Veckans fråga: Hur laddar du mobiltelefonen?

Permalänk
Medlem

Jag laddar och använder telefonen som det är tänkt med snabbladdaren som följde med eller Ikeas laddare. Det vill säga jag laddar när det behövs och så mycket som jag vill och förväntar mig att de som gjort telefonen vet hur man designar en laddningskrets.
När batteriet sen skulle visa sig bli dåligt vilket jag inte märkt efter 2.5år användande så byter jag det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tror vissa tillverkare har det inbyggt i sina roms, t ex Sony. Tror Oneplus ska implementera det också.

Sony har en jävligt cool funktion där den räknar ut snittsömnen och gör så att den blir fulladdad när man vaknar.

Märkligt att flera inte har en sån funktion.

Permalänk
Medlem

Önskar jag kunde snabbladda hemma trådlöst, men då tar katten ner telefonen med tassen så måste ha telefonen instängt i nattduksbordet, då kan jag lika gärna köra kabel.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Jag har primärt använt snabbladdare från Samsung sen 2015, när jag skaffade en mobil (Samsung Galaxy S6) som "klarade" det. Väldigt smidigt att slippa vänta länge på laddning om man ska iväg.

Enstaka gånger har jag mobilen kopplad till en dator, och då laddas den mycket långsamt, men det är ju bara när jag för över data från den, så syftet då är inte laddning.

Trådlös laddning är jag inte intresserad av. Innebär noll mervärde för mig, i min situation.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

note 10, laddar i bilen med snabbladdare. den ligger på en 18w. när jag går och lägger mig så kopplar jag in telefonen i en samsung 12w laddare och varannan dag laddar jag samtidigt samsung klockan på telefonen. kan inte lämna telefonen ur laddning över laddning då jag inte tror att samsung har löst sitt alvarliga urladdnings problem som ibland händer. vaknar upp med en 12% kvar efter att lämnat den med 89% 7 för timmar sedan.

Permalänk
Medlem

Oj, många verkar ta detta väldigt seriöst, håller batteriet mellan 30-80% konstant, jag har inte riktigt det tålamodet.

Så här gör jag, har haft en begagnad Samsung Galaxy s8+ i över ett år nu, den var nåt år gammal när jag köpte den.

Trådlös laddning över natten till 100%.

Så smidigt att bara kasta den på plattan utan att tänka för mycket.

Är inte en 'power user' utan använder mest telefonen för musik, slösurf etc, så brukar ligga runt 15-25% när det är dags att räkna får. Batterihälsan ligger på 91% och jag tänker att den dagen som batteriet inte håller en vanlig dag för mig köper jag en ny (begagnad).

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem

Medföljande snabbladdare och har jag otur så har batteriet börjat tappa effekt redan efter ett år. Har börjat få ladda varje dag nu.
Hoppas det är något som bara har buggat. Måste kolla om jag kan hitta något att logga batterianvändningen med. Standard android app litar jag inte på att den visar allt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Sony har en jävligt cool funktion där den räknar ut snittsömnen och gör så att den blir fulladdad när man vaknar.

Märkligt att flera inte har en sån funktion.

Ja det är en bra funktion som kanske förlänger batteriet livstid och därmed gör att kunden inte köper en ny telefon tillräckligt fort!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jehuty:

Sony har en jävligt cool funktion där den räknar ut snittsömnen och gör så att den blir fulladdad när man vaknar.

Märkligt att flera inte har en sån funktion.

Iphone har det, sedan iOS 13.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Sony har en jävligt cool funktion där den räknar ut snittsömnen och gör så att den blir fulladdad när man vaknar.

Märkligt att flera inte har en sån funktion.

Det låter smart. En annan är att helt enkelt titta om man satt något alarm för väckning på morgonen.

Permalänk
Medlem

Snabbladdning från väggen med mobilladdaren man fick med telefonen eller powerbanks med snabbladdning när jag är ute.

Permalänk
Inaktiv

snabbladdning i bilen

Permalänk
Medlem

Låg effekt (äldre Iphone laddare) under natten, med Battery Charge Limiter (kräver root) så den aldrig laddar över 85%.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Snabbladdare dagtid och trådlöst ibland, dock blir min s10+ glödhet vid trådlös laddning så försöker undvika det.

Permalänk
Medlem

Saknade alternativet alla tre, dock inte samtidigt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Låter jobbigt. Sedan flera år tillbaka finns det appar som stoppar laddning vid t ex 80% och börjar inte ladda igen förrän det går ner på 75% tex. Tror vissa tillverkare har det inbyggt i sina roms, t ex Sony. Tror Oneplus ska implementera det också.

Men ärligt talat så tror jag inte det gör så stor skillnad. En telefon har man i regeln 2-3 år och inom den tiden har jag aldrig haft problem med batteriet. Har man telefonen i 10 år kanske det är relevant att ta hand om batteriet på det viset. Går ju att byta batteriet också fast det är mer omständigt numera.

Inte jobbigt för mig, som sagt det går på rutin nu. Istället för att sätta en telefon på laddning med 50% batteri kvar innan läggdags och låta den ladda till 100%, som jag alltid gjorde förr, så kopplar jag in den när jag sätter mig vid skrivbordet på jobbet. Tar ändå upp telefonen ur fickan.
Är inte helt strikt så ibland blir det som det blir.
Har en Huawei p20 pro, tror inte den funktionen finns.

Min frus Iphone 8 har efter 2 år märkbart sämre batteri.

Min förra telefon, Honor 7, fick min syster ta över för 1,5 år sen, den är väl 3,5 år totalt nu. Batteriet kanske har 50% kapacitet kvar.

Förstår dock att folk inte orkar hålla på så. Slit o släng.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Snabbladdare som följde med luren, men kommer val av snabb eller vanlig 2,4a laddning när jag ansluter kabeln, så blir oftast det sistnämnda när den mest laddar på natten.
Glömmer jag ladda eller kabeln åker ur på natten blir det snabbladdning på förmiddagen.

I bilen blir det bilens egna USB-port, dock har jag ett trådlöst laddningsfack men använder ej det, mest för att telefonen sitter i hållare.

Annars inget speciellt alls.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Förstår inte grejen med snabbladdning när man har stort batteri. Laddar min privata iphone 11 med orginalladdare varannan natt.

Min tjänstetelefon börjar bli dålig (iphone 6S) men den laddas upp typ 15-20% på 10 minuter med standardladdare. Så det gör jag någon gång under dagen i bilen eller vid skrivbordet så är det löst.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Laddar min Galaxy S9 med en 5-watts iPhone-laddare. Har fått för mig att det ska slita mindre på batteriet, även om jag egentligen saknar kunskap på området.

Det är inte helt självklart vad som sliter mest. Att ladda med hög effekt sliter förvisso på batteriet. Men att ladda med lägre effekt men under längre tid sliter även det på batteriet eftersom själva laddsekvensen med dess förhöja volttal även det sliter.

Skrivet av NodCommander:

Låg effekt (äldre Iphone laddare) under natten, med Battery Charge Limiter (kräver root) så den aldrig laddar över 85%.

Detta är förmodligen en väldigt bra lösning. Tillsammans med någon funktion som slår av laddningen helt i för hett väder. Exempelvis om man försöker ladda mobilen i en solvarm bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Förstår inte grejen med snabbladdning när man har stort batteri. Laddar min privata iphone 11 med orginalladdare varannan natt.

Min tjänstetelefon börjar bli dålig (iphone 6S) men den laddas upp typ 15-20% på 10 minuter med standardladdare. Så det gör jag någon gång under dagen i bilen eller vid skrivbordet så är det löst.

Kan bero på att alla har olika behov, och med stora batterier är speciellt viktigt med snabbladdare. Jag gillar inte att ladda någon typ av volatila celler under nattetid personligen oavsett om det är 18650, batterierna till skruvdragaren eller telefonen. Så istället laddar jag telefonen på morgonen när jag duschar eller liknande... Har oavsett ingen lust att sitta tre timmar och vänta på att telefonen ska ladda.

En Iphone 11 skulle nog räcka från morgon till kväll för min del, men troligen inte mer än så.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har grenuttag med USB-portar vid sängen så laddar oftast där över natten. Det tar ganska länge utan snabbladdning (Zenfone 6 med 5000 mAh batteri), men det gör inget när den har hela natten på sig. Har schemaläggning så batteriet når 100% ca. en halvtimme innan jag vaknar.

Kör snabbladdning via den medföljande adaptern om jag behöver toppa upp på dagen, men oftast räcker batteriet 2-3 dagar så det är sällan det behövs utan man kan vänta tills nästa natt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Standard laddaren ä, iPhone 11. I tron om att det är bättre för batteriet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jäkligt nöjd med den här laddaren, telefon/klocka/airpods/träningslurar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Alla tre.
Långsam vid sängen, medel el vad det är i bilen, snabb i köket el på resor, trådlös på jobbet.
Beroende på batterinivå var det blir att ladda.

Permalänk
Medlem

Trådlöst överallt; hemma, i bilen och på jobbet. I extrema undantagsfall kan jag behöva klämma in lite extra kräm på kort tid, och då blir det fullfartsladdning (marginellt snabbare än min trådlösa laddare) med kabel, men det är inte ofta det händer.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Snabbladdare är ett måste för mig, ibland glömmer man att sätta telefonen på laddning under natten (eller att man tror att den var inkopplad ordentligt) och när telefonen blir lite äldre (och batteriet sämre) och man använt den rejält en dag så behövs en extra puff av kraft under dagen.

Skaffar snart ny och då tänker jag nog mest köra trådlöst, för att det känns smidigare och för att bespara porten slitage.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Har en trådlös laddare men använder den inte så ofta då den är i sovrummet o jag brukar inte ha mobilen med mig där. Har oxo trådlös laddare i bilen, men den är det mest barnen som använder

Standardladdaren för mig är en 50w multiladdare som jag kör hörlurar, kindle, tangentbord o telefon i

// LZ

Permalänk
Medlem

Jag stoppar i en laddare som är nära till hands. Brukar inte bry mig om den laddar snabbt eller långsamt så jag tog avstå röst.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Snabbladdare på kvällen när jag ska sova.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Eftersom jag har en OnePlus 7t så har jag ingen möjlighet till trådlös laddning. Det blir medföljande snabbladdare varje morgon. Laddar fullt medan jag äter frukost och gör mig i ordning. Brukar ha ungefär 40% kvar när jag går och lägger mig

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A