Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Returrätt hemförsäljning (dyrgrip)

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2020

Returrätt hemförsäljning (dyrgrip)

Hej

Min fru och jag blev kontaktade av en bekant, denne har börjat sälja lite dyra dammsugare och undrade om vi kunde ställa upp för en demonstration i utbildningssyfte för denne själv.

Givetvis gjorde vi det och en dag blev bokad för detta men sa redan där och då att det inte fanns intresse för köp.
Dagen det så anlände bekante med sin chef och de presentera sin produkt. Produkten visade sig vara jävligt mycket bättre än vi själva förväntade oss så vi slog till.

Vi meddelades om att vi hade ångerrätt om 14 dagar men tänkte inte mer på det för vi såg behovet.
Efter att spänningarna lade sig dock så började vi kontemplera och resultatet blev egentligen att vi ville göra en retur.

I kontraktet dem gav oss så kräver de minimiavgift om 4000SEK för retur där de på baksidan av kontraktet hänvisar till värdeminskning.

Produkten har sedan deras demonstration inte använts eftersom en ny bokning efter köpet skulle ske för att utbilda oss i produkten.

Obs. De tog med vår gamla dammsugare + emballaget för den vi nu vill returnera.
De kom även med produkten i sina händer så någon leverans var det aldrig tal om.

Känns inte skäligt med 4000SEK.

Vad säger ni?

Trädvy Permalänk
Festpilot, Antiallo
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av Kelgrisn:

Hej

Min fru och jag blev kontaktade av en bekant, denne har börjat sälja lite dyra dammsugare och undrade om vi kunde ställa upp för en demonstration i utbildningssyfte för denne själv.

Givetvis gjorde vi det och en dag blev bokad för detta men sa redan där och då att det inte fanns intresse för köp.
Dagen det så anlände bekante med sin chef och de presentera sin produkt. Produkten visade sig vara jävligt mycket bättre än vi själva förväntade oss så vi slog till.

Vi meddelades om att vi hade ångerrätt om 14 dagar men tänkte inte mer på det för vi såg behovet.
Efter att spänningarna lade sig dock så började vi kontemplera och resultatet blev egentligen att vi ville göra en retur.

I kontraktet dem gav oss så kräver de minimiavgift om 4000SEK för retur där de på baksidan av kontraktet hänvisar till värdeminskning.

Produkten har sedan deras demonstration inte använts eftersom en ny bokning efter köpet skulle ske för att utbilda oss i produkten.

Obs. De tog med vår gamla dammsugare + emballaget för den vi nu vill returnera.
De kom även med produkten i sina händer så någon leverans var det aldrig tal om.

Känns inte skäligt med 4000SEK.

Vad säger ni?

Låter som trams rent spontant. Lagen är inte avtalningsbar eller möjlig att anpassa. Vidare är en värdeminskning på ett demoex knappast att diskutera om?

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Finns ingen lag om öppet köp om det inte görs på distans där man inte kunnat kolla på varan innan köp. Öppet köp är frivilligt att erbjuda kunden och då gissar jag även att frivilliga vilkor gäller.
Känns korkat att 1.) spontanköpa en dammsugare för uppenbarligen ett större värde än 4000kr, och 2.) Inte läsa ett kontrakt man skriver på. Se det som en lärdom imo.

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ljungby
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Flygman:

Finns ingen lag om öppet köp om det inte görs på distans där man inte kunnat kolla på varan innan köp. Öppet köp är frivilligt att erbjuda kunden och då gissar jag även att frivilliga vilkor gäller.
Känns korkat att spontanköpa en dammsugare för uppenbarligen ett större värde än 4000kr, se det som en lärdom imo.

Skrivet av Kelgrisn:

Vi meddelades om att vi hade ångerrätt om 14 dagar men tänkte inte mer på det för vi såg behovet.

Sen har man väl visst alltid ångerrätt även på hemförsäljning, men oavsett så har man ju iaf fått information om att man har det i detta fallet.

Edit:
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

"Vad är köp utanför säljarens affärslokaler?

Köp utanför säljarens affärslokaler kan exempelvis vara när en försäljare knackar på hemma hos dig och du ingår avtal i ditt hem eller när ett företag tillfälligt står och säljer mobiltelefoner utanför din matbutik. Om det du köper kostar mindre än 400 kronor (i Sverige) eller 50 euro (i ett annat EU-land) gäller dock inte ångerrätten vid köp utanför säljarens affärslokaler."

Men jag gissar på att den kostar över 400 spänn om deras påhittade straffavgift är på 4000.

E det så?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Flygman:

Finns ingen lag om öppet köp om det inte görs på distans där man inte kunnat kolla på varan innan köp. Öppet köp är frivilligt att erbjuda kunden och då gissar jag även att frivilliga vilkor gäller.
Känns korkat att spontanköpa en dammsugare för uppenbarligen ett större värde än 4000kr, se det som en lärdom imo.

^ This. Därför ska man alltid, om man kan, köpa på distans (och se till att betala på distans; välj inte leverans till butik och betala där då det då kan räknas som vanligt köp (dvs inte på distans)). Distansköpslagen är enormt tung och du kan testa å härja bäst du vill med vad du än köper å sedan lämna tillbaka för att få pengar tillbaka (minus fraktkostnad till-från dig). Förutom på vissa få produkter som t.ex. underkläder eller om du beställer något special som metervara eller liknande som behövs skäras/kapas till just för dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017

Kirby?
Ett riktigt blufföretag som kränger dammsugare för 30-40kkr genom hemförsäljning. Kämpa på och bli av med skiten.
Även ”den schyssta” utbildningen er ”vän” ville göra hos er är en grej dom gör vääääääldigt beräknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Flygman:

Finns ingen lag om öppet köp om det inte görs på distans där man inte kunnat kolla på varan innan köp.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Apr 2020
Skrivet av Flygman:

Finns ingen lag om öppet köp om det inte görs på distans där man inte kunnat kolla på varan innan köp. Öppet köp är frivilligt att erbjuda kunden och då gissar jag även att frivilliga vilkor gäller.
Känns korkat att 1.) spontanköpa en dammsugare för uppenbarligen ett större värde än 4000kr, och 2.) Inte läsa ett kontrakt man skriver på. Se det som en lärdom imo.

Nja en lärdomspeng tänker jag inte se det som alls. Maskinen kostar nästan 40tkr och vi har barn som är allergiker och såg behovet för hur djupt den rengjorde. Alla har nog blivit övertygade på något sätt. När spänningarna lade sig som sagt så hann vi tänka lite mer. Det är nog det ångerrätten finns för antar jag. Det är billigare att köpa en ny matta varje år i 40 år än att köpa maskinen, argumenterade vi här hemma.

Vet inte varför du kallar det för "öppet köp" det är ingen butik i mitt hem. Det klassas som distansavtal.
Jag läste för övrigt kontraktet men brydde mig inte om returkostnader m.m. då jag inte skulle ångra.

Skrivet av Bowman99:

Kirby?
Ett riktigt blufföretag som kränger dammsugare för 30-40kkr genom hemförsäljning. Kämpa på och bli av med skiten.
Även ”den schyssta” utbildningen er ”vän” ville göra hos er är en grej dom gör vääääääldigt beräknande.

Nja men en motsvarighet och priset är ungefär i dem svängarna.

Ja som sagt vi ville inte köpa från början för vi såg inte alls behovet, sedan väcktes behovet, men efter argument enl. ovan, så kände vi att det var onödig lyxpryl.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av Kelgrisn:

Nja en lärdomspeng tänker jag inte se det som alls. Maskinen kostar nästan 40tkr och vi har barn som är allergiker och såg behovet för hur djupt den rengjorde. Alla har nog blivit övertygade på något sätt. När spänningarna lade sig som sagt så hann vi tänka lite mer. Det är nog det ångerrätten finns för antar jag. Det är billigare att köpa en ny matta varje år i 40 år än att köpa maskinen, argumenterade vi här hemma.

Vet inte varför du kallar det för "öppet köp" det är ingen butik i mitt hem. Det klassas som distansavtal.
Jag läste för övrigt kontraktet men brydde mig inte om returkostnader m.m. då jag inte skulle ångra.

Nja men en motsvarighet och priset är ungefär i dem svängarna.

Ja som sagt vi ville inte köpa från början för vi såg inte alls behovet, sedan väcktes behovet, men efter argument enl. ovan, så kände vi att det var onödig lyxpryl.

Ja dom har förfinat övertalningsteknikerna i åratal, både att lura ”säljarna” till att dom kan tjäna stora pengar, och i slutändan ”kunden” att det är en överjävligt pryl man inte klarar sig utan.
Men stå på dig, kontakta konsumentombudsmannen i din kommun och fråga om råd.
Lycka till!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Låter som att ni kan slå en pling till er bekant och tacka för lärdomen, det var ju inte bara den bekanta som lärde sig något!

Edit: Rent teoretiskt sätt så borde du kunna dra det vidare. Men 10% värdeminskning låter skäligt om produkten nu är använd. Jag tycker dock att ångerrätten borde gälla?

Edit2: har du använt dammsugaren eller ej?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2011

Här finns ett bra svar på er situation:
https://lawline.se/answers/har-vi-angerratt-vid-dammsugarfors...

Kort sagt, vilket skojarföretag det nu än rör sig om kan dom köra upp sin minimiavgift i valfri öppning

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Du bör naturligtvis läsa hela lagen och ta hjälp av komunens konsumentvägledare och eventuellt ARN.

Jag säger att säljaren ska ta tillbaka varan på egen bekostnad och betala tillbaka hela köpesumman, ifall du lämnar ett meddelande om att du önskar ångra dig inom 14 dagar från att du fick varan i din besittning. Baserat på:

2 kap. 11§: Undantag från ångerrätten. Möjligen skulle p 5 kunna vara tillämplig, men det är inte så sannolikt

2 kap. 13§ 2 st: Företaget ska bekosta returfrakten.

2 kap. 15§ p 2: Ersättning till säljaren för värdeminskning kan bara komma ifråga om kunden hanterat varan mer än vad som krävs för att fastställa egenskaper och funktion.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Sep 2011

Du kanske har skaffat en uppsagd bekantskap iallafall?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det här är komplicerat juridiskt sett eftersom ångerrätten inte gäller om kunden bjudit in säljaren till hemmet för då är det konsumentköplagen som gäller.
Hade däremot säljaren knackat på hos köparen så gäller distans-och hemförsäljningslagen där tvingande ångerrätt finns med.
Det kommer alltså inte att bli helt lätt att bevisa att man inte bett säljaren att komma hem och visa produkten i det här fallet om ni är bekanta.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av Vesh:

Här finns ett bra svar på er situation:
https://lawline.se/answers/har-vi-angerratt-vid-dammsugarfors...

Kort sagt, vilket skojarföretag det nu än rör sig om kan dom köra upp sin minimiavgift i valfri öppning

Svar på tal, underbart!
Nu sparade du TS 4kkr definitivt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Bowman99:

Svar på tal, underbart!
Nu sparade du TS 4kkr definitivt.

Nåja, det beror ju på vad TS gjort med dammsugaren. Hänger ju på att TS ej använt/endast testat dammsugaren, och inte använt den mer.

Citat:

I ert fall har ni rätt att prova dammsugaren utan att bli betalningsskyldiga även om ni utnyttjar ångerrätten. Skulle ni använda den mer än nödvändigt kan ni däremot bli betalningsskyldiga för eventuell värdeminskning. Enligt uppgift i din fråga har ni inte ens använt dammsugaren varför ni heller ej är betalningsskyldiga för någon värdeminskning, framförallt inte en avgift om 4.920kr.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Antiallo
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

@Kelgrisn Vesh har en dunderlänk. Den ger allt krut du behöver.

Skrivet av Vesh:

Här finns ett bra svar på er situation:
https://lawline.se/answers/har-vi-angerratt-vid-dammsugarfors...

Kort sagt, vilket skojarföretag det nu än rör sig om kan dom köra upp sin minimiavgift i valfri öppning

Riktigt bra länk.

Skrivet av mrqaffe:

Det här är komplicerat juridiskt sett eftersom ångerrätten inte gäller om kunden bjudit in säljaren till hemmet för då är det konsumentköplagen som gäller.

Detta låter mycket krångligare än vad jag kan tänka mig distansavtalslagen ger. Har du något specifikt prejudikat på detta?

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av Skrotnisse92:

Nåja, det beror ju på vad TS gjort med dammsugaren. Hänger ju på att TS ej använt/endast testat dammsugaren, och inte använt den mer.

Tolkade som att menade ovan att han inte rört den sen den lämnades, vi får hoppas det i alla fall

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av DavidtheDoom:

@Kelgrisn Vesh har en dunderlänk. Den ger allt krut du behöver.

Riktigt bra länk.

Detta låter mycket krångligare än vad jag kan tänka mig distansavtalslagen ger. Har du något specifikt prejudikat på detta?

Nej men det ska tydligen finnas en praxis om att konsumentköplagen gäller om köparen tar initiativet till affären genom att bjuda hem säljaren vilket gör det svårare i det här fallet om säljaren inte går med på ångerrätt eftersom det inte är uppenbart att det handlar om normal dörrknackning.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av mrqaffe:

Nej men det ska tydligen finnas en praxis om att konsumentköplagen gäller om köparen tar initiativet till affären genom att bjuda hem säljaren vilket gör det svårare i det här fallet om säljaren inte går med på ångerrätt eftersom det inte är uppenbart att det handlar om normal dörrknackning.

Men kanske inte efter ”vännen” är inbjuden för att få ”träna” och vet innan att dom inte är intresserade av köp.
Men men, som jag skrev innan, dessa företag är luriga och
Uppläggen kan mycket väl vara utformade för att komma runt distansköplagen/köplagen osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2020
Skrivet av m4gnify:

Du kanske har skaffat en uppsagd bekantskap iallafall?

4000 kr är kanske billigt för att bli av med "vänner" som den där. Fy fan.

Trädvy Permalänk
Forumledare
f.d. screamin-daemon
Registrerad
Jan 2005

*Tråd rensad i enlighet med §5 & §11*

Edit: Avstängningen har ingenting med denna tråden att göra.

Synpunkter eller frågor gällande modereringen? Då kan du kontakta mig eller moderatorerna.
Danskjävel så stavar som en kratta...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Revsudden
Registrerad
Nov 2003

Detta företaget har ett väldigt suspekt upplägg för att kunna göra det dom gör. Man använder samma dammsugare för visningen som den kunden sen köper. Man säger att den är ny men den är sällan det. Så när kunden köpt den så är den redan så pass använd att man kan säga att värdet har minskat på den och man ska betala 4290:-.
Detta är dock bara ett riktigt bullshit-upplägg som bara lurar okunnigt folk. Företaget är även väl medvetna om det så om man bara tjafsar med dom så stryker de returkostnaden. De kommer att ge sig.

Jag har själv jobbat med Kirby där man körde ungefär samma sak och det är samma personer som står bakom detta företaget, Hyla heter de väl nu.

Var inte för arg på din vän då det inte är hans fel att detta händer utan företaget gör detta. Tänk istället på att han nu blir utan lön för försäljningen han gjorde till er då man endast jobbar på provision, den så kallade "garantilönen" som också är på provision, får man aldrig.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av mrqaffe:

Nej men det ska tydligen finnas en praxis om att konsumentköplagen gäller om köparen tar initiativet till affären genom att bjuda hem säljaren vilket gör det svårare i det här fallet om säljaren inte går med på ångerrätt eftersom det inte är uppenbart att det handlar om normal dörrknackning.

Jag kan inte läsa någonstans i Distansavtalslagen att den skulle vara undantagen om konsumenten i förväg accepterat en säljares begäran att få komma på ett hembesök. Inte ens fallet att kunden tar initiativet och kontaktar säljaren för att boka ett hembesök nämns som ett undantag.

Det enda som nämns, som på något sätt är relaterat till kundens initiativ (vilket jag ändå har svårt att se att man kan hävda om det ändå är säljaren som tar initiativet till besöket), är relaterat till brådskande reparations- eller underhållsåtgärd. Vilket man knappast kan räkna dammsugarförsäljning som.

Citat:

Undantag från ångerrätten
11 § /Upphör att gälla U:2020-05-01/ Ångerrätt gäller inte för avtal som
13. avser en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd vid ett besök i konsumentens bostad, om besöket äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och reparations- eller underhållsåtgärden omfattas av konsumentens begäran eller har ett direkt samband med denna.

Så om du vill hävda att det skulle finnas praxis på andra undantag, som överhuvudtaget inte omnämns i lagen, så måste du nog backa upp det med någon väldigt trovärdig källa.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Blomman90:

Jag kan inte läsa någonstans i Distansavtalslagen att den skulle vara undantagen om konsumenten i förväg accepterat en säljares begäran att få komma på ett hembesök. Inte ens fallet att kunden tar initiativet och kontaktar säljaren för att boka ett hembesök nämns som ett undantag.

Det enda som nämns, som på något sätt är relaterat till kundens initiativ (vilket jag ändå har svårt att se att man kan hävda om det ändå är säljaren som tar initiativet till besöket), är relaterat till brådskande reparations- eller underhållsåtgärd. Vilket man knappast kan räkna dammsugarförsäljning som.

Så om du vill hävda att det skulle finnas praxis på andra undantag, som överhuvudtaget inte omnämns i lagen, så måste du nog backa upp det med någon väldigt trovärdig källa.

Jag vet hur det ser ut i lagtexten och jag har inte tillgång till att leta domar utan det är bara det resonemang som finns att läsa på diverse siter om ämnet men det är främst olika på säljarsidan som skriver om tolkningen
Eftersom jag inte har nån dom att hänvisa till så antar jag att det resonemanget kommer från förarbetena till lagen.

Prop. 1981/82:40 Regeringens proposition 1981/82:40 om hemförsäljningslag;
Hembesök föreligger då näringsidkaren söker upp konsumenten i dennes bostad
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/propositi...

TS verkar ju ha hamnat i bråk om att säljaren hävdar att han bjudits in och inte om att TS har accepterat ett erbjudande från säljaren om att få komma hem. Säljaren har alltså enligt det som sägs i tvisten inte sökt upp köparen.

Jag har som sagt inte tillgång till domar som pekar åt nått håll om vad som gäller när köparen bjuder in säljaren.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.