LG satsar mer på spel med 2020 års TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Märkligt att inget nämns att ps5 och xbox kör Amd hårdvara och freesync ultimate vilket lg:s modeller inte har hårdvarustöd för. Så vill man få ut full spelprestanda ur framtida konsoler så ser inte lg ut att vara rätt alternativ.

Tycker det står aldeles klart at alla utom RX och WX har freesync och g-sync och att samtliga stödjer 120hz/4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Pyoko: Kommer inte ihåg exakt med B9/C9 – det finns så många aspekter och detaljer med varje TV. Så kanske att någon kan kolla om det går att växla färgomfång i spelläget?

Men det är i alla fall bättre med 2019-modellerna runt spelläget som tidigare var låst till något grotesk-läge där inget såg ut som vanligt. Det fanns ett färgtempreglage som kunde justera mellan blått och rött, typiskt färgtemp-inställning. Men inte kunde justera för variationer mellan grönt och magenta eller överdriva färger. Det är i alla fall inte läget längre.

Edit: jag filmade av menyerna under spelläget och kan där se att du kan ändra "Färgskala"-reglaget på 2019-modellerna.

Ja, det är det läget som finns på min, färgtemperaturen är bara ett reglage från varm till kall. Låter som de gjort framsteg då, tack!

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Mäki:

Märkligt att inget nämns att ps5 och xbox kör Amd hårdvara och freesync ultimate vilket lg:s modeller inte har hårdvarustöd för. Så vill man få ut full spelprestanda ur framtida konsoler så ser inte lg ut att vara rätt alternativ.

Dom flesta av dessa har ju freesync?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

@Alling: För att LG lovar och intygar detta även detta år?

Förstår inte. Menar följande: I alla artiklar om B9 och C9 har det stått att de på pappret har stöd för 48 Gbps, men att ingen vet förrän det har testats. I den här artikeln står det bara helt enkelt att alla 2020 OLED stöder det, utan någon disclaimer. Vadan denna skillnad?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Tycker det står aldeles klart at alla utom RX och WX har freesync och g-sync och att samtliga stödjer 120hz/4k.

Skrivet av tyvar1:

Dom flesta av dessa har ju freesync?

Men har de FreeSync Premium Pro? AMDs senaste version som ersatte Fressync 2 HDR.

Det har verkligen blivit en soppa av standarder vad gäller variabel bilduppdatering

Permalänk
Medlem
Skrivet av unzane:

Menar att bilden i princip går ner i skrivbordet, tänkte att man kanske vill ha upp den något, men det blir kanske inte så bra

Jo sant, startmenyn hamnar ju nästan på bordskanten så att säga så jag förstår hur du tänker
... men ska man ha en så stor skärm på skrivbordet så är det enda vettiga kompromissen: annars hamnar det som ligger högt upp på skärmen ovanför ens naturliga synfält och då får man ont i ögon, rygg och nacke i längden när man tittar på det... Det är mer naturligt att titta lite neråt, givet man sitter i någorlunda normal "skrivbordsställning".

(ursäkta att jag alltid tjatar om det här i alla trådar med stora skärmar på skrivbordet, men det är viktigt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Chibariku:

Men har de FreeSync Premium Pro? AMDs senaste version som ersatte Fressync 2 HDR.

Det har verkligen blivit en soppa av standarder vad gäller variabel bilduppdatering

Och frågan är om Nya Xbox Series X kommer stödja nya FreeSync Premium Pro? Skulle vara en riktigt fin combo!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Attans, jag har en 48' (lite äldre lcd) just nu och så som jag har möblerat är den lite för stor så jag hade innerligt hoppats att LG skulle överraska med en 40' OLED. För jag är väldigt sugen på OLED men de är för stora för mitt lilla hem och min möblering.

Jaja, man kan ju drömma om att de plötsligt presenterar en 40' BX innan året är slut kanske

Permalänk
Medlem

Hoppas dessa funktioner triller ner till Philips modeller också. Älskar Philips design och belysning. Sjukt kul att 120HZ och Gsync/freesync börjar komma på OLED. Ger hopp om framtiden för PC-skärmar också.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mäki:

Märkligt att inget nämns att ps5 och xbox kör Amd hårdvara och freesync ultimate vilket lg:s modeller inte har hårdvarustöd för. Så vill man få ut full spelprestanda ur framtida konsoler så ser inte lg ut att vara rätt alternativ.

"Freesync Ultimate" – jag hör nya ordkombinationer nästan varje vecka i denna synksoppa!

Jag tror inte AMD själva använder den termen, utan de använder numera "Premium Pro", tidigare känt som "Freesync 2 HDR": https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy...

"Ultimare" i Freesync-sammanhang brukar vara en inställning hos Samsungs TV och skärmar, där "Ultimate" är ett större synkspann.

LG använder endast "Freesync" som term och är inte mer specifika.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Förstår inte. Menar följande: I alla artiklar om B9 och C9 har det stått att de på pappret har stöd för 48 Gbps, men att ingen vet förrän det har testats. I den här artikeln står det bara helt enkelt att alla 2020 OLED stöder det, utan någon disclaimer. Vadan denna skillnad?

Att LG tydligt går ut med att funktionen finns där på 2020-modellerna. Till skillnad från 2019 då det var "ja, när du frågar så finns funktionen. Men ingen har användning för den ännu".

Permalänk
Medlem

LG:s CX48, PS5, 3080Ti, nytt väggfäste, nytt skrivbord, dra ny kabelkanal från källaren. Eventuellt ny stol. Känns som att budgeten för hösten 20 alternativt våren 21 börjar anta smått orimliga proportioner redan nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Tycker det står aldeles klart at alla utom RX och WX har freesync och g-sync och att samtliga stödjer 120hz/4k.

Skrivet av tyvar1:

Dom flesta av dessa har ju freesync?

Skrivet av Laxpudding:

"Freesync Ultimate" – jag hör nya ordkombinationer nästan varje vecka i denna synksoppa!

Jag tror inte AMD själva använder den termen, utan de använder numera "Premium Pro", tidigare känt som "Freesync 2 HDR": https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy...

"Ultimare" i Freesync-sammanhang brukar vara en inställning hos Samsungs TV och skärmar, där "Ultimate" är ett större synkspann.

LG använder endast "Freesync" som term och är inte mer specifika.

Enligt denna så är det väldigt flytande vad det är för typ av Freesync
https://www.youtube.com/watch?v=aumSabuqTdI

Denna person är mycket skeptiskt till den freesync som kan komma med i LG
https://www.youtube.com/watch?v=u8tRh93xG0Q
https://www.youtube.com/watch?v=NpEczw6xlNc

Hur som så har LG satsat på G-sync men nästa generations konsoler satsat på Freesync Ultimate. Vad det kommer att göra för skillnad återstår att se. Men det jag vill säga med mitt inlägg är att det marknadsförs som den bästa för kommande konsoler men man får nog vänta och ta det med en nypa salt tillsvidare eftersom att ingenting går att bevisa förrän vi har PS5/Xbox i handeln.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Att LG tydligt går ut med att funktionen finns där på 2020-modellerna. Till skillnad från 2019 då det var "ja, när du frågar så finns funktionen. Men ingen har användning för den ännu".

Alright! Hoppas det funkar på min B9 då när tiden väl kommer.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Alltså LG nano90 55" för 16 000. Skojar dom?
Tänkte först när jag läste detta att det kunde vara en lämplig apparat för att ha till en av konsolerna. Men satan va den känns ovärd

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

Blir kanske o uppgradera från LG OLED65C8 modellen. Nån på Swec marknad kanske är intresserad av en sjysst tv ;D

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av issue:

Alltså LG nano90 55" för 16 000. Skojar dom?
Tänkte först när jag läste detta att det kunde vara en lämplig apparat för att ha till en av konsolerna. Men satan va den känns ovärd

Kommer säkert gå för under 10 000:- på Black Friday och mellandagsrean. Min OLED55B9 kostade 21 999:- vid lansering i augusti; jag köpte den för 9 990:- i mellandagarna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mäki: Synksoppan blir inte tydligare om man försöker addera mer ingredienser eller koka ännu fler soppor. På spik dessutom.

"LG satsar på G-Sync" – LG satsar i första hand på bred teknisk kompatibilitet och det är via HDMI VRR som är en teknisk standard. Freesync och G-Sync är främst varumärkesperspektiv. Man kan som tillverkare skippa G-Sync/Freesync-perspektiven. Men eftersom soppan är den soppa det nu är så underlättar det att tala alla språken mot konsument.

Vad som fungerar eller inte fungerar får vi se när det väl gäller. Alla spekulationer om att det skulle fungera åt ena eller andra hållet, inklusive att det inte skulle fungera, är just det: spekulationer. Soppor kokta på spik.

Permalänk
Medlem

Nice! Kommer 48-tummaren ner under 10k sträcket till BF eller mellandagsrean så blir det nog att testa en stor skärm på skrivbordet!

Klarar nuvarande grafikkort av HDMI 2.1 eller blir det till att uppgradera där också?

edit: Verkar som om Nvidia lovat stöd för 20x-serien och framåt. AMD har sagt att "det kommer i en drivrutinsuppdatering" men det var 2018 och inga nyheter sedan dess. De nya konsollerna ska ju ha stöd för det så man får väl hoppas att AMD fixar det till Big Navi iallafall...

info om HDMI 2.1-support
Permalänk
Medlem

Intressant med lite nytt. Själv sneglar jag mot LG´s 2020 datorskärmar.

Dock tråkigt att det aaaaalltid går så långsamt. I år är det väl värre än någonsin med Corona-utbrottet, men känns som att det väldigt ofta visas upp saker med pompa och ståt på CES och sen är man minst halvvägs mot nästa CES innan dom får ut grejorna på marknaden.

Sen är det synd med 65->77" hoppet. Sitter på en 65" idag och vill helst upp i yta för det ska kännas "värt" att köpa nytt, men 77:orna brukar ju vara onåbart dyra.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Chibariku:

Men har de FreeSync Premium Pro? AMDs senaste version som ersatte Fressync 2 HDR.

En av poängerna med "Freesync 2 HDR" är att grafikkortet ska kunna tonemappa istället för mjukvaran i datorn. Vilket i flera tester blivit helt fel och bilden fullständigt fräter ut. Denna skärm till exempel: https://www.sweclockers.com/test/27297-asus-rog-swift-xg49vq-...

HDR avstängt:

Med Freesync 2 HDR:

Här gör skärmen fel med HDR överlag. Men det blir ännu mer fel och ännu mer utfrätt med Freesync 2 HDR.

Det är den här typen av felaktigheter runt HDR som gett oss kanske en trögare start för HDR än nödvändigt (det har gått 5+ år nu). Och varför Dolby Vision är en vinnare i längden eftersom den löser den typen av problem när tillverkaren på egen hand saknar förmågan att ordna felfri tonemapping.

LG har i alla fall fått till en väl fungerande tonemapping på sina OLED-modeller oavsett om man kör DV eller vanlig statisk HDR10. Har svårt att se hur AMD:s hårdvara i källan skulle kunna göra ett bättre jobb med att beskriva för OLED-panelen hur den ska sätta sina nyanser.

Men som skrivet – finns mycket att berätta och säkert rynka på näsan åt när väl får möjligheterna att jämföra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

väldigt ofta visas upp saker med pompa och ståt på CES och sen är man minst halvvägs mot nästa CES innan dom får ut grejorna på marknaden.

Spelar ju inte så stor roll. Man är ju ändå nästan 11/12 mot nästa CES (läs:black friday) innan produkterna är köpbara...

Permalänk
Medlem

Gäller bara bestämma sig för om man ska ha 48" eller 55" som nya skrivbordsskärmen. Efter ung 12 sekunders eftertanke så beställde jag 55" GX när jag såg den fanns i lager, och tycker de estetiska fördelarna kanske motiverar prisskillnaden (eller nä, det gör det så klart inte men att det var lite mindre uppenbart bedrägeri än vanligt ). Men nu lite ågren om ifall jag borde ta 48" istället. Kan man bara öka avståndet till skärmen lite så kan man ju rätt lätt kompensera skillnaden i storlek (och då talar jag så klart om skärmen).

Helt galet hur mkt bättre bild som OLED har jämfört med olika LCD varianter (QLED och allt vad nu marknadsföringsavdelningen hittar på för synonymer). Då jämför jag ändå med riktigt bra skärmar som X27 osv. med riktigt bra IPS panel och FALD.

Edit:

Blev lite nyfiken av mitt eget inlägg så jag testade koppla in min Acer X27 och ställa bredvid OLED:en och jösses, ser ut ung som att jämföra nån TN panel från 90-talet med en modern skärm. Och då snackar vi en riktigt bra IPS panel med FALD och 500 nits i SDR. Nu är det kanske inte helt överraskande, jag har ju kört OLED på skrivbordet av och till i några år nu (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1495911-oled-tv-vs-gam...) men det var innan jag skaffade X27an.

Kan tilläggas att jag inte direkt är killen som gillar matta skärmar med 120 nits utan det ska vara lite "tjong" i bilden men samtidigt får det ju inte se ut som typ som vissa LCD TV apparater där alla ser ut som Björn Ranelid i facet och fotboll spelas på gräs som ser radioaktivt ut

Bör väl i ärligehtens namn påtalas bristerna med OLED, i synnerhet som datorskärm, också, som väl främst kanske är storleken (även 48" är nog för stort för de flesta), reflektioner (glossy skärm) samt så klart elefanten i rummet, burn in. Det senare är väl överdrivet och har säkert blivit bättre och är knappast ett problem för den vanliga konsumenten men som datorskärm som tuggar många timmar per dag med Windows så är risken större så klart.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Triton242:

De kunde ju börja med att ge stöd för vad de lovar i sina befintliga TV apparater.
Syftar på Google Home integrationen till oss Svenskar som fortfarande saknades när jag försökte för under en månad sedan sist prövade...

Kompletterade artikeln med information från LG om tillgängligheten på Google/Amazons tjänster. Man väntar fortfarande på att Google och Amazon ska anpassa tjänsterna för de nordiska språken och innan det är det inte mycket LG kan göra åt hur det fungerar (eller inte fungerar) i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Inväntar också 48 modellen för att ersätta en 34 tums asus. Var sugen på 55 förra året men när jag hörde 48 bli spikat så känns det klart mer normalt på skrivbordet. Även högre PPI är ju önskvärt i detta fall. Med tanke på att vi här i sverige får de första först nu april/maj så finns det väl risk att även 48an blir rejält sen. Fördelen är väl nära BF och vettigare pris.

Sen är det ju upp till nvidia att leverera RTX 3080ti med hdmi 2.1 för att ens fundera på 4K@120hz

Och ja ingen vet hur ps5/kexbox kommer funka mot LG annat än sony själva som tänker släppa en ny oled i höst, kan garantera den är trevligt kompatibel med åtminstone PS5 som står på inköpslistan då de har börjat addera VRR och 120hz stöd i vissa av de senaste LCDerna så visst tänker de lite "spel".

Samtidigt less på det usla HDR vi får på PC. Windows strular, spelen är få, bristfällig implementation osv. Tur att både LG och Sony är med i HGIG som ska styra upp det åtminstone på konsoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Inväntar också 48 modellen för att ersätta en 34 tums asus. Var sugen på 55 förra året men när jag hörde 48 bli spikat så känns det klart mer normalt på skrivbordet. Även högre PPI är ju önskvärt i detta fall. Med tanke på att vi här i sverige får de första först nu april/maj så finns det väl risk att även 48an blir rejält sen. Fördelen är väl nära BF och vettigare pris.

Sen är det ju upp till nvidia att leverera RTX 3080ti med hdmi 2.1 för att ens fundera på 4K@120hz

Och ja ingen vet hur ps5/kexbox kommer funka mot LG annat än sony själva som tänker släppa en ny oled i höst, kan garantera den är trevligt kompatibel med åtminstone PS5 som står på inköpslistan då de har börjat addera VRR och 120hz stöd i vissa av de senaste LCDerna så visst tänker de lite "spel".

Samtidigt less på det usla HDR vi får på PC. Windows strular, spelen är få, bristfällig implementation osv. Tur att både LG och Sony är med i HGIG som ska styra upp det åtminstone på konsoll.

För den som är intresserad kan jag säga att jag sitter ca 90 cm från min 55" OLED i skrivande stund, vilket jag tycker funkar rätt bra att köra utan skalning. Jag kör dock ytterst sällan något i fullskärm på denna skärm utan använder den i praktiken som ett slag virtuell multimonitor-setup med säg 6-8 fönster samtidigt på skärmen (och ett antal virtuella skrivbord). För spel kör jag nästan enbart custom resolution då det annars blir för stort (spelar mest FPS spel och hyfsat competetive då för att vara gubbe )

Permalänk
Medlem
Skrivet av unzane:

Exakt så. Har Aw3418dw som ansetts som en bra skärm, men oled springer cirklar med allt. Behövs dock också att Nvidia kommer med nya kort med nya hdmi-standarden.

Så sant och min PG279Q ska vi ju inte tala om, IPS i all ära men kontrast är ju inte deras starka kort. Nee tyvärr är spelskärmarna inte mycket att hurra för. Frågan är om det någonsin blir mycket bättre. Kanske micro LED eller vad det nu heter.
Jaja tills dess får man väl skaffa en OLED Tv och njuta med till både spel och film

Samma här lär definetivt uppgradera till Ampere. Sitter nu med en 2060S!

Permalänk
Medlem

Om man kör en större uhd-tv som datorskärm, är det smidigt om man skulle vilja få till att det på nedre halvan visas ett skrivbord som en ultrabred monitor och sedan ett annat separat skrivbord på övre delen som en andra ultrabred monitor? Alltså så att dessa två är oberoende av varandra även fast de körs med samma dator? Eller är det en omöjlighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Om man kör en större uhd-tv som datorskärm, är det smidigt om man skulle vilja få till att det på nedre halvan visas ett skrivbord som en ultrabred monitor och sedan ett annat separat skrivbord på övre delen som en andra ultrabred monitor? Alltså så att dessa två är oberoende av varandra även fast de körs med samma dator? Eller är det en omöjlighet?

Det lär nog inte fungera om du inte "emulerar" det. Dock funderar jag på vad det är du vill uppnå, sett till att man utan problem kan få fönstera att bete sig på samma sätt ändå om det är vad du är ute efter för att få mer valuta för skärmytan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det lär nog inte fungera om du inte "emulerar" det. Dock funderar jag på vad det är du vill uppnå, sett till att man utan problem kan få fönstera att bete sig på samma sätt ändå om det är vad du är ute efter för att få mer valuta för skärmytan?

Ja rätta ordet kanske är att emulera, jag är inte flytande på datorspråk.
Jo visst vet jag att man kan ändra bredd och höjd på fönster i windows. Vad jag ville uppnå är inte riktigt det utan att den övre och den undre halvan ska kunna fungera som 'två olika skrivbord' där man kan skräddarsy de två ytorna som om man körde två skärmar på två olika datorer. Inte för någon direkt vinst i sammanhanget utan mer för att kunna ha det som en ultrabred över en annan likadan, fast utan fula tjocka skärmkanter som skiljer dem åt.

Sen hade det kunnat vara skönt om man kunde "stänga av" övre skärmen om man vill spela ett spel i ultrabrett, utan att behöva gå och ändra skrivbordsbakgrund till svart och köra spelet i "windowed mode" i nederkant på skärmen. Borde väl vara perfekt för en OLED som kan 'stänga av' pixlar om de inte ska visa annat än svart.

Allt vi gör i livet behöver inte ha någon bra anledning