Permalänk

MSI Trident 3 bios uppdatering

Jag skaffade mig själv en MSI Trident 3 i andrahand nyligen och har försökt uppdatera den till den senaste bios. Vanligtvis brukar det vara så enkelt som att jag går in på MSI hemsida och hämtar biosfilen och lägger den på en usb och går in på bios och väljer M-flash fliken för att uppdatera bios, men just denna datorn med custom moderkort saknar m-flash i sin bios.

Jag har inte lyckats hitta några instruktioner på hur jag ska gå tillväga, men har hittat på forum att jag ska skapa en bootable usb och starta den på det sättet. Skulle någon kunna vara snäll och förklara hur detta går till? Det enda sättet jag känner till att göra en usb bootable är genom att lägga en iso fil (som tex windows) på usbn och inte en bios fil eller zip-fil som man laddar ner.

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Permalänk
Vila i frid

Allt står på MSI's hemsida https://www.msi.com/Desktop/support/Trident-3#down-bios

Skapa DOS-boot på USB-sticka mha Rufus. Kopiera över innehållet från EB906IMS.520.zip till USB-sticka. Boota på USB-stickan. Kör kommandot FLASH.BAT

Permalänk

@hasenfrasen Tack för hjälpen! Problemet nu är att den vägrar boota till USBn bara trots att jag gjort alla steg som behövs, inklusive ändra bootprioirity. Det är som att det är bara en vanlig USB jag stoppat in så den känner inte igen den som en boot-enhet.