Asus ROG STRIX Z390-F: vilken M.2-plats bör jag använda?

Permalänk
Medlem

Asus ROG STRIX Z390-F: vilken M.2-plats bör jag använda?

Hej!

Har funderat på att uppgradera min hårddisk till en Samsung 970 EVO plus 1TB och undrar ifall det går lika bra att installera den på m2 slot 2 platsen. Eftersom m2 slot 1 saknar en kylare samt att jag isåfall skulle behöva plocka bort grafikkortet. Har kikat i manulen men inte hittat ifall m2 slot 1 kan vara tom och endast köra på slot 2 platsen.

Tack på förhand och stay prosper

Rubrik ska beskriva trådens innehåll /Mod
Permalänk
Medlem

Tjena.
Har det exakta moderkortet och kör själv 1st 1TB i 2a m2 slotten med 1a slotten tom.. Fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

@Magnituden: Nice! Behöver jag ändra några inställningar i BIOS för optimal prestanda eller är det bara och tuta och köra?

Permalänk
Medlem

@Alonji: För mig va det bara att tuta och köra

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

@Alonji: Den enda skillnaden på M.2-portarna är att M.2_1 klarar både SATA och PCIe medan M.2_2 bara klarar PCIe. Eftersom 970 EVO är en PCIe SSD så fungerar båda portarna lika bra, och prestandamässigt är det ingen skillnad på dem.

Permalänk
Medlem

Då fick jag lära mig även det. Tackar er för svar:)