Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Snabbtest: Spelprestanda med ultrabred bildskärm

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Snabbtest: Spelprestanda med ultrabred bildskärm

Kenneth har lyckats få hem en ultrabred bildskärm för en snabbtitt på spelprestanda i upplösningen 3 440 × 1 440 pixlar.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007

Köpte för någon veckor sedan en 3 440 × 1 440 skärm och 2060 super och tycker det funkar väldigt bra när jag kör allt på high i alla spel. Mellan high och ultra i spel finns det helt för lite skillnader för att vara värt det.
Så man behöver inte gå bankrupt på grafikkort för att man har en stor fin skärm. Är otroligt nöjd med köpet och 2060 super är riktigt bra kort för pengarna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma i hörnan
Registrerad
Aug 2008

Som jag svarade i "veckans fråga" för ett tag sen så kan jag inte vara mer nöjd med min 34'' 3440*1440 skärm Både spelprestandan (tillsammans med mitt 2080 Ti) men också för rent arbete nu när jag jobbar hemifrån. Ersätter två st 1080p skärmar galant imo

Trevlig helg på er!

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2007

Stämmer bra med mina erfarenheter, det är svettigt att nå 60fps i 3440x1440 med allt maxat, ens med ett Radeon VII. Det blir ofta till att dra ner ett par grafikreglage för att få det att flyta på. Men jättekul att få siffror på flera spel och jämförelser med vanlig 4K och 1440p

Får nog vänta en generation till eller två innan det flyter på ordentligt, men jämfört med mitt gamla GTX 970 är det ändå helt ok idag. Lite synd, för 21:9 är ett underbart format

Intel i7 9700K - Radeon VII - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Supernöjd med 21:9 formatet och kan varmt rekommendera det. Sen var jag själv orolig för att inte alla spel stödjer formatet men som tur var verkar majoriteten av spelen göra det.

Enda som krävs är ett hyfsat biffigt grafikkort, speciellt om man har en skärm med hög uppdateringsfrekvens. Gällande upplösningen är den definitivt mindre krävande än 4K vilket är positivt.

AMD Ryzen 7 3800X | Gigabyte X570 Aorus Elite | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 Trident Z Neo C | MSI 2080Ti Gaming X Trio | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | EVGA Supernova G2 850W | Fractal Design Define S | Acer X34A | Corsair Strafe RGB MX Silent | Corsair Ironclaw RGB | HyperX Cloud II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kisa
Registrerad
Dec 2012

De här uppskattar man väldigt mycket av att se sådan här tester verkan om de är speltester eller skrivbordstester på just ultrabreda skärmar.

AMD Ryzen 5 1600X | GTX 1070 | https://valid.x86.fr/xilw5b | Noctua NH-D15 | EVGA Supernova G2 750w | Fractal R5.
AMD FX-8350 | GTX 960 2 GB | https://valid.x86.fr/7d3ggp | Noctua NH-D9L | Corsair CX Series Modular 500w | Fractal Focus G.
HTPC | https://valid.x86.fr/3hut8h |
Laptop | https://valid.x86.fr/8a7rqq |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2005

UW är kanonbra för några timmar slölirande per vecka. Dessutom är formatet riktigt bra ifall man multitaskar och film. Är man kräsen/tävlingsinriktad och spelar mycket kan man räkna med att bli trött i ögonen och att hastigheten inte riktigt hänger med jämfört med 27" G-/Freesync 144/165hz.

-=[ i9 10900K ]=-
-=[ ASUS GTX1080Ti Turbo @+140/400MHz ]=-
-=[ 2x8GB DDR4 @3GHz ]=-=[ 1TB NVMe ]=-=[ 2TB HDD ]=-
-=[ Lian Li O11 Dynamic ]=-=[ ASUS Z490-E ]=-
-=[ ASUS PG278QR ]=-=[ EVGA 750W Gold ]=-

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Tycker det väldigt få intressanta spel som benchmarkas. Hade hälldre sett nyaste modern Warfare, witcher 3 eller doom eternal. Kanske till och med ori and the will of the wisps eller liknande. Spel som gears 5 specifikt är ju helt ointressant att veta känns det som

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Enda dryga om man går upp till 21:9 är att det kan bli blackbars i vissa spel och äldre, speciellt cuscenes.

Finns ju tweaks men ser 21:9 mer passande till produktion.

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6850K 4.5GHz | 32GB RAM | RTX 2080

Jag blev Sweclockers 147283'e medlem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013

Hur mycket sämre är ett
Nvidia Geforce RTX 2080
i jämförelse med ett
Nvidia Geforce RTX 2080 Super
grafikkort?

Föll själv på den niten, och köpte i ovetskap ett icke Super kort.

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Kul för sånna som mig som sitter med samma upplösning att få något direkt att jämföra med.
Är supernöjd med ultrawide även. Har 120 Hz på min och gsync.
Har dessutom klämt hela mitt paket med 2080 super o skit I ett loque Ghost s1. Svettigt blir det kan jag säga men det funkar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av ZothOmmog:

Hur mycket sämre är ett
Nvidia Geforce RTX 2080
i jämförelse med ett
Nvidia Geforce RTX 2080 Super
grafikkort?

Föll själv på den niten, och köpte i ovetskap ett icke Super kort.

Det är väldigt liten skillnad på 2080 och 2080 super. Kikade snabbt på sweclockers test och i det spelet det var störst skillnad (bf1) så handlade det om 10FPS extra i 2560x1440 131 istället för 121 i medel. Du kan nog få igen den prestandan med lite överklockning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Maj 2006

Är också riktigt nöjd med ultrawide, kör en Alienware AW3418DW. Provade att koppla in min gamla 27" 16:9 bara för skojs skull för ett tag sen men kopplade snabbt in min Alienware igen. 21:9 är ett grymt format! Tror det passar mig bättre än 32:9 som också känns häftigt men som nog blir för brett för mig.

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero * CPU: AMD Ryzen 7 2700X * RAM: 32Gb G.Skill TridentZ RGB 2933Mhz CL14 * PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum * GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC * SSD: Samsung 860 EVO 2 TB * DVD: ASUS DVD-RW * Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart * Skärm: Alienware AW3418DW

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Vore intressant att se en källa till påståendet:

"Skärmupplösning har successivt ökat i och med att moderna grafikkort orkar skyffla runt betydligt fler pixlar. Detta har också följts av att nya gränssnitt låter spel utnyttja hårdvaran mer effektivt. Skärmformaten har gått från 4:3 till en batalj mellan 16:9 och 16:10, där den förstnämnda etablerade sig som vinnare. Idag är båda dessa format på väg att bli utmanövrerade av ultrabreda 21:9-formatet."

Min högst personliga gissning är att en övervägande majoritet av allt spelande sker på 16:9 skärmar, i synnerhet om man räknar in alla konsol-spelare som kör på TV-apparater. Jag har dock haft fel förr, hur otroligt det än må låta

Edit: Paging @Laxpudding som förhoppningsvis kan besvara detta med någon sopp-liknelse

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av improwise:

Vore intressant att se en källa till påståendet:

"Skärmupplösning har successivt ökat i och med att moderna grafikkort orkar skyffla runt betydligt fler pixlar. Detta har också följts av att nya gränssnitt låter spel utnyttja hårdvaran mer effektivt. Skärmformaten har gått från 4:3 till en batalj mellan 16:9 och 16:10, där den förstnämnda etablerade sig som vinnare. Idag är båda dessa format på väg att bli utmanövrerade av ultrabreda 21:9-formatet."

Min högst personliga gissning är att en övervägande majoritet av allt spelande sker på 16:9 skärmar, i synnerhet om man räknar in alla konsol-spelare som kör på TV-apparater. Jag har dock haft fel förr, hur otroligt det än må låta

Edit: Paging @Laxpudding som förhoppningsvis kan besvara detta med någon sopp-liknelse

Såhär såg Sweclockers omröstning ut:

Enligt den undersökningen har 21:9 en lång väg kvar innan det utmanövrerar 16:9

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
falköping
Registrerad
Nov 2010

Uppskattat. Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Feb 2004

ncie bra ! det borde bli standard i alla tester

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009

Kenneth: Erkänn att det blir tufft att gå tillbaks till det normala efter en stund med ett sånt monster till skärm?! *Villhöver*

Silverstone Ft02 Silver | 3930k @ 4.2 Ghz HT | H100 |32 gb Ram | GTX 980 Ti | Intel 510 120gb | 2x Intel 520 120gb Raid0 | Silverstone Strider 1000w Silent | Asus ROG SWIFT PG279Q | Dell U3011WFP-HC | Topre Realforce Variable | Mionix Alioth | Logitech G403 | B&W P7 | Dacmagic Plus | Little dot MkIV SE | [img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2346611.png[/img]

Trädvy Permalänk
Moderator, Testpilot
f.d. Dinoman 🦖
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002

Äntligen. Här sitter man som förtryckt UltraWide-människa och undrar när vi ska representeras så bara händer det!

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - Corsair H110i - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Benchmaskin 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av tsc:

Kenneth: Erkänn att det blir tufft att gå tillbaks till det normala efter en stund med ett sånt monster till skärm?! *Villhöver*

Nja inte så värst faktiskt. Har redan packat ner skärmen. Jag sitter vanligtvis med tre skärmar så får fortfarande breda känslan, även om jag bara spelar på den i mitten.

Vill däremot ha en till kontoret. Kanske inte just den som kostar 30K... en betydligt billigare hade funkat lika bra

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008

Fan vad gött med lite UW-tester, tack @Kenneth

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 3900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL17, ASUS GTX 1080ti OC, Samsung 840 EVO 250GB, 850 EVO 500 GB, 960 EVO 1TB, 970 EVO Plus 1TB, SM951 512GB, Corsair RM850x.
Skärm: ASUS PG348Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012

Tack för testet!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Bra test! Själv är jag sugen på en Asus ROG Swift PG349Q. Börjar bli trött på 27" så vill gärna hoppa upp till 32" el 34" så har man lite att "växa i". Ska bli intressant och se hur nästa släpp från Nvidia presterar på dessa skärmar. Jag tror 32" blir nästa steg för många som vill börja köra 1440p eller 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2001

Har sneglat på LG 34GN850 framåt hösten när jag köper ny dator.
Sitter fortfarande på en gammal 24 tummare "vanlig" skärm.
Hur känns en ultrawide i höjden? är lite rädd att den känns "smal"

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna, Stockholm
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av Selo:

Har sneglat på LG 34GN850 framåt hösten när jag köper ny dator.
Sitter fortfarande på en gammal 24 tummare "vanlig" skärm.
Hur känns en ultrawide i höjden? är lite rädd att den känns "smal"

Personligt tycker jag inte det är ett större problem, och har suttit med en pg348q i 3-4 år. Skulle säga att 34+ tummare gör att risken för att det ska kännas "smalt" blir minimerad. Jag har kört en 29 tum ultrawide på jobbet, och där skulle jag säga att blev en dålig höjd på skrämen, men för 34 och uppåt har jag inte upplevt problem.

Dock ska sägas att även om jag har en ultrawide så är en sekundär skärm fortfarande riktigt bra att ha. Jag kör en 24 tummare som uppfyller de jobbet. Utan den skärmen skulle det bara bli jobbigt, speciellt när man håller på med fullskärmapplikationer (typ gaming) och vill kunna läsa till exempel guider, köra discord, eller annat liknade.

Sen har man tyvärr också det mindre roliga problemet med ultrawide support på framförallt äldre spel, black bars med lite backlight bleed och blacks som inte är den bästa är inte precis roligt, och ultrawide hacks fungerar inte alltid klockrent, tyvärr.

Red Harbinger Cross Desk | Asus Maximus X Hero | Intel i7 8700K, EK Supremacy Evo| 32gb G-skill trident-z rgb @ 3200 Mhz | MSI 1080ti Armor | Corsair AX1200i | Asus ROG Swift PG348q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Dec 2001

@T.sripakdee: tackar

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Ingen musmatta?!?!

"Past, present, and future are as one to me"
3700X//1080TI//32GB-3600mHz-CL16
GS65//8750H//1060
Envy13//8250U//ManjaroKDE
Poweredge R620

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2002

Är det möjligt att spela i någon form av lägre upplösning utan att det ser dåligt ut?
Alternativt en upplösning som ger "svarta kanter", t ex 2560*1440?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2019

Jag köpte en Optix MAG341CQ ultra-wide då jag var i behov av en ny skärm. Var länge sugen på en av LGs finare varianter för 11-12 tusen kronor med IPS panel. Men sen bestämde jag mig att det helt enkelt var för mycket pengar för något där användare ändå gav mixade reviewer och det var snack om backlight bleed. Så köpte MSIs 'budget skärm'. Måste ändå säga att det var en revolution mot den 5-6 år gamla skärm jag hade innan.

Jag spelar en del strategispel och "builders" så ultrawide har varit fantastiskt. Även när jag testade GTA V var det riktigt nice. Funkar även riktigt bra för DOTA 2. Kommer nog aldrig gå tillbaka till en smalare skärm - även om jag stör mig lite på att kvalitén i bild / färger känns något medioker på MSI skärmen (VA-panel). Sitter förövrigt på ett 1060 6gb så jag har lite problem med att driva skärmen om jag skulle dra igång tunga nya 3d-titlar. Men överlag har ultrawide verkligen varit ett av mina bästa köp, speciellt med tanke på att jag endast betalade strax över 5000 för skärmen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2010

Well med 49 Tum Samsung (5120x1440) är det bästa jag har köpt. Skönt att inte ha 2 skärmar utan en stor! Det fungerar väldigt väl både i produtivitet och spel (World of Warship)

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 64GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
ASUS ROG Ryujin 360mm, Corsair Crystal Series 680X