Permalänk
Inaktiv

Direct die 9900k, plana själva CPUn

Tänkte testa köra direct die cooling med liquid metal på min 9900k till helgen ifall jag får hem grejjerna från der8auer. Jag undrar ifall någon vet eller har kunskap av att "lappa" (plana) själva CPU die altså inte IHS/värmespridare. tänkte köra grit 1000 och 2000 mot glasskiva men är detta vansinne jag borde låta bli? Vet att den är tunn men hur tunn? Eller ska man nöja sig med att skrapa av så mycket av lödningen som möjligt?

Tack!

Edit: Självklart är det vansinne men finns mätbart resultat att hämta med att göra detta?

Permalänk
Medlem

@anon201296: Det är som sagt vansinne. Sådant ska göras i maskin. Om den så ska handvevas. Det är väldigt väldigt lätt att få det ojämnt och då är det gjort förgäves.

Jag killgissar att efter mycket möda och besvär har du vunnit ca.... ingenting på det.

Men hey, har du råd att misslyckas så kör hårt. Ta bilder

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

låter i mina öron helt vansinnigt att äns försöka...

ingen koll på själva chippets uppbyggnad men kan tänka mig att vi kanske snackar några tiondelar över själva kretsen.

men om IHS är lödd på chippet så är det väl tveksamt om en delid kommer göra någon skiillnad öht iom att om lödningen är bra har du redan 100% kontakt men i stort sett så bra du kan få värmeöverledning mellan chippet och ihs.

är väl isf om ihs är skev och inte ger hundra kontakt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Optimum Tech fick ner temperaturen ca 10 °C genom att köra direct die, ganska bra och nästan förväntat jämfört med bara en delidd, mindre material som värmen behöver passera igenom.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SCORPIUS:

@KorpiSavu: Det är som sagt vansinne. Sådant ska göras i maskin. Om den så ska handvevas. Det är väldigt väldigt lätt att få det ojämnt och då är det gjort förgäves.

Jag killgissar att efter mycket möda och besvär har du vunnit ca.... ingenting på det.

Men hey, har du råd att misslyckas så kör hårt. Ta bilder

Jo du har nog rätt. Största risken är nog att man råkar hålla CPUn lite sned när man slipar eftesom en 9900k är så pass smal jämfört med professionella mångkärniga CPUer. Möjligheten finns ju att som du nämner slipa i maskin, detta är möjligt ifall jag tillverkar en fixtur som håller CPUn i maskinen, då får jag rakheten inom en tusendel. Ska se hur det ser ut när jag bryter av IHS och hur pass ren den går att få genom att endast skrapa. Att lägga ner 20 timmar på detta hade inte varit något problem så länge det hade blivit en förbättring, annat är det ju ifall det inte bidrar med någon temperatur sänkning över huvudtaget alternativt förstör CPUn.

Tack för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

låter i mina öron helt vansinnigt att äns försöka...

ingen koll på själva chippets uppbyggnad men kan tänka mig att vi kanske snackar några tiondelar över själva kretsen.

men om IHS är lödd på chippet så är det väl tveksamt om en delid kommer göra någon skiillnad öht iom att om lödningen är bra har du redan 100% kontakt men i stort sett så bra du kan få värmeöverledning mellan chippet och ihs.

är väl isf om ihs är skev och inte ger hundra kontakt.

Direct die ger ca. 10c förbättring och risken är nog ganska liten att förstöra CPUn bara man är försiktig. Det riskabla är att börja slipa, tror nog att det finns några tiondelar extra spelrum. Problemet är nog snarare att man gör CPUn mindre rak än den var från början.

Skrivet av Vzano:

Optimum Tech fick ner temperaturen ca 10 °C genom att köra direct die, ganska bra och nästan förväntat jämfört med bara en delidd, mindre material som värmen behöver passera igenom.
https://youtu.be/s3kxo-70FmM?t=426

Jo den har jag sett och även andra på Youtube har fått liknande resultat, 10c är helt klart värt det för mig personligen i alla fall. Jag tänkte dock köra luftkylt och får nog modda kylaren lite för att den ska gå att sänka 2-3mm närmare moderkortet.

Permalänk
Entusiast

jag hade inte räknat med tiondelar... tycker det låter vansinnigt vågat. Däremot en intressant tanke

Permalänk
Inaktiv

Har deliddat min 9900k nu i alla fall och monterat direct die frame av Der8auer, tyvärr så var inte min luftkylare inte så kompatibel som jag trodde. (Kopparrören tar i kapacitatorerna på sidan av CPU socketen) Tänkte först testa att slipa ur men hamnar och ta bort halva röret och då mister jag nog åtminstone lika mycket kylning som jag vinner med direct die.

Slipade även ner ytan på kislet med 3000ish sandpapper och glasskiva, känns som att det gick bra. Jag såg tydligt att den var som högst på mitten och efter ca. 45min slipning var den jämn. Gjorde detta främst eftersom Der8aer själv sade att ytan Intel har på CPUn lär ha sämre värmeledningsförmåga men den är nödvändig för lödningen.

Edit. Nackdelen nu blir ju att jag aldrig får testa vad förbättringen blev eftersom jag inte kan köra med samma kylare

Skrivet av Calathea:

jag hade inte räknat med tiondelar... tycker det låter vansinnigt vågat. Däremot en intressant tanke

Tiondel, 0,1 grader celcius?

Permalänk
Entusiast

@anon201296: Nej, jag syftade på mängden material:

Skrivet av anon201296:

Det riskabla är att börja slipa, tror nog att det finns några tiondelar extra spelrum.

Jag tror inte det finns mycket att ta bort alls ovanpå en naken cpu. Men nu har du ju testat med 3000 grit vilket, i sitt sammanhang, var en rimlig start

Har du några bilder på detta äventyr?

Permalänk
Hedersmedlem

@anon201296: Der8auer har gjort en video på detta för två år sedan:

På en 7920X gick han ner 2-5 grader på processorn genom att slipa ner själva dien så visst finns det utrymme för förbättring, men knappast tillräckligt för att riskera döda den och ingenting jämfört med vad du tjänar genom direct die-kylning till att börja med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calathea:

@KorpiSavu: Nej, jag syftade på mängden material:
Jag tror inte det finns mycket att ta bort alls ovanpå en naken cpu. Men nu har du ju testat med 3000 grit vilket, i sitt sammanhang, var en rimlig start

Har du några bilder på detta äventyr?

Aah okej. Jo jag har några bilder, säg till ifall dessa inte fungerar (är osäker) har bara en bild på den slipade ytan tyvärr men jag slipade tills sandpappret tog jämnt över hela. Bilden är efter ca. 15min slipning.

https://photos.google.com/share/AF1QipOyKamteTtVfxbLRRdY75Un_...

Skrivet av Andreaz1:

@KorpiSavu: Der8auer har gjort en video på detta för två år sedan:
https://www.youtube.com/watch?v=tnd2LO0IBic

På en 7920X gick han ner 2-5 grader på processorn genom att slipa ner själva dien så visst finns det utrymme för förbättring, men knappast tillräckligt för att riskera döda den och ingenting jämfört med vad du tjänar genom direct die-kylning till att börja med.

Okej, intressant. Nä 2grader celcius är nog ingenting i sammanhanget och ger ju inte något tak för överklockning. Jag har i alla fall redan slipat och allt gick bra. Har i alla fall bra kontakt mellan kylare och die nu när jag kör Thermal grizzly conductonaut

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Tänkte testa köra direct die cooling med liquid metal på min 9900k till helgen ifall jag får hem grejjerna från der8auer. Jag undrar ifall någon vet eller har kunskap av att "lappa" (plana) själva CPU die altså inte IHS/värmespridare. tänkte köra grit 1000 och 2000 mot glasskiva men är detta vansinne jag borde låta bli? Vet att den är tunn men hur tunn? Eller ska man nöja sig med att skrapa av så mycket av lödningen som möjligt?

Tack!

Edit: Självklart är det vansinne men finns mätbart resultat att hämta med att göra detta?

Finns flera bra videos på youtube om hur man gör steg för steg.
https://youtu.be/0DKP77tX9VE

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Finns flera bra videos på youtube om hur man gör steg för steg.
https://youtu.be/0DKP77tX9VE

Oj, det var nog den värsta jag har sett.

Edit: Hoppas inte någon tar lärdom av denna video
Edit2: Det är altså slipningen som är fruktansvärd. Tycker att driver man en så pass stor kanal på Youtube borde man göra saker ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag undrar ifall någon vet eller har kunskap av att "lappa" (plana) själva CPU die altså inte IHS/värmespridare.

1, delidda.
2, Skrapa av lödtennet.
3, slipe lite åt gången och prova om cpu fortfarande fungerar mellan varje slipning.
4, När cpu ej funkar längre, köp en ny upprepa 1-3 men skippa sista slipningen.
5, Gör klart med liqiuid metal/IHS/etc montera och njut av den extrema förbättringen som bara kostade en ny cpu och några timmar

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av grizzly666:

1, delidda.
2, Skrapa av lödtennet.
3, slipe lite åt gången och prova om cpu fortfarande fungerar mellan varje slipning.
4, När cpu ej funkar längre, köp en ny upprepa 1-3 men skippa sista slipningen.
5, Gör klart med liqiuid metal/IHS/etc montera och njut av den extrema förbättringen som bara kostade en ny cpu och några timmar

Tack för ditt informativa bidrag

Permalänk

När jag jag körde Core2 runt -08 körde jag direct-die på vattenblocket precis som i optimum tech-videon. Det var väl inga jättepengar just då mot för 9900 m.fl idag. Gjorde dock ingen kontrol mellan IHS på, IHS, Kylning av kärnan. Fungerade gjorde de i alla fall.

Slipning på dien känns lite väl men kan man och bidrar de med något så gör man de.
Jag tror på direktkylning på kärnan. Dock sker det under helt andra mer kontrollerbara förutsättningar vid användandet av vattenblock till skillnad mot för en kylfläns, men det är ju om den nu har spännen som bygger upp tryck mot processorsockeln.

KorpiSavu, vad blev de för resultat?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare