Permalänk
Medlem

Byta ut Ram minnen

Hej!

Har läst mycket om att just AMD cpu mår bättre med snabbare ram minnen, om det nu stämmer vet jag inte men antar att jag oavsett kommer att uppgradera.

Idag kör jag med ett Asus Rog strix b450 f gaming och vill sätta dit ram minnen med 3200 mhz (https://cdon.se/hemelektronik/g-skill-tridentz-neo-series-ddr...)

Enligt inets dator byggare så kan jag inte sätta dit ens 3200 mhz "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastighet"
men enlig moderkortets specifikationer står det "3200mhz OC" vilket jag antar att har något att göra med att moderkortet kommer att klocka upp dom ram minnen till 3200mhz? Förklara gärna det där åt mig ni som förstår det bättre.

Så slutligen, kan jag sätta dit dom ramminnnen till mitt moderkort utan problem?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Viking

När det överstiger 2666 räknas det som överklockning och man kan därför inte välja det i Inets datorbyggare om man inte väljer "alla hastigheter" under "tillåtna hastigheter". Så det kommer fortfarande fungera om du överklockar dem i bios.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

När det överstiger 2666 räknas det som överklockning och man kan därför inte välja det i Inets datorbyggare om man inte väljer "alla hastigheter" under "tillåtna hastigheter". Så det kommer fortfarande fungera om du överklockar dem i bios.

Så vad gör jag efter jag satt in dom och startat datorn? Gör den det automatiskt eller behöver jag själv ändra i BIOS?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

@Whaea: Du måste själv ändra i BIOS.

Se till att du läser din manual och sätter dem i rätt platser.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Whaea: Du behöver själv aktivera XMP-profilen i bios. Tror det heter DOCP (Direct Over Clock Profile) på Asus AMD-moderkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / Tomahawk Max B450 / KFA2 RTX 2070 Super / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Fractal Design Arc

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaea:

Så vad gör jag efter jag satt in dom och startat datorn? Gör den det automatiskt eller behöver jag själv ändra i BIOS?

Du behöver gå in i bios och tillämpa något som kallas för XMP-profil, sen ska det fungera

glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Du behöver gå in i bios och tillämpa något som kallas för XMP-profil, sen ska det fungera

glhf!

Ok, tack för ditt svar. Ska nog inte vara några konstigheter att hitta det, kanske står i användar manualen till moderkortet?

Men du är helt säker på att dom passar mitt moderkort då?

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Whaea: Du måste själv ändra i BIOS.

Se till att du läser din manual och sätter dem i rätt platser.

Mvh

Skrivet av barr1:

@Whaea: Du behöver själv aktivera XMP-profilen i bios. Tror det heter DOCP (Direct Over Clock Profile) på Asus AMD-moderkort.

Ah såg inte erat svar innan, okej det ska nog inte vara några konstigheter. Sätta dit dom är inga konstigheter, detta är min 3dje pc jag plockar ihop men var osäker angående minneshastigheten

Visa signatur

Punch a fish make a wish