reagerar mest över med Netflix är skillnaden på kvalité mellan serier och filmer.
Generellt sett så har deras egna filmer och serier betydligt bättre bildkvalité än andras, vilket jag tycker är lite tråkigt.

Kan förstås finnas en förklaring i hur de lägger tid och resurser både på kodning och avkodning samt bandbredd. Jag har dock inte sett eller hört någon som pekar på att de ger sitt eget material en extra fördel i systemet. Men har heller inte varit aktiv i att leta efter sådan information.

Däremot vet jag från produktionshåll att det är ganska höga krav på hur och vad. Till exempel vilka kameror man får använda när du producerar material åt Netflix. Där verkar Netflix vara en ganska drivande faktor att ta tekniken framåt. Svenska produktionsbolag som för ett par år sedan ryckte lojt på axlarna åt att producera i HDR+P3 ("ingen som frågar efter det") är nu väldigt noga med detta.

Välproducerat material tenderar så klart till att se mycket bättre ut och även att passera codecs mer intakt.