Permalänk
Medlem

Byta ut Ram minnen

Hej!

Har läst mycket om att just AMD cpu mår bättre med snabbare ram minnen, om det nu stämmer vet jag inte men antar att jag oavsett kommer att uppgradera.

Idag kör jag med ett Asus Rog strix b450 f gaming och vill sätta dit ram minnen med 3200 mhz (https://cdon.se/hemelektronik/g-skill-tridentz-neo-series-ddr...)

Enligt inets dator byggare så kan jag inte sätta dit ens 3200 mhz "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet"
men enlig moderkortets specifikationer står det "3200mhz OC" vilket jag antar att har något att göra med att moderkortet kommer att klocka upp dom ram minnen till 3200mhz? Förklara gärna det där åt mig ni som förstår det bättre.

Så slutligen, kan jag sätta dit dom ramminnnen till mitt moderkort utan problem?

Permalänk
Viking

När det överstiger 2666 räknas det som överklockning och man kan därför inte välja det i Inets datorbyggare om man inte väljer "alla hastigheter" under "tillåtna hastigheter". Så det kommer fortfarande fungera om du överklockar dem i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

När det överstiger 2666 räknas det som överklockning och man kan därför inte välja det i Inets datorbyggare om man inte väljer "alla hastigheter" under "tillåtna hastigheter". Så det kommer fortfarande fungera om du överklockar dem i bios.

Så vad gör jag efter jag satt in dom och startat datorn? Gör den det automatiskt eller behöver jag själv ändra i BIOS?

Permalänk
Medlem

@Whaea: Du måste själv ändra i BIOS.

Se till att du läser din manual och sätter dem i rätt platser.

Mvh

Permalänk
Medlem

@Whaea: Du behöver själv aktivera XMP-profilen i bios. Tror det heter DOCP (Direct Over Clock Profile) på Asus AMD-moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Så vad gör jag efter jag satt in dom och startat datorn? Gör den det automatiskt eller behöver jag själv ändra i BIOS?

Du behöver gå in i bios och tillämpa något som kallas för XMP-profil, sen ska det fungera

glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Du behöver gå in i bios och tillämpa något som kallas för XMP-profil, sen ska det fungera

glhf!

Ok, tack för ditt svar. Ska nog inte vara några konstigheter att hitta det, kanske står i användar manualen till moderkortet?

Men du är helt säker på att dom passar mitt moderkort då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Whaea: Du måste själv ändra i BIOS.

Se till att du läser din manual och sätter dem i rätt platser.

Mvh

Skrivet av barr1:

@Whaea: Du behöver själv aktivera XMP-profilen i bios. Tror det heter DOCP (Direct Over Clock Profile) på Asus AMD-moderkort.

Ah såg inte erat svar innan, okej det ska nog inte vara några konstigheter. Sätta dit dom är inga konstigheter, detta är min 3dje pc jag plockar ihop men var osäker angående minneshastigheten