Bloomberg: "Apples Macbook med ARM-processor får 12 kärnor"

Permalänk
Melding Plague

Bloomberg: "Apples Macbook med ARM-processor får 12 kärnor"

Enligt uppgifter får Apples första Macbook med ARM-processor 12 kärnor och tillverkas på 5 nanometer år 2021.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Jag spår att den blir ett prestandamonster när den kör nativekod!
Quota mig och skratta när den släpps om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Då blir väl hela apples bibliotek av datorer bara olika stora telefoner med bara deras mjukvara som fungerar ser ej fram mot detta alls.
Tur att man inte köpte en macbook pro som jag var på väg att göra.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Då blir väl hela apples bibliotek av datorer bara olika stora telefoner med bara deras mjukvara som fungerar ser ej fram mot detta alls.

Varför skulle inte tredje part kunna kompilera för ARM menar du?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Har ARM också möjlighet att köra flera trådar likt SMT?

Permalänk
Medlem

@Dracc: kompilering tar datakraft & gör allt långsammare, nu har jag ju bara erfanenhet av wm ware & Linux till windows
om 5-10 år när mjukvara finns tillgänglig för det så kommer det nog fungera fint men tills dess så blir det AMD /Intel x86 för min del.
Sen måste jag säga att jag inte är något fan av varken telefoner eller chrome
Gissar att apple kommer kännas som en stor telefon anpassad för stor skärm precis som chrome gör.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@Dracc: kompilering tar datakraft & gör allt långsammare, nu har jag ju bara erfanenhet av wm ware & Linux till windows
om 5-10 år när mjukvara finns tillgänglig för det så kommer det nog fungera fint men tills dess så blir det AMD /Intel x86 för min del

Hur menar du att kompilering tar datorkraft och gör allting långsammare? Det behöver ju bara göras en gång och sedan har du ju dina binärer. Har ju inget med beräkningskapacitet att göra.

Eller menar du att översätta ett program kompilerat för x86/AMD64 för ARM-arkitekturen i realtid? Det hade ju slöat ner alltsammans men har ju inget med att kompilera programmet från källkod att göra.

Eller missförstår jag dig helt nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har ARM också möjlighet att köra flera trådar likt SMT?

Inte idag, men det har ryktats om att det ska komma, så kanske blir i A14 CPUn.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@lhugo: kompilering är felt uttyckt av mig jag menar att köra x86 på en ej x86 produkt
precis som du skriver i din kommentar
Jag ber om ursäkt

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Hur menar du att kompilering tar datorkraft och gör allting långsammare? Det behöver ju bara göras en gång och sedan har du ju dina binärer. Har ju inget med beräkningskapacitet att göra.

Eller menar du att översätta ett program kompilerat för x86/AMD64 för ARM-arkitekturen i realtid? Det hade ju slöat ner alltsammans men har ju inget med att kompilera programmet från källkod att göra.

Eller missförstår jag dig helt nu?

Hen tänkte nog på emulering...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Har ARM också möjlighet att köra flera trådar likt SMT?

Skrivet av Mindfighter:

Inte idag, men det har ryktats om att det ska komma, så kanske blir i A14 CPUn.

Jodå https://www.anandtech.com/show/13727/arm-announces-cortex65ae...

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Coolt, men inte i någon apple cpu än.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kul om arm kommer tillbaka till desktops.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Anledningen till att Apple kommer köra Arm-processorer är att de inte vill dela med någon annan när de skinnar sina kunder. De vill ha HELA kakan själva. De kommer säkert att påstå att deras Arm-processor är snabbare än något världen tidigare sett och att den kör cirklar runt Intels processorer. I verkligheten kommer de att ligga en bra bit bakom. De gjorde ju så med PowerPc-processorerna. Fanboysen kommer också svälja Apples påstående med hull och hår.
Som vanligt är jag cynisk när det gäller Apple men ingen kan heller påstå att jag har fel..

Permalänk
Medlem

det här känns inte helt bra.. lär bli många djupt besvikna användare som inte längre kan köra all mjukvara de förväntar sig.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Anledningen till att Apple kommer köra Arm-processorer är att de inte vill dela med någon annan när de skinnar sina kunder. De vill ha HELA kakan själva. De kommer säkert att påstå att deras Arm-processor är snabbare än något världen tidigare sett och att den kör cirklar runt Intels processorer.

Säkert en anledning (att tjäna mer pengar), men även energisnålheten, finns ju en anledning till Microsoft Surface X m.fl. ARM-baserade laptopar som börjat dyka upp, men jag antar att de är i maskopi på något sätt för att hjälpa Apple att etablera ARM-arkitekturen, även om vem som helst kan tillverka ARM-baserade CPU:er...

Prestandatester på nuvarande Apple A12/A13 CPUer kontra Intel/AMD börjar se intressanta ut..., ska bli riktigt intressant vad nästa generation kommer prestera jämfört med Intel/AMD's nästa generation.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

det här känns inte helt bra.. lär bli många djupt besvikna användare som inte längre kan köra all mjukvara de förväntar sig.

Ingen egentligen skillnad mot PowerPC->Intel övergången, de har ju redan börjat med Ipad, som börjar få mer och mer seriös mjukvara portad, så det där löser sig antagligen rätt organiskt, nuförtiden spelar CPU-arkitektur mindre roll när allt ändå är programmerat i högnivå-språk, bara kompilera om, le och se glad ut.

Jämför gärna med linux-världen, där man glatt kör på allt från en rpi till en x86 till en 'någon helt annan arkitektur'.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det blir alltså ett fjärde operativsystem nu inom apple produkterna. Najs ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Det blir alltså ett fjärde operativsystem nu inom apple produkterna. Najs ...

Fjärde?

Permalänk
Medlem

@Mindfighter mjo jag förstår din poäng men en linux användare är rimligtvis väl medveten om vad hen ger sig in på. Svårare att förklara för en vanlig konsument varför "the sims 4" inte längre fungerar på den nya datorn.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Det blir alltså ett fjärde operativsystem nu inom apple produkterna. Najs ...

Fortfarande MacOS, varför skulle det ändras (om det nu inte slår ihop ipados och macos då förstås...)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

@Mindfighter mjo jag förstår din poäng men en linux användare är rimligtvis väl medveten om vad hen ger sig in på. Svårare att förklara varför en vanlig konsument varförr "the sims 4" inte längre fungera på den nya datorn.

De bygger väl in något tråkigt emuleringsläge precis som Surface X kör.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Anledningen till att Apple kommer köra Arm-processorer är att de inte vill dela med någon annan när de skinnar sina kunder. De vill ha HELA kakan själva. De kommer säkert att påstå att deras Arm-processor är snabbare än något världen tidigare sett och att den kör cirklar runt Intels processorer. I verkligheten kommer de att ligga en bra bit bakom. De gjorde ju så med PowerPc-processorerna. Fanboysen kommer också svälja Apples påstående med hull och hår.
Som vanligt är jag cynisk när det gäller Apple men ingen kan heller påstå att jag har fel..

ARM64 är väl redan bra mycket snabbare än X86 clock för clock? Vet dock inte om Apple kör arm eller ARM64. Helt olika saker med samma namn

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Apple laptops är väll bland de sämsta man kan köpa.

SSD är fastlöd på moderkortet, så ifall någonting går sönder kan man inte ta bort disken och göra en backup på sina filer, inte lätt att uppgradera då allt är fastlödt, så iprincip en mobil.

Dåligt för miljön. då, andra hands marknaden miskar. pga allt är fastlödt på mobo.
Länk: https://www.vice.com/en_us/article/xygmyq/new-macbook-pros-mark-the-end-of-upgradeable-apple-computers
Endast 1-2 anslutnigsportar, så du måste ha dongels till allt.

OSet må vara okej om man gillar det men resten är inte bra.

Permalänk
Medlem

Spännande. Lär göra mos av x86 i jämförbara appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Spännande. Lär göra mos av x86 i jämförbara appar.

...och vore skönt att begrava liket som är CISC (x86) och gå över till RISC-baserad arkitektur, borde ha gjorts redan på 90-talet, men Intel har verkligen piskat ur mer pengar ur det döende liket i bra många år sen dess.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ceji:

Anledningen till att Apple kommer köra Arm-processorer är att de inte vill dela med någon annan när de skinnar sina kunder. De vill ha HELA kakan själva. De kommer säkert att påstå att deras Arm-processor är snabbare än något världen tidigare sett och att den kör cirklar runt Intels processorer. I verkligheten kommer de att ligga en bra bit bakom. De gjorde ju så med PowerPc-processorerna. Fanboysen kommer också svälja Apples påstående med hull och hår.
Som vanligt är jag cynisk när det gäller Apple men ingen kan heller påstå att jag har fel..

Enligt Geekbench 5 har du fel i det att enkeltrådade prestanda för A13 ligger lika med Intel 9900K och AMD 3950X. Flertrådat ligger A13 en bit efter men så har den också färre kärnor. Ett nytt chip med 12 kärnor kommer antagligen att slå både Intels och AMDs värstingar i prestanda.

Jag är ingen Apple-fan men att ARM håller på att slå ut x86 i rå prestanda är faktiskt rätt spännande.

Permalänk
Avstängd

Spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Anledningen till att Apple kommer köra Arm-processorer är att de inte vill dela med någon annan när de skinnar sina kunder. De vill ha HELA kakan själva. De kommer säkert att påstå att deras Arm-processor är snabbare än något världen tidigare sett och att den kör cirklar runt Intels processorer. I verkligheten kommer de att ligga en bra bit bakom. De gjorde ju så med PowerPc-processorerna. Fanboysen kommer också svälja Apples påstående med hull och hår.
Som vanligt är jag cynisk när det gäller Apple men ingen kan heller påstå att jag har fel..

De behöver inte ljuga något, för det är redan verklighet. Det snabbaste du kan köpa för pengar finns idag inte i en desktop eller en server, utan i Apples telefoner! Visst, skillnaden idag är så liten att man med överklock fortfarande vinner i desktops, men redan i grundutförandet drar desktop-versionen 20 gånger mer ström. Tänk vad en Apple-CPU kunde göra med lite mer ström och bättre kylning.