Quiz: Vad kan du om retrohårdvara?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av DavidtheDoom:

@UndaC:
Om du fortsätter med så här svåra quiz så kommer du alienera alla läsare och sedermera vara utan vänner. 😅 Eller så är jag bara lite bitter över hur låga poäng jag fick!

Jag kan ju tycka att quizar ska vara ganska svåra.
Den här krävde kanske lite väl åldrande och obskyr kunskap dock

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

bra quiz

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv

"Oh yeah I got this!" *rubs hands*

2/10 som alla andra.

Permalänk
Medlem

De frågor som har med datorer att göra var rätt enkla.
Men man tappar allt på konsollfrågorna.

Permalänk

0/10 Korrekta svar!
Det var inte alltid bättre förr, flertrådade processorer och ray tracing kanske passar bättre än att vänta på att läsa in ett spel från bandaren.

Buuuhuuuuu!

Permalänk

Shit! Trodde jag skulle ta det enkelt. 3/10

Permalänk
Medlem

4/10, som -98 verkar det vara helt okej.
Kul quiz!

Visa signatur

Chassi:Phanteks Enthoo Evolve | Moderkort: Asus Matx | SSD: Crucial m4 128Gb, Samsung 256Gb | CPU: Intel Core I5 9600k | Kylning:Noctuna NH-U12S | Ram: Corsair Vengeance 16GB | GPU: Gigabyte 2080ti | PSU: Corsair RM750 80+ Gold | Skärm: 27GL| Lur: Motorola Edge 30 Pro

Citera för respons!

Permalänk
Medlem

5 rätt... Jag kunde INTE 5 frågor utan snarare egentligen 3

Permalänk
Medlem

Nej,
Någon höjdare på äldre datorteknik är jag inte - inte innan 1992. Därav mina 3 av 10 rätta svar. Det var ganska svåra frågor men roliga. Ha gärna frågesporter i framtiden gällande datorns historik.

Permalänk
Medlem

Gissade på merparten av frågorna. 7/10.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Avstängd

1/10 😳

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Fick en 6:a..Lite pinsamt att inte kunna vad chipen hette i Atari Jaguaren då man sålt såna. Men å andra sidan vara den parentes i historien.

Sverige byggde många egna datorer som t.ex Compis ( Floppad skoldator ) som innehöll den udda CPU 186, ABC 80, ABC 800 och lite mer udda fåglar som ABC 1600 och ABC 9000.

Den dator som satt i Viggen planen byggdes av Data saab. ( Nu fanns viggen i olika generationer, men även den första generationen av viggen hade dator i sej den kom 1967 )

Permalänk
Medlem

(minst) en fråga har felaktigt svar.
Z80-processor är det Sinclair Spectrum som använder, inte Atari 2600. 2600 kör med 6507.

Sorry alla som hade 10/10, ni gissade fel där

Sedan tycker jag vad som definerade "bits" på äldre dagar är databussen.
- Atari Jaguar marknadsfördes som 64-bit då den har 64-bits buss, inte för att den har två 32-bits chip.

Atari ST hör till 16-bits eran och "ST" står just för "sixteen thirty two" där sixteen avser databus och thirty two avser interna register (68000).

Visa signatur

Atari Falcon

Permalänk
Medlem

1/10 men den jag fick kunde jag faktiskt! är nöjd lite före min tid detta, pillade på några av dem som farsan ägde men var väl 5 bast

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd

3/10...
vafan, detta var inte "OM hårdvara", detta var om marknadskunskap, och mjukvarohistoria osv...

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Fick faktiskt 6/10. Missade ett par som jag borde kunnat... men ändå

Visa signatur
Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av evldhs:

(minst) en fråga har felaktigt svar.
Z80-processor är det Sinclair Spectrum som använder, inte Atari 2600. 2600 kör med 6507.

Sorry alla som hade 10/10, ni gissade fel där

Sedan tycker jag vad som definerade "bits" på äldre dagar är databussen.
- Atari Jaguar marknadsfördes som 64-bit då den har 64-bits buss, inte för att den har två 32-bits chip.

Atari ST hör till 16-bits eran och "ST" står just för "sixteen thirty two" där sixteen avser databus och thirty two avser interna register (68000).

Frågan var ju dock vilken apparat som INTE använde z80.

Angående den externa databussen så är det absolut en definition som kan användas.
Det var också en förklaring som atari lyfte post-launch. Men det är nog inte många som köper att en CPU är x bits om inte dess GP registers också är det oavsett med vilken bredd dess interna eller externa bussar är. Ska vi bara gå på busbredd så skulle man ju tex med lite illvilja kunna påstå att en pentium pro är en 36 bits CPU.
Poängen med frågan var ju dock att inget av detta var vedertaget.

Det fanns knappast någon konsensus:
Dreamcast kallades 128 bit pga sin 128 bit flyttalsenhet men hade en men hade 64 bit databus och 32 bit instruktionsset/registers: idag skulle den definieras som en 32 bit maskin.
PC engine kallades 16 bit på grund av sin 16 bit VDC men CPUn hade 8 bit instruktionsset/registers och databus: idag är konsensus att det är en 8 bitsmaskin.
Nintendo 64 kallades 64 bit på grund av dess 64 bit instruktionsset/registers men hade en 32 bit databus: konsensus idag är att det är en 64 bits maskin i mycket större grad än vad det finns någon konsensus om att jaguaren skulle vara en 64 bitsmaskin. (Sen angående just n64/jaguar så är det inte svårt att anta att dess populäritet haft en direkt effekt på hur diskussionen förts kring detta)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

2/10
Det var inte alltid bättre förr, flertrådade processorer och ray tracing kanske passar bättre än att vänta på att läsa in ett spel från bandaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

2/10, en gissades rätt och metal gear visste man såklart.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Frågan var ju dock vilken apparat som INTE använde z80.

Ah shit, jag är blind. Ursäkta mig!

Skrivet av UndaC:

Angående den externa databussen så är det absolut en definition som kan användas.
Det var också en förklaring som atari lyfte post-launch. Men det är nog inte många som köper att en CPU är x bits om inte dess GP registers också är det oavsett med vilken bredd dess interna eller externa bussar är. Ska vi bara gå på busbredd så skulle man ju tex med lite illvilja kunna påstå att en pentium pro är en 36 bits CPU.
Poängen med frågan var ju dock att inget av detta var vedertaget.

Okej, om vi räknar med dessa nymodernigheter (N64, Dreamcast, Pentium Pro) så blir det ett annat läge. Men att det handlade om databussen för Z80, 65xx, 68k när det begav sig håller jag nog fast vid

Jaguar är lite speciell med 68000 16-bit, GPU 32-bit, DSP 32-bit medan objektprocessorn är 64-bit och blittern 64-bit (blitterns interna register är också 64-bit). Efter den här epoken (1993+) börjar det bli luddigt, det håller jag med om.

Våra definitioner av "retro" är nog annorlunda också. Processorer med instruktionscache får väl anses som moderna tänker jag Någon dag kanske jag vaknar upp ur 80-talsdimman, men hoppas att det är länge tills dess.

Visa signatur

Atari Falcon

Permalänk
Medlem

6/10 inget pro på detta

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evldhs:

Våra definitioner av "retro" är nog annorlunda också. Processorer med instruktionscache får väl anses som moderna tänker jag Någon dag kanske jag vaknar upp ur 80-talsdimman, men hoppas att det är länge tills dess.

Processorer med instruktionscache inkluderar Motorola 68020, som släpptes 1984. Det är nog inte så många som betraktar den som modern nuförtiden.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av evldhs:

Ah shit, jag är blind. Ursäkta mig!

Okej, om vi räknar med dessa nymodernigheter (N64, Dreamcast, Pentium Pro) så blir det ett annat läge. Men att det handlade om databussen för Z80, 65xx, 68k när det begav sig håller jag nog fast vid

Jaguar är lite speciell med 68000 16-bit, GPU 32-bit, DSP 32-bit medan objektprocessorn är 64-bit och blittern 64-bit (blitterns interna register är också 64-bit). Efter den här epoken (1993+) börjar det bli luddigt, det håller jag med om.

Våra definitioner av "retro" är nog annorlunda också. Processorer med instruktionscache får väl anses som moderna tänker jag Någon dag kanske jag vaknar upp ur 80-talsdimman, men hoppas att det är länge tills dess.

Försökte göra ”inte” kursivt för jag ville inte att det skulle uppfattas som en trollfråga men vårt quiz-system har inte stöd för formatering av titlarnas text.

Angående när det börjar bli luddigt tänker jag snarast på PC Engine som släpptes 1987 redan. Det var där vattnet började bli grumligt.

Men det var ju ganska grumligt redan med 68k.

Själv anser jag väl följande: (Och tycker mig ha omvärlden med mig här förutom kanske Atari anno 94 då )
16 bit registers / 16 bit extern data bus: kan alltid kallas 16 bit CPU
32 bit registers / 16 bit extern data bus: kan kallas 16, 16/32 eller 32 bit CPU
16 bit registers / 32 bit extern databus: kan aldrig kallas 32 bit CPU

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är skönt med ett quiz där mycket retro-hårdvara är lite för gammalt för mig. Jag är ju bara 37 år ung och började med datorer i barndomen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evldhs:

(minst) en fråga har felaktigt svar.
Z80-processor är det Sinclair Spectrum som använder, inte Atari 2600. 2600 kör med 6507.

Sorry alla som hade 10/10, ni gissade fel där

Sedan tycker jag vad som definerade "bits" på äldre dagar är databussen.
- Atari Jaguar marknadsfördes som 64-bit då den har 64-bits buss, inte för att den har två 32-bits chip.

Atari ST hör till 16-bits eran och "ST" står just för "sixteen thirty two" där sixteen avser databus och thirty two avser interna register (68000).

Atari jaguar hade en DSP 56000 och Motorola 68000, atari slog ihop dessa, så fick man 64 bitar. Roligare var väl med Atari Lynxen, som man behövde en Amiga för att programmera... Man hade väl Atari TT eller Atari Falcon030 för att programmera jaguaren. Mest udda Atari datorn ifrån den här epoken är Atari ATW ( Transpunter ), körde ett UNIX liknade OS som hette Helios, hade en Atari Mega STE som boot traper datorn.

68000 fanns i en 8 bitars variant, 68008 som satt i Sinclair QL , en dator som bl a Linus Torvalds lärde sej att programmera på.

Atari 2600 kom ut på marknaden så tidig som 1977..

Permalänk
Medlem

7/10.

Kan inget om dreamcast eller lys datorn från sverige. Sen va det något slarfel med z80n.

Jävligt kul quiz.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Atari jaguar hade en DSP 56000 och Motorola 68000, atari slog ihop dessa, så fick man 64 bitar. Roligare var väl med Atari Lynxen, som man behövde en Amiga för att programmera... Man hade väl Atari TT eller Atari Falcon030 för att programmera jaguaren. Mest udda Atari datorn ifrån den här epoken är Atari ATW ( Transpunter ), körde ett UNIX liknade OS som hette Helios, hade en Atari Mega STE som boot traper datorn.

Nej, Jaguar har en custom DSP, custom GPU (väldigt lik DSP i instruktionsuppsättning), custom objektprocessor, custom blitter och sist en gammal hederlig 68000. Atari Falcon däremot har DSP 56001 (och 68030).

Lynx utvecklades av RJ Mical och D Needle som tidigare utvecklat Amiga 1000 tillsammans. De gjorde utvecklingen till spelföretaget Epyx som sålde maskinen till Atari, det är inte så märkvärdigt att utvecklingsverktygen skrevs till Amiga med det i åtanke. Utvecklingsverktyg för Jaguar var inledningvis till Atari TT men flyttades över till DOS. En kul sak är att min polare har en av TT-maskinerna som Alien vs Predator skrevs på. Det var Andrew Whittaker som gav bort den cirka 1995.

ATW-800 (ABAQ, ATW) har ett instickskort som är en Mega ST (STe fanns inte på den tiden).

Visa signatur

Atari Falcon

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

1/10.....Ja körde konsoler fram ti 1998 😞

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

8/10 men gissade vilt på två som råkade bli rätt.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Hur många gick in på lysator.liu.se efter det här?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3